Katsoin leffan
Hitler - Rise Of Evil
Ilmeisesti televisioon alunperin tarkoitettu kaksiosainen kuvaus hermosairaan böömiläisen korpraalin valtaannoususta sotien välisessä Saksassa. Odotin vähän enemmän ja iso osa takakannen antamista lupauksista jäi täyttymättä. Tekijät eivät yrittäneetkään syväluodata tai analysoida sitä, mitkä tekijät tekivät pikku-Adista ison pahan kansallissosialistin - ellei alkutekstien aikana hutaistua hätäistä lapsuudenkuvausta lasketa. Pääosan Robert Carlyle teki kelpo roolityön, eikä SA-johtaja Ernst Röhmin osassa nyrkkejä ja pamppuja heiluttava Peter Stormare juuri huonommaksi jää.
Summa summarum: enemmänkin yritys kuvittaa historiaa kuin tutkia tai analysoida sitä. Menee darraviihteenä, mutta treffielokuvaksi en suosittelisi.
Ilmeisesti televisioon alunperin tarkoitettu kaksiosainen kuvaus hermosairaan böömiläisen korpraalin valtaannoususta sotien välisessä Saksassa. Odotin vähän enemmän ja iso osa takakannen antamista lupauksista jäi täyttymättä. Tekijät eivät yrittäneetkään syväluodata tai analysoida sitä, mitkä tekijät tekivät pikku-Adista ison pahan kansallissosialistin - ellei alkutekstien aikana hutaistua hätäistä lapsuudenkuvausta lasketa. Pääosan Robert Carlyle teki kelpo roolityön, eikä SA-johtaja Ernst Röhmin osassa nyrkkejä ja pamppuja heiluttava Peter Stormare juuri huonommaksi jää.
Summa summarum: enemmänkin yritys kuvittaa historiaa kuin tutkia tai analysoida sitä. Menee darraviihteenä, mutta treffielokuvaksi en suosittelisi.
Da Vinci koodi. Ei pysty hehkuttamaan, dialogi oli paikoitellen aika kammottavaa. Yleensä kaikin puolin ihQ Audrey Tatoukaan ei ollut parhaimmillaan. Ainoa mitä leffa oikeastaan herätti, oli lievä kaipuu Pariisiin.
Ehkä Dan Brownin salaliittoteoriat vakuuttaisivat enemmän jos ne a) ei olisi niin ryppyotsaisia b) jos en olisi lukenut Foucaultin heiluria
Ehkä Dan Brownin salaliittoteoriat vakuuttaisivat enemmän jos ne a) ei olisi niin ryppyotsaisia b) jos en olisi lukenut Foucaultin heiluria
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Ainoa syy jonka takia haluan tuon leffan nähdä on Smart car, ja elokuvaan käsikirjoitettu amerikkalaismiehen reaktio siihen. Niistä on kuulemma tullut tosi trendikkäitä jenkeissä, vastavedoksi niille rekankokoisille pickup-puskutraktoreille joita sikäläiset ovat ostaneet kauppakasseiksi (ja heivatakseen satojen kilojen läskiperseitään lähikauppaan).Lilo kirjoitti:Da Vinci koodi. Ei pysty hehkuttamaan
Kuulemma sikäläiset autot ovat kolareissa vaarallisia normaalipainoisille kuljettajille ja matkustajille, koska autojen airbagien paineet on säädetty supersize-ihmisille sopiviksi.
Koska haluan katsoa leffasta vain yhden kohtauksen lienee kai parasta vain w4rmuuzkopioida se, poimia rusina pullasta ja heittää pois.
Jim Jarmuschin loistava ja ihastuttavan outo Dead Man.
Johnny Depp on kirjanpitäjä, joka matkustaa Amerikan rajaseudulle villin lännen kulta-aikoina ajautuen murhaajaksi. Tästä alkaa eriskummallinen henkisten ja fyysisten vammojen sävyttämä matka kohti tuonpuoleista. Elokuva leikittelee lännenfilmin kliseillä ja käyttää erilaisia vieraannuttavia efektejä (esim. Neil Youngin musiikki, paikoin nykyaikainen dialogi, halpafilmitunnelmainen kauhuelokuvaväkivalta jne) elokuvan muuttuessa matkan edetessä yhä unenomaisemmaksi.
Dead Man on erikoinen elokuva, eikä siitä ole kovin helppo saada otetta. Kiehtova ja kiinnostava se kuitenkin selvästi on - ja kovin hauska jollain kaurismäkeläisellä tavalla. Oletko Rollo nähnyt (tervetuloa muuten takaisin palstalle, kaivattu on)?
Johnny Depp on kirjanpitäjä, joka matkustaa Amerikan rajaseudulle villin lännen kulta-aikoina ajautuen murhaajaksi. Tästä alkaa eriskummallinen henkisten ja fyysisten vammojen sävyttämä matka kohti tuonpuoleista. Elokuva leikittelee lännenfilmin kliseillä ja käyttää erilaisia vieraannuttavia efektejä (esim. Neil Youngin musiikki, paikoin nykyaikainen dialogi, halpafilmitunnelmainen kauhuelokuvaväkivalta jne) elokuvan muuttuessa matkan edetessä yhä unenomaisemmaksi.
Dead Man on erikoinen elokuva, eikä siitä ole kovin helppo saada otetta. Kiehtova ja kiinnostava se kuitenkin selvästi on - ja kovin hauska jollain kaurismäkeläisellä tavalla. Oletko Rollo nähnyt (tervetuloa muuten takaisin palstalle, kaivattu on)?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Punch-drunk Love. Kerrassaan ihanan omituinen sekoitus rakkaus- ja sairaustarinaa. Tai no, jos sosiaalinen kummallisuus lasketaan sairaudeksi. Ohjaaja sama kuin Magnolian, en muista nimeä mutta ote oli vahvasti humoristinen ja silti herkkä. Ensimmäinen puolituntinen meni miettiessä että onpas todella outo leffa, mutta loppujen lopuksi jäi hyvä mieli. Ei ahdasmielisille, mutta vahva kyllä outomielisille. Very sympaattinen pieni tarina.
Päätähtösinä Adam Sandler(hänelle epätyypillinen rooli!) ja Emily Watson.
Olen tätä muuten meinannut katsoa kymmeniä kertoja, mutten pitänyt riittävän mielenkiintoisena vaivautuakseni. Olisi kannattanut. Sairaan hauska, kirjaimellisesti.
Päätähtösinä Adam Sandler(hänelle epätyypillinen rooli!) ja Emily Watson.
Olen tätä muuten meinannut katsoa kymmeniä kertoja, mutten pitänyt riittävän mielenkiintoisena vaivautuakseni. Olisi kannattanut. Sairaan hauska, kirjaimellisesti.
Prepare for the worstest.
Anatomie - Anatomia. Vänkä kauhu/jännityselokuva Heidelbergiin anatomiaa opiskelemaan päässeestä neidistä, joka törmää <reverb> hyyyyyytäväään </reverb> salaisuuteen. Mukava keitos huumoria, jännitystä ja kauhua, joka myös onnistuneesti kiertää ne pahimmat kauhuleffakliseet. Toisaalta, koska leffa on saksalainen, siinä on sisäänrakennettuna se tietyntyyppinen kornius jota on kaikissa saksalaisleffoissa (paitsi Das Bootissa ja Der Untergangissa). Silti tykkäsin.





Mun mielestä ihan ok, keskiverto pätkä. Hanksin reaktio ei kyllä jäänyt mieleen vaikka Smartilla kaahailun kyllä muistan. Juonessa ei tietenkään suurempia yllätyksiä kirjan jälkeen ollut.AarneAnkka kirjoitti:Ainoa syy jonka takia haluan tuon leffan nähdä on Smart car, ja elokuvaan käsikirjoitettu amerikkalaismiehen reaktio siihen.Lilo kirjoitti:Da Vinci koodi. Ei pysty hehkuttamaan
Birth (draamatrilleri 2004)
Melkoisen hidastempoinen elokuva, mutta mielenkiintoinen aihe. Hiljaa istuttiin ja katsottiin koko elokuva. Loppu oli mitäänsanomaton ja yllättävän vaisu. Nicole Kidman teki taas loistavan roolisuorituksen, tosin lyhythiuksisena en laittaisi ko. nättiä naista elokuvaan enää koskaan. Yhh.
½
(Tässä info elokuvasta: Anna suunnittelee avioliittoa kymmenen vuotta puolisonsa Seanin kuoleman jälkeen. Yllättäen hänen elämäänsä ilmestyy kymmenvuotias poika, joka väittää olevansa Sean ja pyytää, ettei Anna avioituisi. Mistä voi olla kyse?)
Melkoisen hidastempoinen elokuva, mutta mielenkiintoinen aihe. Hiljaa istuttiin ja katsottiin koko elokuva. Loppu oli mitäänsanomaton ja yllättävän vaisu. Nicole Kidman teki taas loistavan roolisuorituksen, tosin lyhythiuksisena en laittaisi ko. nättiä naista elokuvaan enää koskaan. Yhh.


(Tässä info elokuvasta: Anna suunnittelee avioliittoa kymmenen vuotta puolisonsa Seanin kuoleman jälkeen. Yllättäen hänen elämäänsä ilmestyy kymmenvuotias poika, joka väittää olevansa Sean ja pyytää, ettei Anna avioituisi. Mistä voi olla kyse?)
The great club outshines the individual, always and forever.
Kirjahan oli käytännössä, kirjoitustyyliltäänkin kuin leffan käsikirjoitus. Ei se edes tuntunut kirjalta silleen perinteisessä mielessä. Ei mitään kuvauksia kenenkään tunne-elämästä ja ajatuksenkulusta, pelkkää pintaa ja tapahtumia.ak kirjoitti:Juonessa ei tietenkään suurempia yllätyksiä kirjan jälkeen ollut.
Leffan tekeminen kyseisestä kirjasta oli siis silkka itsestäänselvyys.
Suvinen kirjoitti:Narnian tarinat: Velho ja leijona
Lucya näyttelevää Georgie Henleytä on ylistetty.
Ärsyttävä pikkupentu se oli lähinnä.
Itse katsoin eilen joujouräpräpräpäytys 50 centin leffa
Get rich or die trying.
Kyllähän sen katsoi, ihan ok viihdettä. Joku perus 2-3 tähtee riippuen siitä tykkääkö musasta ja gangsta joujouräpräp meiningistä.
Espoon viimeinen neitsyt
Koskettava draamaelokuva nuoren espoolaisen pissistytön haaveesta päästä neitsyydestään eroon hinnalla millä hyvänsä kesän aikana. Monien kommellusten sekä yllättävien juonenkäänteiden jälkeen hän vihdoinkin saavuttaa unelmansa ja jatkaa elämäänsä tasapainoisena mutta mielenkiintoisena persoonana.
Koskettava draamaelokuva nuoren espoolaisen pissistytön haaveesta päästä neitsyydestään eroon hinnalla millä hyvänsä kesän aikana. Monien kommellusten sekä yllättävien juonenkäänteiden jälkeen hän vihdoinkin saavuttaa unelmansa ja jatkaa elämäänsä tasapainoisena mutta mielenkiintoisena persoonana.
X-Men 3: The Last Stand. Hyvää äksöniä. Ehkä pikkasen liian ylimelodramatisoitu, mutta eipä tuo kai supersankarileffoissa haittaa. Ei tästä oikeastaan muuta sanottavaa olekaan. Suurin osa ajasta oli jännää, oli vaan pari tylsää hetkeä. Ja äksöniä on paljon. Colossusta olisi ollut kiva nähdä hieman enemmän toiminnassa. Nyt toiminta rajoittui pariin Fastball Specialiin. Ja jostain kumman syystä Nightcrawler oli kadonnut kokonaan. Eikä kukaan edes sanonut hänestä mitään. Kui ny noin?
Mitähän muuten tapahtuu jos Juggernaut (=pysäyttämätön voima) törmää The Blobiin (liikahtamaton superjämähtäjä)? Muuttaako Maapallo kiertosuuntaa?
Mitähän muuten tapahtuu jos Juggernaut (=pysäyttämätön voima) törmää The Blobiin (liikahtamaton superjämähtäjä)? Muuttaako Maapallo kiertosuuntaa?
Nauratti elokuvassa muuten mahdottomasti sangen arvattava törmäily seinään.AarneAnkka kirjoitti:Mitähän muuten tapahtuu jos Juggernaut (=pysäyttämätön voima) törmää The Blobiin (liikahtamaton superjämähtäjä)? Muuttaako Maapallo kiertosuuntaa?
Ja miksi ne eivät lingonneet sitä muksua Jaana Harmaan luokse kun tytsyltä lähti mopo käsistä??? Ois akka saanut elää ja voida pahoin.
En xmeniä sarjiksena aikoinaan kamalasti lukenut (hämäri oli mun juttu) mutta eikö xmenissä ollut tytsy nimeltä "Feenix" ihan hyviksenä? Mites se eroaa leffan Feenixistä? Muistelen että kyseessä on sama hupakko, vai olenko väärässä?
