Tee

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 1844
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Tee

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Viimeisen vuoden sisällä en ole viitsinyt keskenäni kahvia keitellä, joten olen siirtynyt käytännössä kokonaan teen pariin. Noviisina kiinnostaisi kuulla kokoneempien mielipiteitä mihin suuntaan pitäisi lähteä saavuttaakseen suurempaa asiantuntevuutta.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 1844
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Tee

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Itse olen huomannut olevai vihreän teen mies. Parhaiten maistuu tällä hetkellä Nordqvistin Nippon Green, sekä Liptonin Geen Tea sarjasta Orient ja Indonesian Sencha Tradition.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Tee

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Mun lempparit Keisarin Morsian ja Tiikerin Päiväuni.

Musta ja vihreä tee "talousviskinä", pakurikääpää ja lakritsi(?)juurta mausteena sitten nautiskeluhetkissä.

Maustelen erinäisillä mausteilla, chileillä ja muutenvaan pippureilla, empiirisen kokkauksen hengissä.

Lopetin kanssa kahvin juonnin muutamia kuukausia sitten, toki seurustelujuomana Cappuccino (masiinastakin) maistuu.

En tiiä miks kirjotin, leuhkiakseni ehkä, mutta kyllä virkeystaso on noussut huomattavasti siitä kun jäi pannutolkulla juomatta kahvia.
Kirjoitan tätä alasti
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 15:05

Re: Tee

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Diddley Bow kirjoitti:Noviisina kiinnostaisi kuulla kokoneempien mielipiteitä mihin suuntaan pitäisi lähteä saavuttaakseen suurempaa asiantuntevuutta.
Noviisin kannattaa lähteä Kampin suuntaan asiantuntijoiden pakeille, The Ounce -teekauppaan osoitteessa Fredrikinkatu 55. Nettisivutkin löytyvät: http://www.ounce.fi/etusivu.htm mutta käytännössä noista kymmenistä lajeista löytää itseä miellyttävät helpoiten henkilökunnan neuvomana omaa hajuaistia apuna käyttäen.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Tee

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Minä suosittelen noviisille tätä kauppaa: http://thehuone.com Erinomainen asiantuntemus ja palvelu, ja teetä voi ostaapienissäkin erissä. Itselle uppoaa parhaiten maustetu oolongit.

Kannattaa myös satsata teen laatuun, ja ostaa mahdollisuuksien mukaan luomua. Teen viljelyssä käytetään paljon torjunta-aineita, ja esim. vihreä tee on yksi tullilaboratorion "haaviin" useimmin jäävistä tuotteista.
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 1844
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Tee

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Kiitos! Uskaltaudun varmaan käymään kummassakin. Siellä varmaan osataan neuvoa myös välineiden merkityksestä. Vai onko välineillä merkitystä? Onko teen nauttiminen samalla tavalla välineurheilua kuin kahvittelu?
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 1844
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Tee

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Ja miten suhtaudutte hunajan käyttöön teen kanssa? Mä olen törmännyt ihmettelyyn, että miksi mä pilaan teen maun hunajalla. Omalla kohdalla koen, että hunaja tukee teen makua. Ja kun nyt sattuu olemaan sellainen tilanne, että yksi pöllö tästä aivan mun lähipiiristä on hurahtanut vapaa-ajan hunajantuottajaksi, niin sitä herkkua on tarjolla.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Tee

Viesti Kirjoittaja aasi »

Diddley Bow kirjoitti:Ja miten suhtaudutte hunajan käyttöön teen kanssa? Mä olen törmännyt ihmettelyyn, että miksi mä pilaan teen maun hunajalla. Omalla kohdalla koen, että hunaja tukee teen makua. Ja kun nyt sattuu olemaan sellainen tilanne, että yksi pöllö tästä aivan mun lähipiiristä on hurahtanut vapaa-ajan hunajantuottajaksi, niin sitä herkkua on tarjolla.
Mä juon hunajaveteni teellä maustettuna.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 15:05

Re: Tee

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Diddley Bow kirjoitti:Kiitos! Uskaltaudun varmaan käymään kummassakin. Siellä varmaan osataan neuvoa myös välineiden merkityksestä. Vai onko välineillä merkitystä? Onko teen nauttiminen samalla tavalla välineurheilua kuin kahvittelu?
Tietenkin kaikesta saa välineurheilua niin halutessaan! Kaksisataa vuotta vanha samovaari tietenkin olisi se ideaali, mutta töissä olemme turvautuneet toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon, eli tämäntyyppiseen sähkökäyttöiseen samovaariin: http://elec.fi/tuote/161/sinbo-stm4200-teesetti-2000w jossa tee pysyy pitkään kuumana, ja jos siitä keittää ylivahvaa kuten samovaarissa kuuluu tehdä, riittää pannullinen todella pitkään, kun sitä aina kupissa laimennetaan alakerran kuumalla vedellä. Teen makuhan, toisin kuin kahvin, paranee seistessään pitkään.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Re: Tee

Viesti Kirjoittaja annepa »

En ole teehifistelijä. Hifein tee, joka minulla on, on ruutipulveri. Sitäkään en juuri käytä.

En ennen pitänyt vihreästä teestä, tein sen jotenkin väärin - liian kuuma vesi lienee ollut osallisena - ja siitä tuli kitkerää. Opettelin, mutta maustamaton vihreä tee ei edelleenkään ole mun juttu. Juon harhaoppisesti pussitettuja laatuja ja nekin valmiiksi maustettuna sitruksilla.

Kesän hoksaus (en hoksannut itse, netistä luin) oli helppo jääteen ohje. Olen teen kanssa jotenkin käsi, kun jääteekään ei tuosta vain onnistu. Laitoin litran karahviin kylmää vettä ja pari pussia teetä, sitä maustettua vihreää, ja pidin yön jääkaapissa. Join seuraavana päivänä. Oli hyvää. Oiva hellejuoma.

Musta tee kuivaa mulla suuta. Suosikki on lady grey ja sitä juon tuosta kummasta oireesta huolimatta silloin tällöin.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 1844
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Tee

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Paranee seistessään? Heräsi ajatus. Miten samovaarin virkaa voisi hoitaa vanha teräksinen pannukahvin keittoon tarkoitettu pannu? Eli jos aamulla keittelisi pannullisen, jättäisi sen duunipäivän ajaksi loikoilemaan ja kotiinpaluun jälkeen alkaisi varovaisesti taas lämmittelemään. Pannu on putipuhdas sisältä, joten kahvin makua ei joukkoon sekoitu. Ei tee mieli hankkia pieneen keittiöön hirveetä arsenaalia erinäköisiä pannuja ja kattiloita vain tiettyä tarkoitusta varten.

(Toinen ongelma mulla on höyrystin; ei taas tee mieli ostaa kattilaa vain sitä varten. Jos olisi joku muotoiltavissa oleva kevyt ja ohut metalliverkko jonka voisi virittää kattilaan, kuin kattilaan, niin se olisi mun juttu.)
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Tee

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Diddley Bow kirjoitti:(Toinen ongelma mulla on höyrystin; ei taas tee mieli ostaa kattilaa vain sitä varten. Jos olisi joku muotoiltavissa oleva kevyt ja ohut metalliverkko jonka voisi virittää kattilaan, kuin kattilaan, niin se olisi mun juttu.)
Höyrytin? Siis esim. kasvisten höyryttämiseen? No niitähän saa joka kaupasta !

Silikoniversio: http://www.keittiovaline.fi/epages/Kaup ... oducts/968
Metallinen (joita saa joka marketista): http://kauppa.chezmarius.fi/naytatuote. ... niste=4637
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 1844
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Tee

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Vesper kirjoitti:Silikoniversio: http://www.keittiovaline.fi/epages/Kaup ... oducts/968
Metallinen (joita saa joka marketista): http://kauppa.chezmarius.fi/naytatuote. ... niste=4637
No niin no mut kun ei ole saanut niistä kaupoista missä minä olen käynyt. Iso kiitos! Taas!!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tee

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Juon halvinta teetä mitä Alepassa myydään. Ei se mitenkään pahaa ole. Vihreä tee on kuulemma terveellistä. My two cents.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tee

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Halvemmalla pääsisit jos kuivattaisit koivunlehtiä. On oikeasti hyvääkin. Ja maustaa voi vaikka katajanmarjoilla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tee

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Bluntly kirjoitti:^ Halvemmalla pääsisit jos kuivattaisit koivunlehtiä. On oikeasti hyvääkin. Ja maustaa voi vaikka katajanmarjoilla.
Rajansa kaikella, myös pihistelyllä. :)
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin