Pienten harmitusten ketju

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bluntly kirjoitti:Jos haluaa pelata oikein varmanpäälle niin ostaa sen parimetrisen vatupassin.
Itse vuokraisin kyseiseen tarkoitukseen sopivan laitteen.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 1570
Liittynyt: 28.01.2011 23:35
Viesti:

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Itse olisin siinä uskossa, että Etuviuhkan pystykulma 110 astetta tarkoittaa, että vehjes ampuu pystysäteen suoraan ylös (eli 90 astetta (tärkeä ominaisuus)) ja siitä vielä 20 astetta laitteen takapuolelle (käytännöllinen bonus ominaisuus). Daven bosch-kuutiossa pystykulma näyttäisi kuvan perusteella olevan jotain 45 astetta. Eli todella ärsyttävä nuhapumppumalli.

En ole kenelläkään alakattomiehellä nähnyt laseria, joka ampuisi vaakasäteen lattialta, vaan kyllä kyllä se porataan aina seinään kiinni halutulle korkeudelle.
Moottoritie Töölön läpi ry.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 1570
Liittynyt: 28.01.2011 23:35
Viesti:

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Se piti vielä lisätä, että itsevaaittuvasta laserista on vaan haittaa, jos koko talo on vinossa, kuten savimaalle rakennetut usein on.
Moottoritie Töölön läpi ry.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Vagukselle: lausumani tarkoitus oli sanoa sinulle, että turpa kiinni vitun pulunnussija kun et ymmärrä koko ongelmasta hevon vittua ft. daven teknologian kaipuun matemaattiset perustelut. Suks vittuun hifistelemään sillä fysiikalla, et luultavasti ole pätevin asiaa arvioimaan missään tapauksessa.

Muut tulokulmat tulikin jo esitettyä.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Eh. :facepalm:
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vesper »

exsu kirjoitti:Naapurin lapinkoira ulkoilee voittopuolisesti tuossa takapihalla, ja paskavuori on sen mukainen. Kevät ja lumen sulaminen jakanee tämän riemun myös naapureille.
Asutkohan sä mun naapurin naapurissa! :shock:
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti:Vagukselle: lausumani tarkoitus oli...
:roll:

Olinks mä oikeassa? Voitinks mä? Joko voi tuulettaa :ohyeah:
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Vesper kirjoitti:
exsu kirjoitti:Naapurin lapinkoira ulkoilee voittopuolisesti tuossa takapihalla, ja paskavuori on sen mukainen. Kevät ja lumen sulaminen jakanee tämän riemun myös naapureille.
Asutkohan sä mun naapurin naapurissa! :shock:
Paskajengi muutti pois, ja tilalle muutti hyväkäytöksisen oloinen nuorimies. Eli sun kannalta toivottavasti!
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vesper »

exsu kirjoitti:
Vesper kirjoitti:
exsu kirjoitti:Naapurin lapinkoira ulkoilee voittopuolisesti tuossa takapihalla, ja paskavuori on sen mukainen. Kevät ja lumen sulaminen jakanee tämän riemun myös naapureille.
Asutkohan sä mun naapurin naapurissa! :shock:
Paskajengi muutti pois, ja tilalle muutti hyväkäytöksisen oloinen nuorimies. Eli sun kannalta toivottavasti!
Eli koska mun kiva naapuri Ritva muutti pois ja tialle muutti paskajengi, sun entinen naapuri onkin ehkä mun nykyinen naapuri!
Work like a captain, play like a pirate.
Hans Jörgen
Kitinän uhri
Viestit: 824
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Kuulostaa siltä, että mä asun teidän välissä. Eli ei ihan paskalta!
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Vagabondo kirjoitti:Olinks mä oikeassa? Voitinks mä? Joko voi tuulettaa :ohyeah:
Et, mutta anteeksi tuota rahvaanomaista purkaustani, en tiedä onko minulla tourette vai kaksipäinen jääkarhu.

Tutkitko mahdollisesti myös tuon toisen laittamani linkin, jossa itseasiassa jopa oli vähän sitä teknistä speksiä mainittunakin?
Kirjoitan tätä alasti
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:Davella on tosiaan teknofetissi. En jummarra miten pitkää vatupassia monimutkaisempaa kalua tarvitsee sisustuselementtien ripustamiseen :D
Tarvitseeko tässä edes vatupassia? Ottaa ne mitat katosta tai ikkunan puitteesta. Jos nuo ovat ihan poissa vaakatasosta, niin paremmalta se tanko näyttää kun on niiden kanssa linjassa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Ja esineet juoksee tankoa pitkin itekseen kun niin vinossa?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti:Et, mutta anteeksi tuota rahvaanomaista purkaustani, en tiedä onko minulla tourette vai kaksipäinen jääkarhu.

Tutkitko mahdollisesti myös tuon toisen laittamani linkin, jossa itseasiassa jopa oli vähän sitä teknistä speksiä mainittunakin?
OK. Mäkin palaan sitten asialinjalle.

Kyllä mä sen linkin läpi katsoin. Tuohan on toki ihan eri laite kuin mistä alussa oli puhe ja maksaa yli 20K, mutta unohdetaan se. Jos katsotaan ominaisuuksia, niin siellä sanotaan

"Asemien ja korkojen linjaus kaivauksia ja muottityötä varten sekä kiinnityspisteiden linjaus lattioihin ja kattoihin"

ja pdf:n puolella vielä

"HUOMAUTUS
Sovellus "Suunnittelu" käyttäen "punaista" laseria soveltuu suunnitteluihin lattioissa ja katoissa. Sovellus ei sovellu suunnitteluihin seinillä."

Olettaisin, ettei siis tuokaan laite piirrä vaakasuoraa viivaa seinälle mille tahansa korkeudelle, kuten James oli toivonut.

Itse asiassa mulle on hieman epäselvää piirtääkö tuo viivaa laisinkaan vai ainoastaan osoittaa pisteitä laserpointterilla?
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Minähän en asiasta ymmärrä enempää kuin sika pohjantähdestä, mutta mietin silti ongelmaa.

Kun sädettä kallistetaan vaakatasosta, säteen seinälle kulkeman matkan erilaisuus kohtisuorasta tasosta sivusuuntiin siirryttäessä aiheuttaa sen, että laserjana ei piirry seinään suoraan. Vaikea selittää verbaalisesti, mutta tiedätte, mistä puhun. Se, kuinka paljon seinälle piirtyvän laserjanan kulma poikkeaa vaakatasosta, riippuu kuitenkin mielestäni vain säteen kallistuskulmasta, ei laitteen etäisyydestä seinästä? Ainakin, jos pystyn itse hahmottamaan asian oikein. Toki itse jana piirtyy eri kohtaan, kun laitteen etäisyys muuttuu, mutta mielestäni kulma ei muutu.

Säteen kallistuskulma olisi helppo kompensoida laitteessa, jos laitteessa olisi kaksi peiliä (prismaa), joiden kulmaa muutettaisiin samalla, kun muutettaisiin laserin kulmaa.

Mutta tällaisia ei ehkä siis tehdä. Ainakaan muutaman satasen hintaluokassa.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

James Potkukelkka kirjoitti:Minähän en asiasta ymmärrä enempää kuin sika pohjantähdestä, mutta mietin silti ongelmaa.

Kun sädettä kallistetaan vaakatasosta, säteen seinälle kulkeman matkan erilaisuus kohtisuorasta tasosta sivusuuntiin siirryttäessä aiheuttaa sen, että laserjana ei piirry seinään suoraan. Vaikea selittää verbaalisesti, mutta tiedätte, mistä puhun. Se, kuinka paljon seinälle piirtyvän laserjanan kulma poikkeaa vaakatasosta, riippuu kuitenkin mielestäni vain säteen kallistuskulmasta, ei laitteen etäisyydestä seinästä? Ainakin, jos pystyn itse hahmottamaan asian oikein. Toki itse jana piirtyy eri kohtaan, kun laitteen etäisyys muuttuu, mutta mielestäni kulma ei muutu.

