Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
^Moottoriajoneuvoa ei mun käsityksen mukaan suomen lain voimassaoloalueella saa kuljettaa missään (edes faradyn häkillä suojatussa betonibunkkerissa 100 metriä maan alla ainoana ihmisenä maapallolla) yli 0.5%:n humalassa.
Avaimet taskussa kuskin paikalla saa kyllä istua kännissä. Kuljettaminen on rangaistavaa. Ei istuminen. Ei suakaan tuomita raiskaamisesta, vaikka sulla onkin rikoksentekoväline valmiina.
Avaimet taskussa kuskin paikalla saa kyllä istua kännissä. Kuljettaminen on rangaistavaa. Ei istuminen. Ei suakaan tuomita raiskaamisesta, vaikka sulla onkin rikoksentekoväline valmiina.
Tää on ihan totta. Siks yritinkin kysyä että mitä tässä kysymyksenasettelussa todellisuudessa haetaan, tiukkaa juridista kantaa, vai jonkinnäköistä moraalin ja maalaisjärjen ohjaamaa kantaa.NuoriDaavid kirjoitti:Moottoriajoneuvoa ei mun käsityksen mukaan suomen lain voimassaoloalueella saa kuljettaa missään (edes faradyn häkillä suojatussa betonibunkkerissa 100 metriä maan alla ainoana ihmisenä maapallolla) yli 0.5%:n humalassa.
Pidän kuitenkin aika eri asiana siirtää autoa omalla kotipihalla muutamia metrejä vs. lähteä samassa tilassa ajamaan naapurikylään rimpsalle. Ja toivon että muutkin pitävät.
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
No tottakai se on aivan eri asia.Manaaja kirjoitti:Tää on ihan totta. Siks yritinkin kysyä että mitä tässä kysymyksenasettelussa todellisuudessa haetaan, tiukkaa juridista kantaa, vai jonkinnäköistä moraalin ja maalaisjärjen ohjaamaa kantaa.NuoriDaavid kirjoitti:Moottoriajoneuvoa ei mun käsityksen mukaan suomen lain voimassaoloalueella saa kuljettaa missään (edes faradyn häkillä suojatussa betonibunkkerissa 100 metriä maan alla ainoana ihmisenä maapallolla) yli 0.5%:n humalassa.
Pidän kuitenkin aika eri asiana siirtää autoa omalla kotipihalla muutamia metrejä vs. lähteä samassa tilassa ajamaan naapurikylään rimpsalle. Ja toivon että muutkin pitävät.
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
No mä ajattelin liikenteessä ajoa.Manaaja kirjoitti:^ Mut et vastannut mun kysymykseen (ainakaan kovin selväsanaisesti) että halusitko sä tällä gallupilla kartottaa vastauksissa sitä moniko on ajellut liikenteessä moottoriajoneuvolla yli promillerajojen, vai moniko on ylipäätään istunut kotipihassaan kännissä ratin takana avaimet virtalukossa?
Ainiin, Budapestissä kateltiin että siellä oli joku semmoinen rata jossa ajeltiin jonkinnäköisen karting-auton ja mönkijän sekoituksella. Sitten miettittiin että ollaan kyllä otettu huikkaa aamusta lähtien (oli keskipäivä).
Sitten mentiin lähemmäksi kattomaan niin jotkut Saksalaiset veti keittoa jonottaessa jolloin kaikki katsoivat toisiaan...
Ei muutakuin Esko Mörkö jokaiseen vastuu vapautus-paperiin ja täysillä rataa ympäri, oli hauskaa.
Sitten mentiin lähemmäksi kattomaan niin jotkut Saksalaiset veti keittoa jonottaessa jolloin kaikki katsoivat toisiaan...
Ei muutakuin Esko Mörkö jokaiseen vastuu vapautus-paperiin ja täysillä rataa ympäri, oli hauskaa.
