Nostalgia

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Nostalgia

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Nostalgia tarkoittaa menneen ikävöintiä, kaihoa ja haikeutta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nostalgia

Alkaisinkohan olla riittävän iso jo hieman nostalgisoimaan. Tämä pärähti jostakin mieleen, hieno edelleen.



https://www.youtube.com/watch?v=ggWyUEuGcWY

Toinen oli palstalta esiin kaivettu pipariketju. Huomasin kaipaavani vanhaa kunnon Perttiä juttuineen. Lineekö ajalta ennen POI:ta, tiedä häntä. Marttakin oli mukana.

https://kitina.net/viewtopic.php?f=7&t=5197

Onko kellään lisättävää aiheeseen?
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

80-luku oli ihmiskunnan hienointa aikaa! Olkatoppaukset olivat leveitä ja takatukat pitkiä!
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:80-luku oli ihmiskunnan hienointa aikaa! Olkatoppaukset olivat leveitä ja takatukat pitkiä!
Ja Kekkis hallitsi koko vuosikymmenen, vaikka luopui kruunusta jo -81 ja kuolikin -86!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:80-luku oli ihmiskunnan hienointa aikaa! Olkatoppaukset olivat leveitä ja takatukat pitkiä!
Ja Kekkis hallitsi koko vuosikymmenen, vaikka luopui kruunusta jo -81 ja kuolikin -86!
Ja Diegon jumalankäsi sekä kaikkien aikojen MM-kisuttelumaali viiden minuutin sisään.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja exPertti »

James Potkukelkka kirjoitti:80-luku oli ihmiskunnan hienointa aikaa!
Oli siinä puolensa. Olimme Pohjolan Japani (TM) ja jokaisella, siis ihan jokaisella, naapurilla oli uusi auto.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja exPertti »

James Potkukelkka kirjoitti:Olkatoppaukset olivat leveitä ja takatukat pitkiä!
Pic related!

Kuva
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Oikeasti mä olen niin nuori, etten nostalgisoi 80-lukua (paitsi, kuten olen Kitinässäkin kertonut, sitä kun ensimmäistä kertaa kuulin Guns N' Rosesia). Se oli lapsuuden vuosikymmen, ja sitä aletaan nostalgisoida vasta lähempänä eläkeikää. Mun nostalgisointini koskee ehkä enemmän toisaalta 70-lukua (varhaislapsuus) ja toisaalta 90-lukua (myöhäisteiniyttä ja alkavaa aikuisuutta).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Olkatoppaukset olivat leveitä ja takatukat pitkiä!
Pic related!
Aika hyvä. Mulle tuo tyyli kulminoituu Sky Channelin juontajaan, voisiko joku kaivaa sen kuvan esiin (tiedätte varmasti, ketä tarkoitan)?

Edit: kaikki pitää ite tehdä!
Kuva
Viimeksi muokannut urpiainen, 25.05.2015 9:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Mitä Kekkoseen tulee, pitäisiköhän Urkin aika laittaa aikakontekstiin että sitä ymmärtäisi paremmin.



https://www.youtube.com/watch?v=do0x-Egc6oA
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kun nyt nostalgiapyörä menee ylikierroksille, niin vähän ajankuvaa.

Olin saanut VIC-20:n ja trokattua siihen muutaman pelin, jonka suojaukset oli murrettu. Laitoin Tekniikan Maailmaan ilmoituksen, jolla myin ko. pelejä. Rahaa tuli aivan H-E-L-V-E-T-I-S-T-I.

Vaikea sanoa kuinka paljon nykyrahassa, mutta laitoimme veljeni (R.I.P.) kanssa fyrkat puoliksi, koska teimme hommatkin puoliksi. Hän mm. osti omilla rahoillaan itselleen Commodore 128:n. Siihen aikaanhan koneet olivat tosi kalliita.

Itse ryyppäsin ko. rahoilla koko 80-luvun lopun. Business tosiaan pyöri uskomattoman hyvin. Puhelin soi jatkuvasti ja kiikutin joka päivä postiin C-kasetteja postiennakolla ja kävin parhaina päivinä useamman sata markkaa nostamassa. Mahtoivat postin tädit ihmetellä, mitä tapahtuu :)

Nykyäänhän kotietsintä tulisi ennen kuin ehtisi kissaa sanoa. Ehdin varmaan pari kuukautta tehdä ko. bisnestä, ennen kuin joku maahantuoja soitti ja uhkasi viedä oikeuteen.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Kuva
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Sväääännnggg!
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Itse yritin tavoitella tätä

Kuva

Muistan pitäneeni pikkukenkiä ilman sukkia ja pastellin väristä t-paitaa olkatopatun takin kanssa
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: Olin saanut VIC-20:n ja trokattua siihen muutaman pelin, jonka suojaukset oli murrettu. Laitoin Tekniikan Maailmaan ilmoituksen, jolla myin ko. pelejä. Rahaa tuli aivan H-E-L-V-E-T-I-S-T-I.

Vaikea sanoa kuinka paljon nykyrahassa, mutta laitoimme veljeni (R.I.P.) kanssa fyrkat puoliksi, koska teimme hommatkin puoliksi. Hän mm. osti omilla rahoillaan itselleen Commodore 128:n. Siihen aikaanhan koneet olivat tosi kalliita.

Itse ryyppäsin ko. rahoilla koko 80-luvun lopun.
Tää on kyllä kumma tarina. VIC-20 julkaistiin -81 ja melkein heti sen perään -82 tuli jo C64, joka oli huomattavasti yleisempi ja ominaisuuksiltaan parempi tietokone. C128 taas julkaistiin -85, jolloin ainakin minulle oli jo ihan rajattomasti tarjolla ilmaisia kopioita C64:n peleistä.

Ihmetystä siis lähinnä herättää, että maksoiko joku oikeasti VIC-20:n pelien laittomista kopioista vielä 80-luvun puolivälissä? Käsittämätöntä. Mä en ole edes nähnyt mokomaa värkkiä missään vuoden -82 jälkeen.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ajankohta oli 80-luvun alkupuoli.

Kyllä ne maksoi silloin :D

Tarkemmin ajatellen ei ne rahat sentään 80- luvun lopulle riittäneet.

Markkinointikanava oli varmaan oikea. TM:n lukijat ostivat lapsilleen. En mä tietenkään siinä ilmoituksessa sanonut, että ovat kopioituja.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tästä muuten näkee, miten törkeän kalliita koneet olivat tuohon aikaan (erityisesti Suomessa)

http://www.ntrautanen.fi/computers/commodore/vic20.htm

Muistaakseni joskus 80-luvun alussa keskipalkka oli 6000 markkaa ja VIC-20 maksoi 2590. Eli jos sen suhteuttaa johonkin reilun 3 tonnin nykykeskipalkkaan, niin kone maksaisi nykyrahassa ainakin tonnin.

Kun ostin C-64:n niin se maksoi 3000 markkaa ja levyasema toiset 3000 markkaa.

Siihen aikaanhan kulutuselektroniikka tuli Suomeen hitaasti ja maksoi paljon enemmän kuin muualla. Muistan kun yksi TM:n lukija kertoi, miten oli yrittänyt Keski-Euroopasta ostaa lisämuistia laskimeen, jonka oli juuri vähän aikaa sitten ostanut Suomessa ja kaupassa todettiin, että niin vanha malli, että ei enää saa.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:Ajankohta oli 80-luvun alkupuoli.

Kyllä ne maksoi silloin :D

Tarkemmin ajatellen ei ne rahat sentään 80- luvun lopulle riittäneet.
Ah, no tuo selittää jo paljon. Olisko hankittu tietokonekin ollut sitten C64 vai pitikö rahoja säästössä useamman vuoden?
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Ajankohta oli 80-luvun alkupuoli.

Kyllä ne maksoi silloin :D

Tarkemmin ajatellen ei ne rahat sentään 80- luvun lopulle riittäneet.
Ah, no tuo selittää jo paljon. Olisko hankittu tietokonekin ollut sitten C64 vai pitikö rahoja säästössä useamman vuoden?
Taisi mennä niin, että mä ostin ko. rahoilla commodore 64:n ja veli sitten myöhemmin 128:n.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:Kun ostin C-64:n niin se maksoi 3000 markkaa ja levyasema toiset 3000 markkaa.
Saksasta sai puolet halvemmalla. Tietenkään noin kalliita laitteita ei saanut verotta tuoda maahan laillisesti.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:Taisi mennä niin, että mä ostin ko. rahoilla commodore 64:n ja veli sitten myöhemmin 128:n.
:sir:

Palaset loksahtaa paikoilleen. Hyvin ootte kyllä piratismilla tienanneet.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tästä tulikin mieleeni lapsuuteni pahin pettymys. Meillä oli tietysti ollut PONG-klooni 70-luvun lopulla ja se oli toimittanut, mitä luvattiin.

Mutta sitten muutamaa vuotta myöhemmin (ilmeisesti 70-80 luvun vaihteessa) Anttilan kuvastossa mainostettiin mullistavaa uutta TV-peli konsolia


Kuva


Oli tosi kallis. Luvattiin ostaa joululahjaksi. Juuri samoihin aikoihin luin Valituista Paloista uusista mullistavista tv-peleistä, joita oli tullut markkinoille. Monta viikkoa ennen joulua unelmoin uudesta konsolista. Olin tilannut siihen kaksi peliä, flipperi ja Star Wars. Viimein jouluaatto koitti. Avasin paketin vapisevin käsin. Otin käteeni Star Wars pelikasetin

Kuva
Kun näin yo. paskan grafiikan pettymys oli valtava. Käänsin paketin toisin päin, jotta muuta eivät näkisi sitä. :(
Alkaa melkein itkettää kun muistelee.

Tämä oli niitä persejönsterissä asumisen riemuja. Jos olisin asunut kaupungissa ja nähnyt ko. pelit ja konsolin etukäteen, en olisi ostanut sitä.

Kyllä nykylapsilla on helppoa!

Ps. mun lapsuuteni oli varmaan aika onnellinen, koska toi oli pahin pettymykseni .
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ Karkeasti tuota viistävää oli kun VH1:llä oli Lionel Richietä yksi päivä ja pohdin, että kotitalon ensimmäisen cd-soittimen kanssa tuli tuo levy. Olisiko ollut dancing on the ceiling biisi joka soi.

Mistä toki loin mielessäni aasinsillan siihen kun kuljin tekniikan aallonharjalla 90-luvun alkuvuosina kun ihmiset kävivät ihmettelemässä autossani, että soittaako tuo cd-levyjä, pätkiikö kuopissa?
Came here for school, graduated to the high life
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Muistan, kun isosiskoni voitti 80-luvun puolivälissä Anttilan kuvaston arpajaisissa Vic-20:sen. Kylkiäisenä tuli räiskintäpeli, jota tahkottiin kyllä sitten pieteetillä. Voi niitä...
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Taisi mennä niin, että mä ostin ko. rahoilla commodore 64:n ja veli sitten myöhemmin 128:n.
:sir:

Palaset loksahtaa paikoilleen. Hyvin ootte kyllä piratismilla tienanneet.
Siksi vastustankin sitä nykyään!
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Nostalgia

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tulipa vielä yksi piratismi+jönsteri -combo mieleen.

Kyseissä Jumalaa pelkäävässä pikkukylässä ei tietenkään ollut videovuokraamoa (mitä nyt muutama Ö-luokan filmi paikallisessa tv-ja radioliikkeessä). Äiti kävi välillä lähikaupungissa ja aina lähtiäisiksi kerrottiin, mitä videoita pitää vuokrata.

Kopioin sitten kasetit ja vuokrasin niitä edelleen.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Vastaa Viestiin