Sisustusvinkkejä

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
ninnithequeen

Sisustusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Olen tässä jo pitkään suunnitellut maalaavani ja tapetoivani asuntomme seinät. Värit ja taidot ovat vaan vähän hakusessa, joten neuvoja kaivataan.

Olohuoneemme on tummaa puuta ja viininpunaisia tekstiilejä pullollaan. Lisäksi se on ahdettu niin täyteen huonekaluja, että yhdenkin seinän maalaaminen saattaisi "pienentää" sitä aikalailla. Kun on pitänyt tunkea kaksi sohvaa, pöytä, kaksi kukkapöytää, TV-kaappi, kirjahylly ja baaritiski samaan tilaan...tällä hetkellä huonetta kiertää keskellä seinää kulkeva boordi.

Muksun huonetta olen ajatellut piristää keltaisella, mutta kannattaako maalata kaikki seinät, vaiko vaan yksi, vaiko vaan puoleen väliin seinää asti? Siellä verhot ovat kukalliset oranssinsävyiset, ja matto terranpunainen.

Makuuhuoneen Lappi-aiheen haluaisin säästää, joka ilmenee tauluissa ja seinällä olevassa porontaljassa. Kirjahylly ja sänky ovat "kelohongan"-väristä puuta, ja muutenkin värit hyvin maanläheiset, muutama kellertävä tyyny piristämässä. Siellä sisustus on muutenkin vielä vähän vaiheessa, ja toisaalta olen miettinyt jotain ihan toisenlaista väriä sinne...Mutta uskaltaako sitä repäistä?

Kaikista eniten kuitenkin mietityttää se, mitä siitä tulee kun kaksi tumpeloa alkaa ensimmäistä kertaa sutimaan seiniin maalia ja tapettia.

Kerro kokemuksesi omasta tapettikatastrofistasi, jaa omat sisustusvinkkisi, minkäaiheiset vaan, ja kerro vaikka omat mieltymyksesi sisustuksen saralla.
Minä inhoan näitä valkoisia seiniä, ja haluan niistä eroon.
PerttiMakimaa

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Meillä on tehty siten, että ns. ulkoseinä huoneesta on maalattu (ikkunan ympäristön tapetointi on vaikeaa, ulkoseinän/sisäseinän rajan raot elävät jolloin tapetti usein repeää talvella teki pohjat miten hyvin vaan) ja sisäseinät tapetoitu poislukien keittiöt ja eteinen joka on maalattu. Jo siivottavuudenkin kannalta.

Helppejä:
- Maalarinteippi on kuten nimensäkin sanoo tehty tähän hommaan. Jos maalaat käytä tätä rajaamiseen.
- Tee pohjatyöt mahdollisimman hyvin. Tähän saat tuhlata aikaa niin paljon kuin kehtaat. Jokaikinen kohouma näkyy kilometrin päähän tapetoidusta pinnasta.
- Älä hätäile. :)

Omasta kämpästä olen todennut, että keltainen sopii yllättävän hyvin yhteen viininpunaisen kanssa.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

PerttiMakimaa kirjoitti:Omasta kämpästä olen todennut, että keltainen sopii yllättävän hyvin yhteen viininpunaisen kanssa.

Oho!
No eipä ole mielessä käynyt tuo vaihtoehto. Minä olen yhdistänyt erisävyisiä violetteja viininpunaiseni kanssa, ja keltainen on violetin vastaväri, joten voisi aika karmivalta näyttää :)

Beessi sopii ilmeisen hyvin myös viininpunaisen kanssa, joten tätä vaihtoehtoa mietin olohuoneeseen, ettei ihan liian tummaa tule.
Kid

Viesti Kirjoittaja Kid »

Jos tykkää muutella sisustusta ja seinien väriä edes kerran vuodessa, niin en suosittele tapetointia. Vittumaisinta hommaa mitä tiedän, on tapettien repiminen... Maalia vaan ja uutta päälle kun vanha kyllästyttää.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8394
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Vaikka en mikään intosisustaja olekaan, suosittelisin myös maalaamista. Ne Tikkurilan värilastut kuulostavat hyviltä. Käy nappaamassa kaupasta muutama, josta löytyy nykyisen sistuksen värejä ja siitä sitten katselet mikä olisi sopiva seinien väri.

Itse unelmoin syvän tummanpunaisesta seinästä olohuoneessani. Seinä olisi tarkoitukseen just sopiva, maalattu eikä kovin iso ja hallitseva. Ainoa mutta on, että sohvani on punainen ja just sillä seinällä.

