Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Manaaja kirjoitti:
Lilo kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Miks sitä salaattia pitää niin hirmuisella innolla pestä?
Tuli vaan tää taannoin käyty keskustelu mieleen kun huomasin tämän...
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/pese ... 07779.html
:roll: Veden alla huljuttelu ei kolibakteeria tapa.
No siis tässä salaatinpesuasiassa mä taidan olla perinteisesti Manalan linjoilla: en pidä uitetusta salaatista, eivätkä ne kuivaimetkaan aina niin hyvin toimi. Sitä paitsi salaattia huljutellessa ja kuivaillessa tuntee itsensä jotenkin nuijaksi. Syön kotimaassa yleensä pesemättä.

Mutta olen kyllä viimeaikoina vähän ollut kallistumassa sille kannalle, että järki taitaa pelata vastapuolen jengissä. Ei kai bakteerien torjunnassa yleensäkään kotioloissa bakteerien tappaminen ole kovin suuressa huudossa? Pikemminkin uskotaan niiden mekaaniseen poistamiseen juuri pesemällä. Tämä kai on ideana siinä, että kolibakteerinkin torjunnassa käsi- ja keittiöhygienia ovat keskeisessä roolissa, ja miksei sama pätisi salaattiinkin? Niissä multajäämissä kai ne bakteerit asuvat. Hus pois vaan pesten. Tosin kai viljelykokeissa toistuvasti todetaan, että käsienpesussakin keskeistä on (i) irrottaa bakteerit saippualla ja (ii) poistaa ne pyyhkimällä käsipyyhkeeseen (saippuaton puhallinkuivaus on aika tyhjänpäiväistä) - kumpikin kuitenkin aika harvinaisia slaatinpesun elementtejä.

Tiedä sitten mitä tässä pitäisi tehdä. On se elämä vaikeaa. Valaistusta odotellessa taidan jatkaa brutaalia mutta ah niin miehekästä pesemätöntä linjaani.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti: salaattia --Valaistusta odotellessa taidan jatkaa brutaalia mutta ah niin miehekästä pesemätöntä linjaani.
Ei miehet syö salaattia.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Näkyvästi likainen salaatti kannattaa tietenkin edelleenkin pestä. Ei sitä turvetta nyt muutenkaan kukaan halua tunkea suuhunsa. Suomalainen ruukku-/kasvihuonesalaatti kuitenkin kasvatetaan pastöroidussa kasvuturpeessa, jolloin riski kolibakteeritartunnasta on suunnilleen samaa luokkaa kuin maitotuotteita nauttimalla. Paljon enemmän kolibakteeria tavataan vesijohtovedestä, jolla se salaatti pestään.

Virukset voivat toki olla sellasia jotka eivät pastöroinnista paljoa hätkähdä, mutta edelleen riski on aika pieni. Ja niinkuin sanottu, se irtolika kannattaa tietenkin aina huuhdella pois kun salaatin tarkastaa silmämääräisesti. Silmämääräisesti puhtaan kotimaisen kasvihuonesalaatin neuroottista pesemistä en silti kykene ymmärtämään; jos se virus tai bakteeri on itse tuotteessa joka on pinnaltaan silmämääräisesti puhdas, niin vedellä peseminen ei auta mitään. Se auttaa ainoastaan niissä tapauksissa joissa taudinaiheuttajat huuhtoutuvat pois näkyvän paskan mukana.
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

NuoriDaavid kirjoitti:^ ja ^^ onhan noissa ainakin se etu, että noi ei kuorsaa.
Karuja vempeleitä :shock: . Olen harkinnut käyväni SinCityssä. Huom, vasta harkinnut. Tähän mennessä olen pärjännyt ilman (siveyden sipuli 8) )

ps. Kaivarissa olen käynyt elämässäni kerran. Been there, seen that :wink:
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 3775
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: (juna)Kisko

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Kyllä mä ainakin huuhtelisin salaatit, jos ne eivät ole kokonaan pakattuna. Eikös ruukkusalaatissa ole avoin pussinpää? Ties mikä visvasormi on sitä voinut hiplata :laatta:
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 1570
Liittynyt: 28.01.2011 23:35
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Onhan noissa salaateissa ihan selvä hyhmäkerros lehden päällä, eli kannattaa huuhdella.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Mirkku kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^ ja ^^ onhan noissa ainakin se etu, että noi ei kuorsaa.
Karuja vempeleitä :shock: . Olen harkinnut käyväni SinCityssä. Huom, vasta harkinnut. Tähän mennessä olen pärjännyt ilman (siveyden sipuli 8) )

ps. Kaivarissa olen käynyt elämässäni kerran. Been there, seen that :wink:
Miten kaivari tähän liityy? Naiseuden mysteerioita...
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

NuoriDaavid kirjoitti:Miten kaivari tähän liityy? Naiseuden mysteerioita...
Manis yrittää saada mua "kännikuskiksi" Kaivariin :?
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mirkku kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Miten kaivari tähän liityy? Naiseuden mysteerioita...
Manis yrittää saada mua "kännikuskiksi" Kaivariin :?
Saat sä selvinpäinkin ajaa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manaaja kirjoitti:
Mirkku kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Miten kaivari tähän liityy? Naiseuden mysteerioita...
Manis yrittää saada mua "kännikuskiksi" Kaivariin :?
Saat sä selvinpäinkin ajaa.
Kuinka saatoin unohtaa teidän juttunne. Joo toi Manis on ihan aviomiesaineista. Kokki ja tietokonekorjaaja samassa paketissa. Suosittelen!

Ai niin, yks juttu, mistä Manalalle ei pidä mainita, on sen ylisuuret munat.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Eikös sen kyrpä ollut paikat repivaän suuri, mikäli palstaan on uskominen !?1
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Riippuu paikasta!
küllküll

Viesti Kirjoittaja küllküll »

Voiko Otiborin-korvatipat korvata tilkalla koskenkorvaa tai votkaa?
(alkup tuote sisältää muistaakseni alkoholia, boorihappoa ja tislattua vettä?)

Täysin typerää kyllä tää(kin) on reseptilääke eikä tosiaankaan huvittaisi painua lekuriin vinkumaan N:ttä reseptiä. Tuote kun säilyykin avattuna vain hetken. Käyttötarkoitus on korvien desinfiointi lämpimässä vodassa dyykkaamisen jälkeen korvatulehdusten estämiseksi.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

küllküll kirjoitti:Voiko Otiborin-korvatipat korvata tilkalla koskenkorvaa tai votkaa?
(alkup tuote sisältää muistaakseni alkoholia, boorihappoa ja tislattua vettä?)

Täysin typerää kyllä tää(kin) on reseptilääke eikä tosiaankaan huvittaisi painua lekuriin vinkumaan N:ttä reseptiä. Tuote kun säilyykin avattuna vain hetken. Käyttötarkoitus on korvien desinfiointi lämpimässä vodassa dyykkaamisen jälkeen korvatulehdusten estämiseksi.
Jaa-a.

Heitän vastakysymyksen: onko sukeltaessa mahdollista käyttää vesitiiviitä silikonikorvatulppia?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

küllküll kirjoitti:Voiko Otiborin-korvatipat korvata tilkalla koskenkorvaa tai votkaa?
(alkup tuote sisältää muistaakseni alkoholia, boorihappoa ja tislattua vettä?)

Täysin typerää kyllä tää(kin) on reseptilääke eikä tosiaankaan huvittaisi painua lekuriin vinkumaan N:ttä reseptiä. Tuote kun säilyykin avattuna vain hetken. Käyttötarkoitus on korvien desinfiointi lämpimässä vodassa dyykkaamisen jälkeen korvatulehdusten estämiseksi.
Siis se 28 päivää on vaan puulshittiä. Korvalääkäri totesi, että sitä voi käyttää huoletta pitkään ja en kuollut kyllä siihen kun käytin korvavaivassa koko pullon 3kk aikana.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Manaaja kirjoitti:
Mirkku kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Miten kaivari tähän liityy? Naiseuden mysteerioita...
Manis yrittää saada mua "kännikuskiksi" Kaivariin :?
Saat sä selvinpäinkin ajaa.
Että kuinka? Manaajako jo kulissien takana vonkaa Mirkkua? Minä en ole kerinnyt aloittamaankaan herutusta tosissani. Mulle "sitä" eikä kaverille! Väää-äää! Sitäpaitsi huhujen mukaan Manaajalla ja minulla on yhtä suuri Se.

Muuten onko Mirkku joku aiempi kitinänikki? Vaikuttaa muistavan minun psykopatologiani valitettavan hyvin. Vaikea jujutettava siksi.
küllküll

Viesti Kirjoittaja küllküll »

NuoriDaavid kirjoitti:Heitän vastakysymyksen: onko sukeltaessa mahdollista käyttää vesitiiviitä silikonikorvatulppia?
Ei. Paineentasaus, nääs. Tärykalvon puhkeaminen on se viimeinen juttu jota tässä halutaan.

Googlailin harrastajapalstoja, amerikkalaiset pellepelottomat käyttävät erilaisia tislatun veden, alkoholin ja kirkkaan viinietikan seoksia. Kuulostaa järkeenkäyvältä.
exPertti kirjoitti:Siis se 28 päivää on vaan puulshittiä. Korvalääkäri totesi, että sitä voi käyttää huoletta pitkään ja en kuollut kyllä siihen kun käytin korvavaivassa koko pullon 3kk aikana.
Avatusta pikkupullosta haihtuu alkoholi pois, joten pari kk avaamisesta tipat ovat yhtä tyhjän kanssa. Kokemusta on.

Jostain syystä meillä kotona haihtuu alkoholi avatusta säilytysastiasta sitä nopeammin, mitä isompi pullo on kyseessä. Samoin merkeissä tuntuu olevan eroja, Campari säilyy paremmin kuin Jägermeister tai Jameson ;)
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

küllküll kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Siis se 28 päivää on vaan puulshittiä. Korvalääkäri totesi, että sitä voi käyttää huoletta pitkään ja en kuollut kyllä siihen kun käytin korvavaivassa koko pullon 3kk aikana.
Avatusta pikkupullosta haihtuu alkoholi pois, joten pari kk avaamisesta tipat ovat yhtä tyhjän kanssa. Kokemusta on.
Kyllä se boori ainakin vielä on siellä joka kuivattaa korvaa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

küllküll kirjoitti:Jostain syystä meillä kotona haihtuu alkoholi avatusta säilytysastiasta sitä nopeammin, mitä isompi pullo on kyseessä. Samoin merkeissä tuntuu olevan eroja, Campari säilyy paremmin kuin Jägermeister tai Jameson ;)
Joo. Vakuutuin keittokirjan asiallisuudesta, kun siinä erikseen korostettiin, että kokemuksen mukaan ruoanvalmistussherry säilyy merkittävästi paremmin kotioloissa, kun pulloon lisää aimo annoksen suolaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

küllküll kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Heitän vastakysymyksen: onko sukeltaessa mahdollista käyttää vesitiiviitä silikonikorvatulppia?
Ei. Paineentasaus, nääs. Tärykalvon puhkeaminen on se viimeinen juttu jota tässä halutaan.
Ok.

Resepti on voimassa vuoden. Jos olisit mun potilaani ja kertoisit homman niin kuin se on, niin voisin kirjoittaa sulle vuoden satsin otiborinia ja hakisit sitä sitten aina pullo kerrallaan. Toki sä silloinkin joudut ostamaan sitä 12 pulloa 1kk:n välein, mutta lienee kuitenkin pieni erä harrastuksen kokonaiskuluissa.
küllküll

Viesti Kirjoittaja küllküll »

NuoriDaavid kirjoitti:... mutta lienee kuitenkin pieni erä harrastuksen kokonaiskuluissa.
Valitettavasti totta. Sitä yrittää sniiduilla pikkukulungeissa, kun isoille ei voi mitään. Vrt "ompelin itse SUV:hen karvanopat ja säästin!"
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8394
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

küllküll kirjoitti:Voiko Otiborin-korvatipat korvata tilkalla koskenkorvaa tai votkaa?
(alkup tuote sisältää muistaakseni alkoholia, boorihappoa ja tislattua vettä?)

Täysin typerää kyllä tää(kin) on reseptilääke eikä tosiaankaan huvittaisi painua lekuriin vinkumaan N:ttä reseptiä. Tuote kun säilyykin avattuna vain hetken. Käyttötarkoitus on korvien desinfiointi lämpimässä vodassa dyykkaamisen jälkeen korvatulehdusten estämiseksi.
Exällä oli tilkka pirtua ja sitä sitten tiputteli ruiskulla korviinsa. Ei tosin taida olla sen helpommin saatavissa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

^nyyttikestit
Kirjoitan tätä alasti
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Suvinen kirjoitti:Voisitteko tehdä mulle palveluksen ja suunnitella 2-v synttärimenun noin viidentoista hengen vierasporukalle. Pää ei toimi, aikaa ei ole. Mielellään paljon puolivalmisteita, kakun voin tehdä itse mutta en osaa/jaksa vääntää mitään haude/liivate/pursellushörhellysjuttuja. Yksi tai kaksi suolaista, kakku ja yksi tai kaksi makeaa leivonnaista tms. Joku hauska teemaideakin voisi toimia, jos siihen saa halvalla tarvikkeet yhdellä kauppareissulla. Aikaa suunnitteluun ja toteutukseen kaksi päivää, joista molemmista olen aamupäivät töissä. Kiitos jo etukäteen.
Käviskö teemaideana jonkinnäköiset tortillakekkerit, jossa jokainen saa täyttää omansa haluamillaan täytteillä? Ei vaadi ihan hirveästi loppupeleissä työtä. Paistaa esim. kanasuikaleita ja tekee jonkun chili-con-carne -tyylisen jauhelihatäytemassan, ja loput meneekin aika helposti vihanneksien pesu- ja pilkkomislinjalla. Jotain kaupan tzatzikia ja salaattikastiketta/majoa vaan viereen. Voi tietysti vähän tökkiä jos pitää ihan 2-vuotiaille tarkoitettua ruokaa olla, mutta yleensä tommosista tykkää sekä aikuiset että lapset.
AngryBird

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Suvinen kirjoitti:Yksi tai kaksi suolaista, kakku ja yksi tai kaksi makeaa leivonnaista tms.
- Karjalanpiirakat + kunnon munavoi (piirakat saa paistovalmiina pakasteena)
- Minipizzoja muutamalla yksinkertaisella täytteellä
- Feta-kasvispiirakka
- Pasteijat (pakastealtaasta löytyy monta sorttia)

- Mokkapaloja (vaaleanpunaisilla tyttökoristeilla)
- Kookoskauralastuja
- Marja-rahkapiirakka (valmiiseen murotaikinaan). Vadelmat + punaiset viinimarjat on aika kiva yhdistelmä.

Teemat on aika syvältä ja tulee sairrrrraan kalliiksi :?
Vastaa Viestiin