Pinttynyttä tahmarasvaa, hyi...

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
MadameDeMeloni

Viesti Kirjoittaja MadameDeMeloni »

AarneAnkka kirjoitti:Se kaikkein päivänpolttavin kysymys vaan ei ole vielä ratkennut: mitä ihmettä tuo tahmea liimarasva oikein on? Mistä sitä tulee? Muuttuuko esim. rypsiöljy paiston yhteydessä tuollaiseksi? Miksei siihen tehoa minkään maailman aineet?


Ravintola-alan ihmisenä tiedän, että kun esim. lihaa paistetaan teflonilla ja kun siihen yhdistetään rasva, on pitkäaikaisena tuloksena inhaa mönjää, joka luultavasti on yhdistelmä rasvaa/öljyä ja lihasnestettä tms. Ainakin kun käyttöä on 1000-kertaisesti kotikäyttöön verrattuna.

En tiedä onko ilmiö joka on tapahtunut pannullesi lähelläkään tätä paskaa jota suollan näppäimistöltäni.
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 680
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

AarneAnkka kirjoitti:Se kaikkein päivänpolttavin kysymys vaan ei ole vielä ratkennut: mitä ihmettä tuo tahmea liimarasva oikein on? Mistä sitä tulee? Muuttuuko esim. rypsiöljy paiston yhteydessä tuollaiseksi? Miksei siihen tehoa minkään maailman aineet?


Kai sää itse muistat, mitä ruokaa sillä laitoit?
"I want you to get excited about your life."
AarneAnkka

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

MadameDeMeloni kirjoitti:Ravintola-alan ihmisenä tiedän, että kun esim. lihaa paistetaan teflonilla ja kun siihen yhdistetään rasva, on pitkäaikaisena tuloksena inhaa mönjää

Hallusinaatio kirjoitti:Kai sää itse muistat, mitä ruokaa sillä laitoit?

No niin, selvisihän sekin. Ja pihvejähän minä (muun muassa) pannulla paistelen. Rasvamönjä ilmeisesti höyrystyy ja tarttuu sitten seiniin, koska sitä löytyy liesituulettimestakin. Inhaa tavaraa tosiaankin.

Ravintola-ammattilaisilla on varmaan jotain teholitkuja jolla tuo mönjä lähtee helposti?
MadameDeMeloni

Viesti Kirjoittaja MadameDeMeloni »

AarneAnkka kirjoitti:Ravintola-ammattilaisilla on varmaan jotain teholitkuja jolla tuo mönjä lähtee helposti?


Meillä ei tefloneita pilata millään litkuilla. Kotioloissa pistäisin varmaan cifin tms. asialle ja pitäisin huolen siitä, että seuraavaa paistinpannuani kohtelisin paremmin! =P
Avatar
brona
Kitinän uhri
Viestit: 812
Liittynyt: 16.08.2005 1:26
Paikkakunta: Saari Idässä

Viesti Kirjoittaja brona »

Cifin sinisellä geelillä lähtee rasvamönjä mun keittokomeron kaakeleista ja hellalta. Samalla mömmöllä tulee kiillotettua lavuaarit sekä keittiössä että vessassa, etc.
...
AarneAnkka

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Huomasin eilen Tolunkin purevan aika hyvin (siis ei pannuun vaan liesituulettimeen). Kokeilin myös varovasti uuninpuhdistajaa, joka myös tehoaa. Ja Cillit Bang, tietenkin, mutta se on aika myrkkyä. Meinaa keuhkot syöpyä kun sillä pyyhkii. Varsinaista taistelukaasua. :x
PerttiMakimaa

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

[Maksamaton mainos/]
Kun on Tefalin Armatal "anti-distortion-disk":llä varustettu laatupannu on voinut tähän asti ainakin ihan huoleti pistää astianpesukoneeseen, huuhdella heti kylmällä vedellä jne jne. Jos tuo tuota rääkkiä muuttumattoman näköisenä kestää viisi vuotta niin miksi muuttaa tapoja. Jos teflon sattuisi pettämään on tuo jo oman aikansa elänyt.
[/Maksamaton mainos]

Siis tuo pannu pääsi kerran likaantumaan (oma moka, en pessyt riittävän usein) pahasti pohjasta ja vastauksena oli laittaa se likoamaan astianpesukoneaineisessa vedessä altaaseen. Sitten vaan pyyhin rasvat pois.

