Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

Mähän syön näihin proteiinin puolestapuhujiin verrattuna ihan päin v*ttua, lähes pelkkää hiilaria eikä mulla ole kumma kyllä ollut vielä (edes näin vanhana) ikinä todellista paino-ongelmaa. Korvien välissä olevaa ei lasketa.

Kun vaan jaksaisin, kaivelisin vintistä vanhat alan oppikirjani esiin niin voisin referoida sieltä proteiinin liiallisen saannin vaikutuksista kropan rasvan muodostukseen mutta en nyt taida jaksaa.
Jotain on pakko tehdä myös oikein kun ei toi paino nouse yli 62 kilon vaikka mitä mättäis. On se jännä.
Toimistorotta

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Bearnaisekana - kebab - nugetti - punaviinidieetti kuullostaa just sellaselta millä minäkin saisin painoni kohti normaalia. Siis täältä vinkuheinäosastolta. Onhan tuontyyppisellä dieetillä joskus jotain lomakiloja otettu, mutta ne lähtee aina pois kun palaa syömään normaalia terveellistä ruokaa.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

bliss kirjoitti:Mähän syön näihin proteiinin puolestapuhujiin verrattuna ihan päin v*ttua, lähes pelkkää hiilaria eikä mulla ole kumma kyllä ollut vielä (edes näin vanhana) ikinä todellista paino-ongelmaa. Korvien välissä olevaa ei lasketa.
Varmasti, koska ihmisillä on erilainen toleranssi hiilihydraatteja kohtaan ja erilainen insuliinivaste.
Jotain on pakko tehdä myös oikein kun ei toi paino nouse yli 62 kilon vaikka mitä mättäis. On se jännä.
Höpöhöpö. Ei siihen välttämättä tarvitse mitään muuta kuin hyvät geenit. Terveellä metaboliikalla varustettu elimistö ei helposti lihoa. Lihavuus ei useissa tapauksissa johdu liiallisesta/huonosta syömisestä, vaan kehon kyvyttömyydestä käyttää rasvaa lunnollisesti polttoaineena ja lipaasi/insuliinivasteesta. On olemassa ihmisiä, jotka eivät lihoa vaikka tunkisivat mitä sontaa suuhunsa.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Toimistorotta kirjoitti:Bearnaisekana - kebab - nugetti - punaviinidieetti kuullostaa just sellaselta millä minäkin saisin painoni kohti normaalia. Siis täältä vinkuheinäosastolta. Onhan tuontyyppisellä dieetillä joskus jotain lomakiloja otettu, mutta ne lähtee aina pois kun palaa syömään normaalia terveellistä ruokaa.
Laitatko vaikka ensi viikon ruokapäiväkirjasi tänne, niin katsellaan vähän tarkemmin mallia terveellisemmästä ja vähäenergisemmästä valiosta, ettei jää pelkälle tuplastandardijeesusteluasteelle taas kerran?

Vai miten sen ylinopeuden ajamisen kanssa taas olikaan?
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Mä olen niitä erittäin helposti lihovia tyyppejä, muttei mun tarvitse heittäytyä mihinkään älyttömyyksiin painoa pudottaakseni. Muutama sata miinuskalori per päivä ja homma rokkaa. Tietty homman saa aina kusemaan parilla mässy-ryyppypäivällä, mutta eipä silloin tarvitsekaan ihmetellä mistä kiikastaa. Vaatii pitkäaikaista sitoutumista projektiin, mistään parin viikon yrityksen jälkeisistä tuloksista ei pahemmin kannata vetää johtopäätöksiä - oma dieettini on aina alkanut reiluista miinuskaloreista huolimatta viikon-parin lievällä painonnousulla. Eli pudotatpa painoasi sitten vaikka syömällä pikkukiviä, noudata valitsemaasi ruokavaliota vähintään se pari kuukautta ja ihmettele sitten mikä meni nappiin/pieleen.
Toimistorotta

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Manaaja kirjoitti:Laitatko vaikka ensi viikon ruokapäiväkirjasi tänne, niin katsellaan vähän tarkemmin mallia terveellisemmästä ja vähäenergisemmästä valiosta, ettei jää pelkälle tuplastandardijeesusteluasteelle taas kerran?
Ok! Paitsi että en väittänyt syöväni vähäenergisesti, vaan normaalisti ja terveellisesti. Se tahtoisi sanoa, että vähärasvaisesti ja monipuolisesti.