Kokeilin kerran, ajokortti oli saatu ehkä puoli vuotta aikaisemmin, Testiolosuhteet olivat seuraavat:
- yksityinen mökkitie (lähinnä kinttupolku), jossa ei 100% varmasti muuta liikennettä tuohon aikaan (myöhäinen yö). Olisiko ajettu matka ollut 300-400 m
- yksin, omalla autolla, vyöt kiinni
- maksiminopeus 30-40 km/h
- promillemittaria ei ollut käytössä, mutta ihan reipas boogie oli päällä.
Tehtävä oli lähes mahdoton, auto pysyi nippa nappa tiellä. Tajusin että yleiselle tielle ei autolla ole kännissä mitään asiaa - enkä ole sen jälkeen humalassa ajanut.
Toki lain mukaan rangaistava teko. Olen silti iloinen, että tämäkin on kokeiltu "niin turvallisissa olosuhteissa kuin oli mahdollista". Eipä tule kiusausta lähteä liikenteeseen pöllöilemään.
Tosin kahtena viime vuotena on joutunut lähtemään aamulla niin "hyvin valvoneena" töihin, että vireystila on ollut varmaan samaa luokkaa kuin rattijuopumuksen alaraja Harhanäkyjäkin on esiintynyt kerran tai pari.
- yksityinen mökkitie (lähinnä kinttupolku), jossa ei 100% varmasti muuta liikennettä tuohon aikaan (myöhäinen yö). Olisiko ajettu matka ollut 300-400 m
- yksin, omalla autolla, vyöt kiinni
- maksiminopeus 30-40 km/h
- promillemittaria ei ollut käytössä, mutta ihan reipas boogie oli päällä.
Tehtävä oli lähes mahdoton, auto pysyi nippa nappa tiellä. Tajusin että yleiselle tielle ei autolla ole kännissä mitään asiaa - enkä ole sen jälkeen humalassa ajanut.
Toki lain mukaan rangaistava teko. Olen silti iloinen, että tämäkin on kokeiltu "niin turvallisissa olosuhteissa kuin oli mahdollista". Eipä tule kiusausta lähteä liikenteeseen pöllöilemään.
Tosin kahtena viime vuotena on joutunut lähtemään aamulla niin "hyvin valvoneena" töihin, että vireystila on ollut varmaan samaa luokkaa kuin rattijuopumuksen alaraja Harhanäkyjäkin on esiintynyt kerran tai pari.
Viimeksi muokannut küllküll, 06.07.2011 12:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Olisiko niin, että rangaistavuus riippuu laitteen rakenteellisesta nopeudesta myös? Muistelen, että sähköisen invamopon kuljettajaa ei rangaistu tällä perusteella.Gat kirjoitti:Mun pitäisi kohta taas niittää pihanurmi (n. 1,5 ha) hurjalla 18 hv puutarhatraktorillani. Varsinkin helteellä se on janottavaa puuhaa. Ilmeisesti vaarannan liikenneturvallisuutta. Kuka ilmiantaisi minut?
Toisaalta Seagwayn kuljettajaa rangaistiin.
Kuinka kovaa sun puutarhatraktorilla pääsee?
Dave:
Vaikea sanoa, siinä ei ole mittaria enkä ole tiellä ajanut, vain niittänyt heinänpituuteen sopivaa vauhtia eli aika hitaasti. No ei sillä niittämättäkään siirtyessä pihan osasta toiseen pääse läheskään niin kovaa kuin mopolla, vaikka poistin jenkkien turvamääräysten mukaisen kaasunrajoittimen.
Vaikea sanoa, siinä ei ole mittaria enkä ole tiellä ajanut, vain niittänyt heinänpituuteen sopivaa vauhtia eli aika hitaasti. No ei sillä niittämättäkään siirtyessä pihan osasta toiseen pääse läheskään niin kovaa kuin mopolla, vaikka poistin jenkkien turvamääräysten mukaisen kaasunrajoittimen.
