En ole koskaan ajanut porintietä 25 tietä(?) pitemmälle, joten en tiedä.Toimistorotta kirjoitti:Ajan, työni puolesta paljonkin. Erityisesti porintietä, joka usealta pätkältä nopeusvalvottu. Minulla ei ole vaikeuksia noudattaa lakia riittävällä toleranssilla, en ole koskaan saanut sakkoa vaikka olen ajanut tutkaan kymmeniä kertoja.
Jos on kiire, lähde aiemmin. Sakoista voi syyttää vain itseään.
En ole ikinä saanut sakkoja kameratolpasta. Vastustan ylenmääräistä (kamera)valvontaa siksi, että siitä tulee ajaessa turhaa stressiä vaikka koettaisikin noudattaa liikennesääntöjä. Ja silti aina hullut paikalliset tai muut tien tuntevat ajavat kameravalvotuilla teillä hulluja nopeuksia.
Ja jos tiellä on kameravalvonta saa ihan rauhassa ohittaa ylämäessä ja pahoissa mutkissa eikä juuri mistään muustakaan liikennesäännöstä tarvitse piitata. Kunhan nyt jarruttaa kameratolpan kohdalla. Kiinnijäämisriski on vaan niin olemattoman pieni.
Korpeaa se, että koetat ajaa suunnilleen edes lain rajoissa ja hämmästellä kun tien tuntevat kaaharit ja ties mitkä piripäät uhmaavat melkein painovoimankin lakeja hulluilla tempauksillaan. Ja kuka se saakaan sakot ja päätyy tilastoihin? No, tietty se joka erehtyy moottorijarrutuksella menemään 80 -> 60 alueen muutosta kohti esimerkkitiellämme.
En näe käytännössä pelkillä kameroilla hoidettua valtatievalvontaa edellä mainituista syistä kuin pelkkänä rahastuksena. Ei sekään haittaisi jos sakot edes olisivat eurooppalaisella keskitasolla, mutta se hulluushan täällä on vedetty myös naurettavuuksiin asti.