Söin aamulla rasvattoman mansikkajugurtin. Päivällä paahtopaistisalaatin, jossa oli 100 g paahtopaistia ja erilaisia kasviksia. Illalla muutaman tortillan joissa oli sisällä kurkkua, tomaattia, vähärasvaista paistijauhelihaa, salsaa ja vähän fetaa.

Jälkiruoaksi söin kiwihedelmän.

Voin toistaa tätä koko viikon, aika lailla vastaavaa setti menee joka arkipäivä. Paino laskee. Yritän aina palautella sitä viikonloppuisin.
Vai miten sen ylinopeuden ajamisen kanssa taas olikaan?
:D Kaihertaa ja kaivertaa, syvältä sielusta syö. Nolla sakkoa edelleen. Mitens sulla?
Viimeksi muokannut Toimistorotta, 28.04.2010 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Manaaja kirjoitti:Terveellä metaboliikalla varustettu elimistö ei helposti lihoa. Lihavuus ei useissa tapauksissa johdu liiallisesta/huonosta syömisestä, vaan kehon kyvyttömyydestä käyttää rasvaa lunnollisesti polttoaineena
Omaa rasvajutskaa voi yrittää kääntää. Mulla auttoi pikkuhiljaa lisättynä pähkinät+luonnostaan rasvaiset (ei pussi) kalat+rypsäri. Nykyään noita tartee huomattavasti vähemmän kuin muutoksen aikaan jolloin meni silakkaa/muikkua/lohta vähintään 7 kertaa viikossa, pähkinöitä 500g+/vko ja rypsäriä min 2 rkl/vrk. Ja silti paino tippui ja kroppa tuntui paremmalle.
Voi olla ettei auta kaikille, mutta yrittää voi.

Nykyään ei muuten maistu suussa hyvälle (okei, ekat 2 min maistuu hyvälle) pitsat, pastat ja vaalea leipä/pulla/paakkelssi/jäde/karkit/monimuu. Syytän tota rasvajutskaa. Parempi näin, oli syy mikä tahansa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Toimistorotta kirjoitti:Söin aamulla rasvattoman mansikkajugurtin. Päivällä paahtopaistisalaatin, jossa oli 100 g paahtopaistia ja erilaisia kasviksia. Illalla muutaman tortillan joissa oli sisällä kurkkua, tomaattia, vähärasvaista paistijauhelihaa, salsaa ja vähän fetaa.

Jälkiruoaksi söin kiwihedelmän.

Voin toistaa tätä koko viikon, aika lailla vastaavaa setti menee joka arkipäivä. Paino laskee. Yritän aina palautella sitä viikonloppuisin.
Eli syöt (mieheksi) vähän ja kevyesti, eli juuri niin kuin tuntemani vinkuheinät syövät. Ei tämä mitään salatiedettä ole.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Toimistorotta kirjoitti:
Vai miten sen ylinopeuden ajamisen kanssa taas olikaan?
:D Kaihertaa ja kaivertaa, syvältä sielusta syö. Nolla sakkoa edelleen. Mitens sulla?
Ei yhtään kaiherra. Taisi vaan pistää toimistomiehenkin miettimään että missä se todellinen kaksinaismoralismi piilee, kun sen verran hiljaiseksi veti.

