Metsästys

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti:Kyllä masa on siinä oikeassa, että pienpetokanta on osasyyllinen. Toki suurempi syyllinen metsäkanalintujen alennustilaan on tehometsätalous joka vie suojan, ravinnon ja pesimäpaikat pois. Se jättää kuitenkin tilaa muille pienpetojen saaliseläimille, jolloin myös pienpetojen määrä suhteessa metsäkanalintujen määrä voi kasvaa moninkertaiseksi. Pienpedot eivät elä metsäkanalinnulla, mutta voivat hävittää ne paikallisesti sukupuuttoon siinä missä vesilnnutkin - eikä niiltä silti lopu ravinto.

Miten voit tehdä tieteenalalla, jolla väität olevasi kovastikin perehtynyt noin alkeellisia virheoletuksia? Luonnonsuojelijat ovat kyllä usein muutenkin pihalla siitä, että puhuessaan petojen suojelusta samalla puhuvat muiden lajien häviämisestä, vaikka ovat mukamas puolustamassa monimuotoisuutta.

:shock: No helevata. Myönnettäköön että en ole tuollaisesta koskaan kuullutkaan. Tajusin kyllä, että eihän tuon tilaston pienpedot pelkkiä kanalinnunpoikia syö. Mutta ajattelin että tuo kuitenkin indikoi metsästäjien käsittämää pienpeto/riista -suhdetta kokonaan. Jolloin se olisi fuulaa koska tuolla KAIKKIEN pienpetojen/niiden saaliseläinten suhteella petoeläinten pennut ei selviäisi hengissä, jos syöjiä on noin paljon syötäviin verrattuna.

Mutta nyt sää sitten sanot, että pienpedot ei syökään tappamiaan kanalintuja vaan muita, esim. piennisäkkäitä? Mahtaako oikeasti olla niin ja miksi eivät syö? Sitten tuokin uutta, että tehometsätalous aiheuttaisi että niiden muita saaliseläimiä on yllinkyllin ja kanalintuja ei? Kyllhän metsäpropaganda väittää, että nykyinen tyyli pyrkiä eri-ikäisiiin metsiin ja enenevästi jopa sekametsiin vastaa kohtuullisesti luonnontilaa. Elikkä tästä haluaisin linkkejä tai nootitusta, siltä varalta, että ainutlaatuisen ihmeellinen mutu-fedora- intuitioni olisi tämän harvinaisen kerran (ärh) väärässä! :D
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Nykymetsätalous ja metsien omistuksen yhä jatkuva pirstoutuminen on johtanut yhtenäisten samatyyppisten/-ikäisten metsien pinta-alan pienenemiseen. Se taas vaikeuttaa metsäkanalintujen (ja varmaan muidenkin metsäneläinten ja metsänomistajien rahaVIRRAN(!)) elämää. Metsäkanalinnut vaativat suht laajaa (en muista pinta-alaa ulkoa enkä jaksa kaivaa tietoa esiin, mutta noin viimeisen vuoden aikainen 'uusi' tieto) yhtenäistä metsää esimerkiksi soidinalueekseen ja vielä mielellään suht avointa vanhaa metsää. Nyttemmin on havaittu metson/teeren kelpuuttavan jopa sopivan ( <- suhteellinen käsite..) harvan männikön soitimekseen. Mutta silloinkaan ei 'pieni' ala kelpaa esim avohakkuiden keskellä.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Gat kirjoitti:Elikkä tästä haluaisin linkkejä tai nootitusta, siltä varalta, että ainutlaatuisen ihmeellinen mutu-fedora- intuitioni olisi tämän harvinaisen kerran (ärh) väärässä! :D


Pari vuotta sitten polkaistiin käyntiin tutkimus jonka tuloksena olisi ollut metsäkanalintukantojen hoitosuunnitelma. En tiedä mikä on tilanne tällä hetkellä.


http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=m ... wfrQI3o3BA

Esim peltopyystä tuollainen on jo tehty.


http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=p ... hPP_gFi9Lw


Tosin ei pelkkä suunnitelma mitään takaa. Pohjanmaalainen mulkku maajussikin leikkaa ja kulottaa kaikki pelto-ojat ihan metsästäjlle vittuillakseen ja siinä sivussa vie peltokanalinnuilta kaiken suojan pois. Peltopyy on helppo saalis ketulle, kissalle, kanahaukalle tai supille kun ainoa suoja päänpäällä on pieni heinätupsu..
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Metson soidinpaikoista:
http://www.metsoparlamentti.fi/Soidinpaikkaesite.pdf

Tutkimusta metsojen soidinalueista:
http://www.metsoparlamentti.fi/SuomenRiista.pdf

Metsäkanalintujen poikaskuolemiin vaikuttavat myös metsäojitukset. Poikaset tippuvat ojiin ja märkänä kesänä kuolevat sinne.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

Nyt pitää raportoida, gallupin otos oli surkea: 1 hlö! MUTKU ei tullu sopivaa tilaisuutta kysyä! No minä voin olla toinen hlö niin saadaan heti tuplattua otos.

Siis kysyin että miksi Reiska metsästää. Reiska vastasi että luonnossa liikkuminen on kivaa, yhdessä samanhenkisten kanssa puuhaaminen mukavaa ja lihaa saa paljon halvemmalla ja helpommalla marketin lihatiskiltä (=lihansaanti ei ole ainoa tai edes kovin painava asia tossa). Reiska aikoi myös hankkia koiran, lintukoiran, ehkä suomenpystykorvan. Koiran kanssa puuhaminen on myös mielekästä ja on ilo nähdä kun koira alkaa toimimaan siinä mihin se on tehty.

No... viikon päästä Reiska tuli seuran kämpälle mukanaan 1.5v norjanharmaa, että se siitä lintukoirasta....

Katsoin eilen Puoli seitsemän -ohjelmaa, siinä toimittaja lähti jonneki skuttaan hirvimetsästystä seuraamaan. Hirvi tuli kaadettua koiran avulla ja ohjelmassa näytettiin myös suolestusta ja semmoista. Toimittaja seurasi vieressä ja sanoi että "nyt kun tän näkee omin silmin niin täytyy sanoa että tää ei vastaa mun suhdettani luontoon". Hän kuitenkin sanoi myös että "kumpaa sitä mieluummin söis, vastuullisesti metsästettyä riistaa vai tehdastuotettua lihaa. Mieluummin mä tietäisin et mistä mun liha tulee lautaselle". Mitenkähän tuon nyt sit ottais.... Itse ymmärsin että hän söisi mieluummin riistaa mutta joku voi ajatella että mieluummin hän söisi sellaista tehdaslihaa josta tietää mistä se tulee lautaselle, sieltä puhtaasta teurastamosta.

Hirvihän oli jo raato kun toimittaja ja kamera tuli paikalle ja silti toimittaja näytti vihertävältä. Ei se kaikille ole soveliasta tuo tappaminen ja ruhon käsittely mutta hyvin se mietti sitä lihansyöntihommaa lopuksi, minun mielestä. Eihän ojankaivuukaan ole kaikille soveliasta hommaa tai tietokoneella naputtelu. Onko teurastajan homma sitten jotenki "eettisesti parempaa" kuin tuo metästyshomma?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Vastaa Viestiin