Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

masa kirjoitti:
annepa kirjoitti:
Oisko neuvoa ja apua?

lainaus
Eli nyt pari vkoa lenkkejä Falkullaan kattoon lehmiä ja hevoisia ja sit parin vkon päästä Napsulle kattoon poroja. Käsittääkseni setäni tuntee poroisännän, vois sitä kautta yrittää jos pääsis poroaitauksen viereen harjoitteleen. Pelottaa ihan hitosti tää homma. Kasvattajan koira ammuttiin kun se muka oli porossa kiinni, poronruhosta vaan ei löytyny mitään puremajälkiä kun sen eläinlääkäri jälkeenpäin tutki.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

annepa kirjoitti:[Kasvattajan koira ammuttiin kun se muka oli porossa kiinni, poronruhosta vaan ei löytyny mitään puremajälkiä kun sen eläinlääkäri jälkeenpäin tutki.
Taitaa olla sama tapaus jota seurailin tuolla samaisella foorumilla. Poroisännät on kyllä melkosia mulkkuroistoja.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

masa kirjoitti:Poroisännät on kyllä melkosia mulkkuroistoja.
Jotkut ovat, jotkut eivät. Oli kyllä karmea seurata sivusta kun toinen menettää perheenjäsenen tämmöisen tapauksen seurauksena ja sit se ampuja ei edes joudu vastuuseen. Mut joo, siis tajuat miksi pelottaa, tuo pönteri on vielä niin huntalo että mitä tahansa voi tapahtua.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

masa kirjoitti:Tässäpä tuo keskustelu

http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=56588
tänks
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Vaola
Kitisijä
Viestit: 4494
Liittynyt: 15.08.2005 10:36
Paikkakunta: pois

Viesti Kirjoittaja Vaola »

Kiitos kaikille! Noissa oli paljon jotka jeesasivat. :)
"Never wrestle with a pig. You get dirty and besides the pig likes it. -George Bernard Shaw
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

Vanhemmat, päättääkö teillä lapset mitä ruokaa tehdään ja mitä syödään?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

annepa kirjoitti:Vanhemmat, päättääkö teillä lapset mitä ruokaa tehdään ja mitä syödään?
Ruokavalio saattaa hakeutua siihen suuntaan, mistä lapsi tykkää, mutta mielipiteitä ei 3-vuotiaalta tarvitse kysellä. Hommahan menee niin, että jos kysyt, onko nälkä, vastaus on ei. Jos kysyt syötkö, vastaus on ei. Mutta jos kysyt, syötkö sitä tai tätä, niin kyllä.
Paras päivä ikinä.
Gaia

Viesti Kirjoittaja Gaia »

annepa kirjoitti:Vanhemmat, päättääkö teillä lapset mitä ruokaa tehdään ja mitä syödään?
Ei.
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

annepa kirjoitti:Vanhemmat, päättääkö teillä lapset mitä ruokaa tehdään ja mitä syödään?
Päättää. Mulla ei siis ole lapsia, mutta aina kun tulee nälkä, käyn kysymässä pihalla leikkiviltä kakaroilta, mitä ruokaa saan tehdä ja syödä.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

No ni, olen sitä mieltä että lapsi syö sitä mitä aikuiset kantaa pöytään. Aikuiset tekee päätöksen ravitsemuksellisen ja muun terveydellisen (esim allergiat) asian perusteella. Mulla vaan on pari sukulaista jotka on sitä mieltä että mun näkemys on "huvittava" ja "jyrkkä" ja mun ei näköjään pitäisi kommentoida koska mulla ei ole omia lapsia. En siis tarkoita sitä että ei useinkin voisi tehdä niitä ruokia mistä lapsi tykkää, mutta jos äiti ja isä tykkää kaalilaatikosta ja lapsi ei, niin sen kerran kun sitä esim kerran kuussa tehään niin lapsi syö sitä ja sillä siisti. Kaiken lisäksi makuaistia voi kouluttaa eri makuihin.

No, näiden kahden sukulaisen mielestä olen VÄÄRÄSSÄ ja teidän mielestä en. Toisen sukulaisen lapset on hirveitä kauhukakaroita jotka ei usko mitään. Toisen lapsia en oo nähny.

Jos heillä lapset saa päättää mitä syö koska "en tykkää siitä ja tästä", niin mitähän muuta ne saa päättää? Että pestäänkö hampaat illalla ja aamulla vai ei? Noustaanko aamulla seittemältä vai kaheksalta? Mennäänkö kouluun ja tarhaan vai ei?

Mulla on kyllä semmoisiakin kavereita jotka on samaa mieltä kuin minä. Niillä joskus lapset sinkkuroi ruokapöydässä ja tuloksena on "syöt tätä tai olet ilman". Yleensä lapset syö sit sitä mitä nokan eessä on, mieluummin kuin ovat nälissään.

Ja lapsilla tarkoitan alle n 16-vuotiasta ihmistä. Se ikäinen kait yleensä jo pystyy perustelemaan ja hakemaan tietoa jos haluaa esim ryhtyä kasvissyöjäksi. Aikuisen vastuulla on silti, tässä teini-iän vaiheessakin varmistaa että nuoriso tajuaa protskujen, rasvojen ym tarpeen ja tyydyttää ne eikä syö vaan kaurapuuroa tai kurkkua tai kasvispitsaa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Vaola
Kitisijä
Viestit: 4494
Liittynyt: 15.08.2005 10:36
Paikkakunta: pois

Viesti Kirjoittaja Vaola »

annepa kirjoitti:Vanhemmat, päättääkö teillä lapset mitä ruokaa tehdään ja mitä syödään?
Yhdessä koetetaan päättää. Tosin vanhemmilla on veto-oikeus olla hyväksymättä epäterveellisiä tms. vaihtoehtoja. Yhdessä keskustellen tulee perusteltua lapsille mm. erinäisten ruoka-aineiden tarpeellisuus.

Jokainen joutuu välillä syömään niitä ei niin kivojakin juttuja, kun muut haluaa, mut sellaisia safkoja en tietenkään tee jotka tulee joltakulta ylös.
"Never wrestle with a pig. You get dirty and besides the pig likes it. -George Bernard Shaw
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

Vaola kirjoitti:
annepa kirjoitti:Vanhemmat, päättääkö teillä lapset mitä ruokaa tehdään ja mitä syödään?
Yhdessä koetetaan päättää. Tosin vanhemmilla on veto-oikeus olla hyväksymättä epäterveellisiä tms. vaihtoehtoja. Yhdessä keskustellen tulee perusteltua lapsille mm. erinäisten ruoka-aineiden tarpeellisuus.

Jokainen joutuu välillä syömään niitä ei niin kivojakin juttuja, kun muut haluaa, mut sellaisia safkoja en tietenkään tee jotka tulee joltakulta ylös.
Kuulostaa järkevältä, erityisesti siinä vaiheessa kun lapsen kanssa pystyy keskustelemaan. Yritäpä tosiaan 2-vuotiaan kanssa keskustella että millä sitä tänään kupu täytettäis.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Gaia

Viesti Kirjoittaja Gaia »

^Jo 5-vuotiaan kanssa pystyy alkeellisesti keskustelemaan ja sopimaan asiasta. Päävastuu ja -päätäntävalta on kuitenkin sillä, joka ruuan tekee :)
Toki on päiviä, jolloin muksu söisi pelkkiä nakkeja tai keksejä mutta saa arvata toteutuuko toive... :roll:
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Varmasti tulen noudattamaan Vaolan linjaa. 18kk tyttömme osaa jo vaatia sitä mitä haluaa, jos saisi itse päättää millä eläisi; tällä hetkellä se olisi fetajuusto "eta, eta, eta". Osaa jo ilmaista mitä ei suuhunsa laita; kädellä pois työntäminen, suun tiukasti kiinni pitäminen ja osoittaminen siihen ruoka-aineeseen minkä suuhunsa haluaa, tiukka "ei" yms. Kyllä se syöminen on tähän mennessä hoitunut ihan puhumalla ympäri vaikka pieni onkin. Ja yleensä lopputulos on mielestään "yvää". Ainoa mitä en "syötä" on riisipuuro, se yökitään ulos, joten saa muuta puuroa jos meillä miehen kanssa riisipuuroa.
Avatar
Vaola
Kitisijä
Viestit: 4494
Liittynyt: 15.08.2005 10:36
Paikkakunta: pois

Viesti Kirjoittaja Vaola »

Jälkkärit toimivat hyvinä houkuttimina. Jo pienikin lapsi oppii nopeasti, että semmoista ei sit tosiaan tule, jos ei ruoka maistu. Tietysti tuossa on se kimprantti, että pitäisi sitten löytää se jälkkäri jolla voi houkutella vaikka joka päivä... Meidän tytöillä se oli viinirypäleet. :)

Lasten makukin muuttuu onneksi muuttuu. Meillä on välillä tosi vaikeaa kun suunnilleen kaikki tuntuu olevan "yäk" ja taas parin kuukauden päästä "nam". Inhokkeja pyrin sitten tarjoamaan eri muodoissa, mutta jos jokin on ihan selkeästi todella vastenmielistä niin sitten en muutamaan toviin sitä tee. Enhän pakota itseänikään syömään sellaista ruokaa, joka yököttää.
"Never wrestle with a pig. You get dirty and besides the pig likes it. -George Bernard Shaw
Gaia

Viesti Kirjoittaja Gaia »

Onko kukaan teistä hiotuttanut kotonaan parkettilattiaa?
Tuleeks siitä ihan järkky pöly? (siis onko parketinhiojilla sellaiset laitteet, jotka eivät pöllytä lakkapölyä huoneeseen...?)
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

En ole kotonani hiotuttanut, mutta ei siitä mihinkään pääse; pöly menee joka paikkaan, vaikka olisikin sivistyneet, pölynimurilla varustetut vehkeet.

Ylipaine ulos ja kelmut sisäänpäin niin pääsee luultavimmin helpoimmalla, mutta ei silti ilman ongelmia.

Lyhyesti siis, jos olet moiseen ryhtymässä, suosittelen ennen kamojen sisään siirtoa toteuttamaan. Tuollainen hienojakoinen pöly kun kertakaikkiaan menee jokapaikkaan, jopa tapetin väliin.

edit: ja siis se lakkapöly ei ole niinkään ongelmallista, vesioheinteisilla varsinkaan. Puupöly on.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Gaia kirjoitti:Onko kukaan teistä hiotuttanut kotonaan parkettilattiaa?
Hiotutin + lakkaututin kun olin muuttanut edellisestä asunnostani tavarat pois. Hintakaan ei ollut paha. Tuli siisti ja pölyäkään ei ollut pahanlaisesti. Kovin pölyisessä asunnossa kai lakkaus ei onnistu oikein kunnolla, vaan lakkaan tulee kaikenlaisia knöölejä tms.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2199
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Gaia kirjoitti:Onko kukaan teistä hiotuttanut kotonaan parkettilattiaa?
Tuleeks siitä ihan järkky pöly? (siis onko parketinhiojilla sellaiset laitteet, jotka eivät pöllytä lakkapölyä huoneeseen...?)
Ennen kuin muutettiin, parketti hiottiin ja lakattiin. Kolmessa huoneessa ei parkettia ollut ja niihin roudattiin jotain asuntoon jo kannettuja kodinkoneita jemmaan ja muistaakseni vielä koitettiin teippailla ovien rakoja umpeen mutta olivat silti hienon puupölyn peitossa. Samoin seinät ja ovet. Pölyn kanssa tietysti pärjättiin, kun ei vielä asunnossa asuttu mutta voi elämä mikä haju lakkauksesta tuli. :laatta: Viikon päästä sekin tasaantui siedettäväksi.
Elämä kantaa, jos sen antaa
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Onko palstan vanhimpien vakkareiden joukkoon kuuluva petilammas hylännyt meidät? Liittyykö asiaan draamaa?
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:Liittyykö asiaan draamaa?
Kyllä.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Liittyykö asiaan draamaa?
Kyllä.
Ahaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

En usko!!
Work like a captain, play like a pirate.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Liittyykö asiaan draamaa?
Kyllä.
Ahaa.
Jep.
Vastaa Viestiin