Säteen kallistuskulma olisi helppo kompensoida laitteessa, jos laitteessa olisi kaksi peiliä (prismaa), joiden kulmaa muutettaisiin samalla, kun muutettaisiin laserin kulmaa.

Mutta tällaisia ei ehkä siis tehdä. Ainakaan muutaman satasen hintaluokassa.
Tuohon pohdintaan, esimerkiksi tasolaaserin spektri vaikuttaa siten, että matkan pidetessä "piirretyn" viivan suhteellinen paksuus muuttuu oleellisesti, jolloin mittatarkkuus pienenee radikaalisti. En pidä tätä ilmiötä huonetilassa merkittävänä, käytännössä maanrakentajat ja elementtiasentajat pyrkivät pitämään mittalaitteet kuitenkin järjellisellä etäisyydellä työkohteesta.

Laite tekee siis viivan seinään/kattoon, osoittimissa heijastamalla samaa staattista sädettä optiikalla ja tasolaasereissa ja kehittyneimmissä vehkeissä pyörivää pistettä toistamalla.

Vagamies on tavallaan oikeassa, kun noitten osoittimien viivaa epäilee, mutta käytännön merkitystä mittatarkkuuteen sillä on vähemmän kun sillä, että seinät, lattiat ja katot eivät ole suorassa.

Daven mietiskelmä on vaikea siis todentaa jos ei puhuta huomattavista etäisyyksistä, mutta jos omistaa sen vatupassin, voi tehdä narulla ja lyijykynällä testin. Narun toiseen päähän lenkki, joka naulataan tai muuten kiinnitetään tukevasti yhteen kohtaan alempana kuin aiottu asennuskorkeus. Narun toiseen päähän taas tiukalla sovituksella lyijykynä ja sitten vaan mahdollisimman reunaan oikealle tai vasemmalle kynä kiinni seinään ja siitä naru piukkana piirtämään viivaa seinää vasten. Jos ei tolla mitään muuta ideaa saa, niin ainakin pahan äänen vaimosta. Passilla voi sitten katsoa miten suorassa se suora viiva on, jos silmä ei kerro :>

Eli pystyheiton koordinaatiosto-tasot pitää miettiä vähintään kolmiulotteisesti, nokkela lääkärisinsinöörismies pystyisi näillä spekseillä helposti laskemaan tasogeometriasta tarkat arvot eri kohtasta alhaalta otetun lähtöpisteen (origon) perusteella.

Tavan asentaja siis, jos haluaa laaservirveliä käyttää, nakkaa sen A-pukin päälle ja säätää viivan silmän mukaan mieleiseen korkeuteen ja sitten vaan naku naku ja nau nau nau.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti: Vagamies on tavallaan oikeassa, kun noitten osoittimien viivaa epäilee, mutta käytännön merkitystä mittatarkkuuteen sillä on vähemmän kun sillä, että seinät, lattiat ja katot eivät ole suorassa.
Siis kyllähän tämä vaakatasosta poikkeavan seinälleheittokulman aiheuttama kulmamuutos on aivan selvä, useita kymmeniä asteita. Sen tietää myös jokainen videotykkiä asentanut. Vai puhutaanko me nyt eri asiasta?
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 3775
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: (juna)Kisko

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

James Potkukelkka kirjoitti: Siis kyllähän tämä vaakatasosta poikkeavan seinälleheittokulman aiheuttama kulmamuutos on aivan selvä, useita kymmeniä asteita. Sen tietää myös jokainen videotykkiä asentanut. Vai puhutaanko me nyt eri asiasta?