EDIT: Puhuvat (pitää omien kokemuksieni mukaan paikkansa), että pyykinpesujauhetta veteen sekoittamalla kaikki likaiset astiat saa puhtaaksi helposti. Toimii, jopa kahvinkeittäjäkin sillä putsautui.
Viimeksi muokannut PerttiMakimaa, 11.09.2006 7:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AarneAnkka

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

MadameDeMeloni kirjoitti:pitäisin huolen siitä, että seuraavaa paistinpannuani kohtelisin paremmin! =P

Ilmeisesti teflonpannu pitäisi pestä varovasti lähdevedellä ja pisaralla Fairya pumpulilla (kärsivällisesti) pyyhkien, rapsuttaa krämpät pois kylvynpehmentämällä kynnellä, voidella pannu aloe veralla ja suudella hellästi ennen kaappiin laittamista, jotta se säilyisi kunnossa.

No, ne kovanaamat lienevät vähän kestävämmästä päästä? Ei tuo parilapannukaan näytä käsittelystäni kärsineen, siinä vaan on semmoisia koloja joihin jää helposti öhnyä ja on siksi hankala pestä. Ja tuo rasvamönjä on salakavalaa kun sitä pikkuhiljaa kertyy paikkoihin joita pesee harvemmin.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mä suosittelisin kans Tolua niihin kaakeleihin ja liesituulettimeen.
MadameDeMeloni

Viesti Kirjoittaja MadameDeMeloni »

Tai Aarne hoi!

Ostaisin paremman pannun!
AarneAnkka

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

MadameDeMeloni kirjoitti:Ostaisin paremman pannun!

Ei kai toi parilapannu nyt ihan huono ole? Ovh €80, mutta sain sen alennuksen ansiosta €40:llä. Joku nordicjotain, en muista merkkiä. Tuo mystinen liimarasvasubstanssi tarttuu diskriminoimattoman suvereenisti siihen siinä missä kaikkiin muihinkin lähiympäristön pintoihin.
leila

Viesti Kirjoittaja leila »

Sä Aarne varmaan vaan valmistat siinä pannulla sellaista ruokaa, josta irtoaa rasvaa ym. ainesta? Töhny jämähtää helposti kiinni pannun jäähtyessä. Itselläni ainakin voileipägrilli töhniintyi hyvin nopeasti juustosta, makkarasta ja tomaatista. Itse olen joskus rasvaisia pannuja putsannut niin, että olen varovasti kuumentanut tyhjää pannua joko liedellä tai kuuman veden alla. Rasva muuttuu tällöin pehmeäksi ja on sitten helppo pyyhkiä pois talouspaperilla. Sitkeä töhny vaatii tosin kärsivällisyyttä ja näppärät sormet.
Elukka

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää:
Hellanlevyjen kylkeen pinttyneen rasvan saa hinkattua pois sokeripalalla.
Kyllä, sokeripalalla. :shock: Enpä olisi tullut ajatelleeksi, jos en olis kaverin tyttöystävältä kuullut ko. niksiä.
AarneAnkka

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Elukka kirjoitti:Kyllä, sokeripalalla. :shock:

Käyttäisin tuota kikkaa varmasti, jos en olisi lukenut kauhutarinoita siitä miten kiinnipalanut sokeri on keraamisen liesitason vihollinen #1. Toki jos palasta irronneet sokerit saa pyyhittyä huolella pois hinkkauksen jälkeen...
CandyMan

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Keraamiset liesitasot ovat aika perseestä, niin vaikeita pitää puhtaana, pitää olla erityiset puhdistusaineet jne. Veikkaan niille käyvän samoin kuin seiskytluvun kokolattiamatoille.
leila

Viesti Kirjoittaja leila »

CandyMan kirjoitti:Keraamiset liesitasot ovat aika perseestä, niin vaikeita pitää puhtaana, pitää olla erityiset puhdistusaineet jne.


Olen toista mieltä. Keraamiselle liesitasolle tarkoitettu puhdistusaine on niin tanakkaa tavaraa, että sillä irtoaa vaikeatkin tahrat. Liesitaso on myös helpompi pyyhkiä, kun se on kokonaan tasainen ja samaa materiaalia. Nämä on tietty ihan makuasioita, mutta minun käytössäni keraaminen liesi on puhtaampi kuin tavallinen oli ikinä.
Geetzu

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

leila kirjoitti:-- Nämä on tietty ihan makuasioita, mutta minun käytössäni keraaminen liesi on puhtaampi kuin tavallinen oli ikinä.