Niin, väsyneenä ajaminen on kyllä verrattavissa lievään, ellei jopa kunnon, humalaan. Muistaakseni olen katsonut aiheesta dokumentin, ja näitä rattiin nukahtamisia, huomion herpaantumisia yms. oli aika paljon kolareiden joukossa. Veikkaan, että tähän syyllistyy suhteellisen moni suomalainen. Väsyneenä ajamiseen.küllküll kirjoitti: Tosin kahtena viime vuotena on joutunut lähtemään aamulla niin "hyvin valvoneena" töihin, että vireystila on ollut varmaan samaa luokkaa kuin rattijuopumuksen alaraja :roll: Harhanäkyjäkin on esiintynyt kerran tai pari.
Inttiaikana yöllä kassulle palatessa nukahdin kunnolla rattiin. Koko auto oli jo pientareen puolella, kun havahduin. Sen verran pelästy, että just ja just pysy hereillä loppumatkan.RP kirjoitti:Veikkaan, että tähän syyllistyy suhteellisen moni suomalainen. Väsyneenä ajamiseen.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
But only because we thought
That everything good always would remain
- RolloTomasi
- Kitisijä
- Viestit: 2349
- Liittynyt: 06.09.2006 7:50
- Paikkakunta: Maa
Olen. Pienessä kaupungissa keskellä yötä kaverini ajaessa edellä näyttäen tietä ja katsoen risteykset puolestani. Itse keskityin pitämään autoa tiellä.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Tieliikennelaki myös kieltää auton ajamisen väsyneenä. Aivan kuten humalassakin.RP kirjoitti:Niin, väsyneenä ajaminen on kyllä verrattavissa lievään, ellei jopa kunnon, humalaan. Muistaakseni olen katsonut aiheesta dokumentin, ja näitä rattiin nukahtamisia, huomion herpaantumisia yms. oli aika paljon kolareiden joukossa. Veikkaan, että tähän syyllistyy suhteellisen moni suomalainen. Väsyneenä ajamiseen.küllküll kirjoitti: Tosin kahtena viime vuotena on joutunut lähtemään aamulla niin "hyvin valvoneena" töihin, että vireystila on ollut varmaan samaa luokkaa kuin rattijuopumuksen alaraja Harhanäkyjäkin on esiintynyt kerran tai pari.
Että mitä kk tuumii tästä? Meinaan kun olet (aivan oikeutetusti) esittänyt voimakkaan moraalisen närkästyksen humalassa autoilusta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Mä haluan nähdä sen mittarin jolla poliisi mittaa väsyneisyyden!NuoriDaavid kirjoitti:
Tieliikennelaki myös kieltää auton ajamisen väsyneenä. Aivan kuten humalassakin.
Että mitä kk tuumii tästä? Meinaan kun olet (aivan oikeutetusti) esittänyt voimakkaan moraalisen närkästyksen humalassa autoilusta.
Sellainen on olemassa, oli muutama vuosi sitten poliisilla käytössä kun aiheesta tehtiin tutkimusta Helsingin yliopiston liikennetutkimusyksikössä. Vempeleen virallistamisessa menee kuitenkin varmasti pitkään. Kyseessä oli siis kämmentietokone jossa oli kaksi testiä, joista toisessa piti erottaa kirjaimet numeroista riittävän nopeasti ja toisessa huomata, kun kellotaulua kiertävä pallo hyppäsi jonkun tunnin yli.CeDell Davis kirjoitti:Mä haluan nähdä sen mittarin jolla poliisi mittaa väsyneisyyden!NuoriDaavid kirjoitti:
Tieliikennelaki myös kieltää auton ajamisen väsyneenä. Aivan kuten humalassakin.
Että mitä kk tuumii tästä? Meinaan kun olet (aivan oikeutetusti) esittänyt voimakkaan moraalisen närkästyksen humalassa autoilusta.
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Ei se muuta itse asiaa.CeDell Davis kirjoitti:Mä haluan nähdä sen mittarin jolla poliisi mittaa väsyneisyyden!NuoriDaavid kirjoitti:
Tieliikennelaki myös kieltää auton ajamisen väsyneenä. Aivan kuten humalassakin.
