saira kirjoitti:Onko mahdollista sitten ajatella asiaa niin, että lapsi tiedostaisi sukupuolensa, mutta myös vahvuudet ja toisaalta heikkoudet mitä sukupuolen mukana tulevat? Koska muun maailman asenteita on vaikeampi muuttaa, mutta jos lapsen opettaa suhtautumaan oikein vastaan tuleviin tilanteisiin, ja opettaa rakentavan tavan ajatella asioista, niin eikö se olisi kestävämpää kuin sukuuolen neutralisoiminen?
Miksi täällä puhutaan "sukupuolen neutralisoimisesta", kun käsittääkseni kukaan ketjussa ei sellaista kannata? Toistetaan nyt vielä: uskon sukupuolen tulevan kyllä luonnollisella tavalla esiin ilmankin kulttuurisia vaikuttimia. Kulttuuriset vaikuttimet ovat se asia, jonka haluaisin kyseenalaistaa.
Se, että opettaa lapselle hyvän tavan suhtautua tilanteisiin, on juuri sitä mihin pyrin, paitsi että tuon lisäksi yritän olla opettamatta lapselle huonoja tapoja suhtautua tilanteisiin. Tytöt esimerkiksi kasvatetaan yhä liian kilteiksi. Eli heille opetetaan (yleensä tiedostamatta) siinä asiassa erilaiset rajat kuin pojille. Tästä voi olla ihan todella merkitseviä seurauksia elämän aikana. Pojille puolestaan opetetaan muunlaisia huonoja suhtautumistapoja.
Esimerkki: Olen parhaillaan tekemässä lopputyötäni. Osastollani eräs päättävässä asemassa oleva henkilö sattuu olemaan hieman päästään vialla. Hän kehittelee kaikenlaisia mielivaltaisia sääntöjä, joita käy sitten yhtäkkiä suullisesti ilmoittamassa niille opiskelijoille, jotka sillä hetkellä sattuvat olemaan paikalla. Esimerkiksi että kaikkien lopputyön osa X tulee olla valmiina päivään Y mennessä, tai valmistuminen kevään publiikissa ei ole mahdollista (ja tämä tullaan siis ilmoittamaan alle paria viikkoa ennen mainittua päivää, eli ei ole käytännössä mahdollista eikä järkevää toteuttaa). Tällaiset vaatimukset voi minun mielestäni jättää täysin huomioimatta, koska tokihan deadline-päivät on ilmoitettava tällaisten monta kuukautta kestävien projektien alussa, kirjallisesti tai muulla virallisella tavalla, ja kaikille opiskelijoille joita asia koskee. Jos keväällä tulee mieleen että opinnäytetöiden aikatauluja halutaan muuttaa, muutoksen voi saada koskemaan aikaisintaan seuraavaa vuotta, jolloin uusi päivä ilmoitetaan ihmisten aloittaessa opinnäytetyöprosessejaan.
Osa naisopiskelijoista on kuitenkin niin auktoriteettiuskoisia, että heille ei tule mieleenkään kyseenalaistaa tällaisia hatusta vedettyjä määräyksiä. Itsekin käyttäydyin noin vielä kymmenen vuotta sitten, ja mietin mistä voi johtua että miehille tuntuu olevan jotenkin eri säännöt monessa tilanteessa. Sitten tajusin, että miehille on virallisesti kyllä ihan samat säännöt - he vain rikkovat sääntöjä helpommin. Ja jos sääntöjä rikkoo siten, että vastapuolen näkökulmasta ei ole järkevää ryhtyä langettamaan sanktioita, tilanteesta ei seuraa mitään ikävää. Esimerkiksi tässä tapauksessa mainitun hullun määräilijän mielivallan alla on aivan turha kärvistellä, koska hänenkin etunsa mukaista on, että ihmiset valmistuvat. Uskon siis itsekin valmistuvani kevään pubiikissa, vaikka en näitä outoja viime hetken vaatimuksia noudatakaan. Ne kiltimmät naiset kärsivät tästä tilanteesta kovasti, koska aivan samoin kuin itsekin tein aiemmin, he tulkitsevat tilanteen siten, että minua koskevat eri säännöt kuin heitä.
Itselläni on mennyt monta vuotta tämän uuden toimintatavan opetteluun, eikä se aina selkäytimestä tule vieläkään. En todellakaan halua, että mahdollinen tuleva tyttärenikin joutuu elämään kolmekymmentä ensimmäistä vuottaan tällaisen (tai muiden vastaavien) rajoitteen kanssa.