Ylermi Ylihankala kirjoitti:Manaaja kirjoitti:Jos mä olisin vetänyt lääkärin määräämänä erilaisia kolestrolilääkkeitä kitusiini jo kolmekymppisenä, mä ehkä kuuntelisin aika nöyrästi jos joku yrittäis kaivaa pointtia mun ruokavalioni mahdollisista ongelmista.
Mahtaa olla substanssi vähissä, kun piti kolesteroli-kortti ottaa käyttöön. Tuo on kohdallani perimästä johtuva juttu, ihan lääkärin kanssa ollaan näin päätelty.
Nyt tuli yllättävän hauska heitto kaverilta, joka on todennut useampaan otteeseen että ylipaino sen sijaan on indikaattori laiskuudesta, vastuuttomuudesta, välinpitämättömyydestä sekä huonoista ruokailutottumuksista sen sijaan että ongelma voisi olla suureksi osaksi seurausta samanlaisista metabolisista poikkeavuuksista, jotka voivat olla periytyviäkin.
Ruokavaliolla saan osan, ehkä 30 prossaa alennettua sitä huonoa laatua, mutta ei tuo nyt liity mitenkään siihen mistä tässä oli kyse.
Ihan mielenkiinnosta: Mistä sä voit tietää sen, jos vedät jotain vaaleita viljatuotteita pääravintona? Kai sulla on tieto siitä, että nopeilla hiilihydraateilla ja kohonneella LDL:llä on aika pirunmoinen kausaliteetti? Mitä suuremman osan saat ravintosi energiasta nopeista hiilihydraateista, sitä suuremmin se vaikuttaa LDL:n nousuun, varsinkin jos ravinto sisältää öljyjä.
Tässä oli kyse siis siitä, että sinun täytyi TAAS jostain syystä tulla pätemään siitä, että öljytuna ja makarooni sekä salaatti ovat juuri minulle huonoa ravintoa.
No salaatistahan sä et tosiaan maininnut yhtään mitään. Eikä kyse ollut sinusta vaan siitä onko vaalea makaroni ja öljytuna kovin ravitsevaa, ja että mitä ravitsevuudella tarkoitetaan. Energiaahan siitä saa paljon ja nopeasti. Veren sokeri- ja LDL-kolestroliarvot vauhdikkaaseen nousukiitoon, joten joo, on se siltä kantilta ihan ravitsevaa, jos ravitsevuudella tarkoitetaan nopeaa energiansaantia.
Mutta noin muuten valkoinen makaroni ja öljytuna yhdessä taas ovat ravinnollisesti suhteellisen huonoa ruokaa, sillä se sisältää suhteellisen vaatimattomasti hivenaineita, vitamiineja sekä kuituja, joiden saantia yleensä pidetään ravintotieteellisesti tärkeänä asiana kun puhutaan ruuan ravitsevuudesta. Ei siitä oikein pääse yli eikä ympäri, ja olen siitä pahoillani jos se noin kamalasti suututtaa sinua että saat mongerrettua ainoastaan henkilökohtaista läskikusipääläppää takaisin.
Ja jos nyt ihan sinusta puhutaan, niin sinuna kyllä heittäisin moisen makaronipaskan viemäriin, jos kolestroliarvot ovat katossa ilman lääkkeitä. Ei silloin ole varaa oikein syödä muuta kuin vihanneksia ja rasvatonta lihaa - tiedätkö - niinkuin ei ole niillä korkeisiin verensokeriarvoihin taipuvilla läskeilläkään, joihin ei kaloriteoriat tunnu normaalisti pätevän niinkuin keskivertojamppoihin, vaikka söisi suhteellisen terveellisesti ja energian saanti ja kulutus olisi paperilla tasapainossa.
Molemmilla vanhemmillani on muuten kohonneet LDL-kolestroliarvot, kakkostyypin diabetekset sekä kohonneet verenpaineet. Onhan ne periytyviä juttuja joo, ja sitä joutuu tekemään tavallista enemmän töitä sen eteen, että arvot pysyvät kurissa. Mutta jos nuo metaboliikkaan vaikuttavat jutut tai joku muu vastaava periytyvä metabolinen poikkeavuus aiheuttaisi ylipainoa, niin silloin kyllä kyse olisi ainoastaan laiskuudesta, vastuuttomuudesta, välinpitämättömyydestä sekä huonoista ruokailutottumuksista. Vaimitensenytoli!