exPertti kirjoitti:Hauska muuten, että puhuit miten ohjaamo litistyy ja silleen. A-pilarinhan kuuluukin viedä ne jäljellä olevat voimat kattoon kohdistuviksi eikä kuskin jalkoihin vaikkapa.
Ne törmäysvoimat voi hukata ennen a-pilarin PYSYVÄÄ muodonmuutosta. Mitä enemmän tuota pysyvää muodonmuutosta tulee, sitä huonommin ko auto kestää normitestiä suurempia törmäysvoimia. Ja nimenomaan tätä normitestiä suurempiin voimiin tuo turvallisuuskantani on perustunut. Kehotan sinua (jo muita jos katsotte niistä oppivanne) katsomaan niitä törmäysvideoita vaikka paristakymmenestä eri autosta. Toivottavsti tulkitsette niitä oikein.
Mainitsit voimien kohdistumisesta muualle. Niin, törmäysvoimien siirtäminen suunnitellusti eri puolelle korikehikkoa on kyllä minulla hallussa.
Materiaali jne tiedot on olemassa, mutta en ehdi+viitsi niitä tänne kaivaa. Ja ulkomuistista en niitä kirjoita, koska saatan kirjoittaa yhden numeron väärin jossain kohtaa ja se taas johtaa tiedämme kyllä mihin.
En näe tässä mitään muuta vaihtoehtoa kuin, että molemmat kuvittelevat jatkossakin palstapippelinsä olevan isompi kuin toisella.
Muihin asiayhteyksiin en ota kantaa, mutta tässä asiassa mulla taitaa olla ainakin metrin pidempi kuin sinulla. Paitsi, jos olet korirakenteissa ja törmäystesteissä maailmaluokan Guru.

Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.