Alan asiantuntijana varmasti tiedät, ettei kiinnijäämättömyys tee tehtyä rikosta tekemättömäksi.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mitä enemmän tota pohdin että "mikä meni metsään" tossa mun parin viikon kokeessa, alan kallistumaan Bluntlyn ja Pulkannarun linjoille: Olen kenties syönyt jopa liian vähän rasvaa. Eli kaltaiseni korkean insuliinivasteen omaavan kaverin olisi nimenomaan pitänyt lisätä rasvan määrää eikä vähentää.
Viimeksi muokannut Manaaja, 28.04.2010 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Zeb kirjoitti:Eli syöt (mieheksi) vähän ja kevyesti, eli juuri niin kuin tuntemani vinkuheinät syövät. Ei tämä mitään salatiedettä ole.
Seurasin just muutaman päivän hoikan isäni ruokailua, komppaan ylläolevaa. Tosin, faija kyllä tasapainottaa syömällä karkkia ja sipsejä...

Mun täytyy kyllä kompata Tixiä tossa ylläolevassa, en myöskään ymmärrä laihduttajan ruokavaliossa bearnaisea, punkkua enkä nuggetteja. Ja mun mielestä tossa setissä oli myös tosi vähän kasviksia ja ne vähätkin melko yksipuolisesti. Ne tarpeelliset rasvat vois ottaa ihan suoraan rypsäristä, vaikka salaatin seassa, tulis samalla niitä kasviksiakin. Mutta toisaalta, ei kai sillä ole mitään väliä mistä sen energiansa ottaa, kunhan sitä ei saa liikaa tai liian vähän.
Work like a captain, play like a pirate.
Jenny Daa-aah! ling

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Melko hirvee lista kyllä... Sori, nyt vasta edes huomasin. 35% (mahd hyviä) rasvoja eikä hitto yhtään vähempää. Tulee gagakin.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vesper kirjoitti:Ja mun mielestä tossa setissä oli myös tosi vähän kasviksia
600g päivässä on tosi vähän? Yksipuolista ehkä, mutta ei kyllä mielestäni tosi vähän. Eikös ne jotain puolta kiloa päivässä sano telkkarissakin?
Viimeksi muokannut Manaaja, 28.04.2010 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toimistorotta

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Manaaja kirjoitti:Alan asiantuntijana varmasti tiedät, ettei kiinnijäämättömyys tee tehtyä rikosta tekemättömäksi.
Kiinnijäämisen asiantuntijana varmaan tiedät, että kiinnijäämistodennäköisyys peilaantuu suoraan rikoksen toistokertojen määrään.

Tunnustan, että olen mä joskus 2000-luvun alussa kun oli kiire häihin ajanut kerran sellaista vauhtia lahden moottoritiellä, että siitä olisi voinut saada päiväsakot. Muuten en ole sitten ajokortin saamisvuoden tainnut moista tehdä - se 80 lätkän noudattaminen oli todella vaikeaa. Mitens sulla?
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Toimistorotta kirjoitti:Tunnustan, että olen mä joskus 2000-luvun alussa kun oli kiire häihin ajanut kerran sellaista vauhtia lahden moottoritiellä, että siitä olisi voinut saada päiväsakot.
Hyvä tietää. Hetken jo epäilin itsekin että saatat olla validi kaveri arvostelemaan lähiöiden läpi toistasataa hurjastelevia teinejä, toisin kuin minä.

Mukava on ollut tänään huomata että osaat vähän elääkin välillä. Kaverihan revittelee minkä kerkeää niin autossa kuin erotiikassakin.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Manaaja kirjoitti:600g päivässä on tosi vähän? Yksipuolista ehkä, mutta ei kyllä mielestäni tosi vähän. Eikös ne jotain puolta kiloa päivässä sano telkkarissakin?
Joo, puoli kiloa on kai se iskulause. Mutta mä uskon vielä vähän suurempaan määrään ja useampaan väriin, vaikka parsakaali herkkuani onkin.
Work like a captain, play like a pirate.
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

Helpoin ratkaisu olis ihan vaan reilusti tunnustaa, että En Nyt Osaa Tätä Oikein ja hankkia ammattiapua. Ei siitä tartte edes kertoa kenellekään.

