Sivu 1/1

Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseen paljon...

Lähetetty: 09.06.2006 10:34
Kirjoittaja Sannnu
... ainakin minun kohdalla...

Aloin eilen miettiä asiaa, kun kuntosalillani jaettiin HTH kosteusvoidenäytteitä. Niitä on ollut esillä jo pari viikkoa, ja olin koko sen ajan vältellyt nätelaatikkoa. Tavallisesti kerään kaikki shampoo yms. näytepussit talteen, sillä ne ovat todellla käteviä juuri jumppaan mennessä..pieniä ja kompakteja...

Eilen sitten päätin lähestyä tuota tuotetta...ja silloin tsadaa keksin, miksi tuote ei houkutellut millään vaikka kyseessä oli monien kehuma kuivan ihon tuote!

Ei, ei kosteusvoidetta myydä likaisen oransissa kääreessää, jossa on laivaston sinsiä kuvioita..ei ei...

jos tuote olisi pakattu vaikka vaaleansiniseen tai turkoosiin pakkaukseen ja teksti olisi ollut pehmeämmällä fontilla se olisi ollut houkuttavampi..paljon...ja oisin saattanut ostaakin kaupasta tuotetta. (Sitähän sillä näytepussien jakamisella yritetään)

Muilla samanlaisia kokemuksia?

Lähetetty: 09.06.2006 11:55
Kirjoittaja Lolita
Kyllä, samansuuntaisia kokemuksia. Varsinkin kun ostaa ruokaa ja etsii sen halvimman kaupan oman merkin, on se monta kertaa niin vastenmielisen halvan näköinen, että saa järjellä itselleen uskotella, että kyllä se riisi tai ketsuppi tai mikä lie maistuu ihan samalle, vaikka halvalta näyttääkin. Varsinkin Lidlissä tämä pistää silmään, ne ei vaan pakkausten näön perusteella ole muka niin hyvä ne ruuat.

Lähetetty: 09.06.2006 11:59
Kirjoittaja Vadim
Odotan mielenkiinnolla, koska joku alkaa soveltaa tätä oivallusta ihmissuhteisiin.

Lähetetty: 09.06.2006 13:02
Kirjoittaja Geetzu
Vadim kirjoitti:Odotan mielenkiinnolla, koska joku alkaa soveltaa tätä oivallusta ihmissuhteisiin.
Aina näin.

Lähetetty: 09.06.2006 13:25
Kirjoittaja mustakikkeli
Myönnettävä se on. Esim. katsellessani sohvia, ulkonäöllä oli valintaperusteena varsin suuri merkitys, värinkin piti olla tietty. No okei, kyllä mä sitä vähän koeistuinkin, joten siinä vähän fuskasin.

Myös peileissä tuon huomaa selvästi. Jos kuvajainen ei miellytä, en osta kyseistä peiliä seinälleni. Jatkan siis etsimistä.

Lähetetty: 09.06.2006 13:30
Kirjoittaja Sannnu
Lolita kirjoitti:Kyllä, samansuuntaisia kokemuksia. Varsinkin kun ostaa ruokaa ja etsii sen halvimman kaupan oman merkin, on se monta kertaa niin vastenmielisen halvan näköinen, että saa järjellä itselleen uskotella, että kyllä se riisi tai ketsuppi tai mikä lie maistuu ihan samalle, vaikka halvalta näyttääkin. Varsinkin Lidlissä tämä pistää silmään, ne ei vaan pakkausten näön perusteella ole muka niin hyvä ne ruuat.
Komppaan. Lidl taas menee liaan pitkälle joissain pakkauskrumeluureissa, ja tavallinen pussikeittopakkaus alkaa erehdyttävästi muistuttaa jotain kemikaalituotetta. Tekstissä on niin paljon korostuksia ja värimailma valtava...

Mietin just että mikä tuote on just sellainen joka houkuttaa...omo color pesujauhepaketti, se pienempi pahviloota...


