Mikä soi nyt..?

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Yksi niistä harvoista miesäänistä, jota jaksan kuunnella.



https://www.youtube.com/watch?v=mjmLc8g5fyI
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Meikäläisen referenssibiisejä (ei exPertti kamaa):





Ja tietenkin levyltä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Täällähän on vaikka mitä. Tämä on melkein parempi kuin danceversio.



https://www.youtube.com/watch?v=Lju1MoI5RMg

P.S. tuo "Give your heart a break" livenä oli ihan mahtava.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Minulla ei ole mitään konesoundia vastaan ei tosiaankaan.
...
Ja tosiaan rytmillä ja laulujen sanoilla on erityisen suuri merkitys minulle. Ja ne kunnon koukut ja muut tarttuvat kohdat ne on juuri minua varten sinne laitettu.

Nuo linkit vissiin vaativat "http://" nykyään, luulen.
Joo, niin vaatii. En ehtinyt kiireessä säätää.

Minulle sanoituksilla tuntuu olevan vuosi vuodelta vähemmän merkitystä. Tärkeämpää miten laulu istuu kokonaisuuteen. Usein en kaipaa laulua ollenkaan, vaan puhdas instrumentaalimusiikki tuntuu saavan koko ajan enemmän tilaa levyhyllyssä. Mulla on vielä jonkinlainen basso- ja rumpufetissi ja tykkään keskittyneesti kuunnella basso- ja rumpulinjoja ja soundeja. Olen hyvin kriittinen niiden suhteen.

Mutta mä haluun palata vielä hehkuttamaan tuota Caken I will survive -kappaletta, kun se jäi kiireessä vähän kesken. Sen lisäksi, että siinä soundit on todella rouheat, maanläheiset ja läsnäolevat, niin se on myös upeasti sovitettu. Taustalla kulkee samanaikaisesti useampi melodia päällekkäin, joita tasapainoisen ja ilmavan miksauksen takia on kaikkia helppo seurata. JA vallankin kohdasta 3:45 alkava trumpettisoolon kohta on niin upea, että mä kusen hunajaa aina sen kuullessa :D Täähän oli pienimuotoinen hitti vuonna -96 ja mä jäin koukkuun heti kun kuulin tämän ensimmäistä kertaa radiosta. Mä en kertakaikkiaan ymmärrä miten tämä yhtye ei ole saavuttanut mainittavaa suosiota täällä Suomessa, kun mun mielestä kyseessä yksi parhaista rockbändeistä maailmassa.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Vagabondo kirjoitti:Joo, niin vaatii. En ehtinyt kiireessä säätää.

Minulle sanoituksilla tuntuu olevan vuosi vuodelta vähemmän merkitystä. Tärkeämpää miten laulu istuu kokonaisuuteen. Usein en kaipaa laulua ollenkaan, vaan puhdas instrumentaalimusiikki tuntuu saavan koko ajan enemmän tilaa levyhyllyssä. Mulla on vielä jonkinlainen basso- ja rumpufetissi ja tykkään keskittyneesti kuunnella basso- ja rumpulinjoja ja soundeja. Olen hyvin kriittinen niiden suhteen.

Mutta mä haluun palata vielä hehkuttamaan tuota Caken I will survive -kappaletta, kun se jäi kiireessä vähän kesken. Sen lisäksi, että siinä soundit on todella rouheat, maanläheiset ja läsnäolevat, niin se on myös upeasti sovitettu. Taustalla kulkee samanaikaisesti useampi melodia päällekkäin, joita tasapainoisen ja ilmavan miksauksen takia on kaikkia helppo seurata. JA vallankin kohdasta 3:45 alkava trumpettisoolon kohta on niin upea, että mä kusen hunajaa aina sen kuullessa :D Täähän oli pienimuotoinen hitti vuonna -96 ja mä jäin koukkuun heti kun kuulin tämän ensimmäistä kertaa radiosta. Mä en kertakaikkiaan ymmärrä miten tämä yhtye ei ole saavuttanut mainittavaa suosiota täällä Suomessa, kun mun mielestä kyseessä yksi parhaista rockbändeistä maailmassa.
Suosittelen Fugeesin Score levyä jos kaipaat oikein kuivaa ja kumisematonta bassoa ja kerrassaan nautittavia bassokuviota. CD:lläni on monet autohifit tyypitetty, varsinkin JL audiofanit tykkäävät. Ja tavallaan se on siitä hauska levy puolihiphoplevyksi, että Laurynin ja herrojenkin meuhkaamista on kiva kuunnella. TJEU Killing me softly

Hieman tuota kakkua nautin kokeeksi. En oikein osaa sanoa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Suosittelen Fugeesin Score levyä jos kaipaat oikein kuivaa ja kumisematonta bassoa ja kerrassaan nautittavia bassokuviota. CD:lläni on monet autohifit tyypitetty, varsinkin JL audiofanit tykkäävät. Ja tavallaan se on siitä hauska levy puolihiphoplevyksi, että Laurynin ja herrojenkin meuhkaamista on kiva kuunnella. TJEU Killing me softly.
Eihän tuo nyt ole mitenkään hifiä soundia. Rumpu sanoo kuivasti dUh ja basso on yliohjattu, joten siitä puuttuu tarkkuus. Toki tuolla äänenpainetta irtoaa, mutta Roberta Flack versio soi paljon kauniimmin. Tässäkin nyt näkyy mitä olen koittanut selittää. 70-luvulla tehty versio on musiikillisesti huomattavasti laadukkaampi. Uudemmasta taas lähtee enemmän potkua, mutta sävykkyyttä on karsittu reilusti jottei se täysin puuroudu. Lauryn toki laulaa jumalaisesti, mutta diggailen enempi The Miseducation of Lauryn Hill -levyä, kun se on soundillisesti parempi.

Jos haluat laittaa sun kuulokkeet testiin, niin Katie Meluan Shiver and shake -raidalla mä sain taannoin mun päälaitteiston kajarit pohjaamaan, kun innostuin hieman kovempaa kuuntelemaan. Aikaisemmin en ollut tajunnut sen olevan mahdollista. Youtube-versiokin tuntuu olevan kohtuullisella äänenlaadulla varustettu. Rummut soi tosi isosti ja melodisesti. Kannattaa katsastaa vallankin ison tom -rummun sointi 1:08 kohdasta eteenpäin. Basso on tuhti ja tarkka.



Tämähän on kokolailla tuore äänite, joten kyllä sitä hienoa ääntä edelleenkin osataan tehdä, kun vaan halutaan. Haluttaessa hienompaa kuin 70-luvulla. Haluttaisiin vain useammin. Oi aikoja, oi tapoja.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Vagabondo kirjoitti:Eihän tuo nyt ole mitenkään hifiä soundia.
Kumpaa se nyt oli, hyviä bassokuvioita vai hifiä mitä halusit? :)

Kuunnellaan nyt vähän contemporary music:a tähän väliin.



https://www.youtube.com/watch?v=RgKAFK5djSk
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Kumpaa se nyt oli, hyviä bassokuvioita vai hifiä mitä halusit? :)
Sä et oo vissiin ymmärtänyt ollenkaan mistä mä puhun :tiistai:

Sekä että tietenkin. Bassokuvio ei ole hyvä, jos se ei soi tarkasti, sävykkäästi, puhtaasti ja taajuuksia leikkaamatta alas asti. Killing me softlyn Fugees versiossa bassoraita on miksauksessa vahvistettu liikaa, jonka seurauksena siitä on hävinnyt sekä sävykkyyttä että tarkkuutta. Kyllähän se kuuluu, mutta siitä ei saa kunnolla kiinni. Se on ikäänkuin muodottomaksi turvonnut, jolloin sen ääriviivoja on vaikea hahmottaa. Tuo kappale on ajalta ennen kuin bassoraitoja alettiin kompressoida, jonka avulla bassoraitoja on saatu selvemmin kuuluviksi tarkkuuden kärsimättä. Bassorummun soundi taas on vaimennettu hyvin lyhyeksi, jolloin se on kyllä pysynyt tarkkana, mutta siitä puuttuu soinnikkuus ja kaikki kaiku...

...just tuli mieleen, että sä tietysti vaan provoat ja mä lankesin helppoon... :oops:

EDIT: Tää on vakava asia. Ei saa laskea leikkiä :kele:
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Vagabondo kirjoitti:...just tuli mieleen, että sä tietysti vaan provoat ja mä lankesin helppoon... :oops:
En suoranaisesti provoa, minusta alkoi vaan kuulostaa hifistelyltä juuri siinä negatiivissävyisessä merkityksessä jossa sanan pääosin ymmärrän. Eli: rahan ja vaivan käyttämistä johonkin, jota kukaan (muu kuin toinen hifistelijä) ei ymmärrä.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Kun nyt äänestä ollaan meuhkattu niin Arianalla on kyllä itseni korvaan toinen melko täydellisen kuunneltava, mutta mitä hittoa juuri katsoinkaan? :)



https://www.youtube.com/watch?v=BPgEgaPk62M
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:rahan ja vaivan käyttämistä johonkin, jota kukaan (muu kuin toinen hifistelijä) ei ymmärrä.
Rahan ja vaivan käyttämistä nauttiakseen jostain kauniista. Äänentoistoon panostaminen on avannut musiikin niin monella uudella tasolla, että sitä on vaikea selittää. Musiikin kuuntelu yksin kotioloissa tai autossa on mulle nykyään täysin keikalla käymiseen vertautuva vaihtoehto. Keikalla sosiaalinen konteksti paikkaa huonompaa äänenlaatua. Muuten kotiolot veisivät voiton.

Mielestäni tämä vertautuu kohtuullisesti tuonne kulinarismiin. Joillekin fine dining on iso nautinto. Toisen mielestä naurettavan pieniä ja kalliita annoksia. Eikä siitä oikein pysty nauttimaan täysillä ilman, että opettelee tunnistamaan erilaisia makuvivahteita ruuasta.

Molemmissa toisten ymmärrys on sinällään irrelevanttia, koska oma kokemus on se oleellinen osa. Toisinaan on kuitenkin kiva keskustella aiheesta. Tällä kertaa tää lähti, kun tulkitsit mun heiton populaarimusiikin nykytilasta tarkoittavan eri asiaa kuin tarkoitin. En ole ihan varma sainko itseäni selitettyä. Asiaa on vaikea hahmottaa, jos ei pysty kuuntelemaan laitteistolla, jolla ne erot on selvästi kuultavissa.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ Ymmärsin sen kyllä alunperin väärin. Arvelin sinun puhuvan populaarimusiikista itsessään enkä tavoista tuottaa ääntä.

Arvaan tämän keskustelun päätteeksi, että tämä voisi iskeä oikeaan kohtaan siellä suunnalla. :)



https://www.youtube.com/watch?v=Nvo9z8NXrGM
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

I should be proud - Martha & The Vandellas.



Sanat, jos jotain kiinnostaa.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Olen löytänyt nämä Capitol FMn live sessiot tämän keskustelumme jälkeen Vaga. :)



https://www.youtube.com/watch?v=xCiwOzdt-iA



https://www.youtube.com/watch?v=y0w2SBNGL-Y
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Olen löytänyt nämä Capitol FMn live sessiot tämän keskustelumme jälkeen Vaga. :)
Ei sun tarvi musiikkiasi mulla hyväksyttää :mrgreen:

Ei teknistä valittamista, mutta ei myöskään kolahtanut. Mä en oikein tiedä minkälaista kommentointia kaipasit, kun viestin minulle kohdistit, mutta toivottavasti itse nautit nauhoitteista.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Vagabondo kirjoitti:Ei sun tarvi musiikkiasi mulla hyväksyttää :mrgreen:

Ei teknistä valittamista, mutta ei myöskään kolahtanut. Mä en oikein tiedä minkälaista kommentointia kaipasit, kun viestin minulle kohdistit, mutta toivottavasti itse nautit nauhoitteista.
En kaivannut hyväksyntää enkä oikein kommentointiakaan (oma musiikkisimakunihan on aina ollut se ainut oikea). Kunhan nyt mainitsin.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ :sir:
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 569
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Tanssilattioiden Timanttipora
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eihän tästä voi kuin tykätä.

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 569
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Ihmetten, taas, itsekin!

Tanssilattioiden Timanttipora
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 1570
Liittynyt: 28.01.2011 23:35
Viesti:

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Cam'Ron. Aivan saatanan järkyttävää paskaa. Ihme, ettei Spotify tehnyt itsemurhaa soitettuaan tuollaista.
Moottoritie Töölön läpi ry.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja exPertti »

https://www.youtube.com/watch?v=JF0rsRLYkxc



Tämä jälkimmäinen on minusta eniten contemporarya sointia mitä löytyy. Unohtamatta mahtavia amisviiksiä. :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=8zqdo_Umd5c

Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 1844
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Kuva

Kiekolta analogisesti. Alko veri kiertämään suonissa. Fuck that digital sound!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Came here for school, graduated to the high life
Vastaa Viestiin