Luultavasti noi ammatti-ihmiset ovat nähneet ihan kaikenlaisia "laihduttajia".

Hedonismi on läskiyden alku. :P
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Manaaja kirjoitti:Ei siihen välttämättä tarvitse mitään muuta kuin hyvät geenit. Terveellä metaboliikalla varustettu elimistö ei helposti lihoa. Lihavuus ei useissa tapauksissa johdu liiallisesta/huonosta syömisestä, vaan kehon kyvyttömyydestä käyttää rasvaa lunnollisesti polttoaineena ja lipaasi/insuliinivasteesta. On olemassa ihmisiä, jotka eivät lihoa vaikka tunkisivat mitä sontaa suuhunsa.
Kyllä mäkin uskon, että on ihmisiä jotka eivät niin helposti lihoa vaikka syövät epäterveellisesti. Useimmat meistä kuitenkin lihoavat. Sinun tapaustasi en tietysti erikseen tunne enempää kuin mitä täällä kerrot, mutta silti ne ylipainoiset keitä tunnen ovat ihan itse kilot ympärilleen mässänneet. En tunne ketään ketä söisi kuten Tix ja silti olisi lihava.

Tuntuisiko sinusta ylivoimaiselta kokeilla vaikka seuraavanlaista dieettiä:

Aamiainen: Kaurapuuroa leseillä ja mustikoilla reilu lautanen.

Lounas ja päivällinen: Molemmilla 150 g filettä tai pari kertaa viikossa kalaa, lautasellinen kasviksia (tuoreita ja kypsennettyjä), paistamiseen rypsiöljyä. Ruisleipäpala. Juomaksi rasvatonta maitoa.

Em. aterioiden välillä hedelmä.

Illalla: Vähärasvainen viili/rahka, ruisleipä sipaisulla Keijua tai Beceliä tai oliiviöljyä, päälle rehuja.

Alkoholi pois.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vesper kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:600g päivässä on tosi vähän? Yksipuolista ehkä, mutta ei kyllä mielestäni tosi vähän. Eikös ne jotain puolta kiloa päivässä sano telkkarissakin?
Joo, puoli kiloa on kai se iskulause. Mutta mä uskon vielä vähän suurempaan määrään ja useampaan väriin, vaikka parsakaali herkkuani onkin.
No joo, mut 1500kcal valioon toi ei mielestäni oo vähän. Jos energiamäärän nostais esmes sinne "normaaliin" 2500 kilokaloriin, niin tokihan noita rehujakin tulis määrällisesti enemmän mukaan. Samantyyppisellä valiolla puhuttais sillon jo lähemmäs kilosta.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

bliss kirjoitti:Helpoin ratkaisu olis ihan vaan reilusti tunnustaa, että En Nyt Osaa Tätä Oikein
Siks näitä eri tapoja tässä kokeillaankin, että löytyisi se osaaminen yrityksen ja erheen kautta.
ja hankkia ammattiapua. Ei siitä tartte edes kertoa kenellekään.
Edelleen, 1x ravintoterapeutteja ja 2x lääkäreitä kokeilleena, mä en millään jaksa uskoa että tää linja olisi yhtään sen toimivampi kuin ennenkään. Ne neuvot on niitä ihan samoja kuin Zebillä ja Davella ja kaikilla samasta kirjasta oppinsa viimeiset 50 vuotta ottaneilla, jotka puhuvat "tasapainoisen" syömisen puolesta. Mutta kun se on kokeiltu ja mitattu ja katsottu, eikä se toimi. Lihoan 2000-2500 kcal päivittäisellä "normaaliruokavaliolla".
Luultavasti noi ammatti-ihmiset ovat nähneet ihan kaikenlaisia "laihduttajia".
Ja miten helppoa se onkaan neuvoa jokaista oikein. Ei tarvitse sanoa kuin "lisää välipaloja", "syö tasaisemmin ja useammissa erissä sama määrä" ja "syö vähemmän kuin kulutat". Sit mä oon silleen et wow, valaistuminen.
Hedonismi on läskiyden alku. :P
Riippuu miten paljon jaksaa nussia.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Manaaja kirjoitti:No joo, mut 1500kcal valioon toi ei mielestäni oo vähän. Jos energiamäärän nostais esmes sinne "normaaliin" 2500 kilokaloriin, niin tokihan noita rehujakin tulis määrällisesti enemmän mukaan. Samantyyppisellä valiolla puhuttais sillon jo lähemmäs kilosta.
Ei rehut paljoa kaloreita kasvata. Lisää tohon settiin vähän porkkanaa ja vaikka tomaattia, kaltsut nousee ehkä 50, mutta tulee kivasti kuitua mukaan. Ja jotkut vannoo kai hedelmienkin nimeen, itsehän en nistä juuri perusta... Ja kyllä mä kans sanoisin, että toi sapuska olis hyvä jakaa useampaan osaan. Aamiaista ja iltapalaa ja välipalaa ja jne. Tässä olen sitten täysin pata ja kattila, mutta niin mulle on kerrottu.
Work like a captain, play like a pirate.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vesper kirjoitti:Ei rehut paljoa kaloreita kasvata. Lisää tohon settiin vähän porkkanaa ja vaikka tomaattia, kaltsut nousee ehkä 50, mutta tulee kivasti kuitua mukaan. Ja jotkut vannoo kai hedelmienkin nimeen, itsehän en nistä juuri perusta... Ja kyllä mä kans sanoisin, että toi sapuska olis hyvä jakaa useampaan osaan. Aamiaista ja iltapalaa ja välipalaa ja jne. Tässä olen sitten täysin pata ja kattila, mutta niin mulle on kerrottu.
Porkkanaahan tossa broccolimixissä on painosta about puolet. Loput sitte kukkakaalia ja parsakaalia. Ja siis, ei edelleenkään oo tarkotus vetää normisti noin yksitoikkoisella ja natsimaisella setillä. Tää oli vaan testing testing junous. Aika pitkälti tonnepäin mun valio on muutenkin, mutta sekaan mahtuu salaatteja ja niitä keittojakin mistä puhuttiin. Ja tomaattia.

Kyllä mä vihanneksia syön ihan riittävästi kuitupuolen puolesta, niin ettei niitä tarvii enää ainakaan viljatuotteista lähteä etsimään. Mähän korvaan käytännössä kaiken pastan, perunan ja riisin erilaisilla enemmän tai vähemmän kypsennetyillä vihanneksilla. Yleensä vähemmän. En oo tainnu syödä 10 kuukauteen ensimmäistäkään perunaa, riisiä vieläkään pidempään aikaan. Pastaa on mennyt, mutta todella harvoin ja silloinkin täysjyvämuodossa. Hedelmistä en mäkään oikein perusta, kuten en muistakaan makeista ruoista. (Veri)greippi on ainoa mikä kivasti menee, mutta sekin on vähän turhan työläs. :D Mieluummin vedän vaikka kaks kertaa päivässä kulauksen tuorepuristettua mehua että kuvittelen saavani jotain "oikeeta vitskuu".

Joka tapauksessa suurin osa hedelmistähän on aika yliarvostettuja vitamiini- ja hivenainepitosuuksiensa suhteen, jos verrataan niitä vaikkapa juureksiin tai esmes paprikaan. Perus paprika ja sipuli vetää melkeen kaikkea maassa tai puussa kasvavaa turpaan noilta osin.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Tuijotatko sä vaan vaakaan vai peiliin ja vyön reikiin myös?


Oma reseptini 6 viikon ja -9 kilon pudotukseen oli 1, 5 h kävelylenkki 5 krt viikossa ja 1700-1900 kcal jaettuna 5-6 aterialle päivässä. Söin mitä sattuu valmismaksalaatikosta salaatteihin.

Tuona aikana otin vai kerran 12 ploa olutta kerralla. Muuten olin tipattomana.
Toimistorotta

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Tajusin juuri kusettaneeni, koska eilen piti kiireen vuoksi syödä se jugurtti töihin tultua, mutta tuollahan se möllötti läppärilaukussa koskemattomana. Ja unohdin raportoida kaksi viipaletta tummaa täysjyväleipää ja levitteen lounaalta. Tänään onneksi söin jugurtin jo kotona, huh.

Koska olin näin tuhma tuplastandardimies, niin hyvitän sen ravintoblogiani jännityksellä seuraaville kertomalla sadun. Kaikki yhteydet aitoihin tapahtumiin tai henkilöihin ovat puhdasta sattumaa.

Olipa kerran nettipalsta. Nettipalstalle ilmestyi eräänä päivänä kirjoittaja, Pyylevyys31. Pyylevyys31 ruikutti liki kymmenen vuoden ajan, että ei onnistu laihtuminen, ei sitten millään. Pyylevyys31 koki elävänsä rinnakkaistodellisuudessa, jossa kalorit tulevat tyhjästä ja kilot ilmasta! Laihtuva maailma ja sen vinkuheinähomot ja tiukkapyllytytöt eivät vain voi ymmärtää, millaista on elää Pyylevyys31:n maailmassa. Kyllä muut vaan laihtuvat, mutta kun Pyylevyys31 laittaa porkkanan suuhun, se on kuin munuiaspiiraan söisi!

Muutamat ystävällismieliset tiukkapyllytytöt koettivat kertoa Pyylevyys31:lle, että ehkä tämän elintavoissa tai ruokavaliossa voisi olla jokin vialla. Jotkut ilkeät vinkuheinähomot kehtasivat jopa epäillä, että Pyylevyys31 saattaisi vähän huijata itseään. Tästä Pyylevyys31 tietysti sydämistyi ja pauhasi, että hänen ruokavalionsa kelpaa laihduttamiseen siinä missä muidenkin, se on ilkeää ja huonoa käytöstä laihtuvan maailman paskasakin sitä kommentoida. Hänellä on kuitenkin yli 10 vuoden teoriaosaaminen laihtumisesta, nettidieeteilläkin on oltu kymmenet kerrat ja kerran yhdellä ihmedieetillä melkein pääsi laihtumaan, kunnes tuli nikotiinilerpahdus.

Nettipalstalaiset kehottivat, josko Pyylevyys31 kävisi ammattilaisella, kun kerran ongelma on noin vaikea. Pyylevyys31 ei ottanut kuuleviin korviinsa, koska hänestä vika on laihtuvan maailman rinnakkaistodellisuudessa. Kerran oli kuulemma käynyt ammattilaisellakin, mutta se oli ollut ihan vääränlainen kokemus kun ammattilainen antoi ihan vääriä neuvoja ja ei olis saanut nugetitkin olisi pitänyt puuroon vaihtaa. Ei sellaisista puoskareista mitään apua ole, Pyylevyys31 hoitaa ongelman itse nugetittamalla kaksin verroin.

Kukaan ei ymmärrä Pyylevyys31:stä. Ihan kuin tiaiset voisivat ymmärtää pullasorsaa, rinnakkaistodellisuus! Pyylevyys31 jatkoi kalorilaskurin räpläämistä saadakseen sen näyttämään kivempiä pisteitä, otti punaviinikännit huutaen välillä palstalle "laihtukee, laihtukee, ootte te ennenkin laihtuneet" ja kertoi sadannen kerran, että silloin vanhoina hyvinä aikoina ennen nikotiinilerpahdusta hänen nugettiteoriatietonsa oli toiminut kuin junan vessa.

Sen jälkeen Pyylevyys31 kertoi että sillä on sen pituinen se.
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

*tirsk*
Vastaa Viestiin