Deep learning network ja koneäly

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Deep learning network ja koneäly

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Alkuperäinen väitteeni taisi olla, että p-zombie-kysymys tulee nousemaan todelliseksi kysymykseksi (todellisella kysymyksellä tarkoitan, että se ei ole pelkkä ajatuskoe, vaan sitä joudutaan pohtimaan aivan käytännön toimenpiteiden kannalta). Siitä pidän edelleen kiinni.

Ongelma mielestäni on se, että tietoisuutta ei voi mitenkään testata. Hyväksymme sen, että kaikki kanssaihmiset ovat tietoisia, mutta meillä ei ole varsinaisesti mitään mahdollisuutta osoittaa sitä. Eo. asia on kuitenkin helppo uskoa (ja sitä on tarpeetonta epäillä), koska kanssaihmiset näyttävät samanlaisilta ja käyttäytyvät kuten me ja koemme olevamme tietoisia.

Jos tietokone sen sijaan vaikuttaa tietoiselta, kysymys on todellinen. Voi olla, että tietoiselta vaikuttava kone aina on tietoinen, ts. on mahdotonta vakuuttavasti esittää tietoista olematta tietoinen. Mutta tätä uskoakseni ei voida todistaa.

Uskon, että kaikki kitinään kirjoittavat henkilöt ovat tietoisia.

Uskon myös, että jonain päivänä pystytään luomaan tietokoneohjelma, joka pystyisi keskustelemaan kitinässä niin hyvin, että emme pystyisi sanomaan, kuka vakkareista ei ole ihminen. Intuitiivisesti uskon, että kyseisen kaltainen kone voi olla tietoinen tai olla ollematta tietoinen.

IMHO on ongelman väistämistä sanoa, että jos jokin esittää tietoista, se on tietoinen, koska toiminta määrittelee sen, mitä jokin on. Uskon, että tietoisuus on muutakin kuin tietoiselta vaikuttavaa toimintaa. Vaikka tuijottaisin ilmeenkään värähtämättä tyhjää seinää, minussa kuitenkin on tietoisuus.

Olen lueskellut joskus tuosta Chinese Room ajatuskokeesta. Se on kiinnostava. Mielestäni Searle on väärässä siinä, että koska hän on huoneessa manipuloimassa kirjoitusmerkkejä ja hän ei ymmärrä kiinaa, kukaan huoneessa ei ymmärrä kiinaa. Eihän aivojenkaan yksittäinen neuroni ymmärrä mitään. Huone kokonaisuutena voi ymmärtää kiinaa, vaikka Searle huoneen sisällä ei sitä ymmärräkään.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 23.04.2015 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Deep learning network ja koneäly

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

elco kirjoitti:En mä oikein tiedä onko marakatilla tietoisuus, mutten mä marakatilta sammuttaisi valoja ilman painavaa syytä.
Kuten 'nom nom' tai 'älä syö mun banaaneja'?
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: Deep learning network ja koneäly

Viesti Kirjoittaja elco »

sivustahuutaja kirjoitti: Kuten 'nom nom' tai 'älä syö mun banaaneja'?
Ähäps, pointti vissiin on tässä, että kokeeko marakatti olevansa tietoinen! Ei riitä, että se suivaantuu banaaniroistolle, vaan että se fundeeraa omaa tietoisuuttaan suivaantuessaan!

En tiedä kuinka syvälle rekursion suonsilmään tässä keskustelussa pitää ajaa ennen kun tietoisuuden aurinko syttyy. Tai sammuu.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: Deep learning network ja koneäly

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti: Uskon, että kaikki kitinään kirjoittavat henkilöt ovat tietoisia.
Tavalla tai toisella.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Vastaa Viestiin