Sisustusvinkkejä

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Viesti Kirjoittaja Ann »

nypari kirjoitti:Vittu sitä hinkkaamista.


Yleensä olen suojannut vain seinien vierustat. Mutta jos kyseessä on parketti tms. ei-kandee-hinkata-lattiapinta, niin kyllä vetelisin täyslaidallisen suojatulta minäkin.
Rotan aivot valtasivat pääni.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Ajattelin aloittaa koko projektin makuuhuoneesta. Kaksi seinää vaalean beigeksi, ja yksi seinä (päätyseinä, jossa porontalja roikkuu) terran punaiseksi. Onkohan liian räväkkä? Ainakin talja "erottuu" siitä silloin paremmin. Ehkä myös kirjahyllyn seinämään voisi sopia tuo terra. Sitä seinää, jossa ikkuna on...uskaltaisikohan sen jättää valkoiseksi? Siinä on siis ikkuna, patteri, putket ja kaikki. Hankalaksi menee.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Vielä yksi pikkuvinkki. Parjatut tarraboordit ovat itseasiassa hurjan käteviä. Pysyvät hyvin paikallaan, ja on helppo irrottaa ja vaihtaa paikkaa, tai ottaa kokonaan pois, jos kyllästyttää. Ja ovat edullisia.
nypari

Viesti Kirjoittaja nypari »

Täytyy sanoa, että boordit on niin kasaria että. Mielestäni boordeissa kulkee se raja, että onko ihmisellä ymmärrystä oikeasti tyylikkyydelle vai ei. Lastenhuoneessa ne vielä menevät, mutta muuten...
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

nypari kirjoitti:Täytyy sanoa, että boordit on niin kasaria että. Mielestäni boordeissa kulkee se raja, että onko ihmisellä ymmärrystä oikeasti tyylikkyydelle vai ei. Lastenhuoneessa ne vielä menevät, mutta muuten...


Pakko ehkä vähän kyllä kompata..

On tullut kierreltyä hieman viime aikoina katselemassa asuntoja, ja yllättävän monessa muutoin asiallisessa kämpässä on ne helevetin boordit siellä katonrajassa, tai joskus jopa keskellä seinää! :evil:
Avatar
Vaola
Kitisijä
Viestit: 4494
Liittynyt: 15.08.2005 10:36
Paikkakunta: pois

Viesti Kirjoittaja Vaola »

nypari kirjoitti:Mielestäni boordeissa kulkee se raja, että onko ihmisellä ymmärrystä oikeasti tyylikkyydelle vai ei.


Äläs nyt. Et ole vielä nähnyt (enkä oikeastaan minäkään) makuuhuoneeseeni kaavailemaani Kamasutra-boordia! :lol: Tai no, onko se sitten boordi, kun se ei ole tapettia vaan maalataan katonrajaan..?
"Never wrestle with a pig. You get dirty and besides the pig likes it. -George Bernard Shaw
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Haaveilen koko seinän peittävästä, jonkun maiseman tms. muodostavasta tapetista. Näitä myy muistaakseni jokin liike asematunnelissa.

Ehdoton nou nou boordeille myös täältä.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mä olenkin tyyliltäni hyvin poikkeava ihminen, ja tykkään boordeista. Tällä hetkellä JOKA huoneessa on boordi KESKELLÄ seinää, live with it ;)

Käytiin tänään RTV:stä hakemassa värilastut, ja muutenkin muissakin liikkeissä ihastelemassa ja kauhistelemassa. Hyvät naurut saatiin välillä, kyllä myö ollaan hulluja....

Kohta alkaa makuuhuoneessa huonekalujensiirto-projekti, joten wish me luck, tästä se taistelu aikaiseksi saadaan. Tämä on hyvä tehdä jo nyt, jotta osaa katsoa että sopiiko se ja se väri nyt siihen ja siihen seinään, kun kalusteet ovatkin näin päin. Urakka tuokin...
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Viesti Kirjoittaja Ann »

Mä tykkään bordelleista.

Jos seinän vetää kaksi/moniväriseksi, niin boordi on ihan passeli. Kannattaa myös kokeilla kuviomaalausta, jos tekee mieli kikkailla. Helppoja tekniikoita ja vinkkejä löytynee varmaan netistä tai maalausliikkeistä paperipropagandana.
Rotan aivot valtasivat pääni.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

On ihan totta, että ne boordit keskellä seinää ovat kivat, kun alapuoli on maalattu samaan sävyyn. Ja näinhän tämä projektimme jatkuukin. Olohuoneen seiniä ei voi kokonaan maalata, tulee liian pimeetä, joten alapuoli jollain kivalla sävyllä ja boordi päälle. Samoin yli-oksettavan valkoisessa keittiössä, jossa vaaleansininen ja koivu ottavat vallan noin muissa kuin valkoisessa (yök).
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Vaihdoimme juuri järjestystä makuuhuoneessamme. Sänky seinustalta seinustalle, samoin kirjahylly. Ja tietysti tyttären sänky myös vaihtoi paikkaa. Ja hyvältä näyttää! Nyt enää pikaisesti porontalja omalle paikalleen sängyn yläpuolelle, ja avot. Tosin tyhjää seinätilaa jäi paljon, mutta mitä siitä, jos kerran meinataan maalatakin vielä. Katsellaan niitä sitten vasta. *tuntee onnistuneensa*
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

nypari kirjoitti: Mielestäni boordeissa kulkee se raja, että onko ihmisellä ymmärrystä oikeasti tyylikkyydelle vai ei.

Tää lause jäi vähän kaivertamaan. Siis se on tyylitajuttomuutta, että pitää boordeja seinässä? Haloo kapeakatseisuus...En minäkään ole sisustuslehtien joka aukeamasta tykännyt.

Ja tästä tulikin mieleeni gallupinpoikasta: minkälaisesta sisustuksesta ET tykkää?

Mie inhoan ylimodernia, pelkistettyä, teräksenharmaata, hassuja muovituoleja ja valkoista. Ja kuka pässinpää keksi, että punainen ja harmaa sopivat yhteen? Argh!
Exsat

Viesti Kirjoittaja Exsat »

ninnithequeen kirjoitti:Mie inhoan ylimodernia, pelkistettyä, teräksenharmaata, hassuja muovituoleja ja valkoista. Ja kuka pässinpää keksi, että punainen ja harmaa sopivat yhteen? Argh!


Muovituolit pois, niin tuo on meidän koti. ;)

Jos olisi varaa valita, en ottaisi kotiini kalustelevyä, lasipöytiä enkä muovi/polyestermattoja. Ja mielummin asun tyhjässä kämpässä kun huolin venetsiatuoleja, pirttikalustoja, kehystettyjä (tai kehystämättömiä) taidejäljennöksiä, "tauluiksi" liimailtuja palapelejä tai mitään valokuitu/ufo/tms. lamppuja asuntooni.

Periaatteessa sopivaan vaikuttaa myös paljon huoneiston/talon tyyli samoin kuin asukitkin. Jollakin voi näyttää todella hyvältä joku juttu, mitä ei kuitenkaan ikinä ottaisi omaan kotiinsa.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Viesti Kirjoittaja Ann »

Elukat määrää aika pitkälle sisustuksellisen suunnan. Eli halpaa ja helposti pestävää.

Kun en ole saanut lupaa maalailla seiniä, olen tehnyt tauluja. Jos ei ole ollut rahaa ostaa mieleistä kalua, niin olen askarrellut vanhoista mieluista.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2199
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Sisustus on mystistä. Mulla koti on turvapaikka ja pesä, ei mikään puunattu tila jonka kuosit on mietitty tarkkaan alan lehtiä selaillen. Josta johtuen olen suosinut aina vaan pehmeyttä, hämyä, mukavuutta ja tavaroiden helppoa saavutettavuutta, todennäköisesti tuttavien mielestä estetiikan kustannuksella.

Värit ovat kyllä tärkeitä siten ettei vaan voi sijoittaa minkäväristä paljua vaan toisen viereen tai koskee silmään. Lisäksi kieltäydyn ehdottomasti mannetyylisistä runsaista muovikukka-, kultaus-, antiikki- ja taidejäljennösvirityksistä. Kristallikruunuista ja laavalampuista myös.

Toisten sisustukseen olen heikko puuttumaan mutta ehkä teen nyt poikkeuksen ja tuhoan kuukauden sisään seinistä irti boordit ja kiinalaiset matkamuistot. Uskon ettei omistajaosapuoli edes huomaa ellen erikseen mainitse.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Exsat

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Melnais kirjoitti:Lisäksi kieltäydyn ehdottomasti mannetyylisistä runsaista muovikukka-, kultaus-, antiikki- ja taidejäljennösvirityksistä. Kristallikruunuista ja laavalampuista myös.


Nää unohtui mun listasta!
Avatar
Meik
Elämätön Kitisijä
Viestit: 491
Liittynyt: 29.11.2005 17:19

Re: Sisustusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Meik »

ninnithequeen kirjoitti:Olohuoneemme tungettu täyteen.


Aika vaarallista mennä tummentamaan seinien väriä. Valkoisesta seinästä luopuminen voi olla aika killeri imien viimeisetkin valon rippeet. Laittaisin ennemmin vaikka panelikaton ja valkolakkaisin sen.

ninnithequeen kirjoitti:Muksun huonetta olen ajatellut piristää keltaisella, mutta kannattaako maalata kaikki seinät, vaiko vaan yksi, vaiko vaan puoleen väliin seinää asti? Siellä verhot ovat kukalliset oranssinsävyiset, ja matto terranpunainen.


Kaveri teki näin: maalasi huoneen munan korkeudelle asti tummempaa keltaista ja yläosa vaaleampaa keltaista. Väriin tuli nallepuh-aiheinen bordi, joissa oli verhon värejä. Yhdelle seinälle se oli maalannut pirun hienon, noin metrin korkuisen nalle puhin. Kysyin miten hitossa se siinä onnistui ja homma oli ihan simppeli: Se lainasi töistä piirtoheitintä ja heijasti seinälle ison nallepuhin kuvan. Siitä vaan maalaamaan värit ja lopuksi mustalla ääriviivat. Ihan pirun hieno tuli.

ninnithequeen kirjoitti:Makuuhuoneen...Mutta uskaltaako sitä repäistä?


Kannattaahan sitä kokeilla. Suosittelen kuitenkin valitsemaan haluamanne värin ja ottamaan siitä pari astetta vaaleampi. Kun sen läiskii seinälle, niin tummuus räjähtää käsiin verrattuna värikartan luomaan mielikuvaan. Sama pätee oikeastaan kaikkeen. Ja jos ei miellytä, niin voi maalata uudella värillä. Kokeilkaa ihmeessä. Maalaaminen on hauskaa. Kunnolla vaan suojaatte lattiat ja molemmille tela käteen. Vesiohenteista maalia!

ninnithequeen kirjoitti:Kaikista eniten kuitenkin mietityttää se, mitä siitä tulee kun kaksi tumpeloa alkaa ensimmäistä kertaa sutimaan seiniin maalia ja tapettia.


Tekemällä oppii ja onnistumisen riemu on moninkertainen (mitä tumpelompi luulee olevansa). Esim maalausta kannattaa kokeilla seinällä, joka jää piiloon. Pitää vaan huolen siitä, että maalipinta on joka puolella yhtä "märkää" ja ei jää pahoja raitoja. Ikkunaseinät on turvallisimpia. Siitä poikkeavat seinät vaarallisimpia (luonnonvalo paljastaa jokaisen virheen).

ninnithequeen kirjoitti:Kerro kokemuksesi.


Suosittelen tapettikauppojen tietokoneita. Niissä saa helposti nähtyä miltä joku tapetti näyttää oikeasti huoneessa koko seinälle levitettynä. Niin ja mikä on parempi tapa pitää mies innostuneena sisustusliikkeessä, kun viedä hänet tietokoneen eteen :wink:
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Te ootte hassuja :D

Mä en ikinä luopuisi punaisesta kristallikruunustani, en "kullatusta" antiikkikellostani, enkä boordeistani. Ja täälläkin mennään lemmikkien ehdoilla; uusia sohvia on täysin typerää ostaa, kun kissat ne repii kuitenkin. Vanhat on molemmat ilmaiseksi saatu, ja molemmat revitty pahasti. Onneksi niitten päälle saa päälliset, jotka voi pestä tai vaihtaa, kun siltä tuntuu. Nämä samat sohvat ilman päällisiä ovat suunnilleen roskiskamaa, eivät rungoltaan hajalla, mutta todella rikki revitty. Rakastan paljoutta, seinät ja hyllyt saavat pursuta koriste-esineistä ja tauluista, ja lähes joka esineellä on oma tarinansa, eli ovat perittyjä tai muuten tärkeitä.

Minullekin koti on se oma pehmeä pesä ja turvapaikka, ja tärkeintähän on, että itse viihtyy.

EDIT: Ja Meik kiitos neuvoistasi, lastenhuoneeseen suunnittelinkin juuri tuota, mistä kerroit :)
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2199
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Melnais »

ninnithequeen kirjoitti:Minullekin koti on se oma pehmeä pesä ja turvapaikka, ja tärkeintähän on, että itse viihtyy.

Tuosta on hyvä pitää kiinni. Varmaan joku sisustussuunnittelija osaa ajatella erilaisia tyylejä ilman varsinaisia omia mieltymyksiä niin että auttaa mietiskelijää värimaailman luomisessa ja oman tyylin rakentamisessa.

Mistä tuli mieleen se sisustusohjelma jossa oli isohampaiset juontajat. Nehän päräytti aina kämpän uusiksi ja jotenkin jäi olo ettei tilaaja ollut aivan varauksettoman ihastunut kaikkiin ratkaisuihin. Tai ehkä niiltä vain roiskui sylki niin pahasti että sain sen kuvan.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Viesti Kirjoittaja Camilla »

En ottaisi mm. näitä:
-valkoista kirjahyllyä
-koti-alttaria, eli tv-kirjahyllyä jossa lasivitriinit
-muovilattioita
-pirttikalustoa
-vessaan semmoista ällöä pyörillä kulkevaa rotiskoa, jossa säilytetään tavaroita
-pitsiverhoja
-kukallisia kangassohvia
-"aaltoilevia" helmalakanoita
-"silkki"lakanoita
-polyestermattoa
-poppanaryijyä (vai mikä onkaan)
-kuolleita eläimiä
-muovista suihkuverhoa
-säkkituolia
-tilaavieviä kuntoiluvehkeitä
-kaappeja joissa peiliovet
(lista jatkuisi varmaan loputtomiin)
tonttu

Viesti Kirjoittaja tonttu »

1108 kirjoitti:..hioda...


Mitä kieltä tää on? :lol:
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Lisää vinkkejä: jos valkoiset kaakelit keittiössä tai kylppärissä kyllästyttävät, edulliset kaakelitarrat piristää kummasti. Ja saa repäistyä helposti pois, jos männöö vinoon tai haluaa vaihtaa.
Kaikilla ei ole varaa hienoihin remontteihin ja upeisiin kaakeleihin, joten on hyvä, että köyhemmillekin on keksitty tuollainen vaihtoehto.
bedlam

Viesti Kirjoittaja bedlam »

ninnithequeen kirjoitti:Ja kuka pässinpää keksi, että punainen ja harmaa sopivat yhteen? Argh!


Hassua. Minusta punainen ja harmaa ovat yksi ehdottomasti komeimmista väriyhdistelmistä.

ninnithequeen kirjoitti:Ja tästä tulikin mieleeni gallupinpoikasta: minkälaisesta sisustuksesta ET tykkää?


Itse en sisustuksen väreinä tykkää tavallisesti ainakaan ruskeasta (puu toki ruskeaa saa olla), marjapuuron punaisesta ja keltaisesta. Perusvihreäkään ei kauheasti miellytä. Nahkasohvat ovat pääasiassa kauheita, varsinkin vaaleat ja ruskeat. Tän tyylinen musta on oikeastaan ainoa nahkasohva, jonka voisin mukisematta ottaa.

Muovimattoa en ottaisi, varsinkaan sellaista perinteistä korkkikuvioitua. Hyi hitto. Tapetit ovat pääasiassa aina kauheita, mielummin maalatut seinät. Toki miellyttävän hillittyjäkin tapetteja olen nähnyt. Maisemataulut ovat tavallisesti tylsiä. Kristallikruunut ovat kauheita. Seinävaatteet ovat kauheita. Melkein kaikki tv-tasot ovat kauheita. Melkein kaikki koristeelliset kuvioinnit ovat kauheita.
Kid

Viesti Kirjoittaja Kid »

Kylppäriinkin tulee kivasti eloa kun sinne laittaa kauniita kuvia kauniissa kehyksissä. Edellisessä kämpässä oli itse maalatut ikeasta ostetut pienet puiset kehykset ja niihin laitoin postikortteja sävy sävyyn maton ja suihkuverhon kaa. (Nyt ne pitäs laittaa uuteen kotiin.. saa nähä mitä nussu tykkää...)

OT: mä haluan nyt kotiin koristamaan sitä.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

kid kirjoitti:Kylppäriinkin tulee kivasti eloa kun sinne laittaa kauniita kuvia kauniissa kehyksissä. Edellisessä kämpässä oli itse maalatut ikeasta ostetut pienet puiset kehykset ja niihin laitoin postikortteja sävy sävyyn maton ja suihkuverhon kaa. (Nyt ne pitäs laittaa uuteen kotiin.. saa nähä mitä nussu tykkää...)

OT: mä haluan nyt kotiin koristamaan sitä.


Jossain lehdessä esiteltiin aikoinaan toimittaja Rita Tainolan koti. Sillä oli juuri kylppärissä seinät täynnä kuvia ympäri maailmaa eri julkkisten kanssa, lisäksi kauneimmat korut muistaakseni roikkuivat esillä myös.
Mä meinasin soveltaa samaa ideaa meidän pikkuvessaan, kehyksetkin on jo hankittu, ja saatanpa itse maalata pienet taulut sävysävyyn niihin.
Vastaa Viestiin