Ei hitto hammastahnoissa tuo pakkaus vaikuttaa kanssa tosi paljon..siis TOOOOOOSIIIII paljon..halpismerkkiä never ever...ruma, tehottoman näköinen pakkaus

Lähetetty: 09.06.2006 13:32
Kirjoittaja AarneAnkka
Se Honda Civic on kyllä niin scifin näköinen että valehtelisin jos sanoisin ettei se vaikuttanut ostopäätökseeni.

Lähetetty: 09.06.2006 13:37
Kirjoittaja eps
Mulla ei pakkaus vaikuta mitään. Tuotteen ulkonäkö voi vaikuttaa, jos sillä on esteettistä merkitystä. Lähinnä mieleen tulevat kalusteet.

Tajusin muuten, että autolla on mulle enemmän esteettistä merkitystä kuin kodilla. Koti voi olla sotkuinen, sillä se on vaan kodikasta. Sen sijaan auto ei voi olla likainen. Outoa, hmm.

e.

Lähetetty: 09.06.2006 16:23
Kirjoittaja Noriyumi
Monissa asioissa pakkauksen ulkonäkö vaikuttaa... Mutta joskus taas puhuu hinta. Jos ostan halpiksia kahvinsuodatinpapereita, en osta sitä kirjavaa Melittaa, vaan kirkuvan oranssin Brunon tjms.

Lähetetty: 09.06.2006 17:57
Kirjoittaja Think
Vaikuttaa, mutta ei paljon. Ensin tehdään päätös järkisyillä (käyttötarkoitus, hinta tms.). Jos on kaksi tasavahvaa ehdokasta, niin siinä tapauksessa ulkonäkö rules.

Autoihin ja moottoripyöriin tämä ei kuitenkaan päde... :roll:

Lähetetty: 10.06.2006 9:14
Kirjoittaja Bliss
Poistettu koko paska valituksen ja itkuvirren takia :twisted:

Lähetetty: 10.06.2006 9:17
Kirjoittaja Vadim
Uuuh, Maserati GranSport Spyder. Sulla on hyvä maku, olen kuolannut tuota jo monen monituista vuotta.

Lähetetty: 10.06.2006 10:30
Kirjoittaja Mulli75
Tässä taas nähdään miksi tuotteen tai myyntipakkauksen pitää olla houkuttelevan näköinen. Se herättää tunteita, vaikuttaa mielikuvien syntymiseen ja ostopäätökseen.

Lähetetty: 10.06.2006 14:48
Kirjoittaja -Superior-
Ihanan filosofista! Suorastaan psykologista, tiedostavaa! Oma ostoskäyttäytymiseni sekä
kodinhoitoni tapahtuu yleisesti ottaen EU:n direktiivien sekä järkevän finanssiajattelun
rajoissa.

Itse asiassa, tarkoitukseni on ollut jo pidemmän aikaa liittyä Suomen punaiseen ristiin.
https://www.redcross.fi/lahjoita/kuukau ... _FI/index/


(Editoitu Blissin takia.)

Lähetetty: 10.06.2006 15:14
Kirjoittaja Vadim
Mä haluaisin tän:

http://www.americanexpress.com/pes/uk/b ... card.shtml

Kuva

Harmi ettei sitä saa (vielä?) Suomesta.

Lähetetty: 11.06.2006 7:56
Kirjoittaja killkill
Sitten kun minulla on kaikki valta, säädän lain joka kieltää muiden kuin hajoavien pakkausmateriaalien käytön. Onko kukaan koskaan tullut ajatelleeksi, miten VALTAVA määrä muovia ja alumiinifoliota päätyy luontoon vain siksi, että me kuluttajat tykkäämme ostaa tavaroita jotka ovat kivannäköisissa paketeissa?

Lähetetty: 11.06.2006 10:12
Kirjoittaja huima
killkill kirjoitti:Sitten kun minulla on kaikki valta, säädän lain joka kieltää muiden kuin hajoavien pakkausmateriaalien käytön. Onko kukaan koskaan tullut ajatelleeksi, miten VALTAVA määrä muovia ja alumiinifoliota päätyy luontoon vain siksi, että me kuluttajat tykkäämme ostaa tavaroita jotka ovat kivannäköisissa paketeissa?
Tuosta oli muuten Wiredissa mielenkiintoinen juttu jokin aika sitten. Tosin fokus oli enemmän pakkaustekninen ja käyttäjänäkökulma, eli miksi hemmetissä pakkauksia on niin paljon ja niitä on vaikea avata.

