Lähtökohta:
Hain uuden termarin joka on näemmä Suomeen tuotavissa vaihtoehdoissa vain 83 asteinen. Huomenissa täytyy vaihtaa se ja katsoa muuttuuko tilanne miksikään.Lähetetty: 14.03.2013 15:30 kirjoitti:
Kyseessä on siis 4000€ hintainen C5 vm 2002 ja ajettu 217 000 km.
So far alles in ordnung. Ainoastaan pikkuvikoja tullut listalle:
- radion kuuluvuus heikko --> hapettunut antenni
- kuskin penkin lämmitin ei toimi
- esp-nappi jää pohjaan painetaessa -- > pitäisi suihkutella silikonia napin väliin..
Tänäaamuna -26 asteen pakkasessa toimi hyvin, paitsi että kone ei taida lämmetä tarpeeksi. --> isompaa termaria kehiin.
Kaikki muut apulaitteet toimivat, eikä sähköongelmia ole ilmaantunut lisää.
Tilanne siis on, ettei moottorin lämmöt nouse nollakelilläkään yli puolen välin. Tämä taasen on huono juttu koska:
- moottori kuluu nopeammin
- imusarjaan kerääntyy nokea
- kulutus nousee
- kabiiniin ei tule riittävästi lämpöä.
Olen jo pari päivää ihmetellyt konehuoneesta kuuluvaa "föönin ääntä" auton sammutettua. Tänään vasta tajusin ettei se ole mikään "ilmankuivain", vaan webasto*. Eli noihin pirulaisiin on siis ilmeisesti kaikkiin diesel-versioihin asennettu webasto, koska 2000 luvun PSA - diesel ei pysty tuottamaan yksinään riittävästi lämpöä kabiiniin.
Mahtavaa:
Laki: valmista moottori jonka kulutus ja päästöt ovat pienet
Autotehdas: Valmistettu
Kuluttaja: Auto on jääkaappi
Autotehdas: Nyt siinä on webasto
Laki: kelpaa, vaikka siinä on nyt 2 pakoputkea ja 2 moottoria jotka polttaa dieseliä
Kuluttaja: kiva, nyt on taas yksi osa lisää hajota ja maksaa extrahintaa
Lopputulos? Säästöt? Veikkaan että ei.
Ihmettely jatkuu.
*) jo joo, tiedän kyllä että ei se välttämättä ole webasto, mutta sen nimen tietää lähes kaikki.