Lähetetty: 26.10.2009 15:21
Vainoharhaisuus on kiva juttu.
Kitinää elämästä, ihmisistä ja kaikesta muusta tärkeästä
https://beta.kitina.net/
Kaikki pakot ovat perseestä. Näin yleisesti.Mayah kirjoitti:Vainoharhaisuus on kiva juttu.
Kuka sua on pakottamassa luovuttamaan elimesi?exPertti kirjoitti:Kaikki pakot ovat perseestä. Näin yleisesti.Mayah kirjoitti:Vainoharhaisuus on kiva juttu.
Lainsäätäjä. Niin ellei jotenkin mystisesti olla kuultu jostakin, että vastustan sitä.Mayah kirjoitti:Kuka sua on pakottamassa luovuttamaan elimesi?
No jos vielä kerran viitsisit näyttää sen tekstin, jonka perusteella teit tuon päätelmäsi, niin olisin vähän viisaampi.exPertti kirjoitti:Lainsäätäjä. Niin ellei jotenkin mystisesti olla kuultu jostakin, että vastustan sitä.Mayah kirjoitti:Kuka sua on pakottamassa luovuttamaan elimesi?
Ilmoittamalla kaikkialle ja kaikille mahdollisille tahoille, että vastustat k.o toimenpidettä? Sitten eikun toivotaan, että sana menee perilleMitenkähän se vastustus saadaan tietoon jos ei niitä suostumuksiakaan nykyään saada mitenkään selville?
Ja bubbling under se iso ihmismassa joka ei ole innostunut elintensä luovutuksesta, mutta ei kehtaa kieltäytyä ja leimautua itsekkääksi.
Ei olekaan. Haluaisin asian olevan niin jatkossakin.Mayah kirjoitti:^ Tähän mennessä ei ole otettu keneltäkään elimiä (Suomessa) väkisin, tuskin tulevaisuudessakaan. Jos tahdot uskoa toisin, niin siinäpähän sitten tappelet.
Ei nyt millään pahalla, mutta nämä sinun juttusi alkaisivat kaivata jo pikku hiljaa hymiöitä. Tunnut pelottavan vihaiselta joskus.Lilo kirjoitti:^ Sanoo siis Pertti, jonka oma, huomattavan analyyttinen ote asiaan perustuu vankkumattomaan salaliittoteoriaan, jossa Tohtori Frankenstein ja hänen petomainen sairaanhoitaja-armeijansa kärkkyvät vesi kielellä kaikkien sairaalaan tuotavien potilaidensa vielä lämpöisiä ja sykkiviä elimiä rakentaakseen niistä hirviöitä.
Ah, no mutta siinäpä sinulle yksi pelon aihe lisää entisten joukkoon!exPertti kirjoitti:
Ei nyt millään pahalla, mutta nämä sinun juttusi alkaisivat kaivata jo pikku hiljaa hymiöitä. Tunnut pelottavan vihaiselta joskus.
Nainen kauppaa miestään netissä näinkin avoimesti, huh!milli kirjoitti:mä voisin luovuttaa vähän käytetyt aivot ..
Itsehän manasit pohjolan pimeitä voimia esiin.urpiainen kirjoitti:Pertti on kyllä kiitettävän luotettava.
Ymmärtääkseni siis lakimuutoksessa on kyse oletusarvon uudelleenmäärittelystä: nyt tarvitaan eksplisiittinen lupa käyttää (muuten ei käytetä, vaikka laki antaisi kai jo nyt mahdollisuuden?), jatkossa tarvitaan eksplisiittinen kielto käyttää (muuten käytetään). Molemmat käytännöt jättävät päätösvallan yksilölle. Erona vain se, miten suhtaudutaan apaattiseen enemmistöön, joka ei vaivaudu kantaansa ilmaisemaan: autetaanko muita vai annetaanko mennä biojätteeseen niin elinten kuin elinten tarvitsijoidenkin. Uudistusta tukee sekin, että kyselytutkimusten mukaan apaattisten enemmistö tukee elintensä käyttöä hoidossa, mutta eivät vaan saa aikaan lupalappua (olen itsekin tällainen). En millään näe tätä kovin radikaalina uudistuksena, enkä varsinkaan huonona sellaisena (edes elinsiirtojen vastustajan näkökulmasta).
Pertsa kun pilkkaa Mayahin "analyyttisia perusteita" niin olisi kiva kuulla Pertin omat "analyyttiset perusteet" kannalleen. Siis (i) miksi kukaan kieltäisi elintensä kuolemanjälkeisen käytön ja (ii) miksi tällainen kielto-oikeus pitäisi ihmisellä edes olla. Tässä kuitenkin puhutaan tilanteesta, jossa asianomaista ei määritelmän mukaan enää edes ole, eikä näillä elimillä ole mitään käyttöä omaisillekaan (muuhun perintöön vertaaminen on siis harhaanjohtavaa), mutta ottamalla elimet käyttöön voidaan pelastaa ihmishenkiä ja poistaa mittaamattomissa määrin inhimillistä kärsimystä. Ai niin, "analyyttiseksi perusteeksi" ei kelpaa irrationaalinen paranoia elinten ryöstelystä potentiaalisesti toipuvilta potilailta.
No ei juuri, tympii vaan tuo tykityksesi. Luultavasti voinet toki sanoa puolustukseksesi samat sanat minulle.Lilo kirjoitti:Ah, no mutta siinäpä sinulle yksi pelon aihe lisää entisten joukkoon!