Samoin täällä! Suorastaan rakastan tota tasoa ja kun vielä nautin puhdistusaineen iiiihanasta tuoksusta niin helvetisti, liesi tosiaan kiiltää kokoajan. Tavallisen tason hinkkailun ajatteleminenkin nostaa kylmät väreet, hrrh, tuntu aina ihan kauheelta ne äänet niinq. Hinkhink.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Geetzu kirjoitti:tuntu aina ihan kauheelta ne äänet niinq. Hinkhink.

*pärsk*

Jotenkin hassu lause sulta.
Elukka

Viesti Kirjoittaja Elukka »

leila kirjoitti:Liesitaso on myös helpompi pyyhkiä, kun se on kokonaan tasainen ja samaa materiaalia.

No juu, noi hellanlevyjen reunathan on niitä pahimpia rasvankerääjiä ja hankalia putsata.
Geetzu

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

ninnithequeen kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:tuntu aina ihan kauheelta ne äänet niinq. Hinkhink.

*pärsk*

Jotenkin hassu lause sulta.


Vähän ohi aiheen hei mut pakko ku naurattaa. Muksu kityilee sylis ja aina ku näkee avas hihkasee "MUU!" xD
hermine

Viesti Kirjoittaja hermine »

Mun lähes kaikki muoviastiani ovat pinttyneet tahmeiksi tuosta ällörasvasta syystä että poikaystävä tiskaa niin huolimattomasti (sille on jäkätetty asiasta viimeiset 10 vuotta usean eri tyttöystävän toimesta, en kuvittele että minulla olisi taikavoimia joilla saisin hänet tekemään kotityöt kunnolla). Nyt ei auta enää kunnollinen tiskauskaan. Uskaltaako noilla liedenpuhdistukseen käyttämillänne myrkyillä ruoka-astioita pestä?
chunkbite
Kitinäaddikti
Viestit: 56
Liittynyt: 06.09.2005 12:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja chunkbite »

hermine kirjoitti:Mun lähes kaikki muoviastiani ovat pinttyneet tahmeiksi tuosta ällörasvasta syystä että poikaystävä tiskaa niin huolimattomasti (sille on jäkätetty asiasta viimeiset 10 vuotta usean eri tyttöystävän toimesta, en kuvittele että minulla olisi taikavoimia joilla saisin hänet tekemään kotityöt kunnolla). Nyt ei auta enää kunnollinen tiskauskaan. Uskaltaako noilla liedenpuhdistukseen käyttämillänne myrkyillä ruoka-astioita pestä?

Alkoholi liuottaa hyvin rasvoja. Peset muutaman kerran astiat poikaystävän kossupullon sisällöllä, niin johan alkaa oppimaan huolellisempaa tiskausta :twisted:
Mulli75

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Elukka kirjoitti:Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää:
Hellanlevyjen kylkeen pinttyneen rasvan saa hinkattua pois sokeripalalla.
Kyllä, sokeripalalla. :shock: Enpä olisi tullut ajatelleeksi, jos en olis kaverin tyttöystävältä kuullut ko. niksiä.


Mä olen kiillotellut sokeripalalla joitakin kromattuja osia mm. moposta, autosta jne.
CandyMan

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

hermine kirjoitti:Uskaltaako noilla liedenpuhdistukseen käyttämillänne myrkyillä ruoka-astioita pestä?

En lähtisi testaamaan terveydelläni, vaikka kuinka hyvin yrittäisi huuhdella myrkyt pois. Ruoka-astioille kannattaa käyttää vain niille tarkoitettuja pesuaineita (maalaisjärjellinen itsestäänselvyys).

Hankkikaa astianpesukone, varmasti lähtevät rasvapaskat pois. Voitte leikkiä sen olevan ekologinen vaihtoehto käyttämällä koneen Eco-valintaa, jolloin se käyttää ehkä 3% vähemmän vettä ja 1% vähemmän sähköä kuin normaaliohjelmalla.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

CandyMan kirjoitti:Voitte leikkiä sen olevan ekologinen vaihtoehto käyttämällä koneen Eco-valintaa, jolloin se käyttää ehkä 3% vähemmän vettä ja 1% vähemmän sähköä kuin normaaliohjelmalla.


Voiko sen säätää asentoon "Boost", joka tuplaa veden ja sähkön kulutuksen säilyttäen pesutuloksen ennallaan? Tai "Warp" joka pamauttaa taloyhtiön sulakkeen?
Vastaa Viestiin