Pienten harmitusten ketju

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti:pahaa pelkään että kohta on kansanedustaja ja lopulta ministeri. Ja yleensä niiin hieno kulttuurihenkilö ja henkistynyt jalo ihminen
Lisätään listaan vielä hurskastelu a la vienonen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ostin laservatupassin. Ajattelin, että sillä saa kätevästi verhotangot suoraan.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/789188/B ... idikkeella

No kun ei. Kun en ennen ko. vatupassin ostoa tajunnut ko. laitteesta oikein mitään, niin en tajunnut, mitä tarkoittaa se, että ko. laita vaakaa itsensä +- 4 asteen kulmaan saakka. No sehän tarkoittaa sitä, että ko laite pitää olla käytännössä täysin vaakatasossa, jotta se laittaa itsensä vatupassiin. Eli kun verhotangot ovat katonrajassa, ei laite toimi automaattisesti, koska laitetta pitäisi kallistaa reilusti, jotta säteen saisi sinne.

Olisiko kalliimmissa vehkeissä mahdollisuus heittää laserlinja katonrajaan automaattisesti vaa'attuna?
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

James Potkukelkka kirjoitti:Olisiko kalliimmissa vehkeissä mahdollisuus heittää laserlinja katonrajaan automaattisesti vaa'attuna?
On. Lattialta tai vastapäisestä seinästä. Myös tasolaaseri ajaa asiansa, jos ei ole pikkurahasta puutetta. Hilti.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Olisiko kalliimmissa vehkeissä mahdollisuus heittää laserlinja katonrajaan automaattisesti vaa'attuna?
On. Lattialta tai vastapäisestä seinästä. Myös tasolaaseri ajaa asiansa, jos ei ole pikkurahasta puutetta. Hilti.
Paljonko suunnilleen maksaa vehje, jolla saa laserin katonrajaan?
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

James Potkukelkka kirjoitti:Paljonko suunnilleen maksaa vehje, jolla saa laserin katonrajaan?
Tuossa on mistä valita.
https://www.hilti.fi/#/stage2/cls_measu ... s_foldout/

Tossa linjalasereita:
https://www.hilti.fi/mittaustekniikka/p ... NAL_LASERS

Itse varmaan ottasin jonkin jäljemmistä, ehkä
https://www.hilti.fi/mittaustekniikka/p ... it/2074545

Näkys olevan paketille hintaa 376.5€
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti:

Itse varmaan ottasin jonkin jäljemmistä, ehkä
https://www.hilti.fi/mittaustekniikka/p ... it/2074545

Näkys olevan paketille hintaa 376.5€
Menee niin kalliiksi, ettei järkevää ostaa, kun tarvitsen niin harvoin.

Mutta uteliaisuudesta, kun ko. tuotteessakin sanotaan "Itsetasausalue huoneenlämpötilassa ±4 °", niin miten sillä saa sen säteen sinne katonrajaan automaattisesti vaa'attuna?
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Oispa töykeen hienot blehatki, must get, kuka sponssaa?
https://www.hilti.fi/mittaustekniikka/l ... ut/2065448
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:Mutta uteliaisuudesta, kun ko. tuotteessakin sanotaan "Itsetasausalue huoneenlämpötilassa ±4 °", niin miten sillä saa sen säteen sinne katonrajaan automaattisesta vaa'attuna?
Hilaamalla sen laitteen oikeaan korkeuteen. Tripod on siihen esimerkiksi kätevä apuväline, joskin katonrajaan ylettääkseen se pitää pystyttää jonkun pöydän päälle.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

James Potkukelkka kirjoitti:Mutta uteliaisuudesta, kun ko. tuotteessakin sanotaan "Itsetasausalue huoneenlämpötilassa ±4 °", niin miten sillä saa sen säteen sinne katonrajaan automaattisesti vaa'attuna?
Tuohan siis tarkoittaa sitä, että se kalibroi itsensä automaagisesti tuon astekulman mukaisissa olosuhteissa. Jos laitat sen kirjan päälle, niin teoriassa jos lattia on tehty edes sinnepäin, sen pitäisi tehdä suoraa viivaa.

Ongelma onkin useammin se, että itse seinät eivät ole suorassa. 8° on aika paljon luvattu kyllä :P

Pistä passilla joku lauta about suoraan seinään kiinni ja laite sen päälle oikealle korkeudelle.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ja ^^. Ok. Eli lopulta oma 50:n kuutionikin tekee saman tempun, kunhan vaan ostaa sen tripodin.

http://www.clasohlson.com/fi/Teline-Bos ... 50/40-9154

Eli onko niin, että ei kerta kaikkiaan ole olemassa laservatupasseja, jotka pystyvät heittämään automaattisesti vaa'atun laserlinjan esim 90:n asteen kulmassa ylöspäin tai itse kallistettuna 90:n asteen kulmaan?
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

James Potkukelkka kirjoitti:Eli onko niin, että ei kerta kaikkiaan ole olemassa laservatupasseja, jotka pystyvät heittämään automaattisesti vaa'atun laserlinjan esim 90:n asteen kulmassa ylöspäin tai itse kallistettuna 90:n asteen kulmaan?
Juuri pistin sulle esimerkkejä, joissa sen suoran viivan voi kallistella minne haluaa korkeuteen. Tsktsk.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Eli onko niin, että ei kerta kaikkiaan ole olemassa laservatupasseja, jotka pystyvät heittämään automaattisesti vaa'atun laserlinjan esim 90:n asteen kulmassa ylöspäin tai itse kallistettuna 90:n asteen kulmaan?
Juuri pistin sulle esimerkkejä, joissa sen suoran viivan voi kallistella minne haluaa korkeuteen. Tsktsk.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta ymmärtääkseni noissa sunkin linkittämissä laitteissa laite ei enää vaakaa itseään automaagisesti, jos sitä kallistaa yli 4-5 asteen?

EDIT: tymä minä!

"Etuviuhkan pystykulma 110 °"

https://www.hilti.fi/mittaustekniikka/p ... rit/411212

Eli säteen saa 110 asteen kulmassa ylöspäin?
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

James Potkukelkka kirjoitti:Eli säteen saa 110 asteen kulmassa ylöspäin?
:taputusirviö:

Joo, anteeksi, oon vähän hämilläni kun tulee mixed signals oudosta suunnasta toisaalla ja sen takia auon päätäni aiheettomasti.

edit:

Se itsetasaus tarkottaa nimenomaan sitä, että se LAITE on tasaisella alustalla, johon se kalibroi itsensä. Noissa kolmijaloissa on esisäädöt sitä varten, että ne saa "about" suoraan, jollon kone osaa tasata ittensä ennen kun alkaa näyttämään viivaa, jota voi sitten säätää haluamiinsa suuntiin kehittyneimmissä laitteissa.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Joo, kyllä mä sen ymmärsin, että se itsetasaus tarkoittaa juuri sitä, että se tasaa säteen, jos laite on korkeintaan 4 astetta vinossa. Mutta kun noissa halpiksissa ei sitten sitä sädettä pysty säätämään mihinkään suuntaan. Eli niissä itse laite on pakko olla samalla korkeudella kuin työskentelykohde. Tämän siis opin eilen :)

Jäi ekalla kerralla kohta "etuviuhkan pystykulma" huomaamatta noissa sun linkeissä. Mutta tosiaan reilu 300 euroa laitteesta, jota käyttää kerran vuodessa, on ehkä liikaa :)
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:Eli onko niin, että ei kerta kaikkiaan ole olemassa laservatupasseja, jotka pystyvät heittämään automaattisesti vaa'atun laserlinjan esim 90:n asteen kulmassa ylöspäin tai itse kallistettuna 90:n asteen kulmaan?
Ongelma tai syy on se, että tasomaiselle pinnalle viistoon heijastettu viiva ei ole suora. Vain vaaka- tai pystysuoraan heijastettu viiva on etäisyydestä riippumaton. Jos selkeyden vuoksi oletetaan, että heijastettava säde lähtisi yhdestä pisteestä lattian tasosta 45 asteen kulmasta seinän normaalilta etäisyydeltä X suoralle seinälle, niin heijastettava säde olisi laitteen kohdalla korkeudella X. Kun siirrytään X:n verran sivuun säde onkin jo korkeudella 1,41*X. Säteen kallistus on siis täysin turha ominaisuus.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

^tuo on hyvä huomio, myös laitteen etäisyys heijastuspinnasta vaikuttaa säteen kaarevuuteen siinä.