Mäkin mietin, mistä tässä puhutaan. Toisaalta ihan sama, jatkakaa! :P
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kreitsu kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti: Siis kyllähän tämä vaakatasosta poikkeavan seinälleheittokulman aiheuttama kulmamuutos on aivan selvä, useita kymmeniä asteita. Sen tietää myös jokainen videotykkiä asentanut. Vai puhutaanko me nyt eri asiasta?

Mäkin mietin, mistä tässä puhutaan. Toisaalta ihan sama, jatkakaa! :P
Viittaatko tuoreeseen aloittaamaasi ketjuun :jouden:
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja McJanne »

James Potkukelkka kirjoitti:Siis kyllähän tämä vaakatasosta poikkeavan seinälleheittokulman aiheuttama kulmamuutos on aivan selvä, useita kymmeniä asteita. Sen tietää myös jokainen videotykkiä asentanut. Vai puhutaanko me nyt eri asiasta?
Testausmenetelmän esitinkin edellisessä. Siihen voi sitten verrokiksi laittaa tommosen Hiltin viivaosoittimen niin samalla saadaan helposti todennettua, pitääkö viiva paremmin paikkansa matemaatikon vai fyysikon silmässä.

Näkisin myös, että mainitsemani viivan leveyden muutoskin on enemmän oleellinen kun (noissa koneissa) esiintyvä kaareutuminen.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Työhöntulotarkastuksen huumetestaukset eivät aina tee järkeä. Kannabis voi olla positiivinen 4 viikkoa pössyttelyn jälkeen. Positiivinen tulos tarkoittaa tod. näk. sitä, että työsuhde kariutuu.

Ei oikein välttämättä tee järkeä. Käyttörikos on lievempi rikos, kuin ylinopeuden ajaminen. Viikonloppuna saa vetää räkäkännit. Miksi 4 viikkoa aiemmin tapahtunut pössytely on este palkkaamiselle.

Ei koske henk. koht mua.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kannabis näkyy harvoin noin pitkiä aikoja ilman runsasta ja säännöllistä käyttöä. Olen toki samaa mieltä siitä, että testisysteemi on typerä: ne aineet, joiden käytöstä todennäköisemmin on selvää haittaa työnteolle (kuten alkoholi ja ns. kovat huumeet) näkyvät hyvin lyhyen ajan.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Viikkomäärä ei liene oleellinen vaan se, että testi on positiivinen kauan sen jälkeen, kun aktiiviset metaboliitit ovat hävinneet.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä väittäisin, että poikkeuksellisen runsas, toistuva päihteidenkäyttö (on päihde sitten mikä tahansa) haittaa työkykyä myös silloin, kun vaikuttavaa ainetta ei ole kehossa. Kuitenkaan sen mittaamiseen ei ole vielä luotettavia testejä (maksa-arvojen seuranta ja kannabiksen näkyvyys lienee ainoita), joten ei välttämättä ole perusteltua käyttää näitä testejä työhöntulotarkastuksessa.

Tietysti jos siinä näkyy aktiivisena verraten nopeasti poistuvia aineita, voi kyse olla päihderiippuvuudesta. Voidaan ajatella, että ihminen joka ei ole addikti pystyy pidättäytymään edellisen vuorokauden kaikista päihteistä ennen tiedossa olevaa tarkastusta.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti:Mä väittäisin, että poikkeuksellisen runsas, toistuva päihteidenkäyttö (on päihde sitten mikä tahansa) haittaa työkykyä myös silloin, kun vaikuttavaa ainetta ei ole kehossa...
Joo. Varmasti näin. Postaukseni kirvoitti tapaus, joka ainakin oman kertomansa mukaan oli käyttänyt viimeksi 4 viikkoa sitten lomalla thaikuissa. Voi toki olla, että valehteli. Anyways hyvin alkanut työsuhde ilmeisimmin katkeaa.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Vastaa Viestiin