Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vesper »

James Potkukelkka kirjoitti:On omaa tyhmyyttä, jos menee päiväsakoille. Ja ei, se ei voi tapahtua vahingossa.
Eikö sulla koskaan katse irtoa tiestä, jolloin voi jäädä esim. nopeusrajoitusmerkki huomaamatta?
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vesper kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:On omaa tyhmyyttä, jos menee päiväsakoille. Ja ei, se ei voi tapahtua vahingossa.
Eikö sulla koskaan katse irtoa tiestä, jolloin voi jäädä esim. nopeusrajoitusmerkki huomaamatta?
Ei koskaan pidä sanoa ei koskaan. Eli toki se on mahdollista. Mutta yleensä kyllä seuraan nopeusrajoituksia tarkasti, koska ajatus päiväsakoista kauhistuttaa.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti:Jos Abu olisi ajanut 21km/h yli niin xSpede tikahtuisi nauruun!
:mrgreen:
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja exPertti »

elco kirjoitti:Jos Abu olisi ajanut 21km/h yli niin xSpede tikahtuisi nauruun!
Ainakin jos seurustelisin samaan aikaan JoJon kanssa. :)

PIC related:

Kuva
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Olen kyllä pertin kanssa samoilla linjoilla siitä, että 20+ nopeus, joka ainakin mulla suht helposti ylittyy esim. ohitustilanteessa, ei nyt välttämättä ole vielä niin törkeä rikos, että se oikein puolustaa nykyistä rangaistustasoa. Sinänsä törkeisiin ylinopeustapauksiin sovellettuna rikesakkojärjestelmä on mielestäni ihan käypä ratkaisu, mutta mielestäni sopivampi raja sen soveltamiseen olisi suunnilleen sama missä kortti lähtee kuivumaan. Siihen asti voitaisiin mennä kiinteällä taulukolla, kuten on yleinen tapa läntisessä euroopassa.

Kiinteän taulukon rangaistustasoon en nyt ota suoraan kantaa, mutta vertailun vuoksi kerrottakoon, että kun tässä taannoin (2009) pääsin tutustumaan ruotsalaiseen taulukkoon, niin hinnoittelu oli 1500 sek 15 km/h ylitykseen asti ja siitä aina 500 sek lisää jokaiselta alkavalta 5 km/h. En nyt tarkasti muista kuinka pitkälle taulukko ylti, mutta selvästi ylemmäs kuin Suomessa.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti:Olen kyllä pertin kanssa samoilla linjoilla siitä, että 20+ nopeus, joka ainakin mulla suht helposti ylittyy esim. ohitustilanteessa, ei nyt välttämättä ole vielä niin törkeä rikos, että se oikein puolustaa nykyistä rangaistustasoa...
Tästä olen aivan samaa mieltä. Pointtini oli ainoastaan, että se ei voi tapahtua vahingossa.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exPertti kirjoitti:
elco kirjoitti:Jos Abu olisi ajanut 21km/h yli niin xSpede tikahtuisi nauruun!
Ainakin jos seurustelisin samaan aikaan JoJon kanssa. :)

PIC related:

Kuva

Teen choice :mrgreen:
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja exPertti »

James Potkukelkka kirjoitti:Teen choice :mrgreen:
Ehkä hän tykkää setämiehistä. :pliis:

Taitaa olla 24v(?) tuossa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuva
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Olen kyllä pertin kanssa samoilla linjoilla siitä, että 20+ nopeus, joka ainakin mulla suht helposti ylittyy esim. ohitustilanteessa, ei nyt välttämättä ole vielä niin törkeä rikos, että se oikein puolustaa nykyistä rangaistustasoa...
Tästä olen aivan samaa mieltä. Pointtini oli ainoastaan, että se ei voi tapahtua vahingossa.
Tästä mä olen vähän erimieltä. Toki nopeusrajoituksia ei saisi jäädä huomaamatta, mutta kyllä mä olen yhdet sakot sen takia saanut. Harmittavinta asiassa oli, että juuri sinäpäivänä mä olin ajanut jo 500 km/h kiltisti nopeusrajoituksia noudattaen. Autossa kun ei ollut vakkaria, niin nopeus olisi yhtä hyvin voinut olla sen muutaman kilometrin tunnissa enempi, että olisi mennyt päiväsakoille.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^IMHO 24km/h todellisen ylinopeuden ajaminen ei oikein voi vahingossa tapahtua (muistetaan poliisin tekemä 3km/h tekninen vähennys). Normiauto näyttää tuossa vaiheessa nopeusmittarilukemaa +30km/h yli nopeusrajoituksen.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:^IMHO 24km/h todellisen ylinopeuden ajaminen ei oikein voi vahingossa tapahtua (muistetaan poliisin tekemä 3km/h tekninen vähennys).
Sen nopeusrajoituskyltin missaaminen tekee yleensä sen 20km/h heiton ja kyllä varsinkin ilman vakkaria,vallankin pitkää matkaa, ajettaessa nopeus sen verran heiluu pinnanmuotojen mukana, että noin kriittiset +4 saattavat lipsahtaa siihen päälle. Eihän noin saisi tapahtua, mutta kyllä mun mielestä on ihan realismia, että se VOI tapahtua ihan vahingossakin. 30+ nopeuteen puhtaasti vahingossa mäkään en enää oikein usko.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Siis mistä täällä keskustellaan? Joku tyyppi osoittaa sellaista piittaamattomuutta/huolimattomuutta, että (a) ajaa ajokiellossa olevalla autolla (kun katsastusvelvollisuus on jotenkin salattua tietoa) ja (b) kaahailee sen verran systemaattisesti, että saa toistuvasti sakkoja merkittävästä ylinopeudesta omilla kotikulmillaan tutuilla teillä (ajaa kuulemma joku 70 000 km vuodessa). Ja tätä tyyppiä tässä pitäisi jotenkin sääliä isonveljen uhrina? Olipa kyse piittaamattomuudesta tai huolimattomuudesta, sakkorangaistus tuntuu aivan liian pieneltä. Ei se asiallisesti ajaminen nyt vaan voi olla noin hankalaa - tai jos on, ehkä pitäisi se ajaminen lopettaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Pertti sympatiseeraa sakonsaajia niin konsistentisti ja usein, että jotenkin Pertin väittämät omasta liikennekurista ja sakottomuudesta asettuu aika erikoiseen valoon.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Olipa kyse piittaamattomuudesta tai huolimattomuudesta, sakkorangaistus tuntuu aivan liian pieneltä. Ei se asiallisesti ajaminen nyt vaan voi olla noin hankalaa - tai jos on, ehkä pitäisi se ajaminen lopettaa.
Älä nyt viitsi. Kyllähän päiväsakkojärjestelmä antaa rikkeeseen nähden ihan suhteettomia rangaistuksia. Vallankin kun se yhdistetään skandinaavisen tiukkoihin nopeusrajoituksiin.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti:Siis mistä täällä keskustellaan? Joku tyyppi osoittaa sellaista piittaamattomuutta/huolimattomuutta, että (a) ajaa ajokiellossa olevalla autolla (kun katsastusvelvollisuus on jotenkin salattua tietoa) ja (b) kaahailee sen verran systemaattisesti, että saa toistuvasti sakkoja merkittävästä ylinopeudesta omilla kotikulmillaan tutuilla teillä (ajaa kuulemma joku 70 000 km vuodessa). Ja tätä tyyppiä tässä pitäisi jotenkin sääliä isonveljen uhrina? Olipa kyse piittaamattomuudesta tai huolimattomuudesta, sakkorangaistus tuntuu aivan liian pieneltä. Ei se asiallisesti ajaminen nyt vaan voi olla noin hankalaa - tai jos on, ehkä pitäisi se ajaminen lopettaa.
Komppausta. :komp:
Ylinopeus on merkittävin osatekijä n. 30 %:ssa kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista.
Päiväsakkojärjestelmän ajatus on että sakon täytyy olla tuntuva. Esim. 100 euroa on tuntuva summa pienituloiselle, suurituloiselle sen sijaan "karkkiraha". :wink:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Päiväsakkojärjestelmä on kansainvälisesti katsoen harvinainen. Liekö sitten niin, että muut maat ovat väärässä ja Suomi oikeassa.

:think:

Vankilaan meno on asunnottomalle pultsarille elintason nousu. Tällaisessa tapauksessa rangaistus on kuitenkin sama kaikille.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Rangaistuksen tarkoitus on aiheuttaa kärsimystä tai ainakin epämukavuutta ja 100-200 euron menetys aiheuttaa kovin eri tavalla kärsimystä tai epämukavuutta esim. opiskelijalle kuin pääjohtajalle...
Suomen lisäksi päiväsakkojärjestelmä on voimassa Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Meksikossa ja Macaolla.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti:Suomen lisäksi päiväsakkojärjestelmä on voimassa Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Meksikossa ja Macaolla.
Ainakin Ruotsissa ja Saksassa kiinteät rikesakkojärjestelmä ulottuu selvästi Suomea suurempiin nopeuksiin. Tanskassa sakkojärjestelmää uusittiin muutama vuosi sitten ja muistaakseni sakko on siellä nykyään kiinteä nopeudesta riippumatta ja varsinaiset rangaistustoimet kohdistuu ajolupaan. Kuten törkeissä liikenteen vaarantamistapauksissa kohdistuu myös Suomessakin, mutta lisäksi täällä tykätään rahastaa vähemmän törkeissäkin.

Tossa päiväsakkojärjestelmässä on muuten sellainen hassu porsaanreikä, että pienituloisella päiväsakoista ei ihan helposti kerry edes rikesakon määrää, joka houkuttaa sitten +20 sijasta ajamaan saman tien +30, kun samalla rahalla irtoaa, eikä kortti lähde vielä kuivumaan.

EDIT: En muista tarkkaan tasnkan nykyistä järjestelmää, mutta muistaakseni kiinteä korvaus oli 1,5 kertaiseen ajonopeuteen asti.
Viimeksi muokannut Vagabondo, 16.06.2015 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: Suomen lisäksi päiväsakkojärjestelmä on voimassa Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Meksikossa ja Macaolla.
Niin. Eli se on kansainvälisesti katsoen erittäin harvinainen, kuten kirjoitin.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Muunkieliset wikipediat antavat vielä lisää maita Homeboyn copy-pasteen verrattuna. Mutta äärimmäisen pienen vähemmistön käytäntönä se toki säilyy sittenkin, kuten moni muukin hieno yhteiskunnallinen käytäntö, jonka ytimessä ovat Pohjoismaat.

Kaiken kaikkiaan mun on kovin hankala sympata ylinopeutta ajavia yleisesti ja saamistaan sakoista marisevia erityisesti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti: Suomen lisäksi päiväsakkojärjestelmä on voimassa Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Meksikossa ja Macaolla.
Niin. Eli se on kansainvälisesti katsoen erittäin harvinainen, kuten kirjoitin.
Enemmistö ei ole aina oikeassa. Naisten äänioikeuskin oli ennen erittäin harvinainen.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Kaiken kaikkiaan mun on kovin hankala sympata ylinopeutta ajavia yleisesti ja saamistaan sakoista marisevia erityisesti.
Mulle on jotenkin tullut vaikutelma, että tässä asiassa mielipiteet jakautuu pitkälti sen mukaan, että ajaako ihminen pääosin lyhyitä siirtymiä vuotuisen kokonaiskilometrimäärän jäädessä alhaiseksi vai ajaako vuoden aikana paljon kilometrejä ja usein pitkiäkin matkoja, jolloin monesti ollaan liikenteessä vielä hiljaiseen aikaan.

Omasta näkökulmasta liikenteen liiallinen turvallisuushakuisuus hidastaa liikennevirtaa kohtuuttomasti. Ymmärrän kyllä, että urbaanista lentokonematkaajasta on ihan se ja sama onko valtatien rajoitus 80, 100 vai 120 km/h ja haluaa mieluummin painottaa turvallisuusnäkökantaa.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti: Suomen lisäksi päiväsakkojärjestelmä on voimassa Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Meksikossa ja Macaolla.
Niin. Eli se on kansainvälisesti katsoen erittäin harvinainen, kuten kirjoitin.
Enemmistö ei ole aina oikeassa. Naisten äänioikeuskin oli ennen erittäin harvinainen.
En oikein ymmärrä virkkeesi logiikkaa.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Kaiken kaikkiaan mun on kovin hankala sympata ylinopeutta ajavia yleisesti ja saamistaan sakoista marisevia erityisesti.
Mulle on jotenkin tullut vaikutelma, että tässä asiassa mielipiteet jakautuu pitkälti sen mukaan, että ajaako ihminen pääosin lyhyitä siirtymiä vuotuisen kokonaiskilometrimäärän jäädessä alhaiseksi vai ajaako vuoden aikana paljon kilometrejä ja usein pitkiäkin matkoja, jolloin monesti ollaan liikenteessä vielä hiljaiseen aikaan.

Omasta näkökulmasta liikenteen liiallinen turvallisuushakuisuus hidastaa liikennevirtaa kohtuuttomasti. Ymmärrän kyllä, että urbaanista lentokonematkaajasta on ihan se ja sama onko valtatien rajoitus 80, 100 vai 120 km/h ja haluaa mieluummin painottaa turvallisuusnäkökantaa.
Tjaa. Mun kokemuksen mukaan nimenomaan paljon ajavissa on kuitenkin aika paljon niitä, jotka erityisesti arvostavat sitä, että liikenteessä sovitaan yhteiset käyttäytymissäännöt, joita sitten myös noudatetaan, eikä joka pertti ja james painele menemään säännöistä välittämättä vapaamatkustaen muiden lainkuuliaisuudella.

Edit. Tuli huono omatunto vähän tahallisesta väärinymmärtelystä ja väkinäisestä vänkäämisestä. Kyllä mä ymmärrän hyvin Vagiksen näkökulman ja komppailenkin: Epäilemättä autoilun erilainen rooli elämässä tukee sitä, että myös erilaisia asenteita syntyy.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin