Sivu 1/3

Robottiautoketju

Lähetetty: 28.05.2014 9:18
Kirjoittaja aasi

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 28.05.2014 9:26
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Aika anime-vaikutteinen tuo auto :)

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 28.05.2014 17:40
Kirjoittaja sivustahuutaja
Robottiautot tietysti ajavat itse lataukseen, mutta ehkä langatonkin lataus voi joissain tapauksissa olla jees:
http://www.wired.com/2013/08/induction-charged-buses/

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 28.05.2014 19:47
Kirjoittaja aasi

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 29.05.2014 21:05
Kirjoittaja aasi
Onhan tässä vähän kilpajuoksun meininkiä:

http://www.hs.fi/autot/a1401330899955?j ... f=tw-share

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 31.05.2014 14:04
Kirjoittaja aasi
http://techcrunch.com/2014/05/28/uber-r ... /?ncid=rss

Ensin opetetaan tilaamaan ja maksamaan kännysovelluksella taksikyyti, sitten poistetaan kuljettaja.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 22.04.2015 21:06
Kirjoittaja aasi

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 8:30
Kirjoittaja James Potkukelkka
En oikein ymmärrä tuota. Miten GPS:n hintahaarukka voi olla 80-6000$ ja Lidarin 90-8000$?

Lidarin olen ajatellut olevan ylivoimaisesti kallein komponentti, mutta sen tarvehan on perustunut konenäön huonouteen. Nyt kun konenäkö on parin viime vuoden aikana ottanut isoja harppauksia, ei Lidaria kait välttämättä tarvita, vaan pärjätään videokameroilla.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 8:33
Kirjoittaja Bluntly
^ "Syvyysnäkö"

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 8:43
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti:^ "Syvyysnäkö"
Kaksi kameraa. Ne voidaan lisäksi asettaa kauemmaksi toisistaan kuin ihmisen silmät, eli stereonäkö toimii paremmin kuin ihmisellä.

Lisäksi etäisyyksiä voidaan arvioida myös Lidaria erittäin paljon halvemmilla uä:llä ja tutkalla. Mun ymmärtääkseni (joka toki ei paljoa tässä merkitse) lidaria tosiaan on tarvittu sen takia, että konenäkö on aiemmin ollut niin surkeaa.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 8:53
Kirjoittaja aasi
James Potkukelkka kirjoitti:En oikein ymmärrä tuota. Miten GPS:n hintahaarukka voi olla 80-6000$ ja Lidarin 90-8000$?

Lidarin olen ajatellut olevan ylivoimaisesti kallein komponentti, mutta sen tarvehan on perustunut konenäön huonouteen. Nyt kun konenäkö on parin viime vuoden aikana ottanut isoja harppauksia, ei Lidaria kait välttämättä tarvita, vaan pärjätään videokameroilla.
Tarkkuudesta voisi riippua - gps jonka tarkkuutta parannetaan gyroskoopeilla maksaa vähän enemmän, toisaalta heikompi lidar jolla vain täydennetään optisten kameroiden näkymää voisi olla huomattavasti halvempi.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 8:54
Kirjoittaja Bluntly
No uä on vain hyvin lähellä autoa toimiva.

Kaksi kameraa on kalliimpi ja resusseja paljon enemmän viedä ratkaisu. Lisäksi erehtymisen mahdollisuus on monta kertaa isompi.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 8:59
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti:No uä on vain hyvin lähellä autoa toimiva.

Kaksi kameraa on kalliimpi ja resusseja paljon enemmän viedä ratkaisu. Lisäksi erehtymisen mahdollisuus on monta kertaa isompi.
Eh. Kaksi videokameraa maksaa enemmän kuin useamman kymppitonnin lidar? Videokamerathan eivät maksa mitään.