Eteiseni aion kuitenkin maalata jossakin vaiheessa kivan väriseksi, koska kaikki seinät ovat valkoisia asunnossani, mutta eteinen ainoa, jota ei ole tapetoitu.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Kid

Viesti Kirjoittaja Kid »

Lolita kirjoitti:Eteiseni aion kuitenkin maalata jossakin vaiheessa kivan väriseksi, koska kaikki seinät ovat valkoisia asunnossani, mutta eteinen ainoa, jota ei ole tapetoitu.


Kaverilla oli edellisessä kämpässään tosi kiva eteinen. Muut seinät valkosia, mutta se seinä missä ulko-ovi, oli maalattu tumman liilaksi. Aivan upeen näkönen, eikä yhtään liian tumma ja tunkkasen näkönen.
Tossakin saattais helposti mennä överiks jos kaikki seinät (yleensä) pienestä eteisestä maalais.
Tosin jos väri on vaaleen haalee, niin sillon toki vaikka katto samaan syssyyn.
PerttiMakimaa

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

kid kirjoitti:Tossakin saattais helposti mennä överiks jos kaikki seinät (yleensä) pienestä eteisestä maalais.


Ei missään nimessä kannata maalata kaikkia seiniä vaan rohkeasti jättää joku seinä valkeaksi. Yleensä juuri tuo "ulkoseinä". Muuten saattaa pikapuoliin ruveta ahdistamaan.

On muuten jännä, että nuoruudestani saakka ihmiset halusivat päästä eroon kodin ahdistavasta värikkyydestä maalaamalla kaiken valkeaksi (Tämä lisää kyllä myös tilantuntua perinteisesti ahtaissa asunnoissamme). Nyt kun sinne on päästy pitäisi maalata seinät eri värillä.

Joskus tekisi mieli epäillä kyseessä olevan alitajua hyödyntävä piilomainonta tms. Foliohattua päähän vaan.. :)
Kittys

Re: Sisustusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Kittys »

ninnithequeen kirjoitti:Olen tässä jo pitkään suunnitellut maalaavani ja tapetoivani asuntomme seinät. Värit ja taidot ovat vaan vähän hakusessa, joten neuvoja kaivataan.



Hippases maalikauppaan ja haet sieltä esitteitä. Saatavana värilastuja, värikarttoja ja sisustus/maalivinkkilehtisiä. Ja myyjiä kannattaa tentata, sen takia ne siel on. Seinät varmasti kannattaa pitää enempi vaaleina, jos muu sisustus on tummaa. Laita yks räikeempi tehosteseinä tytön huoneeseen, piristää kummasti. Yyh, ja boordit veks. Tapettia jos ostat, kannattaa ottaa vähän paksumpaa ja kalliimpaa. Niitä ohuita on paska tapetoida, varsinkin, jos ekoja kertoja "harjoittelee". (kestävyys 3 viivaa; pystyy pyyhkimään kevyesti vaikka on paperitapetti).

Mulla sormet joo syyhyää. Viikko enää :)
T3000

Viesti Kirjoittaja T3000 »

Sellainen vinkki, että tapetteja ei kannata alkaa laittamaan jos ei ole koskaan laittanut. Apumiehenä voi toimia sellaiselle joka osaa, mutta muuten tuloksena on todennäköisesti vain pilalle mennyttä tapettia, sotkuiset ja ryppyiset seinät jotka kuorii koko ajan alas.

Tapetoinnissa on 100 pientä asiaa jotka pitää tehdä oikein. Maalauksessa vain noin 10, eli pohjapesu, oikean maalin valinta oikeaan pintaan, kittaus, hiominen, maalin sekoitus, sopivan telan valinta, oikea telaamismenettely ja pensselin käyttötaidot. Suositan opettelemaan sitäkin jonkun kanssa joka osaa. Varmaan löytyy suvusta joku joka saa aikaiseksi tasaista jälkeä. Jos ei löydy, niin joku työtön raksamies varmana neuvoo pientä palkkiota vastaan.
Hilpi
Kitinä paheena
Viestit: 47
Liittynyt: 15.08.2005 13:08

Viesti Kirjoittaja Hilpi »

Olen miettinyt olohuoneen uudelleen maalaamista jo jonkin aikaa, mutta kirjahyllyjen purkamisen lisäksi ahdistaa värin valinta. Tikkurilan http://www.tikkurila.fi sivuilla ihmettelin kaikkia niitä värejä ja erilaisia maalaustapoja ja aloin haaveilemaan valkoisista seinistä. Kai silti kokeilen tuota tikkurilan värisuunnitteluohjelmaa ja otan sinne maalikauppaan jonkuin värisilmän omaavan ihmisen mukaan.

Tuosta maalaamisesta en tiedä muuta kuin jo esiintulleet asiat; pohjatyöt tulee tehdä huolella ja maalaus tulee suorittaa kunnollisessa valaistuksessa jotta huomaa heti mahdolliset virheet.

Yhden seinän maalaaminen tummaksi ei pienennä tilaa yleensä liikaa, mutta koko huoneen maalaaminen tummaksi sen saattaa tehdä.

Eräässä asunnossani oli olohuone edellisen asukkaan jäljiltä tumman(armeijan?)vihreä ja huone näytti hyvin pieneltä ja tunkkaiselta. Luovuin räväkästä aikeestani verhota valkea katto piiloon naamiointiverkolla ja tyydyin maalauttamaan seinät sävytetyllä valkoisella. Olohuone 'kasvoi' tällä toimenpiteellä paljon.

Lastenhuoneessa suosin muksun ollessa pieni helposti puhdistettavia materiaaleja myös seinissä. Näin jälkeenpäin tarkasteltuna se oli turhaa, meillä ei piirrelty seiniin kuin sen yhden ainokaisen kerran lyijykynällä ja sen jälkeen ei muuta tuhoa tapahtunutkaan.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8394
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Muistanko oikein, onko olemassa sellaista liitutaulumaalia, jonka tuloksena seinälle tulee liitutaulunomainen pinta ja siihen voi kirjoitella sitten liidulla ja pyyhkiä sitten pois?

Väri on tietenkin se tumma, mutta olin miettinyt, että eteiseni yhden pienen seinänpätkän maalaisin tällä maalilla siitä tulevan lipaston yläpuolelta. Siinä olisi sitten kiva muistitaulu. Tietenkin voisi maalata vain sellaisen sopivan neliön siihen seinään ja laittaa oikeat kehykset reunustamaan "taulua". Jotkut mauttomat kullatut taulukehykset luonnollisesti.

Miten olisi Ninni, jos sinne tytön huoneeseen toteuttaisit kans jonkun tommosen kivan liitutaulusysteemin?
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Mihin tässä enää tarvitaan sisustusarkkitehtejä..
Kikkelis kokkelis.
Tsaari

Viesti Kirjoittaja Tsaari »

T3000 kirjoitti:Sellainen vinkki, että tapetteja ei kannata alkaa laittamaan jos ei ole koskaan laittanut...


Suosittelen lämpimästi käyttämään ammattimiestä myös näissä pinnoitushommissa. Se on kumma juttu miten monet säästävät juuri tässä kaikkein näkyvimmässä työssä.

Esimerkkinä voin käyttää itseäni. Taannoin revin makkarista tapetit, "tasoitin" epätasaisuudet ja maalasin itse, jälki oli juuri ja juuri siedettävää. Enkä minäkään ensimmäistä kertaa ole näissä hommissa. Sitten teetin isomman remontin alakerrassa ja myös seinien pintakäsittelyn annoin ammattimiehen tehtäväksi, ero oli omaan työnjälkeen valtava. Tokihan se maksoi hieman enemmän kuin jos olisin itse tehnyt homman, mutta lopputulos oli niin hyvä ettei kaduta vaikka homman teetinkin.

T3000 kirjoitti: työtön raksamies


Jos tänä päivänä pääkaupunkinseudulla on työtön raksamies, niin on syytä asettaa kyseenalaiseksi kaverin ammattitaito.
T3000

Viesti Kirjoittaja T3000 »

Tsaari kirjoitti:Jos tänä päivänä pääkaupunkinseudulla on työtön raksamies, niin on syytä asettaa kyseenalaiseksi kaverin ammattitaito.


Pikemminkin työhalut ;)
Tsaari

Viesti Kirjoittaja Tsaari »

T3000 kirjoitti:
Tsaari kirjoitti:Jos tänä päivänä pääkaupunkinseudulla on työtön raksamies, niin on syytä asettaa kyseenalaiseksi kaverin ammattitaito.


Pikemminkin työhalut ;)


Senkin lasken kuuluvan ammattitaitoon, ainakin jossain määrin.
Avatar
Vaola
Kitisijä
Viestit: 4494
Liittynyt: 15.08.2005 10:36
Paikkakunta: pois

Viesti Kirjoittaja Vaola »

Me maalattiin reilu vuosi sitten lastenhuone. Siellä on seinämaalauksia. Nappasin muutaman HUONON kuvan, mutta ne ovat nyt kuvagalleriassa. Mulle tulee todennäköisesti vielä yksi seinämaalaus.

Itse olen ajatellut tapetoida olohuoneestani yhden seinän. Minulla on niin paljon kamaa olkkarissa, että siitä tulisi todella levoton, jos kaikki seinät tapetoitaisiin. Omassa huoneessa vielä harkitsen pelkän sängyn päädyn tapetoinnin ja boordin välillä. Boordi tosin tulisi todennäköisesti käytännössä olemaan itsesuunniteltu sabloona.

Tässä mun ratkaisuja, jos niistä nyt mitään hyötyä on...
"Never wrestle with a pig. You get dirty and besides the pig likes it. -George Bernard Shaw
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Vaola kirjoitti:Me maalattiin reilu vuosi sitten lastenhuone. Siellä on seinämaalauksia. Nappasin muutaman HUONON kuvan, mutta ne ovat nyt kuvagalleriassa. Mulle tulee todennäköisesti vielä yksi seinämaalaus.



Maalasitteko itse ns. omasta päästänne vai käytittekö sabluunaa tms.?
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Vaola
Kitisijä
Viestit: 4494
Liittynyt: 15.08.2005 10:36
Paikkakunta: pois

Viesti Kirjoittaja Vaola »

Keikaus kirjoitti:Maalasitteko itse ns. omasta päästänne vai käytittekö sabluunaa tms.?


Itse suunnittelimme kaiken. Poikaystävälläni oli tässä kylläkin toteutuksen taiteellinen päävastuu. Sabluunatkin siis suunnittelimme itse, esim. yhtä keijua varten niitä tarvittiin seitsemän.
"Never wrestle with a pig. You get dirty and besides the pig likes it. -George Bernard Shaw
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Tietääkö muuten kukaan mitä on tehtävissä parketille jonka kissa on kussut pilalle??
Lattia on parista kohdasta ihan mustunut, onko ainoa vaihtoehto lattian vaihto vai auttaisko esim. jos sitä hiois jotenkin..?
1108

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Hellu kirjoitti:Tietääkö muuten kukaan mitä on tehtävissä parketille jonka kissa on kussut pilalle??
Lattia on parista kohdasta ihan mustunut, onko ainoa vaihtoehto lattian vaihto vai auttaisko esim. jos sitä hiois jotenkin..?


Lyö uusi päälle.

Tai sitten kokeile hiontaa niihin mustiin kohtiin, epäilen että ei lähde jos on ollut kauankin. Joka tapauksessa koko lattia tulisi hioda ja lakata uudelleen niin vaivattomampaa napauttaa uusi päälle.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tuhannesti kiitoksia kaikille!
Nyt tiedetän ainakin se, ettei tapettia aleta laittamaan, ja maalauksessakin on hyvä olla isompu porukka mukana, joista edes joku osaa ja tietää. Enollani on rakennusfirma, joka hoitaa kaikenlaisia, mutta ei kehtoo kauheesti pyytää, kun tietää miten kiire heillä on, koko ajan.

Lolitan ehdotus oli muuten loistava, muistan itsekin Kotivinkistä lukeneeni siitä. Mutta ei ehkä ihan koko seinää, ettei äitin esteettiseen silmään satu :D

Ja Hellu: kissankusema parketti ei siitä miksikään muutu. Nimimerkillä kokemusta on, valitettavasti. Vanhan kämpän lattiat olivat karmeat nurkista, ihan jo entisen asukkaan kissojen takia. Ja meidän katit tietysti haistoivat puusta hajut, ja merkkasivat uudelleen. Ei kivaa :(
1108

Viesti Kirjoittaja 1108 »

ninnithequeen kirjoitti:Enollani on rakennusfirma, joka hoitaa kaikenlaisia, mutta ei kehtoo kauheesti pyytää, kun tietää miten kiire heillä on, koko ajan.


Kuis ny silleen? Ainakaan minä ole ikinä huomannut että raksalla olisi kiire minnekään muualle kuin kahville/tupakille.
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

Hellu kirjoitti:Tietääkö muuten kukaan mitä on tehtävissä parketille jonka kissa on kussut pilalle??
Lattia on parista kohdasta ihan mustunut, onko ainoa vaihtoehto lattian vaihto vai auttaisko esim. jos sitä hiois jotenkin..?


Parketti pitäisi hioa ja lakata. Kärsineitä kohtia voidaan paikata, joko tehdään täytettä hiomapölystä tai sitten vaihdetaan osa parketista. Riippuu vähän siitä millainen parketti sulla on. Kannattaa muistaa että työstä aiheutuvat kustannukset ovat verovähennyskelpoisia (kotitalousvähennys).
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Viesti Kirjoittaja Ann »

Suosittelen maalattavan huoneen totaalista tyhjentämistä. Menee helpommalla kun on kunnolla tilaa sutkia.
Rotan aivot valtasivat pääni.
nypari

Viesti Kirjoittaja nypari »

Ann kirjoitti:Suosittelen maalattavan huoneen totaalista tyhjentämistä. Menee helpommalla kun on kunnolla tilaa sutkia.


Suosittelen koko kämpän tai nyt ainakin lattioiden suojaamista maaliroiskeilta. Vittu sitä hinkkaamista. (ja sit se ylä-TM)
Vastaa Viestiin