Katsoin myös Da vinci koodin. Ihan jees, onneksi olin lukenut kirjan koska ei ollut tekstejä. On tuo ranska ja latina hivenen ruosteessa... Ihan ranskassa kävin katsomassa kun oli halvat lennot.
Uudelleen parin vuoden tauon jälkeen ruotsalaisen postkolonialistisen elokuvan helmi, eli Faresin perheen Jalla jalla.
Hauska ja mukava: jotain hyvin ruotsalaista on siinä, että vaikeitakin kulttuurillisia ja henkilökohtaisia ongelmia voidaan kuvata samaan aikaan kepeän humoristisesti ja lämpimän ymmärtävästi.
Hauska ja mukava: jotain hyvin ruotsalaista on siinä, että vaikeitakin kulttuurillisia ja henkilökohtaisia ongelmia voidaan kuvata samaan aikaan kepeän humoristisesti ja lämpimän ymmärtävästi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Good Night, and Good Luck.
Ilmeisesti pitkäveteisyys pitäisi antaa anteeksi koska elokuva kertoo tositapahtumista? Joka tapauksessa, leffana turhan pitkäpiimäinen, hidas, eikä erityisemmin uusia ajatuksia herättävä(*) tai ravisteleva. Odotin ehkä jälleen liikoja kun on niin kehuttu.
En edes ihan ymmärtänyt joidenkin henkilöiden merkitystä elokuvassa. Se tyyppi joka teki "henkilökohtaisen ratkaisun", oliko hänellä muuta virkaa kuin tuoda hiukka halpahintaista draamaa mukaan? Tai miksi kahden CBS-työntekijän parisuhteeseen keskityttiin myös niin paljon? Osoittamaan kuinka kauhiaa on että CBS:llä ei ole joskus katsottu hyvällä työntekijöiden seurustelua keskenään? Mitä nämä kolme henkilöä edes tekivät työkseen CBS:llä, ja mikä erityinen rooli heillä oli elokuvan kuvaamissa tapahtumissa ("taistelu" kommunismifoobista senaattoria vastaan)?
Ei erityisemmin mieleenpainuva elokuva, eikä sisältänyt mitään erityisiä huippuhetkiä. Robert Redfordin tähdittämä Watergate-skandaalileffa (All the President's Men) oli aikoinaan paljon parempi. Tai vaikka sitten "Kiina-ilmiö".
(*)Okei, yksi juttu nousi mieleen elokuvan aikana sivuten elokuvan teemaa, liittyen Kitinä-väittelyyn siitä pitäisikö Ylen toimintaa rahoittaa TV-lupamaksuin vai verovaroin. Jos verovaroin, silloin Ylen toimituksella olisi ehkä suurempi kiusaus tehdä valtaapitäviä tahoja miellyttäviä juttuja, jotta heidän saamaansa rahallista tukea ei kiristettäisi valtion vuotuisissa budjettineuvotteluissa.
Jos taas rahoitus tulee erikseen perittävistä TV-lupamaksuista, niihin istuva hallitus ei pysty kajoamaan yhtä nopeasti ja huomaamatta (esim. perustellen että verovaroja pitää säästää, vaikka perimmäisenä syynä olisi kosto Suomen hallitusta kohtaan osoitetuista kriittisistä kannanotoista). joten Ylen voisi kuvitella säilyttävän suuremman riippumattomuuden vallanpitäjistä. Nicht war?
Ilmeisesti pitkäveteisyys pitäisi antaa anteeksi koska elokuva kertoo tositapahtumista? Joka tapauksessa, leffana turhan pitkäpiimäinen, hidas, eikä erityisemmin uusia ajatuksia herättävä(*) tai ravisteleva. Odotin ehkä jälleen liikoja kun on niin kehuttu.
En edes ihan ymmärtänyt joidenkin henkilöiden merkitystä elokuvassa. Se tyyppi joka teki "henkilökohtaisen ratkaisun", oliko hänellä muuta virkaa kuin tuoda hiukka halpahintaista draamaa mukaan? Tai miksi kahden CBS-työntekijän parisuhteeseen keskityttiin myös niin paljon? Osoittamaan kuinka kauhiaa on että CBS:llä ei ole joskus katsottu hyvällä työntekijöiden seurustelua keskenään? Mitä nämä kolme henkilöä edes tekivät työkseen CBS:llä, ja mikä erityinen rooli heillä oli elokuvan kuvaamissa tapahtumissa ("taistelu" kommunismifoobista senaattoria vastaan)?
Ei erityisemmin mieleenpainuva elokuva, eikä sisältänyt mitään erityisiä huippuhetkiä. Robert Redfordin tähdittämä Watergate-skandaalileffa (All the President's Men) oli aikoinaan paljon parempi. Tai vaikka sitten "Kiina-ilmiö".
(*)Okei, yksi juttu nousi mieleen elokuvan aikana sivuten elokuvan teemaa, liittyen Kitinä-väittelyyn siitä pitäisikö Ylen toimintaa rahoittaa TV-lupamaksuin vai verovaroin. Jos verovaroin, silloin Ylen toimituksella olisi ehkä suurempi kiusaus tehdä valtaapitäviä tahoja miellyttäviä juttuja, jotta heidän saamaansa rahallista tukea ei kiristettäisi valtion vuotuisissa budjettineuvotteluissa.
Jos taas rahoitus tulee erikseen perittävistä TV-lupamaksuista, niihin istuva hallitus ei pysty kajoamaan yhtä nopeasti ja huomaamatta (esim. perustellen että verovaroja pitää säästää, vaikka perimmäisenä syynä olisi kosto Suomen hallitusta kohtaan osoitetuista kriittisistä kannanotoista). joten Ylen voisi kuvitella säilyttävän suuremman riippumattomuuden vallanpitäjistä. Nicht war?
Jurassic Park
Tarkoitus oli vain kännipäissään testata kaiutinsysteemejä tositeossa, mutta tämähän olikin parempi leffa kuin muistelin. Toimi ihan kybällä jonnekin puoleenväliin saakka. Hassua, muistan että elokuvaa teatterissa (v. 1992?) katsoessani Jeff Goldblumin hahmo ärsytti suunnattomasti, nyt taas leffa toimi pitkälti juuri hänen varassaan. Ja kun Goldblum hävisi kuvioista, muuttui elokuva hieman tylsäksi ja tosikkomaiseksi rymistelyksi. Hassua myös se, että Jurassic Parkin erikoistehosteet ovat yhäkin huimasti hienommat kuin monessa nykypäivän suuren budjetin tehostepläjäyksessä.
Tarkoitus oli vain kännipäissään testata kaiutinsysteemejä tositeossa, mutta tämähän olikin parempi leffa kuin muistelin. Toimi ihan kybällä jonnekin puoleenväliin saakka. Hassua, muistan että elokuvaa teatterissa (v. 1992?) katsoessani Jeff Goldblumin hahmo ärsytti suunnattomasti, nyt taas leffa toimi pitkälti juuri hänen varassaan. Ja kun Goldblum hävisi kuvioista, muuttui elokuva hieman tylsäksi ja tosikkomaiseksi rymistelyksi. Hassua myös se, että Jurassic Parkin erikoistehosteet ovat yhäkin huimasti hienommat kuin monessa nykypäivän suuren budjetin tehostepläjäyksessä.
Komps tälle.
Lisää SPOILAUSTA: Omasta mielestä leffassa jätetään sopivan paljon varaa spekuloinnille ja erilaisille teorioille. Alkupuolen viittaukset Junon ja Sarahin miehen väliseen suhteeseen, sekä leffan loppu. Omissa silmissä Sarah alkaa loppupuolella muistuttaa kovin paljon niitä ryömiöitä. Itselle tuli jostain syystä hallusinaatioista kovasti mieleen Unelmien Sielunmessu. Leffasta on muuten kuulemma jenkkiversio, jossa lopusta on pätkäisty uusi herääminen luolasta. Kuulostaa hölmöltä, että väkisin pitää saada ns. onnellinen loppu.bedlam kirjoitti:edit: perhana. SPOILER-VAROITUS. Lueskelin tuossa muita arvioita ja törmäsin teoriaan, että Sarah olikin täysin hullu ja tarina oli suureksi osaksi hallusinointia. Ja että ehkäpä hän murhasikin kaikki tyypit. Pilleripurkkia zoomattiin alkupuolella hämmentävän kauan, hän näki jatkuvasti näkyjä ja kuuli lapsen naurua luolastossa. Harmi, ettei tätä vihjailua tajunnut katsoessaan...toisaalta nyt on syy katsoa leffa toiseen kertaan. Juuri mietin, että hyvä pätkä, mutta tuskin tulee toistamiseen katsottua.