Kahvikeskustelua

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kohtuullisen tyhmähän sitä pitää olla, jos kuvittelee kapseleita halvemmaksi kuin suodatinsaludo. Verrattaessa vaikka laatukamasts tehtyyn mutterimokkaan, on tilanne hieman eri kustannusten ja ajankäytön suhteen.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 15901
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Niba »

Lopeta päiväsi Saludo-kahvilla! :rofl:



Noita aikoja noita mainoksia? Aivan oikea mainos on painunut muistojen suohon..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Nestlen omassa kahvikaupassa oli mielenkiintoisia kahvimakuja sekä "uutta" että "limited edition" osastolla. Oli ihan pakko tilata ja samalla lopultakin käyttää pari vuotta käyttämättä ollut 2 x pakettia ilmaiseksi koodi joka on keittimimen ohjekirjan takakannessa (näköjään cappuccino ja latte macchiato paketit lisääntyivät ilmaiseksi tilaukseen tuolla koodilla).

Molemmat Dallmayrin kahvit tilattu. Crema vaikutti kiinnostavammalta, mutta kokeillaan nyt molemmat. Hollantilaiset osaavat yleensä kaikenlaiset nautintoaineet. :)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja huima »

Vaikka hankin tuollaisen moka-keittimen, niin tilasin lisää nappikeittimen nappeja kanssa. Joskus se on kätevyydessään kuitenkin niin hyvä. Keittimellä saa sitten itse jauhaa spessumpia papuja ja kokeilla vähän erilaisia makuja.

Mokalla ei kuitenkaan saa sitä riittävää painetta oikeaan espressoon, joten napit kelpaavat ihan hyvin ennen Juran hankkimista.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ moka-keitin?
Came here for school, graduated to the high life
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

huima kirjoitti:Vaikka hankin tuollaisen moka-keittimen, niin tilasin lisää nappikeittimen nappeja kanssa. Joskus se on kätevyydessään kuitenkin niin hyvä. Keittimellä saa sitten itse jauhaa spessumpia papuja ja kokeilla vähän erilaisia makuja.

Mokalla ei kuitenkaan saa sitä riittävää painetta oikeaan espressoon, joten napit kelpaavat ihan hyvin ennen Juran hankkimista.


Hommasin Aerobie Aeropressin ja olen ollut tyytyväinen. Tällä tulee parempaa sumppia kuin mokkapannulla. Seuraksi hommasin säädettävän vedenkeittimen. Paketin viimeisteli metallisuodatin, jotta saan imettyä rasvat elimistöön.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... istuslaite
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... edenkeitin
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... tosuodatin
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 1844
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Hei hifistelijät, mä juon murukahvia!!
Who says you need to buy a guitar?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Diddley Bow kirjoitti:Hei hifistelijät, mä juon murukahvia!!


Vau! Kuumalla raanavedellä vai ihanko panostit ja mikrotit?
Avatar
Sleazoid
Elämätön Kitisijä
Viestit: 346
Liittynyt: 16.08.2005 3:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Sleazoid »

sivustahuutaja kirjoitti:Hommasin Aerobie Aeropressin ja olen ollut tyytyväinen. Tällä tulee parempaa sumppia kuin mokkapannulla. Seuraksi hommasin säädettävän vedenkeittimen. Paketin viimeisteli metallisuodatin, jotta saan imettyä rasvat elimistöön.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... istuslaite
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... edenkeitin
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... tosuodatin

Ihan sama paketti itsellä, tosin tuota kestosuodatinta olen jo pidempään kaivannut (eli kiitos vinkistä). Aeropress ollut päivittäisessä käytössä alkuvuodesta 2012 ja se on syrjäyttänyt mokkapannun ihan täydellisesti, muistaakseni kertaakaan ei ole tullut Bialettia käytettyä Aeropressin tultua taloon. Tällä hetkellä en usko tarvitsevani enää espressokeitintä mihinkään, Aeropress on riittänyt paremmin kuin hyvin. Verkkiksen hintakaan ei ole paha eli täältä roimat suosittelut hankinnalle.
henkilökohtaista kukoistusvastuuta rakenteellisen politiikan kustannuksella korostava puolivillainen sosiaalinen teoretisointi
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja huima »

^Holy fugazzino!

Meni tilaukseen heti.

Syytän sivustahuutajaa sitten, jos ei toimi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Alkoi olemaan pavut lopussa niin ostin tämmöisen. Tuoksu on ainakin huumaavan hyvä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti:Alkoi olemaan pavut lopussa niin ostin tämmöisen. Tuoksu on ainakin huumaavan hyvä.


Kaffa on hyvä. Nyt mennään tällä:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... -Bibi-Plan
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Kapselitilaukseni tullee tänään tai huomenna.

Jäin pohtimaan typeriä. Jos ostaisi aikansa kuluksi vaikka tuon DeLonghin kahvipapumyllyn joka jauhaa suunnilleen mokkamasteripannullisen yhdeltä istumalta ja huitaisisi lopputuloksen mokkamasteriin.

Ei kai tuosta pahaakaan voisi tulla. Idea lähti kun yksi kahvinkeittimen kauppaaja möi (huonoa) keitintä, mutta oli fiksusti jauhanut itse pavuista kahvin ja olihan se hyvää. Jotakin Norsqvistin kahvia se oli, mitä netistä katsoin niin ehkä Rekoa.
Came here for school, graduated to the high life
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ vastajauhettu parantaa mokkamestarin lopputulostakin, ainakin hieman.

Suodatinkeittimen valmistustavassa kun ei ole oikeastaan mitään muita etuja, kuin mahdollisuus suureen kerralla keitettävään kahvin määrään. Veden lämpötilaa ja painetta ei voi säätää, joten säätävara muodostuu näistä:

1. kahvipapujen laatu ja jauhatusaste. Jauhatusaste vaikuttaa suodatukseen, joten omalla jauhimella voi etsiä mokkamestarille sopivan jauhatuksen. Netistä löytynee vinkkejä.

2. kahvijauheen ja veden määrä. Jos keittää koko pannullisen, niin purut lilluvat kuumassa vedessä pitempään kuin vähemmän kuppeja keitettäessä. Uskoisin, että suodatinkeittimellä tulee parasta kun veden määrä suhteellisen pieni. Näin ei tapahdu yliuuuttumista. Joskus kun vielä käytin suodatinkeitintä, tein aamukahvin tummasta kahvista käyttämällä ehkä noin puolet normaalista veden määrästä. Tuollainen lopputulos toimi ihan hyvin maidon kanssa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ teen kotona yleensä noin puoli pannullista mokkamasterilla ja jonkun hauskan kapselikahvin aloitukseksi.

Ihme hifistelyksi on tämä kahvintekokin mennyt. :)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ostin Harion myllyn, mutta olen aivan liian laiska veivailemaan seitsemän kupin edestä papuja. Integroin DeWaltin siihen, mutta ehkä oikea olisi hiukan tyylikkäämpi ratkaisu.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Sleazoid
Elämätön Kitisijä
Viestit: 346
Liittynyt: 16.08.2005 3:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Sleazoid »

Mä olen jauhanut Zassenhausilla käsin, mutta onhan se vähän isommankin määrän työstäminen aika vittumaista. Wilfan mylly on hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyvä, mutta jotkut sanovat, ettei se ihan riitä erittäin hienoon espressojauhatukseen (itsellä ei tästä kokemusta). Lisää sijoittamalla saisi Nivonan, joka on jo tosihyvä mylly ja riittää vaativallekin harrastajalle.

Papujen jauhaminen itse on sitten ehdottomasti helpoin tapa saada heti merkittävästi parempaa kahvia, eikä siinä puhuta vielä kovinkaan kummoisesta hifistelystä.
henkilökohtaista kukoistusvastuuta rakenteellisen politiikan kustannuksella korostava puolivillainen sosiaalinen teoretisointi
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja huima »

^Jeps. Mulla on Harion mylly ja se veivaaminen on hauskaa, kun samalla jo fiilistelee kahvin tuoksuilla.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Mitä mieltä noin 40e "DeLonghi KG49" myllystä?

gigantti ja prismakin taitavat myydä? Lupaa jauhaa max 12 kupillista kerralla.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No jos nyt hakemalla hakee jotain negaa niin kolmeportainen karkeussäätö on aika rajoittunut. Eikä kovin nätti (imo).

Tässä vähän lisää vaihtoehtoja: http://www.crema.fi/fi/store/grinders.html
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Valmistin juuri työhuoneessani elämäni ensimmäisen kapseliespresson. Maistui vaan ei hurmannut.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ kummalla masiinalla (obh:n laitteen tehtyä katoamistempun vaihtoehdot ovat pauligin tai nestlen masiina)?
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Jäin vielä pohtimaan tuota myllyä. Ilmeisesti markkinoilla on kahdenlaisia myllyjä, terillä ja toinen jauhaa pavut rattaitten välissä? Olenko kärryillä?
Came here for school, graduated to the high life
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ne on levyt, ei rattaat. Teräjauhimella ei tee mitään, koska siinä ei tule tasakokoista jaetta. Tällöin pienet hituset yliuuttuvat ja isot aliuuttuvat
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

exPertti kirjoitti:^ kummalla masiinalla (obh:n laitteen tehtyä katoamistempun vaihtoehdot ovat pauligin tai nestlen masiina)?

OBH Martello
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Vastaa Viestiin