Asuntojen hintojen lasku on edessä

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

Mä kyllä nostan hattua tyypeille, jotka ilman alan koulutusta rakentavat talonsa itse. Onko sulla vagis alan koulutusta?
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ei mulla mitään koulutusta, mutta ei tää ensimmäinen eikä viimeinen hartiapankilla tehty talo tähän sukuun ole. Melkein kaikki työkalutkin löyty varastoista valmiiksi. Joitakin rakennusalan ammattilaisiakin löytyy suvusta, jotka hoiti mm. vastaavan mestarin hommat. Pohjapiiroksestakin tuli hyvä, ku ite teki :D Tai niin hyvä kuin tähän kaavaan pysty tekemään.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

Vagabondo kirjoitti:Ei mulla mitään koulutusta, mutta ei tää ensimmäinen eikä viimeinen hartiapankilla tehty talo tähän sukuun ole. Melkein kaikki työkalutkin löyty varastoista valmiiksi. Joitakin rakennusalan ammattilaisiakin löytyy suvusta, jotka hoiti mm. vastaavan mestarin hommat. Pohjapiiroksestakin tuli hyvä, ku ite teki :D Tai niin hyvä kuin tähän kaavaan pysty tekemään.


Ah. No onhan se tietty paljon helpompaa, jos joku sanoo, mitä pitää tehdä. Kyllä mäkin luullakseni jotenkuten osaisin, jos joku sanoisi, että tee tohon näin.

Jos itse pitäisi mennä tyhjälle tontille yksin seisomaan, voisi hämmästyksen sormi mennä kummastuksen suuhun. Tai ei voisi vaan menisi.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

huima kirjoitti:Ei mitenkään, kun/jos siihen on varaa.

Pointtini oli että näitä projekteja on nähty myös aika nuorilla pareilla, paikoissa jotka eivät nyt ole varsinaisia kasvukeskuksia ja joista voi pienen multistuksen jälkeen joutua ajelemaan pitkiä työmatkoja suuntaan tai toiseen, kun/jos työt kunnan alueella vähenevät. Tai sitten pappa betalar.

Jos haluat asua paikassa X koko ikäsi, tapahtui mitä tapahtui - niin fine. Mutta pienet yhteiskunnalliset muutokset voivat tehdäkin nopeasti paikasta X vähemmän haluttavan, kun/jos alueen yksi iso työnantaja vaikka muuttaa toimintaansa.

Kylmää siis mieltä vain velkavankeudet, joihin heittäydytään ilomielin ja joissa on omat riskinsä mitä ei ehkä heti tule ajateltua.

Eikös tästä ole jo jonkinlaisia esimerkkejä ja taitaa olla lisää tulossa.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Rakennekuvissa pitää olla leimat, ennen kuin saa ruveta rakentamaan. Jos ymmärtää teknisen piirrustuksen päälle, niin niistä näkee mitä mihinkin pitää laittaa. Helppoa ja mukavaa, mutta aikaa vievää hommaa. Seuraavaa taloa tehdessä täytyy keplotella itsensä ansiosidonnaiselle vuodeksi, niin on aikaa keskittyä rakentamiseen ja jää myös vapaa-aikaa rakentamisen lomassa.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

annepa kirjoitti:
masa kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Toivottavasti ei käy niin, että kun talo on valmis, niin vaimoa ja lasta ei näy missään (vitsi vitsi).


Ei tuo ole vitsi, vaan suurin pelkomme. Ei meinaan oltais eka jolle niin käy. :D


Ei todellakaan ole vitsi. Työkaveri rakensi viime vuonna talon ja se teki ihan säännönmukaisesti niin että sillä oli tuntirajat joka päivälle ja sunnuntai vapaata. Ei tullu eroa.

Joo, tuo se oli eräällä tutulla "harhaisena" ajatuksena, että virastoaikaan talo tehdään ja viikonloppuna sit vähän siivoillaan tontilla, ehkä. No ei mennyt ihan noin, vaan aika äkkiä sitä tiputtiin tähän reaalimaailmaan ja päivät olivat huomattavan pitkiä. Juu, ovat vielä ihan yhdessä ja talokin alkaapi olemaan valmis. Iso työ siinä kyllä on ja kannattaa aika paljon (ainakin) yrittää suunnitella miten mitäkin tekee jne.
Niin ja sekin luulo oli, että sitten muutetaan kun viimeinenkin jalkalista on lyöty ... :D
Arvatkaa, onko toteutunut? :wink:
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Vagabondo kirjoitti:Ei mulla mitään koulutusta, mutta ei tää ensimmäinen eikä viimeinen hartiapankilla tehty talo tähän sukuun ole. Melkein kaikki työkalutkin löyty varastoista valmiiksi. Joitakin rakennusalan ammattilaisiakin löytyy suvusta, jotka hoiti mm. vastaavan mestarin hommat. Pohjapiiroksestakin tuli hyvä, ku ite teki :D Tai niin hyvä kuin tähän kaavaan pysty tekemään.

Työkaveri oli ihan normisti töissä ja rakensi talon samalla. En nyt tiedä taidanko itse ihan tuohon lähteä, meinaan kummastelin tuossa jokunen vuosi sitten, että miks voi ihan milloin vaan nukahtaa tuoliinsa. No en ihmettele enää, jos normisti käy 8h töissä ja pikkutunneille asti pukertaa raksalla. Ja joo, eivät ole eronneet, ihan talossa perhe asuu. Pakko kyllä nostaa hattua. Luulen et on kovempi kuin minä. :)
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

Vagabondo kirjoitti:Rakennekuvissa pitää olla leimat, ennen kuin saa ruveta rakentamaan. Jos ymmärtää teknisen piirrustuksen päälle, niin niistä näkee mitä mihinkin pitää laittaa. Helppoa ja mukavaa, mutta aikaa vievää hommaa. Seuraavaa taloa tehdessä täytyy keplotella itsensä ansiosidonnaiselle vuodeksi, niin on aikaa keskittyä rakentamiseen ja jää myös vapaa-aikaa rakentamisen lomassa.


Miten sä esim osaat talon rungon pystyttää, jos sulla ei ole koulutusta ja kukaan ei neuvo?

Tiedän kyllä, että näin tehdään menestyksellä, mutta ihmettelen, miten se onnistuu.
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

Dave kirjoitti:Miten sä esim osaat talon rungon pystyttää, jos sulla ei ole koulutusta ja kukaan ei neuvo?


Sulla on huono mesu jos se ei neuvo.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Leevi kirjoitti:Työkaveri oli ihan normisti töissä ja rakensi talon samalla. En nyt tiedä taidanko itse ihan tuohon lähteä, meinaan kummastelin tuossa jokunen vuosi sitten, että miks voi ihan milloin vaan nukahtaa tuoliinsa. No en ihmettele enää, jos normisti käy 8h töissä ja pikkutunneille asti pukertaa raksalla. Ja joo, eivät ole eronneet, ihan talossa perhe asuu. Pakko kyllä nostaa hattua. Luulen et on kovempi kuin minä. :)


Mä yritin pakertaa työviikon neljään päivään ja tehdä taloa sitten kolme päivää viikossa. Runkovaihe meni tolleen ihan mukavasti, mutta sisäpintoja varten joutu ramppaamaan rautakaupoissa ja sisustusliikkeissä materiaaleja valkkaamassa, mikä söi sen vapaa-ajan mikä 10h työpäivästä olisi normaalisti jäänyt. Puoli vuotta meni periaatteella sängystä suoraan töihin ja töistä sänkyyn. Täytyy myöntää, että olin henkisesti aika loppu sen jälkeen.

Oman talon tekeminen on sen verran kannattavaa, että palkattomalle jääminenkin on taloudellisesti järkevä vaihtoehto, jos vaan työnantaja siihen suostuu. Toisenkin talon saatan vielä rakentaa, mutta sitten otan vaikka lopputilin, jos en muuten saa vähintään vuotta vapaata töistä.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Dave kirjoitti:Miten sä esim osaat talon rungon pystyttää, jos sulla ei ole koulutusta ja kukaan ei neuvo?


Rakenna ensin vaikka kylmä varasto, sitten sauna, autotalli ja viimeiseksi talo. Eiköhän se rakentaminen sitten jo taloa tehdessä suju. Tekemällä oppii.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

Vagabondo kirjoitti:Oman talon tekeminen on sen verran kannattavaa, että palkattomalle jääminenkin on taloudellisesti järkevä vaihtoehto, jos vaan työnantaja siihen suostuu. Toisenkin talon saatan vielä rakentaa, mutta sitten otan vaikka lopputilin, jos en muuten saa vähintään vuotta vapaata töistä.


No tämä oli tietysti syy, miksi en itse edes ajatellut rakentavani (jos siis olisin osannut, mitä en osaa). Mä kuitenkin saan nettona käteen paljon enemmän, kuin maksan rakennusmiehille, eli ei olisi mitään järkeä olla pois töistä rakentamisen takia ja töitä saan tehdä niin paljon kuin haluan.

Eli jos tarvisin lisää rahaa rakentamista varten, tekisin enemmän töitä.

Mutta edelleen nostan hattua niille, jotka osaa talon rakentaa ilman alan koulutusta.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Vagabondo kirjoitti:Mä yritin pakertaa työviikon neljään päivään ja tehdä taloa sitten kolme päivää viikossa. Runkovaihe meni tolleen ihan mukavasti, mutta sisäpintoja varten joutu ramppaamaan rautakaupoissa ja sisustusliikkeissä materiaaleja valkkaamassa, mikä söi sen vapaa-ajan mikä 10h työpäivästä olisi normaalisti jäänyt. Puoli vuotta meni periaatteella sängystä suoraan töihin ja töistä sänkyyn. Täytyy myöntää, että olin henkisesti aika loppu sen jälkeen.

Oman talon tekeminen on sen verran kannattavaa, että palkattomalle jääminenkin on taloudellisesti järkevä vaihtoehto, jos vaan työnantaja siihen suostuu. Toisenkin talon saatan vielä rakentaa, mutta sitten otan vaikka lopputilin, jos en muuten saa vähintään vuotta vapaata töistä.

Se on tuo vertailu tehtävä omien taitojen (vs raksamiehen taitojen) ja oma nettoliksa vs rakennusmiehen kustannukset ja siitä sitten arpoo mikä kannattaa. Tuo on kyllä totta, että niin kauan kun homma on aika selkeä, eli joku runkovaihe ja tavaran hankkiminen niihin, niin valmista saa aikaan, mutta sitten kun siirtyy siihen viilailuun, eli pintamateriaaleihin ja niiden asennukseen niin johan menee aikaa. Ja tuo liikkeissä juokseminen kuluttaa aikaa.

Itseä myös mietityttää, että minkähänlaista se ammattilaisten jälki on? Niitäkin taitaa olla moneen lähtöön. Hyvällä tuurilla voi saada porukan joka oikeasti tekee hyvää jälkeä (vieläpä nopeasti) ja huonommalla sitten täyshuithapeleita. Ja kun mun vaatimukset on aika korkeella ... :roll:
Noh, katsellaan nyt. Ei tuo rakentamisen aloitus ihan itsestä ole kiinni sopiiko jne. Vaatiihan tuo ymmärrystä ja apua muualtakin (esim. sielläkin).
Viimeksi muokannut Leevi, 01.03.2011 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Taloudellisesti järkevämmässä yhteiskunnassa, ei DI:n kannattaisi itse taloa tehdä. Jos kaikki maksaa veronsa kiltisti, niin mä joudun tekemään 2-3h työtä, että saan ostettua suomalaisen duunarin tunniksi. Yks yhteen olisi jo ihan hyväksyttävä vaihtosuhde.

Oman talon myötä alkaa hahmottamaan kuinka paljon alv nostaa hintoja. Tämänkin mörskän rakennuskustannuksista menee valtiolle suoraan 23%, minkä maksamiseen menee karkeesti 2 vuoden nettotulot.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Vagabondo kirjoitti:Taloudellisesti järkevämmässä yhteiskunnassa, ei DI:n kannattaisi itse taloa tehdä. Jos kaikki maksaa veronsa kiltisti, niin mä joudun tekemään 2-3h työtä, että saan ostettua suomalaisen duunarin tunniksi. Yks yhteen olisi jo ihan hyväksyttävä vaihtosuhde.

Oman talon myötä alkaa hahmottamaan kuinka paljon alv nostaa hintoja. Tämänkin mörskän rakennuskustannuksista menee valtiolle suoraan 23%, minkä maksamiseen menee karkeesti 2 vuoden nettotulot.

Nyt se menee niin, että suunnilleen vain varakkaat (kuten high class Dave :wink: ) voivat ottaa avaimet käteen. Ja joo, jostain ruuan näkökulmasta ei ole niin suurta merkitystä onko ALV %-yksikön enemmän tai vähemmän, mutta esim. tuollaisissa talon mittaluokkaa olevissa hankinnoissa sillä alkaa olla aika paljon merkitystä. Ja ylipäätään, kun korotus on sitten melkein ihan kaikessa muussakin.
Boner

Viesti Kirjoittaja Boner »

Vagabondo kirjoitti:Mä yritin pakertaa työviikon neljään päivään ja tehdä taloa sitten kolme päivää viikossa. Runkovaihe meni tolleen ihan mukavasti, mutta sisäpintoja varten joutu ramppaamaan rautakaupoissa ja sisustusliikkeissä materiaaleja valkkaamassa, mikä söi sen vapaa-ajan mikä 10h työpäivästä olisi normaalisti jäänyt..


Tallaista jakoa minäkin olen suuunnitellut, paitsi että mulle tulee paketti tiilikattoineen ja ulkopuolineen valmiina. Sisähommat teen ite loppuun ja toki hoidan/hoidin maarakentamisen ja perustukset.

Viikonloppuna raksalla ja viikon illat pojan kanssa tavarahankinnoilla. Saa siinä samalla vähän väkinäistä isä-poika-aikaakin. Mut joo, kova rutistus edessä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Came here for school, graduated to the high life
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Taitaa riippua aina kohteesta mitä kannattaa tarjota asunnosta tai talosta.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

http://tilastokeskus.fi/til/lkan/2011/0 ... 01_fi.html

Eiks tätä ole aika paljon?

Ehkä Elco on oikeassa ja Käteinen pelaa korttinsa niin hyvin, että saamme muut euromaat bail outtaamaan vielä meidätkin.
Came here for school, graduated to the high life
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

http://www.taloussanomat.fi/talouskriis ... 112964/294

Outoa, kun se vaikka kuinka monta vuotta putkeen kiistettiin ja nyt siitä kirjoitetaan kuin se olisi joku uusien perhefarmareitten vertailu.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

NuoriDaavid kirjoitti:Mä olin oikeassa !!111

http://www.taloussanomat.fi/asuminen/20 ... 113971/139


Tarjonta on jotenkin kuivunut täällä Oulussa, ainakin tässä mun katselemassa "hyvä kaksio järkevällä paikalla" - sarjassa. Hinnoista kyllä tuntuu ihan mutullakin lähtevän kokoajan hieman pois.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

NuoriDaavid kirjoitti:Mä olin oikeassa !!111

http://www.taloussanomat.fi/asuminen/20 ... 113971/139


Eli "lama" on vain viikkojen kysymys. Ei toki unohdeta sitä, että kyseinen artikkeli on silkkaa huuhaata.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

McJanne kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Mä olin oikeassa !!111

http://www.taloussanomat.fi/asuminen/20 ... 113971/139


Eli "lama" on vain viikkojen kysymys. Ei toki unohdeta sitä, että kyseinen artikkeli on silkkaa huuhaata.


Onko tämä yhtä vakaa käsitys, kuin Ruotsin duunaripalkkojen paska taso?
Vastaa Viestiin