Pelkän myynninedistämisen ( kiva paketti ) lisäksi pakkauksien tehtävänä on vähentää varkauksia tai tehdä niistä vaikeampia. Ne inhottavat muovipakkaukset ja muut ovat juuri sen takia inhottavia, ettei kukaan avaisi huomaamattomasti pakkausta kaupassa ja nappaa mp3-soitinta mukaansa.

Mutta maailma on täynnä hassuja pakkausilmiöitä. Kuten jenkkiläiset tai brittiläiset sipsipussit. Pieniä pusseja. Ja jos ostat ison pussin, se on täynnä niitä samoja pikkupusseja. Jätettä, jätetää ja jätettä.

Lähetetty: 11.06.2006 11:39
Kirjoittaja mustakikkeli
Hajoavien pakkausmateriaalien käyttö pakolliseksi?

Ei helvetti sentään. Jos ostamani pesuainepakkaus tai kaljatölkki alkaa hajoilla itsekseen kesken kotiinkuljetuksen, ei hyvä heilu! Olen ehdottomasti hajoavia pakkauksia ja pakkausmateriaaleja vastaan! Pistää niin vihaksi että taidan mennä ulos ottamaan aurinkoa.

Lähetetty: 11.06.2006 11:46
Kirjoittaja LillyMunster
Pakkaus ja tuotteen ulkonäkö vaikuttavat paljonkin ostopäätökseeni.
Varsinkin muuten nämä yksittäispakkaukset: jätän hyllyyn. Minua ketuttaa äärettömästi se pakkaussilppu! Nyt taas suututtaa pakkaukset, jossa joku pieni rippunen on pakattu valtavaan kovamuoviseen hässäkkään. Ostin juuri muistitikun, 1x5cm noin suurinpiirtein, ja tämä oli pakattu sellaiseen saatanan härpäkkeeseen kokoa 15x20cm, ja niin rankkaa muovia, että taistelin Leathermanin ja mattoveitsen kanssa viitisen minuuttia, ennen kun pääsin tikustani riemuitsemaan.

Mutta kyllä, halvan näköinen on halvan oloista muutenkin, en tykkää. Laatu on yksinkertaista ja nättiä.

Lähetetty: 11.06.2006 13:46
Kirjoittaja Razormaid
Vadim kirjoitti:Mä haluaisin tän:

http://www.americanexpress.com/pes/uk/b ... card.shtml

Kuva
Komppaan esteettisen tavaran tarpeettomuutta.
Amexilla ei käsittääkseni kun ole paljoa hyötyä Euroopan putiikeissa, eikä juuri Ameriikankaan?

Lähetetty: 12.06.2006 17:41
Kirjoittaja Vadim
Razormaid kirjoitti:
Vadim kirjoitti:Mä haluaisin tän:

http://www.americanexpress.com/pes/uk/b ... card.shtml

Kuva
Komppaan esteettisen tavaran tarpeettomuutta.
Amexilla ei käsittääkseni kun ole paljoa hyötyä Euroopan putiikeissa, eikä juuri Ameriikankaan?
Mulla on Amex, ja se käy kyllä nykyään miltei joka paikassa Suomessa. Euroopassa toki kattavampia ovat MasterCard ja Visa.

Amexin hyvä puoli on varsin antelias pisteohjelma. Esimerkiksi tuhlattuasi kultakortilla 12 000 euroa, pääset lentäen minne vain Eurooppaan (tosin Brysselin kautta) ja takaisin. Nordean Finnair MasterCardilla täytyy tuhlata 40 000 eukkaa. Amexissa ei myöskään ole luottorajaa.

Mutta tämän punaisen kortin idea on, että prosentti ostoksistasi menee Aidsin vastaiseen taisteluun. Sympatiseeraan ajatusta, niin kiero kuin se onkin.