Kahvikeskustelua

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

Vagabondo kirjoitti:
saira kirjoitti:Ja miksi edes tehdä laitteita, joita ei paljoa käytetä, ja joiden tekemä työ ei paljoa vaadi muillakaan laitteilla?


Kyllä mä oikeastaan näen noiden kapselikeittimien markkinaraon. Jos ei nauti erikoiskahveja säännöllisesti kotioloissa, niin noilla saa hyvin helposti jonkinlaisen kahvin nenänsä eteen. Kaikki hyvin, jos laitteella saatu kahvin laatu riittää. Hifistely kannattaa jättää sitten niille, joille se ei riitä, koska noihin laitteisiin uppoaa sen verran rahaa ja aikaa, että halvemmaksi varmaan tulee ostaa kahvinsa kahvilasta.


No joo, nää onkin nimenomaan näkemysasioita. Siis kyllä mäkin ymmärrän miksi ihmiset ostavat näitä, mutta oman näkemyksen vuoksi en todellakaan ostaisi itselleni. Enkä mä nyt tiedä tuleeko toi pitkällä tähtäimellä halvemmaksi kuin hifistely, nopeammaksi kyllä.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Uh oh, pieni hetki, alkoi kahvihammasta kolottaa tämä keskustelu (vaikken usein päivällä kahvia juokaan).
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

exPertti kirjoitti:
saira kirjoitti:Mua ärsyttää nytkin jo meillä oleva espressokeitin, joka exäni mielestä piti hommata. Siihen nyt sentään suostuin, mutta olisin kieltäytyny ottamasta mitään podeja käyttävää MUN keittiööni. Mutteripannu kelpais todellakin mulle hyvin siihen hommaan. Uusia koneita ei tänne edes mahdu. (Täysin turha keittiö, liian pieni jo nykyisille jutuille. Jos suuremman saisin, laittaisin ennemmin pastakoneellekin kiinteän paikan kun hommaisin lisää koneita.)


Miksei koneesta tullut eksää?

Meillä se pienin piccolokeitin piilottelee kahvinkeittimen vieressä ihan siivosti.


Koska exä ei osannut käyttää sitä, joten jätti tänne. :D Kyllä sillä aina joskus tekee jotain.

Mulla on täällä nyt jo ylimääräinen avohylly, jotta sain sen helvetinkeittimen ja normikeittiökokoisen monitoimilaitteen Kuva johonkin esille. Pastakoneen jouduin kuitenkin kotiuttamaan kaappiin. :?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ No hyvä ettei ollut tuo Dolce Gusto, olen jo hetken juonut tekemääni kahvia. Ties vaikka hänkin olisi osannut käyttää sitä.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

^Epäilen... :lol:
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Olen nyt kun on ollut aikaa testaillut enemmänkin noita kapseleita ja voin sanoa, että osan kapseleista laatu on paljon enemmänkin kuin riittävä...

Kai siis tarkalleen ottaen joku totinen barista kauhistuisi ajatuksestakin, että paine on noissa joka kapselille sama yms.


Totinen barista itseasiassa kauhistuu jo siitä, että kahvi tehdään jostain muusta kuin vastajauhetusta tuoreesta pavusta.

Tossa syksyllä noista kapselikeittimistä oli joku testi jossain ja toi sun nescafe oli muistaakseni siinä kahvinlaadultaan paras. Omaa kantaani lopputuotteen makuun en pysty sanomaan, kun en ole maistanut, mutta Paulig:n keittimen espresso oli kaukana siitä tasosta jota itse vaadin.

Mä olen itseasiassa siinä suhteessa valitettavassa tilanteessa, että oman espressokeittimen tuotoksen taso ei vastaa sitä mitä vaadin. Mulla on tällä hetkellä sellainen kohtuuhintainen puoliautomaattinen espressokeitin ja edullinen mylly. Kahvimylly on heikoin lenkki ja se pitäisi uusia ensimmäisenä, mutta en ole raaskinut sijoittaa siihen sitä 300€ mitä kunnollinen mylly maksaa. Sen jälkeen pitäisi päästä aika lähelle vaatimustasoani, mutta pahaa pelkään, että myös keitin pitäisi vaihtaa. 600€ eurolla pitäisi lähteä sellainen jolla saa jo riittävän hyvää kahvia, mutta koska taloudessa tehdään usein myös maitokahveja haluaisin saman tien päivittää kahdella boilerilla varustettuun laitteeseen. Ne on valitettavasti turhan kalliita, joten joutunen tyytymään parhaassakin tapauksessa lämmönvaihtimella varutettuun malliin, vaan aika suolainen se tämänkin hinta on, joten voi olla, että sisäinen juutalainen estää ostamasta niin kauan kuin vanha keitin toimii.

http://www.crema.fi/fi/products/nuova-s ... oscar.html

Hifistelijän rooli on valitettavan kallis, eikä oikein osaa olla tyytyväinen ennen kuin se tietty taso on saavutettu. Jos sittenkään :tiistai:
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

Hmm, tostahan pitäisi tehdä vertailu, eli vielä normaalirajoissa oleva hifistely vs podien hinta pitkällä tähtäimellä. :think:
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Vagabondo kirjoitti:Tossa syksyllä noista kapselikeittimistä oli joku testi jossain ja toi sun nescafe oli muistaakseni siinä kahvinlaadultaan paras. Omaa kantaani lopputuotteen makuun en pysty sanomaan, kun en ole maistanut, mutta Paulig:n keittimen espresso oli kaukana siitä tasosta jota itse vaadin.


Muistan maistaneeni jotakin Pauligin kahvia esittelijän tekemänä ja tuli mieleen ne työpaikkojen isot kahviautomaatit. Eli juohan sitä, mutta elämyksistä ei voi puhua.

Paras espresso näyttää olevan tässä tuo musta, espresso intenso. Se vahvin harmaa espresso barista on oikeaa turkkilaista kahvia.

Onko joku vahvuusnumerointi normaali käytäntö espressoissa? Noissa kapseleissa on ilmeisesti 1-10 vahvuusasteikko.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vagabondo kirjoitti:Kahvimylly on heikoin lenkki ja se pitäisi uusia ensimmäisenä, mutta en ole raaskinut sijoittaa siihen sitä 300€ mitä kunnollinen mylly maksaa.


Kerros junnulle mitä eroja noissa myllyissä on? Itse en keksi kuin riittävän tarkan karkauden säädön.

Omani on kyllä valitettavan ruipelo ja käsikäyttöisenä menee airobisen puolelle, mutta karkeuden säätö on hyvä. ~ 50€.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mitä yksi espresso kapseli maksaa?

Kunnollisesta pavusta jauhettuna yksi espressoannos on jossain 30 ja 40 sentin välillä.

Mun nykyinen setti oli hankintahinnaltaan noin 350 euroa. Ristretto.fi palstalta keräämäni tiedon varassa hyvän laitteiston pitäisi saada noin 900 eurolla. Noihin mitkä mä haluaisin menis hankintahintana noin 1300 euroa.

Kapselilaitteiston hinnat vaan esiin niin helppohan noi on laskea.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Onko joku vahvuusnumerointi normaali käytäntö espressoissa? Noissa kapseleissa on ilmeisesti 1-10 vahvuusasteikko.


Kahvipapujen paahtoaste arvostellaan 1-5 asteikolla. Suodatinkahvit yleensä 1-3 ja espressot 3-5. Tyypillinen italialainen paahto on 4.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ 16 kapselia 5,49e.

Itse laite oli 59,90e gigantissa joulumyynnissä.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

exPertti kirjoitti:^ 16 kapselia 5,49e.

Itse laite oli 59,90e gigantissa joulumyynnissä.

Mikä se normimyyntihinta on?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exPertti »

saira kirjoitti:
exPertti kirjoitti:^ 16 kapselia 5,49e.

Itse laite oli 59,90e gigantissa joulumyynnissä.

Mikä se normimyyntihinta on?


89,90e muistelen.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:^ 16 kapselia 5,49e.


Eli yksi annos kustantaa suunnilleen 34 senttiä, eli suunnilleen saman kuin pavuista jauhettunakin.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

Ok, hifistely maksaa enemmän. :)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

masa kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:
exPertti kirjoitti:kun suodatinjauhatuksen tekeminen lopetetaan


:shock:

Ostaako joku valmiiksi jauhettua kahvia?


No. Mä kasvatan itse kahvini.

Mun kaverilla on kahvitila.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
masa kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Ostaako joku valmiiksi jauhettua kahvia?

No. Mä kasvatan itse kahvini.

Mun kaverilla on kahvitila.

Joo, ostan siltä joskus papuja. Mullon paahtimo Vuosaaressa, siinä aika sataman kupeessa.
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä oon luokitellut ne kapselikoneet samaan ryhmään munankeitinten, sähkökäyttöisten maidonvaahdottimien, muffinipannujen ja muiden omituisten turhuuslaitteiden kanssa. Pelkäsin, että joulupukki toisi, mutta onneksi selvittiin ilman.

Meillä on Juran impressa, joka jauhaa itse omat papunsa. Ihan jees vehjes, ollut jo vuosia. Sitten on "vierasvaraksi" joku moccamasterin karvalakkimalli. Pressopannuja ja käsimylly löytyy erityistilanteita varten.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä edelleen johdan tolla kaverillani.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vagabondo kirjoitti:joutunen tyytymään parhaassakin tapauksessa lämmönvaihtimella varutettuun malliin, vaan aika suolainen se tämänkin hinta on, joten voi olla, että sisäinen juutalainen estää ostamasta niin kauan kuin vanha keitin toimii.


Höh, eksyin italialaisiin nettikauppoihin tän keskustelun seurauksena ja sieltä sais himoitsemani paketin huomattavasti halvemmalla ja vielä kauniin punaisena. Keitin+mylly+lisäkahva+ toimitus alle 900€. Nyt iski taas espressokonekuume päälle pahemman kerran :doh:
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Joo-o, dona kaffin keittämiseen. Takuulla just sen arvoista.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Onneks en juo kahvia.
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1551
Liittynyt: 11.11.2012 17:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja MrM »

saira kirjoitti:Sä taas missasit mun pointin. Nimenomaan se podien jätemäätä ei mua mietitytä, koska niitä on biologisestikin hajoavia. Mua kiinnostaa ennemmin...

...olla hetki poski patjaa vasten perse pystyssä ja laittaa edes joskus ne aivot narikkaan, kiitos.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvikeskustelua

Viesti Kirjoittaja saira »

^Jos sitä tekee silleen normaalielämässä tarpeeksi niin tartteeko täälläkin?

Ton joidenkin podien hajoamisen tiedän siitä, että mua houkuteltiin tässä jossain vaiheessa myymään tällaisia laitteita. Tällöin tää yrittäjä kertoi, et ainakin heidän podinsa ovat biologisesti hajoavia. Tosin laitteen hävittämisestä ja valmistamisesta kysyttäessä meni hiljaiseksi. Tosin tämä ei kerro, että kaikki podit näin hyvin hajoaisivat, tai sitä energiamäärää, mitä podien valmistamiseen menee (vrt hajoavat muovipussit), mutta edes jotain.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Vastaa Viestiin