Kahvikeskustelua

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Pressopannutorstaista tuli mieleen.

Oma kahvikulinaristini on mokkamasterilla keitetty peruskahvittelua ja Dolce Guston kanssa kikkailua.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Jatkan. Kuten arvannette minulla on ollut aikaa tutustua paremminkin Nescafe keittimeni kapselitarjontaan. Ensin tietty löysin mielikahvini kahdella kapselilla tehtävistä latte machiatosta ja eritoten sen vaniljalla maustetusta serkusta (gigantti myy tätä). Samaisesta paikasta saatavaa Mocha kahvia juo mielikseen myös ja tuleehan tuosta ihan kiva perus cappuchinokin.

Mutta kesällä tehtyäni päätöksen taklata omaa kehonmuodostustani vastaan keitin jäi ensin pois. Kunnes keksin yhdellä kapselilla tehtävät vähäkaloriset mustat kahvit. Sitten niitä onkin testattu urakalla. Viimeinen tekoni oli ostaa Iittalan myymälästä espressokuppipari.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: Nescafe keittimeni kapselitarjontaan.



Senkin maailmanraiskaaja ja saastuttaja. Sun kahvikupposes takia kaatopaikoilla on maatumatonta muovia vuosituhansiksi.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Nescafe keittimeni kapselitarjontaan.



Senkin maailmanraiskaaja ja saastuttaja. Sun kahvikupposes takia kaatopaikoilla on maatumatonta muovia vuosituhansiksi.


Kierrätysmuovia nuo ovat, siellä olisi se muovi siltikin.

Ja maailma nyt on niin yliarvostettu paikka muutenkin. :)
Came here for school, graduated to the high life
masa

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Kierrätysmuovia nuo ovat, siellä olisi se muovi siltikin.


Seli seli.

IMO typerää puuhaa ostella jotain hemmetin muovikippoja kahvin saamiseksi. En hyväksy :leuhka:
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Kierrätysmuovia nuo ovat, siellä olisi se muovi siltikin.


Seli seli.

IMO typerää puuhaa ostella jotain hemmetin muovikippoja kahvin saamiseksi. En hyväksy :leuhka:


Tavallaan olet oikeassa. Toisaalta katselet uutta 1400 kiloista romukasaa, että voisit liikkua työpaikallesi joka on (arvaan) yli 50 km päässä kotoasi. :)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Kierrätysmuovia nuo ovat, siellä olisi se muovi siltikin.

Seli seli.
IMO typerää puuhaa ostella jotain hemmetin muovikippoja kahvin saamiseksi. En hyväksy :leuhka:

Olet hihhuli, viekää lapset kauas pois!!11!!
Paras päivä ikinä.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Nescafe keittimeni kapselitarjontaan.



Senkin maailmanraiskaaja ja saastuttaja. Sun kahvikupposes takia kaatopaikoilla on maatumatonta muovia vuosituhansiksi.


:D Tää on oikeasti se syy, miksi en suostu mitään näitä laitteita ostaan. Tosin jotkut podithan ovat kuulemma biologisesti hajoavia. Mutta nimenomaan se laite ja sen kierrätys mietityttää. Kun podien valmistus loppuu, koneesta tulee kuitenkin täysin turha.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
masa

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:
Tavallaan olet oikeassa. Toisaalta katselet uutta 1400 kiloista romukasaa, että voisit liikkua työpaikallesi joka on (arvaan) yli 50 km päässä kotoasi. :)



Se uusi romukasa pudottaa arvot 177 --> 105 pintaan ja polttoaineen kulutus 3000 litrasta 1500 litraan vuodessa!
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

saira kirjoitti::D Tää on oikeasti se syy, miksi en suostu mitään näitä laitteita ostaan. Tosin jotkut podithan ovat kuulemma biologisesti hajoavia. Mutta nimenomaan se laite ja sen kierrätys mietityttää. Kun podien valmistus loppuu, koneesta tulee kuitenkin täysin turha.


Todellista logiikkaa, kun suodatinjauhatuksen tekeminen lopetetaan käy mokkamaster tarpeettomaksi. :)

Kun ko. laite maksoi halvimmillaan joulun alla alle 60e
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

^Miten niin? Ainahan voi ite jauhaa, osa ihmisistä jauhaa jo nykyäänkin jos haluaa tuoreista puruista kahvia keittää.
Viimeksi muokannut saira, 11.01.2013 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
Tavallaan olet oikeassa. Toisaalta katselet uutta 1400 kiloista romukasaa, että voisit liikkua työpaikallesi joka on (arvaan) yli 50 km päässä kotoasi. :)



Se uusi romukasa pudottaa arvot 177 --> 105 pintaan ja polttoaineen kulutus 3000 litrasta 1500 litraan vuodessa!


Veikkaan tuon olevan saastuttavampaa planeetalle kuin se, että istun kotona juomassa muutaman kahvin viikossa kapselikeittimellä. Kahvia paljon juovalle tuo ei tietenkään ole ainut keitin.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:kun suodatinjauhatuksen tekeminen lopetetaan


:shock:

Ostaako joku valmiiksi jauhettua kahvia?
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

Vagabondo kirjoitti:
exPertti kirjoitti:kun suodatinjauhatuksen tekeminen lopetetaan


:shock:

Ostaako joku valmiiksi jauhettua kahvia?

Näin. :-)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

saira kirjoitti:^Miten niin? Ainahan voi ite jauhaa, voi jo nykyäänkin jos haluaa tuoreista puruista kahvia keittää.


Säästä kapselit ja uudelleentäytä.

Ajoit pointin ohi, puskuriin tuli pahat naarmut. :)

Ajatus kapselikeittimen käytöstä siihen, että joisin viisi kuppia joka päivä sillä tehtyä kahvia (vaikkakin se olisi mahdollista se Grande Mild on ilmeisesti "juhlamokkaa") tuntuu hullulta. Mutta, että helposti valmistamalla nautin 1-3 kuppia viikossa ei kuulostakaan enää kovin kuormittavalta. Muovia menee vähemmän kuin siihen makkarapakettiisi.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

saira kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:
exPertti kirjoitti:kun suodatinjauhatuksen tekeminen lopetetaan


:shock:

Ostaako joku valmiiksi jauhettua kahvia?

Näin. :-)


Voitte halutessanne avautua näistä harrasteistanne tässä ketjussa.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja masa »

Vagabondo kirjoitti:
exPertti kirjoitti:kun suodatinjauhatuksen tekeminen lopetetaan


:shock:

Ostaako joku valmiiksi jauhettua kahvia?


No. Mä kasvatan itse kahvini.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

exPertti kirjoitti:
saira kirjoitti:^Miten niin? Ainahan voi ite jauhaa, voi jo nykyäänkin jos haluaa tuoreista puruista kahvia keittää.


Säästä kapselit ja uudelleentäytä.

Ajoit pointin ohi, puskuriin tuli pahat naarmut. :)

Ajatus kapselikeittimen käytöstä siihen, että joisin viisi kuppia joka päivä sillä tehtyä kahvia (vaikkakin se olisi mahdollista se Grande Mild on ilmeisesti "juhlamokkaa") tuntuu hullulta. Mutta, että helposti valmistamalla nautin 1-3 kuppia viikossa ei kuulostakaan enää kovin kuormittavalta. Muovia menee vähemmän kuin siihen makkarapakettiisi.


Sä taas missasit mun pointin. Nimenomaan se podien jätemäätä ei mua mietitytä, koska niitä on biologisestikin hajoavia. Mua kiinnostaa ennemmin se energiamäärä, mikä käytetään laitteen valmistamiseen ja hävittämiseen, ja se, miten tuotteet hävitetään. Ja miksi edes tehdä laitteita, joita ei paljoa käytetä, ja joiden tekemä työ ei paljoa vaadi muillakaan laitteilla? Joissain paikoissa ymmärrän toki, esim jossain toimistossa, jossa jokainen tykkää juoda erilaisia kahveja, jolloin jokainen saa omanlaisensa ilman, että tarvii monia erilaisia laitteita, ja paljon kahvia voisi mennä muilla laitteilla valmistettaessa hukkaan. Mun silmissäni sama kuin leipäkone. Suurimmalle osalle ihmisistä täysin turhake, suht harva tekee sillä oikeasti leipänsä.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

saira kirjoitti:Sä taas missasit mun pointin. Nimenomaan se podien jätemäätä ei mua mietitytä, koska niitä on biologisestikin hajoavia. Mua kiinnostaa ennemmin se energiamäärä, mikä käytetään laitteen valmistamiseen ja hävittämiseen, ja se, miten tuotteet hävitetään. Ja miksi edes tehdä laitteita, joita ei paljoa käytetä, ja joiden tekemä työ ei paljoa vaadi muillakaan laitteilla? Joissain paikoissa ymmärrän toki, esim jossain toimistossa, jossa jokainen tykkää juoda erilaisia kahveja, jolloin jokainen saa omanlaisensa ilman, että tarvii monia erilaisia laitteita, ja paljon kahvia voisi mennä muilla laitteilla valmistettaessa hukkaan. Mun silmissäni sama kuin leipäkone. Suurimmalle osalle ihmisistä täysin turhake, suht harva tekee sillä oikeasti leipänsä.


Olet nyt siinä kohtaa, jossa minä olin ennen kuin sain lahjaksi tuollaisen reilu vuosi sitten.

Tänä aamuna kokkaillessani erityisen vaivattomasti mallikkaan espresson pieneen Iittalan HEL2012 kuppiin tunsin iloa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

saira kirjoitti:Ja miksi edes tehdä laitteita, joita ei paljoa käytetä, ja joiden tekemä työ ei paljoa vaadi muillakaan laitteilla?


Kyllä mä oikeastaan näen noiden kapselikeittimien markkinaraon. Jos ei nauti erikoiskahveja säännöllisesti kotioloissa, niin noilla saa hyvin helposti jonkinlaisen kahvin nenänsä eteen. Kaikki hyvin, jos laitteella saatu kahvin laatu riittää. Hifistely kannattaa jättää sitten niille, joille se ei riitä, koska noihin laitteisiin uppoaa sen verran rahaa ja aikaa, että halvemmaksi varmaan tulee ostaa kahvinsa kahvilasta.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Vagabondo kirjoitti:...noilla saa hyvin helposti jonkinlaisen kahvin nenänsä eteen. Kaikki hyvin, jos laitteella saatu kahvin laatu riittää. Hifistely kannattaa jättää sitten niille, joille se ei riitä, koska noihin laitteisiin uppoaa sen verran rahaa ja aikaa, että halvemmaksi varmaan tulee ostaa kahvinsa kahvilasta.


Olen nyt kun on ollut aikaa testaillut enemmänkin noita kapseleita ja voin sanoa, että osan kapseleista laatu on paljon enemmänkin kuin riittävä. Mutta on siellä pari hutiakin seassa. Itsellä on vielä se mekaaninen malli, joten piti opetella ensin mitan kanssa katsomaan miten täyteen mitäkin juomaa kupissa laskee.

Kai siis tarkalleen ottaen joku totinen barista kauhistuisi ajatuksestakin, että paine on noissa joka kapselille sama yms.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

exPertti kirjoitti:
saira kirjoitti:Sä taas missasit mun pointin. Nimenomaan se podien jätemäätä ei mua mietitytä, koska niitä on biologisestikin hajoavia. Mua kiinnostaa ennemmin se energiamäärä, mikä käytetään laitteen valmistamiseen ja hävittämiseen, ja se, miten tuotteet hävitetään. Ja miksi edes tehdä laitteita, joita ei paljoa käytetä, ja joiden tekemä työ ei paljoa vaadi muillakaan laitteilla? Joissain paikoissa ymmärrän toki, esim jossain toimistossa, jossa jokainen tykkää juoda erilaisia kahveja, jolloin jokainen saa omanlaisensa ilman, että tarvii monia erilaisia laitteita, ja paljon kahvia voisi mennä muilla laitteilla valmistettaessa hukkaan. Mun silmissäni sama kuin leipäkone. Suurimmalle osalle ihmisistä täysin turhake, suht harva tekee sillä oikeasti leipänsä.


Olet nyt siinä kohtaa, jossa minä olin ennen kuin sain lahjaksi tuollaisen reilu vuosi sitten.

Tänä aamuna kokkaillessani erityisen vaivattomasti mallikkaan espresson pieneen Iittalan HEL2012 kuppiin tunsin iloa.


Mua ärsyttää nytkin jo meillä oleva espressokeitin, joka exäni mielestä piti hommata. Siihen nyt sentään suostuin, mutta olisin kieltäytyny ottamasta mitään podeja käyttävää MUN keittiööni. Mutteripannu kelpais todellakin mulle hyvin siihen hommaan. Uusia koneita ei tänne edes mahdu. (Täysin turha keittiö, liian pieni jo nykyisille jutuille. Jos suuremman saisin, laittaisin ennemmin pastakoneellekin kiinteän paikan kun hommaisin lisää koneita.)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
masa

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Tänä aamuna kokkaillessani erityisen vaivattomasti mallikkaan espresson pieneen Iittalan HEL2012 kuppiin tunsin iloa.



https://www.iittala.com/Tableware/HEL20 ... /p/A018553

Mä tuntisin jotain muuta kuin iloa, jos kahvi loppuisi ekan ryypyn jälkeen mukista.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

saira kirjoitti:Mua ärsyttää nytkin jo meillä oleva espressokeitin, joka exäni mielestä piti hommata. Siihen nyt sentään suostuin, mutta olisin kieltäytyny ottamasta mitään podeja käyttävää MUN keittiööni. Mutteripannu kelpais todellakin mulle hyvin siihen hommaan. Uusia koneita ei tänne edes mahdu. (Täysin turha keittiö, liian pieni jo nykyisille jutuille. Jos suuremman saisin, laittaisin ennemmin pastakoneellekin kiinteän paikan kun hommaisin lisää koneita.)


Miksei koneesta tullut eksää?

Meillä se pienin piccolokeitin piilottelee kahvinkeittimen vieressä ihan siivosti.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Tänä aamuna kokkaillessani erityisen vaivattomasti mallikkaan espresson pieneen Iittalan HEL2012 kuppiin tunsin iloa.



https://www.iittala.com/Tableware/HEL20 ... /p/A018553

Mä tuntisin jotain muuta kuin iloa, jos kahvi loppuisi ekan ryypyn jälkeen mukista.


Tapaan juoda jonkin erikoiskahvin (jos en sitten erikseen päivällä) ja sitten tavallista päälle. Espressot ovat uusia kokeiluja, muuten tapaan juoda kunnon kupillisen joko Grande Aromaa tai sitten Zoegan Mollbergs Blandningia.

http://www.nestle-nordic.com/zoegas/var ... efault.htm
Viimeksi muokannut exPertti, 11.01.2013 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Came here for school, graduated to the high life
Vastaa Viestiin