Onko tuo sitten millään tavalla merkittävä ero huonetilassa, en menis väittämään. Hiltin vehkeet osaa sen kuitenkin redusoida poispoikkeen.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Ja itse ongelmaan, 2m vatupassi, perinteinen, on se millä se suora tehdään suoraksi myös vinossa seinässä. Metrimitalla kolmesta eri kohdasta sama korkeus ja siihen täppä, sitten passilla kolmen pisteen kautta suora ja avot.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^^ Mutta ilmeisesti noissa kalliimmissa laitteissa laite itse automaagisesti säätää tuon virheen pois, koska "Etuviuhkan pystykulma 110 °".
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Davella on tosiaan teknofetissi. En jummarra miten pitkää vatupassia monimutkaisempaa kalua tarvitsee sisustuselementtien ripustamiseen :D
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:Davella on tosiaan teknofetissi. En jummarra miten pitkää vatupassia monimutkaisempaa kalua tarvitsee sisustuselementtien ripustamiseen :D
:D
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:^^^ Mutta ilmeisesti noissa kalliimmissa laitteissa laite itse automaagisesti säätää tuon virheen pois, koska "Etuviuhkan pystykulma 110 °".
Olettaisin tuon tarkoittavan vaaka- ja pystysuuntaisen viivan piirtokulmaa. Siis sitä kuinka korkean tai leveän viivan laitteella voi piirtää, eikä suinkaan vaakasuoran viivan heijastamista kulmassa. Viivojen lisäksi laite näyttää piirtävän pisteet suoraan ylä- ja alapuolelle sekä suoraan sivuille.

Kuva
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti:Onko tuo sitten millään tavalla merkittävä ero huonetilassa, en menis väittämään. Hiltin vehkeet osaa sen kuitenkin redusoida poispoikkeen.
Mä kyllä nyt hieman epäilen. Kävin vähän katsastamassa noilta Hiltin sivuilta, enkä kyllä löytänyt mitään todistetta moisesta. Tässä on kyllä jonkinlainen kallistus, mutta äkkiseltään olettaisin sen muodostavan tasomaisen kaltevan pinnan. Sillä saa siis tehtyä sopivan kaadon parkkipaikalle, mutta ei heijastettua suoraa viivaa Jameksen kaipaamalla tavalla. Tuokin on jo yli 2K laite hinnaltaan.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

^noh, mie en noitten vehkeitten kanssa oo pelannu kun inan reilun kymmenen vuotta, voihan se olla, että olen väärässäkin. Tasolaaseri on tottakai parasta mitä voi saada, mutta noita laserpointtereita on kyllä eniten just sisätöissä käytelty.

Kuten sanottu, ongelma ei ole vehjeksien mittatarkkuussa, vaan se tosiasia, että harva seinä/katto/talo on ylipäänsä suorassa, tai edes toleranssin puitteissa suorassa.

edit:

Ja jos haluaa oikeesti pelata varman päälle, kannattaa hankkia takymetri.

https://www.hilti.fi/medias/sys_master/ ... PC_RAW.pdf
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jos haluaa pelata oikein varmanpäälle niin ostaa sen parimetrisen vatupassin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti:^noh, mie en noitten vehkeitten kanssa oo pelannu kun inan reilun kymmenen vuotta, voihan se olla, että olen väärässäkin. Tasolaaseri on tottakai parasta mitä voi saada, mutta noita laserpointtereita on kyllä eniten just sisätöissä käytelty.
Olenkohan mä nyt ymmärtänyt oikein? Sä kauppaat linjalaaseria joka piirtää erinomaisella tarkkuudella joko pysty- tai vaakasuoraa viivaa, kun laitteen sijoittaa vertikaalisesti halutulle korkeudelle (näitä on oikeasti olemassa ja ne toimii). James kaipaa linjalaaseria jonka voi lätkäistä lattialle ja se sieltä piirtäisi vaakasuoran viivan katonrajaan verhotangon asentamista varten ja mä yritän kertoa, ettei tälläisiä laitteita ole, koska fysiikka ja optiset haasteet, vaan Jameksen pitää tyytyä hilaamaan se linjalaaseri sinne katonrajaan. Jostain kumman syystä sä käsittääkseni kuitenkin esität, että hiltin laitteet tekisi mitä James kaipaa ja osaavat korjata esittämäni fysiikan rajoitteet jotenkin maagisesti ja perustelet sitä kymmenen vuoden työkokemuksella, vaikka laitevalmistajan sivusto ei anna mitään osviittaa moisesta hienosta tekniikasta eikä laitteiden hintatasokaan viittaa sellaisen tekniikan olemassaoloon, kun pelkän tasokallistustoiminnon omaavat laitteet maksavat moninkertaisesti tarjoamiesi laitteiden verran.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Vastaa Viestiin