Kodinhoito-osasto

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Vihaan suihkuverhoja ja kielsin jo kämppäni rakennusvaiheessa asentajia kiinnittämästä suihkuverhon kiskoa/tankoa kylppäriini. Mutta oli mulla asiaakin.
Yövyin männä viikolla pari yötä hotellissa jossa oli mainio suihkuverho: verhon "alaosan" pystyi irrottamaan ja pesemään koneessa. Oli siis yksi pitkä verho, jonka yläosa oli harsomaista matskua, josta näki läpi, ja alaosa jotain ihan perusjuttua. Sauman kohdassa oli verhon sisäpuolella toinen verho (se joka normiverhossa liimautuu ihoon) ja tämän verhon sai helposti irti ja pesuun.

Sadevaatteet voi pestä 30 asteessa koneessa (ei linkousta) eli varmaan voi pestä suihkuverhonkin? Toki jos on ihan sellainen muovinen, voi kuviot irrota pestessä?
Work like a captain, play like a pirate.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Miten saa valkoisista silikonieristenauhoista, vai mitä nämä nyt on, pölyt pois? Meillä ihan normaali Ajax pesuaineena käytössä ja joku muu pesuallas sydeemi. Ikävästi pöly kuitenkin jää tuohon nauhaan kokkareiksi. Olen koittanut myös vessapaperilla pyyhkiä, samoin hammasharjalla, imuroidakin koitin :D Ja ei.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

^kloritilla voit varovasti koittaa.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 15901
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pöly tarttuu kalkkiin joka jää veden kuivuessa, kun poistaa kalkin etikkavedellä niin pölytkin irtoaa?

Pesin juuri viime viikolla suihkuverhon +40 asteessa valkopesuaineella hienopesulla ja puhdasta tuli, verjo on hyvää sveitsiläistä laatua..
Pyyhin Netikettiin..
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Keraamiselle liedelle vinkkejä. On kaapissa putsainta jos toista, sitten on myös se terällä varustettu puhdistusvempain. Onko se tosiaan niin ettei siitä koskaan saa kalua liesien kohdalta, että siihen jää aina se harmaa pinta joka näkyy vain valossa? Ikävän näköistä.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Vesper kirjoitti:Sadevaatteet voi pestä 30 asteessa koneessa (ei linkousta) eli varmaan voi pestä suihkuverhonkin? Toki jos on ihan sellainen muovinen, voi kuviot irrota pestessä?


Olen pessyt niitä ei täysin muovisia koneessa. Itse inhoan myös, aina liimaantumassa ja sinne alas tarttuu kaikki paska :/ Nyt on suihkuovet suihkutilaan, miljoonasti kätevämpi ja siistimpi. Helppo pestäkin. Mutta kaikissa muissa asunnoissa missä olen asunut niin tuo suihkuverho on ollut. Ostin aina hiukan niitä kankaisempia versioita juuri tuon konepesun vuoksi. Muovisia en koneeseen uskaltaisi laittaa.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 3775
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: (juna)Kisko

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Tyhjensin aamulla astianpesukoneen.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 3775
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: (juna)Kisko

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^Heitä vaan niin paljon kamaa kuin mahtuu ja luukku kiinni. Ei kai se lähde käyntiin, jos on liikaa kamaa (mulla toiminut hyvin tämä tyyli) :P
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Suvinen kirjoitti:^Olin lukevinani, että heikko pesutulos selittyy usein sillä että koneessa pois liikaa pyykkiä, kun kone ottaa vettä vain sen määrän mitä koneen kapasiteetiksi on suunniteltu. Eli jos tunget 4kg koneeseen 6kg pyykkiä, ei vesi riitä putsaamaan tuota kuutta kiloa. Mene tiedä, itse en uskalla tunkea konetta ylitäyteen.
Konevalmistajat tuntuvat brändäävän samanlaisilla sisuskaluilla olevia koneita eri kilomääriä vetäviksi ja järkevämpää olisikin ehkä tuijottaa rummun vetävyyttä. Yleensä koneissa saattaa olla "ekstravesi"/"likaisten pyykkien" nappi jos tuntee huonoa omaatuntoa liian täysistä koneista tai sitten on kokemuksia siitä milloin pesutulos heikkenee.

Meillä on (time manager tms) kone, jossa voit itse lyhentää pesuaikoja ja joskus se ajansäästö tosiaan tuntuu heikentävän pesutulosta. Itse kone on kilomäärästään huolimatta varustettu samalla xxl-rummulla, joka kiloa isommissa koneissa on. Joten se on aika helppoa ollut vaan laittaa täyteen miettimättä. Ellei nyt täyttä koneellista jotakin vettäimevää kuten villaa aio pestä. Ettei ihan pommiksi muutu.

Oma havainto on, että kokoluokassa 8-10 kiloa tuntuu pesuaineen kitsastelulla olevan suurempi merkitys kuin koneen täyttöasteella pyykin puhtaudessa. Useimmat pesuohjeethan purkkien kyljissä on edelleen suunnattu noin 5kg koneille. Joita ei minusta ole kenenkään ei-sinkun (tai no, ei kenenkään) järkevä enää ostaa ellei nyt oikein rakasta pyykinpesua.
Came here for school, graduated to the high life
Vastaa Viestiin