Lähtökohta:
Lähetetty: 14.03.2013 15:30 kirjoitti:
Kyseessä on siis 4000€ hintainen C5 vm 2002 ja ajettu 217 000 km.
So far alles in ordnung. Ainoastaan pikkuvikoja tullut listalle:
- radion kuuluvuus heikko --> hapettunut antenni
- kuskin penkin lämmitin ei toimi
- esp-nappi jää pohjaan painetaessa -- > pitäisi suihkutella silikonia napin väliin..
Tänäaamuna -26 asteen pakkasessa toimi hyvin, paitsi että kone ei taida lämmetä tarpeeksi. --> isompaa termaria kehiin.
Kaikki muut apulaitteet toimivat, eikä sähköongelmia ole ilmaantunut lisää.
Hain uuden termarin joka on näemmä Suomeen tuotavissa vaihtoehdoissa vain 83 asteinen. Huomenissa täytyy vaihtaa se ja katsoa muuttuuko tilanne miksikään.
Tilanne siis on, ettei moottorin lämmöt nouse nollakelilläkään yli puolen välin. Tämä taasen on huono juttu koska:
- moottori kuluu nopeammin
- imusarjaan kerääntyy nokea
- kulutus nousee
- kabiiniin ei tule riittävästi lämpöä.
Olen jo pari päivää ihmetellyt konehuoneesta kuuluvaa "föönin ääntä" auton sammutettua. Tänään vasta tajusin ettei se ole mikään "ilmankuivain", vaan webasto*. Eli noihin pirulaisiin on siis ilmeisesti kaikkiin diesel-versioihin asennettu webasto, koska 2000 luvun PSA - diesel ei pysty tuottamaan yksinään riittävästi lämpöä kabiiniin.
Mahtavaa:
Laki: valmista moottori jonka kulutus ja päästöt ovat pienet
Autotehdas: Valmistettu
Kuluttaja: Auto on jääkaappi
Autotehdas: Nyt siinä on webasto
Laki: kelpaa, vaikka siinä on nyt 2 pakoputkea ja 2 moottoria jotka polttaa dieseliä
Kuluttaja: kiva, nyt on taas yksi osa lisää hajota ja maksaa extrahintaa
Lopputulos? Säästöt? Veikkaan että ei.
Ihmettely jatkuu.
*) jo joo, tiedän kyllä että ei se välttämättä ole webasto, mutta sen nimen tietää lähes kaikki.