Että mitä kk tuumii tästä? Meinaan kun olet (aivan oikeutetusti) esittänyt voimakkaan moraalisen närkästyksen humalassa autoilusta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Niin. Jos vuorokauden valvominen vastaa promillen humalatilaa, niin tuntuu että useampikin nuori isä/äiti tai päivystävä lääkäri, kolmivuorotyöläinen tms. autoilee aika vastuuttomassa kunnossa ja vielä kakarat kyydissä.NuoriDaavid kirjoitti:Ei se muuta itse asiaa.CeDell Davis kirjoitti:Mä haluan nähdä sen mittarin jolla poliisi mittaa väsyneisyyden!NuoriDaavid kirjoitti:
Tieliikennelaki myös kieltää auton ajamisen väsyneenä. Aivan kuten humalassakin.
Että mitä kk tuumii tästä? Meinaan kun olet (aivan oikeutetusti) esittänyt voimakkaan moraalisen närkästyksen humalassa autoilusta.
http://www.helsinki.fi/behav/uutisarkis ... 5-2009.htm
Ehkä humalassa ajavaa on silti helpompi syyllistää, koska alkoholin juominen ennen autolla ajamista on aina valinta, unen saaminen ei. Reaalielämässä tulee tilanteita joissa on pakko ajaa väsyneenä. Ehkäpä vireystilaratsiakin olisivat paikallaan, kun alkoholi ja sairauskohtaukset ovat ainoat väsymystä enemmän liikennekuolemia aiheuttavat tekijät.
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Auton ajaminen on kyllä aina oma valinta.Varis kirjoitti:Niin. Jos vuorokauden valvominen vastaa promillen humalatilaa, niin tuntuu että useampikin nuori isä/äiti tai päivystävä lääkäri, kolmivuorotyöläinen tms. autoilee aika vastuuttomassa kunnossa ja vielä kakarat kyydissä.NuoriDaavid kirjoitti:Ei se muuta itse asiaa.CeDell Davis kirjoitti: Mä haluan nähdä sen mittarin jolla poliisi mittaa väsyneisyyden!
http://www.helsinki.fi/behav/uutisarkis ... 5-2009.htm
Ehkä humalassa ajavaa on silti helpompi syyllistää, koska alkoholin juominen ennen autolla ajamista on aina valinta, unen saaminen ei. Reaalielämässä tulee tilanteita joissa on pakko ajaa väsyneenä. Ehkäpä vireystilaratsiakin olisivat paikallaan, kun alkoholi ja sairauskohtaukset ovat ainoat väsymystä enemmän liikennekuolemia aiheuttavat tekijät.
Pakko on ainoastaan kuolla ja sekin vain kerran.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Tosiasialliset seuraukset jostain valinnasta muodostavat usein käytännön pakon teoreettisessa valintatilanteessa. Alkoholin nauttimiseen tuskin on koskaan sellaista käytännön pakkoa, joka voisi johtaa vaikkapa työpaikan menetykseen.NuoriDaavid kirjoitti:Auton ajaminen on kyllä aina oma valinta.
Pakko on ainoastaan kuolla ja sekin vain kerran.
- DitaVonShagwell
- Elämätön Kitisijä
- Viestit: 497
- Liittynyt: 25.11.2010 15:13
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Ei muuta asiaa. Auton ajaminen väsyneenä on humalatilaan verrattava liikenneturvallisuusriski, kiellettyä ja vapaaehtoista.Varis kirjoitti:Tosiasialliset seuraukset jostain valinnasta muodostavat usein käytännön pakon teoreettisessa valintatilanteessa. Alkoholin nauttimiseen tuskin on koskaan sellaista käytännön pakkoa, joka voisi johtaa vaikkapa työpaikan menetykseen.NuoriDaavid kirjoitti:Auton ajaminen on kyllä aina oma valinta.
Pakko on ainoastaan kuolla ja sekin vain kerran.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.