Ota tabletti jos ahdistaa

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Otin iPadin :]
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
pierupylly
Kitinän uhri
Viestit: 741
Liittynyt: 05.10.2010 12:07

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja pierupylly »

Manaaja kirjoitti:Helpostihan tabletti pöytäkoneen surffailussa hakkaa käyttömukavuuden osalta, mutta läppärin kanssa on jo vähän toinen juttu. Kyllä nykyaikainen intelin neliydinprossa renderöi veppisivut flässeineen ja javaskripteineen vähän eri vauhtia kuin noi mobiilipuolen ramparosessorit mitä noihin tabletteihin työnnetään. Lisäksi silloin kun tarvitsee kirjoittaa jotain, on ihan oikea näppäimistö kyllä paikallaan. Kaiken kanssa oppii kyllä elämään, mutta mun on henkilökohtaisesti vähän vaikea ymmärtää miksi laskisi surffailumukavuuttaan kotona jollain tablettitekeleellä kannettavan tietokoneen sijaan.


En kyllä itse näe, että omalla kohdalla tilanne olisi toinen, vaikka pöytäkoneen tilalla olisi kannettava. Tuskin peruskokoista kannettavaa tulisi roudattua pariksi minuutiksi aamukahvipöytään tai nappastua toisella kädellä kouraan sohvalla istuessa ja kahvia juodessa. Koko on tässä se pointti, vehje on käytännössä yhtä helposti nakattavissa paikasta toiseen kuin kännykkä, joten sitä tulee räplättyäkin helpommin. Latausnopeudessa en ole huomannut wifi-käytössä mitään moitittavaa. Toki on vieläkin joitakin sivuja, jotka sisältävät ompulla toimimatonta flashia, mutta suurin osa sivustoista osaa kääntää nekin jo sen ymmärtävään muotoon.
Pröötprööt
Manaaja

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

pierupylly kirjoitti:En kyllä itse näe, että omalla kohdalla tilanne olisi toinen, vaikka pöytäkoneen tilalla olisi kannettava. Tuskin peruskokoista kannettavaa tulisi roudattua pariksi minuutiksi aamukahvipöytään tai nappastua toisella kädellä kouraan sohvalla istuessa ja kahvia juodessa.

Mjaa, itse kyllä harrastan tuota ihan ongelmitta 17,3" läppärin kanssa. Bonuksena sitä ei tarvitse edes pitää kourassa, vaan se osaa seisoa ihan itse optimaalisessa kulmassa katsojaan nähden sohvalla istuessa ja kahvia juodessa, laite vaikkapa divaaniosalla tai sohvapöydällä nököttäen. Mun on todella vaikea ymmärtää miten tabletin käyttö tekisi noista tilanteista erityisen paljon miellyttävämpiä kun käytännössä hieman helpomman siirrettävyyden vastapainoksi kuitenkin laitteen nopeus ja moniajokyky laskee, resoluutio laskee, näytön ja merkkien koko (aka. luettavuus) laskee, syöttölaitteiden taso laskee, musiikin/leffojen/sarjojen äänenlaatu huononee etc. Ja sitten pitäisi pahimmassa tapauksessa olla vielä yksi ylimääräinen käsikin pitämässä sitä tötteröä pystyssä.

Kuulostaa kauheen huonolta diililtä verrattuna ihan oikean kannettavan tietokoneen käyttöön. Pelkästään jo näppiksenkin vuoksi. Aika harvoin surffailen missään missä ei itse tuottaisi tekstiä. Ehkä sen kerran päivässä niitä uutisia lukemassa.
masa

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja masa »

pierupylly kirjoitti:
En kyllä itse näe, että omalla kohdalla tilanne olisi toinen, vaikka pöytäkoneen tilalla olisi kannettava. Tuskin peruskokoista kannettavaa tulisi roudattua pariksi minuutiksi aamukahvipöytään tai nappastua toisella kädellä kouraan sohvalla istuessa ja kahvia juodessa. Koko on tässä se pointti, .



:shock: Kyllä mulla kulkee kone koko ajan mukana vastaavissa suoriteissa. En kyllä tajua miten ihmeessä muka kosketusnäytöllinen levy on parempi noissa tarpeissa. Sen katselukulma, kirjoittaminen ja siitä lukemnenkin on ihan hanurista verrattuna läppäriin.
Avatar
pierupylly
Kitinän uhri
Viestit: 741
Liittynyt: 05.10.2010 12:07

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja pierupylly »

Manaaja kirjoitti:käytännössä hieman helpomman siirrettävyyden vastapainoksi kuitenkin laitteen nopeus ja moniajokyky laskee, resoluutio laskee, näytön ja merkkien koko (aka. luettavuus) laskee, syöttölaitteiden taso laskee, musiikin/leffojen/sarjojen äänenlaatu huononee etc. Ja sitten pitäisi pahimmassa tapauksessa olla vielä yksi ylimääräinen käsikin pitämässä sitä tötteröä pystyssä.


Kuten tuossa aiemmin sanoin, en muista että kertaakaan olisi wifi-käytössä laitteen nopeus ollut millään tavalla ongelma. Kyllä sillä ne nettisivut aukeaa odottelematta. Moniajokyvyllä en tabletissa tee mitään, syöttölaitteita en tarvitse, musiikin kuuntelen stereoista, elokuvat katselen videotykillä ja sarjat katson tv:stä. Toistan nyt sen, mitä alunperin sanoin, tabletti on itselleni paras laite nettisurffailuun ja sähköpostien lukemiseen ym. käyttöön. Jos tarttee tehdä jotain "isompaa" hommaa, niin tottakai menen sitten pöytäkoneelle. Mutta 95% päiväkäytössä on tuota, mihin minusta tabletti on kätevin. Ai niin ja resoluutiohan on uusimmassa iPadissa itse asiassa parempi kuin perusläppärissä...

masa kirjoitti:Sen katselukulma, kirjoittaminen ja siitä lukemnenkin on ihan hanurista verrattuna läppäriin.


No nyt sanon kyllä ihan rehellisesti, että enpä ole koskaan ajatellut koko vehkeen katselukulmaa. Mistä kohtaa se on hanurista? Lukeminen ja kirjottaminen toimii ihan ok, sivujen vierittäminen paljon helpommin kuin hiirellä.
Viimeksi muokannut pierupylly, 11.09.2012 16:48. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Pröötprööt
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Läppärin saa nimensä mukaisesti syliin ja se lepää siinä mukavasti. Tablettia kait pitää koko ajan tukea kädellä?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
pierupylly
Kitinän uhri
Viestit: 741
Liittynyt: 05.10.2010 12:07

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja pierupylly »

NuoriDaavid kirjoitti:Läppärin saa nimensä mukaisesti syliin ja se lepää siinä mukavasti. Tablettia kait pitää koko ajan tukea kädellä?


No miksi vitussa tukisin tablettia kädellä, jos vaikka juon aamukahvia keittiön pöydän ääressä?
Pröötprööt
masa

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja masa »

pierupylly kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Läppärin saa nimensä mukaisesti syliin ja se lepää siinä mukavasti. Tablettia kait pitää koko ajan tukea kädellä?


No miksi vitussa tukisin tablettia kädellä, jos juon aamukahvia keittiön pöydän ääressä?



Kuulostaa todella mukavalta lukuasennolta. Vai onko siinä joku tukijalka jolla sen saa kallelleen?
Avatar
pierupylly
Kitinän uhri
Viestit: 741
Liittynyt: 05.10.2010 12:07

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja pierupylly »

masa kirjoitti:
pierupylly kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Läppärin saa nimensä mukaisesti syliin ja se lepää siinä mukavasti. Tablettia kait pitää koko ajan tukea kädellä?


No miksi vitussa tukisin tablettia kädellä, jos juon aamukahvia keittiön pöydän ääressä?



Kuulostaa todella mukavalta lukuasennolta. Vai onko siinä joku tukijalka jolla sen saa kallelleen?


No on tukijalka kotelossa joo... :roll:
Pröötprööt
Manaaja

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

pierupylly kirjoitti:Ettet nyt vain inttäisi asiasta vain, koska itselläsi sattuu nyt olemaan läppäri.

Se edellinen muotoilu tosta lauseesta oli kivempi, mutta mä yritän tässä ymmrätää että miksi voisin haluta tabletin. Mä periaattessa teknojunkiena haluaisin haluta tabletin, mutta en vain osaa, kun se tuntuu jotenkin niin järjettömältä turhakkeelta aina kun alan miettimän eri käyttötilanteissa sen plussa- ja miinuspuolia.

Ainoa tilanne mitä tällä hetkellä olen keksinyt missä se voisi olla suht. korvaamaton on se lentomatkustelu. Ja kun olen lentänyt lentokoneella viimeksi varmaan 10 vuotta sitten, en taida olla kohderyhmää.
masa

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja masa »

pierupylly kirjoitti: Lukeminen ja kirjottaminen toimii ihan ok, sivujen vierittäminen paljon helpommin kuin hiirellä.



Ok. En vaan itse koe kevyen läppärin käyttöä niin vaivalloisena ja raskaana raahattavana, että näkisin tabletin kätevämpänä.

Sitäpaitti, eiks se ruutu ole sormenjälkiä koko ajan täynnä ja vaatien putsausta..
Avatar
pierupylly
Kitinän uhri
Viestit: 741
Liittynyt: 05.10.2010 12:07

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja pierupylly »

Manaaja kirjoitti:
pierupylly kirjoitti:Ettet nyt vain inttäisi asiasta vain, koska itselläsi sattuu nyt olemaan läppäri.

Se edellinen muotoilu tosta lauseesta oli kivempi, mutta mä yritän tässä ymmrätää että miksi voisin haluta tabletin. Mä periaattessa teknojunkiena haluaisin haluta tabletin, mutta en vain osaa, kun se tuntuu jotenkin niin järjettömältä turhakkeelta aina kun alan miettimän eri käyttötilanteissa sen plussa- ja miinuspuolia.

Ainoa tilanne mitä tällä hetkellä olen keksinyt missä se voisi olla suht. korvaamaton on se lentomatkustelu. Ja kun olen lentänyt lentokoneella viimeksi varmaan 10 vuotta sitten, en taida olla kohderyhmää.


No kun siis itsekin alunperin ostin laitteen nimenomaan matkakäyttöön. Työmatkoille, junamatkoille, viikonloppureissulle kotipuoleen jotta saa illaksi jonkun leffan mukaan ym ym. Tai no vitut, ostin laitteen, koska tykkään elektroniikkatilpehööristä ja oli vain pakko saada lelu testattavaksi. Olin valmistautunut myymään sen äkkiä pois samalla hinnalla (laite ei ollut vielä Suomessa myynnissä tuolloin), mutta parissa viikossa se vain kääntyi siihen, että kaikki semmoset arjen pikkujutut tulee hoidettua tuolla. On kai siinä sekin, että töissä istuu hiiri kourassa 8 tuntia, niin se kosketusnäyttö tuntuu jotenkin "kevyemmältä" kotosalla. Ja joku siinä on, että jos lueskelee padi kourassa sohvalla jotain kun toinen katsoo telkkaria, niin tuntee olevansa enemmän tilassa läsnä, kuin jos istuisi pöytäkoneella tai edes olisi läppäri naaman edessä.

E: siis itsehän en matkustele nykyään käytännössä lainkaan. Tai jos matkustan, niin olen kuskina. Joten se "alkuperäinen" käyttötarkoitus nyt oli ja meni, mutta silti laitteesta on tullut uskollinen kumppani. Ja minähän taas en omista älypuhelinta eikä mun luurissa ole edes datasiirtopakettia, jotenka tabletti korvaa minulle varmaan monta sellaista asiaa, jotka monet teistä taas hoitavat luurilla. Itselleni puhelin on pelkästään puhelin + herätyskello.
Pröötprööt
Manaaja

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Hmm. Testasin just huvikseni surffausnopeutta Galaxy S2:lla WLAN-yhtydellä, joka on kiinni gigabitin ethernetissä ja 100M internetissä. Aika karua on tulokset läppäriin verrattuna, joka on tismalleen saman wifin alla.

http://www.techpowerup.com sivuston avaaminen ilman cachea:
Asus N76 läppäri + FF: 4s (työpöytäversio)
Galaxy S2 + Dolphin @ desktop useragent: 21s (työpöytäversio)

Eikös iPad oo aika lähellä samaa nopeusluokkaa kuin toi Galaxy S2 rendailemaan veppisivuja? Työpöytäversion lataaminen kesti siis yli 5 kertaa kauemmin S2:lla kuin läppärillä. Mulla ei oikeasti kestäis pää pidemmän päälle tollasta jatkuvaa odottelua. Mun mielestä tämmönen nopeus/suorituskykyero on tässä luokassa todella merkittävä ja huomionarvoinen. Jos jokaista klikkaamaa linkkiä ladataan 4-5 kertaa kauemmin, niin aika äkkiä ollaan kulutettu puol tuntia peliaikaa pelkästään sivunlatausten odotteluihin.
Manaaja

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

pierupylly kirjoitti:Ja joku siinä on, että jos lueskelee padi kourassa sohvalla jotain kun toinen katsoo telkkaria, niin tuntee olevansa enemmän tilassa läsnä, kuin jos istuisi pöytäkoneella tai edes olisi läppäri naaman edessä.

Toi vois kyl olla! Raportoin omat kokemukseni heti kun on akka ja tabletti yhtä aikaa sohvalla!
Avatar
pierupylly
Kitinän uhri
Viestit: 741
Liittynyt: 05.10.2010 12:07

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja pierupylly »

Manaaja kirjoitti:Hmm. Testasin just huvikseni surffausnopeutta Galaxy S2:lla WLAN-yhtydellä, joka on kiinni gigabitin ethernetissä ja 100M internetissä. Aika karua on tulokset läppäriin verrattuna, joka on tismalleen saman wifin alla.

http://www.techpowerup.com sivuston avaaminen ilman cachea:
Asus N76 läppäri + FF: 4s (työpöytäversio)
Galaxy S2 + Dolphin @ desktop useragent: 21s (työpöytäversio)

Eikös iPad oo aika lähellä samaa nopeusluokkaa kuin toi Galaxy S2 rendailemaan veppisivuja? Työpöytäversion lataaminen kesti siis yli 5 kertaa kauemmin S2:lla kuin läppärillä. Mulla ei oikeasti kestäis pää pidemmän päälle tollasta jatkuvaa odottelua. Mun mielestä tämmönen nopeus/suorituskykyero on tässä luokassa todella merkittävä ja huomionarvoinen. Jos jokaista klikkaamaa linkkiä ladataan 4-5 kertaa kauemmin, niin aika äkkiä ollaan kulutettu puol tuntia peliaikaa pelkästään sivunlatausten odotteluihin.


No kun lueskelen aamulla Kalevan nettisivut ja Forecan sään, niin mulla ei kyllä ole koskaan tullut mieleen, että perkele kun aukeaisi sivu 0,5 sekuntia nopeampaa, niin olisin 0,5 sekuntia aiemmin aamupaskalla.
Pröötprööt
masa

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti: Raportoin omat kokemukseni heti kun on akka ja tabletti yhtä aikaa sohvalla!



Lasketaanko tube8:n katsominen siksi?
Manaaja

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

pierupylly kirjoitti:No kun lueskelen aamulla Kalevan nettisivut ja Forecan sään...

Tuplaydinälypuhelimella Kaleva 15s, Foreca 10s.
Läppärillä Kaleva tasan 2 sekuntia, Foreca 1,1s.

Mieti kuin paljon pidemmän ja nautinnollisemman aamupaskan voisit päästää kun vaihtaisit tabletista läppäriin!
Manaaja

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

masa kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Raportoin omat kokemukseni heti kun on akka ja tabletti yhtä aikaa sohvalla!

Lasketaanko tube8:n katsominen siksi?[/quote}
En ole ihan varma meneekö se tabletista.

Edit: Miten voi olla mahdollista etten voi korjata tämän viestin quotevirhettä? Oman tekstini perässä on kaksi kertaa [ /quote ], mutta en vain pysty editoimaan toista niistä pois, vaan se ilmestyy AINA takaisin kun yritän. Aasi, kummitteleeko täällä?
Viimeksi muokannut Manaaja, 11.09.2012 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Manaaja

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Suvinen kirjoitti:Mihin mun viesti katosi?

Varmaan siihen "tähän keskusteluun on kirjoitettu uusi viesti" -ilmoitukseen?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Suvinen kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:Mihin mun viesti katosi?

Varmaan siihen "tähän keskusteluun on kirjoitettu uusi viesti" -ilmoitukseen?


Niin päättelin, mutta miksi se hävittää sen viestin? Pomppaisi vaikka takaisin siihen, tai tallettaisi johonkin luonnoksiin tjsp. Ei millään jaksaisi näpytellä viestiä kokonaan uudelleen. Se on niin hämäävässä paikassa se ilmoitus, että menee joka toinen kerta ohi ainakin multa. Ja mielestäni ruutuun tuli teksti, että viestisi on lähetetty mutta ei sitä ole enää missään.


Taas sama huomioni; jostain syystä tämä on ongelma naisille, vaikka perimätiedon mukaan miehet eivät lue ohjeita.

RTFM1111!½
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^^
Painele sitä selaimen nuolta joka hakee edellisen sivun jolla olit. Sieltä se löytyy ja sen copypaskottua uudellen.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Vesper »

NuoriDaavid kirjoitti:Taas sama huomioni; jostain syystä tämä on ongelma naisille, vaikka perimätiedon mukaan miehet eivät lue ohjeita.

RTFM1111!½

Me naiset multitaskataan koko ajan, joten ylimääräiset ruudut jää rekisteröitymättä. Toista se on putkiaivoilla.
Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Suvinen kirjoitti:Eijjole.

Löytyy ainakin Operalla ja Tuliketulla. Mutta nyt lienee kyseessä joku sukupuolien välinen kuilu?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja masa »

Vesper kirjoitti:Me naiset multitaskataan koko ajan, joten ylimääräiset ruudut jää rekisteröitymättä. Toista se on putkiaivoilla.


Niin, tukitte ramppeja multitaskatessa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ota tabletti jos ahdistaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

pierupylly kirjoitti:No kun lueskelen aamulla Kalevan nettisivut ja Forecan sään, niin mulla ei kyllä ole koskaan tullut mieleen, että perkele kun aukeaisi sivu 0,5 sekuntia nopeampaa, niin olisin 0,5 sekuntia aiemmin aamupaskalla.


Just näin. Tabletti on kasuaalisurffaukseen. Latausaikoja suurempi hidaste on tabien puute ja kömpelö ikkunointi.
Vastaa Viestiin