Ootko tsekannut tämän?

https://kitina.net/viewtopic.php?f=5&t=12291

Konenäkö ja hahmontunnistus on kolmen viime vuoden aikana kehittynyt huimasti oppivien hermoverkkojen ansiosta. Silloin kun Googlen auto suunniteltiin, tietokone ei ymmärtänyt videokuvasta mitään. Nyt ymmärtä. IMHO Googlen auto on vanhanaikanen.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 9:03
Kirjoittaja James Potkukelkka
Kymppitonnilla saa state of the art deep learning network -paketin sensoreineen

http://www.nvidia.com/object/drive-px.html

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 9:06
Kirjoittaja Bluntly
Kaksi kameraa ei maksa juuri mitään. Mutta se, että ne saadaan juttelemaan keskenään ja kertomaan vielä juttelustaan, maksaa. Kehitys on huimaa sillä alalla kyllä, mutta vielä on pitkä matka siihen että kykenee hahmottamaan reaalimaailman määrän yht´aikaisia tapahtumia niiden luonnollisessa koossaan ja tapahtumavektoreissa.

Ja sitten on se sade.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 9:10
Kirjoittaja So Hard
Sade, sumu tai lumipyry.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 9:17
Kirjoittaja James Potkukelkka
Joo. sade, sumu, lumipyry ovat ongelmia. Mutta taitavat olla lidarillekin. Näkyvä valo ja IR vaimenevat tehokaasti. Tutkien suhteen riippuu aallonpituudesta.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 9:19
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti:Kaksi kameraa ei maksa juuri mitään. Mutta se, että ne saadaan juttelemaan keskenään ja kertomaan vielä juttelustaan, maksaa. Kehitys on huimaa sillä alalla kyllä, mutta vielä on pitkä matka siihen että kykenee hahmottamaan reaalimaailman määrän yht´aikaisia tapahtumia niiden luonnollisessa koossaan ja tapahtumavektoreissa.

Ja sitten on se sade.
Ei se varmasti helppoa ole, mutta GPGPU:n myötä numeron murskaus on halventunut nopeaaa tahtia. Nyt saa jo tuhannella eurolla 1 teraflopsin tehon GPU:lla kun vielö 2000 se oli maailman nopeimman supertietokoneen teho.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 9:21
Kirjoittaja James Potkukelkka

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 9:23
Kirjoittaja Bluntly
Kyse ei ole raudasta vaan softasta.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 9:24
Kirjoittaja aasi
James Potkukelkka kirjoitti:Joo. sade, sumu, lumipyry ovat ongelmia. Mutta taitavat olla lidarillekin. Näkyvä valo ja IR vaimenevat tehokaasti. Tutkien suhteen riippuu aallonpituudesta.
Nämähän on ongelmia jo ihmiselle, mutta ihmiskuski vain ottaa usein riskin ja painaa menemään ja joskus jälki on sen mukaista. GPS sentään tietää että missä auto on, vaikka kaistamerkintöjä ei näkyisikään.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 9:26
Kirjoittaja elco
Bluntly kirjoitti:Kyse ei ole raudasta vaan softasta.
Mhmm, no niinhän se aina. Eksponentiaalinen prosessointitehon kasvu kuitenkin auttaa aika lailla niinä vuosina kun sitä softaa kehitetään.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 9:37
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti:Kyse ei ole raudasta vaan softasta.
Ja se softa on vuoden 2012 jälkeen kehittynyt valtavasti sen jälkeen, kun deep learning networks otettiin käyttöön kuvan tunnistamisessa

Microsoftilla ja Googlella on jo ohjelmat, jotka ovat ihmistä parempia satunnaisten kuvien tunnistamisessa. Uskomatonta, mutta totta.


http://microsoft-news.com/microsoft-res ... n-dataset/

http://arxiv.org/pdf/1502.01852.pdf

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 9:44
Kirjoittaja Bluntly
Kumpi on tärkeämpää tietää vastaantulevasta autosta:

A) Minkä merkinen se on

B) Mihin suuntaan ja kuinka lujaa se kulkee

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 23.04.2015 9:47
Kirjoittaja James Potkukelkka
Kysymys A on paljon vaikeampi vastata. Ohjelma, joka pystyy vastaamaan kysymykseen A pystyy vastaamaan myös kysymykseen B.