Tunnustuksellinen uskonnonopetus + yksityis- ja peruskoulut
Lähetetty: 14.02.2006 13:29
Aamulla luin liikennevälineessä Metro-lehdestä Arno Kotron kolumnin, joka oli yllättäen ihan hyvä. Mies pohti siinä, miten pitäisi suhtautua toisaalta tunnustukselliseen uskonnonopetukseen peruskoulussa ja toisaalta näihin eri uskontokuntien ylläpitämiin yksityiskouluihin tavallista kunnallista koulua korvaavina opinahjoina. Ajankohtainen aihe: kohdistaapa katseensa sitten itään tai länteen on selvää, että lievästi yllättäen valistuneen aikamme suurimpia vitsauksia on edelleen järkevän keskustelun tavoittamattomissa oleva uskonnollinen dogmatismi.
Jotenkin tuntuu selvältä, että tunnustuksellinen uskonnonopetus peruskoulussa kuuluu menneeseen maailmaan, jossa Suomessa vallitsi rikkumaton luterilainen yhtenäiskulttuuri. Nykyisessä maailmassa uskontojen tuntemus on toki edelleen keskeistä, mutta ehkä nimenomaan sellaisessa tunnustuksettoman uskonto- tai elämänkatsomustiedon hengessä, jossa eri uskomusjärjestelmiä pyritään ymmärtämään tunnustuksellisen erottautumisen sijaan (vastakkainasettelun ajan pitäisi olla ohi?). Mitä mieltä olette – onko edelleen keskeistä pitää tunnustuksellinen uskonnonopetus osana peruskoulua?
Mutta miten tällainen tunnustukseton kulttuuritieto tulisi järjestää? Osana historian ja yhteiskuntaopin opetusta? Mutta mitä teemme sankalle joukolle uskonnonopettajia? Heidän vastuulleen tuskin tällaista oppiainetta voisi antaa, koska silloin vakaumuksellisuus (onko uskonnonopettajien enemmistö muuten oikeasti vakaumuksellista?) kyllä tunkisi läpi vesittäen koko idean. Koko uskonnonopettajakaarti kortistoon kunnes saadaan tarpeeksi yhteiskuntatieteellisesti ja humanistisesti pikemminkin kuin teologisesti koulutettuja opettajia?
Entäs miten suhtaudutte näihin uskonnollisiin kouluihin, joille haetaan yhä enemmän ja enemmän lupia? Vanhana pakanana minusta tällaiset koulut ovat aika pelottavia. Varmasti ns. normaaliperheiden lapset kestäisivät tällaisenkin koulutuksen ilman suurempia vahinkoja, mutta mitenkäs vaikka herätysliikkeisiin kuuluvien vanhempien lasten käy, jos yhteiskuntakaan ei enää tarjoa yhteyttä normaaliin maailmaan hihhuloinnin vastapainoksi? Eikö tunnustuksellisuus ja käännytys pitäisi sulkea pois peruskoulutuksen piiristä, jossa ideana kai on sentään turvata kotioloista riippumatta kaikille riittävät eväät moniääniseen yhteiskuntaan?
EDIT: Lisäsin linkin tuohon Kotron kolumniin.
Jotenkin tuntuu selvältä, että tunnustuksellinen uskonnonopetus peruskoulussa kuuluu menneeseen maailmaan, jossa Suomessa vallitsi rikkumaton luterilainen yhtenäiskulttuuri. Nykyisessä maailmassa uskontojen tuntemus on toki edelleen keskeistä, mutta ehkä nimenomaan sellaisessa tunnustuksettoman uskonto- tai elämänkatsomustiedon hengessä, jossa eri uskomusjärjestelmiä pyritään ymmärtämään tunnustuksellisen erottautumisen sijaan (vastakkainasettelun ajan pitäisi olla ohi?). Mitä mieltä olette – onko edelleen keskeistä pitää tunnustuksellinen uskonnonopetus osana peruskoulua?
Mutta miten tällainen tunnustukseton kulttuuritieto tulisi järjestää? Osana historian ja yhteiskuntaopin opetusta? Mutta mitä teemme sankalle joukolle uskonnonopettajia? Heidän vastuulleen tuskin tällaista oppiainetta voisi antaa, koska silloin vakaumuksellisuus (onko uskonnonopettajien enemmistö muuten oikeasti vakaumuksellista?) kyllä tunkisi läpi vesittäen koko idean. Koko uskonnonopettajakaarti kortistoon kunnes saadaan tarpeeksi yhteiskuntatieteellisesti ja humanistisesti pikemminkin kuin teologisesti koulutettuja opettajia?
Entäs miten suhtaudutte näihin uskonnollisiin kouluihin, joille haetaan yhä enemmän ja enemmän lupia? Vanhana pakanana minusta tällaiset koulut ovat aika pelottavia. Varmasti ns. normaaliperheiden lapset kestäisivät tällaisenkin koulutuksen ilman suurempia vahinkoja, mutta mitenkäs vaikka herätysliikkeisiin kuuluvien vanhempien lasten käy, jos yhteiskuntakaan ei enää tarjoa yhteyttä normaaliin maailmaan hihhuloinnin vastapainoksi? Eikö tunnustuksellisuus ja käännytys pitäisi sulkea pois peruskoulutuksen piiristä, jossa ideana kai on sentään turvata kotioloista riippumatta kaikille riittävät eväät moniääniseen yhteiskuntaan?
EDIT: Lisäsin linkin tuohon Kotron kolumniin.