Kahvikeskustelua

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Hemmetin hihhulin, mustana mulle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Vagabondo kirjoitti:Mä en kyllä normaalisti jaksa olla tarkkana, koska sisäisen juutalaisen mielestä maidon tuhlaaminen on väärin, joten jos ei ole capuccinoa mihin ohjata vaahto, niin latte saa kelvata vaahdon kera.

Mutta eihän maitoon tule vaahtoa, jos ei nosta höyrytintä pintaan tai "veivaa" ylös-alas.

En muuten edelleenkään juo kahvia missään muodossa, senkin narkomaanit!!1
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vesper kirjoitti:Mutta eihän maitoon tule vaahtoa, jos ei nosta höyrytintä pintaan tai "veivaa" ylös-alas.


Mä en tiedä miten paremmilla keittimillä, mutta tolla mun masiinalla maidosta ei vaan tule kivan oloista, jos ei siihen vähän hae kuohkeutta pinnasta, vaikka sen varsinaisen vaahdon jättäisikin sitten juomasta pois.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 3775
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: (juna)Kisko

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Se lämmitetty maitovaahto tai mikä lie on ihan karseeta. Se aiheuttaa mussa oksennusrefleksin. Kahviin haluan laittaa iskukuumennettua (eli hyla) kylmää kevytmaitoa. Siksi en juokaan täällä kahvia juuri muualla kuin kotona.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ näen sieluni silmin filmiohjaajan pohtivan 'minulla on vain kaksi naisnäyttelijää, piano ja kupillinen lämmitettyä maitovaahtoa. Hmm'
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kävin nyt vihdoin ja viimein ostamassa uuden kahvimyllyn vuosien harkinnan jälkeen. Nyt ihmetyttää miksi en ole saanut moista hankintaa aikaisemmin aikaiseksi. Ei tuo 200€ sijoituksena nyt niin kallis ollut.
Jos rehellisiä ollaan, niin hankinta on lykkääntynyt, kun on koittanut kerätä informaatiota, että saisi optimoitua hankinnan ja kun ei ole saanut tarpeeksi selvästi selville minkä myllyn hankkisi, niin on aina jättänyt asian hautumaan.

Harkinnan alla oli lähinnä kolme suhteellisen järkevän hintaista myllyä ja niistä kotiutui Ascaso i-mini, jonka hyvä puoli kannaltani on jauhatuksen portaaton säätö. Ensimmäiset testijauhatukset tehty ja jo nyt on selvää, että kahvin laatu paranee huomattavasti. Vanhalla myllyllä ei vaan saanut tarpeeksi hienoa jauhatusta aikaiseksi ja vesi tuli liian nopeasti läpi ja kahvi jäi hieman liian laihaksi. Oikean karkeuden ja tamppauksen haku vielä käynnissä, mutta jo nyt valutetut kupilliset on olleet selvästi parempia kuin mikään mitä olen saanut aikaisemmin aikaiseksi, joten jo nyt voin omasta kokemuksesta vahvistaa, että myllyllä on iso merkitys ja jos espressoa aikoo keittää, niin 200-300€ hintaluokan mylly on kokolailla minimivaatimus.

Kahvilaatujakin pitää alkaa tutkimaan uudestaan. Nyt näyttää, että kotonakin voisi alkaa käyttää hieman vitosta vaaleampaa paahtoa.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ihmetyttää espressomyllyjen jauhatuskarkeauden säätimet siten, että kuka niillä karkeimmilla säädöillä yhtään mitään duunaa? Miksi tehdä espressoa, jos se on kuin suodatinkahvia?
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Ihmetyttää espressomyllyjen jauhatuskarkeauden säätimet siten, että kuka niillä karkeimmilla säädöillä yhtään mitään duunaa? Miksi tehdä espressoa, jos se on kuin suodatinkahvia?


Eihän ne myllyt ole espressomyllyjä, vaan kahvimyllyjä. Espressokone, Aeropress, pressopannu, suodatinkahvi ja vaikka pannukahvi hyötyvät kaikki myllystä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti:Eihän ne myllyt ole espressomyllyjä, vaan kahvimyllyjä. Espressokone, Aeropress, pressopannu, suodatinkahvi ja vaikka pannukahvi hyötyvät kaikki myllystä.

Joo, olin epätarkka. Tarkoitin espressoautomaattia tai espressokonetta tai automaattista espressokonetta.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eiköhän noi karkeammat ole siellä siksi, että koneessa pitää olla joku säätö. Jos säätö pitää olla, niin se kannattaa myydä kuluttajalle hyödyllisenä ominaisuutena. En tosin oikeasti tiedä, olisiko karkeammasta jauhatuksesta apua vaikka vaaleampien paahtoasteiden kanssa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Jotain tuonlaista. Itse olen miettinyt myös sitä, onko koneella tarkoitus valmistaa myös suodatinkahvityyppisempää litkua. Tämä tosin olisi tyhmää, koska itselläni, kuten varmasti muillakin, on pölyttymässä tavis suodatinvehje isoja juhlia varten.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Perinteiset tippakeittimet eivät välttämättä tee kovin hyvää kahvia, jos määrä on vain muutama kupillinen. Sinulla ei taida myöskään olla myllyä, joten juhliin 'joudut' valmistamaan kahvin valmiiksi jauhetusta kahvista.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti:^ Perinteiset tippakeittimet eivät välttämättä tee kovin hyvää kahvia, jos määrä on vain muutama kupillinen. Sinulla ei taida myöskään olla myllyä, joten juhliin 'joudut' valmistamaan kahvin valmiiksi jauhetusta kahvista.

jep
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Huomasin kaupassa, että myös uuden keittimeni kapselitelineet olivat keittimen lisäksi poistomyynnissä. 2e ei ollut mahdoton hinta. :)

Tosin laitteen valmistusnimi 'So Easy' aiheutti hieman väristyksiä.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Meinasin puhdistaa tänään espressokeittimen grupposta reikälevyn ja modata tiivistettä matalammaksi ristretosta taannoin lukemani viestiketjun innoittamana. Periaatteessa helppo homma. Yksi pultti auki ja molempiin pääsee käsiksi. Pultti ei ole millään vakiokannalla, vaan siinä on vain kaksi pientä reikää, mutta kärkipihdeillä se olisi pitänyt olla aukaistavissa.

Noo, operaatio hieman eskaloitui, kun pultti kieltäyty totaalisesti yhteistyöstä. Kaikki työkalut, jotka sain reikiin tungettua katkesi ennen kuin pultti suostui liikkumaan. Eihän sitä tietenkään voinut luovuttaa, kun oli hommaan ryhtynyt, joten koko laite auki, boileri irti ja ruuvipenkkiin kiinni ja pulttia koneistamaan, että sai isompia vääntötyökaluja sovitettua siihen.

Saman tien tuli sitten avattua koko boileri osiin. Vois luonnehtia, että oli aikakin. Niin tukkeessa koko laite oli kalkista, rasvasta ja kahvista. Aikaa meni kokonaisuudessaan reilu neljä tuntia, ennen kuin laite oli taas kasassa. Täytyy varmaan jatkossa alkaa purkamaan laitetta kerran vuoteen tai kahteen, ettei se enää ikinä pääse yhtä tukkoon kuin oli.

Puhdistuksen jälkeen keitin alkoi toimimaan selvästi aikaisempaa paremmin. Samoin tiivisteen madaltamisen myötä se ei enää riko kakkua, joka sekin auttaa parempaan lopputulokseen. Nyt on toiveissa, että mä pystyisin tällä nykyisellä kalustolla saamaan jo oikeasti laadukkaita kupposia aikaan, kun hieman vielä harjoittelen, etsin sopivaa papulaatua ja jauhatusta. Siis sellaisia kupposia, jotka olisi laadultaan näiden parempien kahviloiden keitosten tasolla.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja huima »

Käytiin tänään täällä: http://www.freesecoffee.fi/

Oli hyvää kahvia.

Järkkäävät myös kahvikoulutusta.

Vuoden barista tms.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Skippasin teräskannun oston ja käytin tilalla Kermansaven kermakkoa. Maidoksi vaihdoin jo joitakin viikkoja takaperin kevytmaidon.

Eli koticappuccino 'a modo Pertti':
- appassionatamente espresso
- vaahdotus koneen höyrystimellä

Kun kermakossa on reilusti suippeneva yläreuna maito muuttuu melkein painottomaksi paksuksi vaahdoksi. Appasionatamente ei ole niin hyvää kuin Tierra! Intenso, mutta vahvempana sopii vaahdon sekaan mainiosti.

Molto bene. Tulipa hyvä mieli.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Postikusti toi:
- divinamente
- dolcemente ja
- magicamente kapseleita.

Kaikki uusia tuttavuuksia. Viikonloppua odotellessa. :on:
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Pienellä nettipalvelun kikkailulla laittoivat tuollaisen kustannuksitta postiin, kohta pääsee maistamaan. Pärjäisiköhän tuo edes joten kuten Lavazzan espressoille (joista muuten saa hyvän lungonkin keittimen ohjeitten mukaan).

https://www.dolce-gusto.de/DE/shop/sort ... 4704436_00

Himmeldonnerwetter!
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ No ei tuo mitään Lavazzaa ole, mutta ilmaiseksi juo mieluummin kuin turpiinsa ottaa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä oon tässä kesän kuluessa siirtynyt Kaffan pavuista takaisin Italialaisiin papuihin. Uuden myllyn myötä olen saanut puristettua keittimestä sen verran intesiivistä ristrettoa, että Kaffan pavut alkoi maistumaan liikaa hedelmänektarilta. Aikansa oli ihan jännä löytää uusia yllättäviä makuja kahvista, mutta sitten iski ikävä siihen oikeaan paahteisen kahvin makuun. Tää on nyt sellainen paluu juurille ja siihen makumaailmaan joka aikanaan sai kahvia juomaan.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin