Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Nyt kun noi hautajaiset tuli kuvattua ja jatkossa varmaan lisää, niin vastaan tuli tietenkin tämmöinen kyssäri: mitä ohjelmaa suosittelette digitaalivideokameran H.264 / mpeg4 / AVC -videopätkien editoimiseen? Ilmainen tai edullinen?
Windows Movie Maker (WinXP) ei tue formaattia, VirtualDubilla editoiminen on ankeaa (ja vaati videon konvertoimista ensin AVIksi), eikä AviDemux myöskään tue formaattia (ainakaan vielä).
Pinnacle Studio Plussan ostamista olen harkinnut, se on kohtuullisen edullinen ja vaikuttaa hyvältä, mutta siitä ei saa trial versiota ja online store ei suostu myymään Suomeen, eli pitäisi tilata Verkkiksestä. Onko se hyvä?
Vegasia olen tottunut käyttämään töissä (ja se on loistava), mutta se on tietenkin Pro-versio, ja halpiskotiversio tuntuisi siihen verrattuna niin ankealta...
Windows Movie Maker (WinXP) ei tue formaattia, VirtualDubilla editoiminen on ankeaa (ja vaati videon konvertoimista ensin AVIksi), eikä AviDemux myöskään tue formaattia (ainakaan vielä).
Pinnacle Studio Plussan ostamista olen harkinnut, se on kohtuullisen edullinen ja vaikuttaa hyvältä, mutta siitä ei saa trial versiota ja online store ei suostu myymään Suomeen, eli pitäisi tilata Verkkiksestä. Onko se hyvä?
Vegasia olen tottunut käyttämään töissä (ja se on loistava), mutta se on tietenkin Pro-versio, ja halpiskotiversio tuntuisi siihen verrattuna niin ankealta...

-
- Kitisijä
Ja silloin kun ei tiedä hintaa, ei tarvitse tehokasta eikä hiljaista. Pommia ei kannata kuitenkaan ostaa, eli virtalähde maksaa ~40e + postikulut. Fortronit on halpoja ja hyviä:Tix kirjoitti:Muutamista kympeistä sataseen, riippuen tarviiko kovin tehokasta tai haluaako kovin hiljaista.
http://catalog.mikromafia.fi/catalog/pr ... s_id=20640
Mulla on Lacie-merkkinen ulkoinen kovalevy, jota käytin viimeksi koulussa Mac:llä. Silloin mulle sanottiin että se on nimenomaan alustettu(?) toimimaan sekä mäkkärillä että PC:llä, mutta ei se mun kotikoneella (PC) ainakaan suostu toimimaan. Kone jotenkin tunnistaa sen - pääsen kytkemään sen pois turvallisesti, mutta esim. My computerin kautta se ei anna mitään tietoja.
Haluaisin nyt formatoida sen ainoastaan PC:lle, että pääsisin siirtämään sille tiedostoja koneestani. Mitenkähän tuo onnistuu?
Sokerina pohjalla, oma koneeni ei ole ainakaan toistaiseksi kytkettynä verkkoon. Toisaalta tuo ei ole ongelma, koska voin kytkeä sen tarvittaessa myös kannettavaan, jolla sitten verkostointikin on mahdollista. Joku levykin paketista löytyy, mutta näyttäisi sisältävän vaan softat vanhemmille käyttöjärjestelmille.
Haluaisin nyt formatoida sen ainoastaan PC:lle, että pääsisin siirtämään sille tiedostoja koneestani. Mitenkähän tuo onnistuu?
Sokerina pohjalla, oma koneeni ei ole ainakaan toistaiseksi kytkettynä verkkoon. Toisaalta tuo ei ole ongelma, koska voin kytkeä sen tarvittaessa myös kannettavaan, jolla sitten verkostointikin on mahdollista. Joku levykin paketista löytyy, mutta näyttäisi sisältävän vaan softat vanhemmille käyttöjärjestelmille.
"Never wrestle with a pig. You get dirty and besides the pig likes it. -George Bernard Shaw
WinXP? Hakeudu levynhallintaan:Vaola kirjoitti:Haluaisin nyt formatoida sen ainoastaan PC:lle, että pääsisin siirtämään sille tiedostoja koneestani. Mitenkähän tuo onnistuu?
- oikealla hiiren painikkeella valikko esiin "oma tiekone" -kuvakkeesta
- valitse "hallitse"
- vasemmasta palkista löytyy levynhallinta
Uskallan olettaa, että pääset tuosta eteenpäin omin voimin. Mut jos et, niin täällä päivystän

Kokemusta ei ole mutta, ilmaisia voi tietenkin etsiä esim. Ubuntun lisää poista sovelluksia valikosta, tai kysyä Ubuntun foorumilta.Duck kirjoitti:Nyt kun noi hautajaiset tuli kuvattua ja jatkossa varmaan lisää, niin vastaan tuli tietenkin tämmöinen kyssäri: mitä ohjelmaa suosittelette digitaalivideokameran H.264 / mpeg4 / AVC -videopätkien editoimiseen? Ilmainen tai edullinen?
Itse löysin tämän, jossa sanotaan että,
MPEG-4 Raw MPEG-4 video stream (incomplete)
Oma versionsa sekä Ubuntulle että WintoosalleAvidemux (GTK+)
a free video editor - gtk version
Avidemux is a free video editor designed for simple cutting, filtering and encoding tasks. It supports many file types, including AVI, DVD compatible MPEG files, MP4 and ASF, using a variety of codecs. Tasks can be automated using projects, job queue and powerful scripting capabilities.
This package contains the classic version with GTK+ interface.
Kotisivu: http://fixounet.free.fr/avidemux/
Luitko myös tuon?
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=10418.0
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=10418.0
Ihanko ettei tarvii mitään muuta tehdä kuin asentaa uusi käyttöjärjestelmä ja opetella käyttämään sitä ja sitten alkaa googlailemaan, jos tän ongelman haluaa Jyrkiboyn neuvoilla ratkaista? Onpas sulavaa!Jyrki73 kirjoitti:Katsoitko ubuntu sitä ubuntu tätä
Jos kaveri mitä ilmeisimmin käyttää WinXP:tä ihan kun siellä kysymyksenasettelussa niin oli laitettu, niin mitähän erikoista hyötyä noista utuputunputu-vinkeistä nyt sitten pitäisi olla? Jäikö multa nyt jotain välistä mitä en huomannut tai ymmärtänyt?
Vasta tänään äkkäsin että Avidemuxista on itse asiassa kaksi käynnistysversiota, joista toinen on QT4-versio. Se syö kamerani tuottamia H.264 -pätkiä, mutta on editointiominaisuuksiltaan hyvin simppeli, lähinnä VirtualDub -tasoa. Append -komennolla voi liittää eri tiedostoja peräkkäin, mutta editointitoiminnot ovat silti aika rajoitettuja ja pähkäilyä vaativia. Standardit VirtualDub -tyyliset filtterit (skaalaus, terävöinti, kohinanpoisto, värikorjaus, jne) toki löytyvät.
Vegas Movie Studio Platinum trial-versiota kokeilin eilen. Se on ihan yhtä kykeneväinen kuin töissäkin käyttämäni, mutta tuntui merkillisen hitaalta ja nykivältä editoitaessa lähiverkkoasemalla olevaa videota, nykivämmältä kuin AviDemux. (Joo, tiedän ettei lähiverkon läpi kannata editoida, mutta kun se olisi niin kätevää, ja kun töissäkin se onnistuu tosi kätevästi niillä supertehopalvelimilla...)
Pinnacle Studiota tekisi mieli kokeilla, mutta kun siitä ei saa trial versiota.
Amazonissa sitä sekä kehutaan että haukutaan.
Vegas Movie Studio Platinum trial-versiota kokeilin eilen. Se on ihan yhtä kykeneväinen kuin töissäkin käyttämäni, mutta tuntui merkillisen hitaalta ja nykivältä editoitaessa lähiverkkoasemalla olevaa videota, nykivämmältä kuin AviDemux. (Joo, tiedän ettei lähiverkon läpi kannata editoida, mutta kun se olisi niin kätevää, ja kun töissäkin se onnistuu tosi kätevästi niillä supertehopalvelimilla...)
Pinnacle Studiota tekisi mieli kokeilla, mutta kun siitä ei saa trial versiota.

^ .... joka on mikä?
Oman kamerani mukana tuli ArcSoft TotalMedia Extreme jota en ole kokeillut, mutta taidan olla ennakkoluuloinen kun nuo bundlatut softat usein ovat pelkkiä trial versioita tai muuten vajavaisia käyttöön. Mut voishan tota tietty testata.
EDIT: Kokeilin. Ohjelma pyrkii olemaan helppokäyttöinen sillä se osaa valmiiksi koota DVD:n valikoineen johon on laitettu kuva-slideshow ja videoita. Yksittäisistä videoista voi leikata pätkiä pois, mutta eri videotiedostoja ei voi liittää yhteen eikä tehdä mitään transitioita (esim. crossfade) tahi muokata ääniraitaa. Eli jos on kuvannut useita lyhyitä otoksia mutta haluaa ne yhteen, you're out of luck. Aika rajoittunutta. Varsinainen leikkelyeditointi pitäisi siis tehdä jollain toisella softalla.
Tietysti AviDemux QT4:n ja TotalMedia Extremen yhdistelmällä voisi nippanappa pärjätä, jos ääniraidan muokkaukset unohtaa. AviDemux QT4:llä voi laittaa samaa formaattia olevia pätkiä peräkkäin yhteen, mutta ohjelma antaa koko ajan epäilyttäviä varoituksia frame accuracyn menettämisistä, joten suhtaudun tähän ratkaisuun vähän varauksella.
Kyl mä taidan ostaa sen Vegasin. Sillä voi yhdistää jopa eri formaatin (normaali, teräväpiirto) videoita samaan pätkään.
Oman kamerani mukana tuli ArcSoft TotalMedia Extreme jota en ole kokeillut, mutta taidan olla ennakkoluuloinen kun nuo bundlatut softat usein ovat pelkkiä trial versioita tai muuten vajavaisia käyttöön. Mut voishan tota tietty testata.
EDIT: Kokeilin. Ohjelma pyrkii olemaan helppokäyttöinen sillä se osaa valmiiksi koota DVD:n valikoineen johon on laitettu kuva-slideshow ja videoita. Yksittäisistä videoista voi leikata pätkiä pois, mutta eri videotiedostoja ei voi liittää yhteen eikä tehdä mitään transitioita (esim. crossfade) tahi muokata ääniraitaa. Eli jos on kuvannut useita lyhyitä otoksia mutta haluaa ne yhteen, you're out of luck. Aika rajoittunutta. Varsinainen leikkelyeditointi pitäisi siis tehdä jollain toisella softalla.
Tietysti AviDemux QT4:n ja TotalMedia Extremen yhdistelmällä voisi nippanappa pärjätä, jos ääniraidan muokkaukset unohtaa. AviDemux QT4:llä voi laittaa samaa formaattia olevia pätkiä peräkkäin yhteen, mutta ohjelma antaa koko ajan epäilyttäviä varoituksia frame accuracyn menettämisistä, joten suhtaudun tähän ratkaisuun vähän varauksella.
Kyl mä taidan ostaa sen Vegasin. Sillä voi yhdistää jopa eri formaatin (normaali, teräväpiirto) videoita samaan pätkään.
No miten olis vaikka se kohta siellä aloittajan viestissä, jossa haettiin halpaa tai mielummin ilmaista ohjelmaa. Juu niitä löytyy netistä varmasti muuten tuhottomasti ja monetkin mainostavat olevansa ilmaisia. "Niin sitten olisi vain tämä rekisteröintimaksu, jotta saat täydellisen version." No Halpahan se tietenkin olisi. Itse en kumminkaan halua kovin usein käyttää Visaa epämääräisten firmojen valmistamien ohjelmien ostoon netissä.Monsieur Manala kirjoitti:Ihanko ettei tarvii mitään muuta tehdä kuin asentaa uusi käyttöjärjestelmä ...Jyrki73 kirjoitti:Katsoitko ubuntu sitä ubuntu tätä
...
Jäikö multa nyt jotain välistä mitä en huomannut tai ymmärtänyt?
Vaikka sinähän osaat tietysti asettaa ne goolenhaut niin, että turhat sharewaret jää listalta pois.
Monetkin ohjelmistojen valmistajat julkaisevat sekä windows, että linux ja mac versiot erikseen.
Niin just tietty. Sellasiahan on vaan Linuxille. Ja on hirveen paljon hankalampaa tosiaan kattoo onks asennettava ohjelma sharewaree ku asennella ja opiskella käyttämään uusia käyttöjärjestelmiä. Kaveri on kyllä sellainen järjen riemuvoitto, ettei tosikaan. Kannattaa ehkä oppia ymmärtämään ettei shareware tarkoita ilmaisohjelmaa, niin säästyy tuollaisilta yllätyksenä tulevilta rahanruinausmielipahoilta tulevaisuudessa.Jyrki73 kirjoitti:No miten olis vaikka se kohta siellä aloittajan viestissä, jossa haettiin halpaa tai mielummin ilmaista ohjelmaa.Monsieur Manala kirjoitti:Ihanko ettei tarvii mitään muuta tehdä kuin asentaa uusi käyttöjärjestelmä ...Jyrki73 kirjoitti:Katsoitko ubuntu sitä ubuntu tätä
...
Jäikö multa nyt jotain välistä mitä en huomannut tai ymmärtänyt?
Voisko joku kertoa miksei mun läppäri löydä mun verkkolevyä ja toista tietokonetta wlanin läpi ollenkaan workgroupista/networkin alta mutta full mapin kun piirtää niin laitteet näkyy?
Voisko joku kertoa miks (ilmeisesti tästä samasta syystä) kaikki liikenne mun läppärin ja wlan-tukiasemassa kiinniolevan NAS-palvelimen välillä käy kiertämässä rundin internetin kautta tuoden siirtonopeudeksi ainoastaan sen mitä nettiyhteys kykenee siirtämään läpi? Miten mä saan tän vistaverkon ymmärtämään liikennöidä ainoastaan sisäverkossa tuon verkkolevyaseman kanssa?
Voisko joku kertoa miks (ilmeisesti tästä samasta syystä) kaikki liikenne mun läppärin ja wlan-tukiasemassa kiinniolevan NAS-palvelimen välillä käy kiertämässä rundin internetin kautta tuoden siirtonopeudeksi ainoastaan sen mitä nettiyhteys kykenee siirtämään läpi? Miten mä saan tän vistaverkon ymmärtämään liikennöidä ainoastaan sisäverkossa tuon verkkolevyaseman kanssa?
Vttu että vihaan kaikkea tcp/ip-säätämistä. Eihän tätä saa saatana toimimaan millään järkevästi. NDASin kanssa oli helppoa, kun käytti kokonaan tcp/ip:stä riippumatonta protokollaa. Sen sijaan kun palveluntarjoaja tuuppaa eri koneille ihan mitä sattuu IP:tä ja gatewaytä, niin eihän tota saa konffattua millään toimimaan järkevästi ilman nattia.
Ja mikään erillinen natti taida jaksaa reitittää ilman merkittäviä suorituskykynotkahduksia gigabittisisäverkkoa ja 100 megan nettiyhteyttä varsinkaan jos on paljon p2p:tä liikenteessä. Vittumaista paskaa, saatana! Millähän tän nyt ratkois.
Ja mikään erillinen natti taida jaksaa reitittää ilman merkittäviä suorituskykynotkahduksia gigabittisisäverkkoa ja 100 megan nettiyhteyttä varsinkaan jos on paljon p2p:tä liikenteessä. Vittumaista paskaa, saatana! Millähän tän nyt ratkois.
Ei. IP-osoitteita/rinnakkaisverkkoja ei voi lisätä kun DHCP on käytössä. Saattais ehkä pystyä tunkkaamaan toimimaan disabloimalla DHCP:n ensin ja sitten tuunaamalla, mutta ei riittänyt hermot kokeilla. Tää on kyllä omituisen hidasta WLANin yli tää tiedonsiirto WLAN-tukiasemassa kiinni olevan NAS-levyn kanssa. Siirtää ainoastaan 2 megatavua sekunnissa läppärille vaikka on N-standardia langaton ja kaikki lankalaitteet gigabittiä. Mun aiempi NDAS-verkkolevy joka oli 100M-käikäle, siirsi sekin sentään 3,5 megaa sekunnissa kumpaankin suuntaan.aasi kirjoitti:Saako Windowsilla helposti laitettua staattista ip:tä dhcp:n rinnalle? Silloin voisit laittaa jostain 192.168. tai 10. - verkosta sisäverkon staattisilla osoitteilla pyörimään rinnalle.