P.S Voisitko laatia minusta ihka oman salaliittoteorian?
Minusta on aika julmaa sanoa elinluovuttaminen turhaksi. Kuollut ei tee elimillään mitään ja läheisten kanta on varmaankin melkein aina varmuuden vuoksi kieltävä. Kyllä minä toivoisin, että minusta olisi vielä kuoltuani iloa jollekulle elämän jatkumisen muodossa, kun kuitenkin kuoleminen tuottaa niin paljon surua.exPertti kirjoitti:Itsehän manasit pohjolan pimeitä voimia esiin.urpiainen kirjoitti:Pertti on kyllä kiitettävän luotettava.
Ymmärtääkseni siis lakimuutoksessa on kyse oletusarvon uudelleenmäärittelystä: nyt tarvitaan eksplisiittinen lupa käyttää (muuten ei käytetä, vaikka laki antaisi kai jo nyt mahdollisuuden?), jatkossa tarvitaan eksplisiittinen kielto käyttää (muuten käytetään). Molemmat käytännöt jättävät päätösvallan yksilölle. Erona vain se, miten suhtaudutaan apaattiseen enemmistöön, joka ei vaivaudu kantaansa ilmaisemaan: autetaanko muita vai annetaanko mennä biojätteeseen niin elinten kuin elinten tarvitsijoidenkin. Uudistusta tukee sekin, että kyselytutkimusten mukaan apaattisten enemmistö tukee elintensä käyttöä hoidossa, mutta eivät vaan saa aikaan lupalappua (olen itsekin tällainen). En millään näe tätä kovin radikaalina uudistuksena, enkä varsinkaan huonona sellaisena (edes elinsiirtojen vastustajan näkökulmasta).
Pertsa kun pilkkaa Mayahin "analyyttisia perusteita" niin olisi kiva kuulla Pertin omat "analyyttiset perusteet" kannalleen. Siis (i) miksi kukaan kieltäisi elintensä kuolemanjälkeisen käytön ja (ii) miksi tällainen kielto-oikeus pitäisi ihmisellä edes olla. Tässä kuitenkin puhutaan tilanteesta, jossa asianomaista ei määritelmän mukaan enää edes ole, eikä näillä elimillä ole mitään käyttöä omaisillekaan (muuhun perintöön vertaaminen on siis harhaanjohtavaa), mutta ottamalla elimet käyttöön voidaan pelastaa ihmishenkiä ja poistaa mittaamattomissa määrin inhimillistä kärsimystä. Ai niin, "analyyttiseksi perusteeksi" ei kelpaa irrationaalinen paranoia elinten ryöstelystä potentiaalisesti toipuvilta potilailta.
En minä mitään muuta maininnutkaan kuin oletusarvon muutoksen. Mutta aina kun oletusarvoksi muutetaan, että sinun pitää kieltäytyä eikä suostua se muuttaa asetelmaa muutenkin. Minä tunnen hyvinkin monta ihmistä, jotka mieluusti vastentahtoisesti suostuisivat "hyvän tarkoituksen vuoksi" tekemään jotakin jota eivät oikeasti halua. Voitteko oikeasti väittää, että Te että tunne?
Ei minulla muuta analyyttisyyttä ole kuin se, että:
- Jos oletusarvoisesti sinun pitää nähdä vaivaa, että saat kielteisen kantasi tuotua julki monet jättävät sen tekemättä. Katsokaa vaikka jo Mayahin mainitsemaa äänetysprosenttia. Puhumattakaan kun tässä on kyse asiasta, josta moni ei ehkä julkisesti kehtaisi myöntää kieltäytyvänsä tästä.
- Jos on lainsäädäntö niin Murphyn laki jo ennustaa, että jos sitä voidaan käyttää väärin, sitä käytetään väärin.
Loppukevennyksenä:
Johan tieteiselokuvissakin ihmiset jauhettiin kuoltuaan elävien rehuksi. Mitäs väliä silläkään jonkin ajan jälkeen on, eihän niillä elimillä mitään muutakaan käyttöä ole.
Eli olen yleisesti vastaan kaikkea turhaa pakottamista.
Jos jutuissasi tosiaan sattuu joskus olemaan asiaa, jonka pystyt oikeasti perustelemaan, lupaan harkita!exPertti kirjoitti:
Muutenkin oletan, että odotat aina kun tartun näppäimistöön minun kirjoittavan jotakin täysin paskaa, joten et voi (tältä minusta tuntuu) koskaan ajatella voisiko minun jutuissani kerrankin olla edes siteeksi asiaa.
Sehän on yksiselitteisen hyvä asia, että "Jos oletusarvoisesti sinun pitää nähdä vaivaa, että saat kielteisen kantasi tuotua julki monet jättävät sen tekemättä", koska silloin saadaan paljon aiempaa useampia elinsiirtojen tarvitsijoita pelastettua/autettua. Jos omien elinten hautaaminen on niin kovin tärkeä asia, että muiden kärsimysten lievittämisen mahdollisuus ei siinä mitään paina, voidaan kyllä edellyttää kieltolapun täyttämisen vaivannäköä.exPertti kirjoitti:Ei minulla muuta analyyttisyyttä ole kuin se, että:urpiainen kirjoitti:Pertsa kun pilkkaa Mayahin "analyyttisia perusteita" niin olisi kiva kuulla Pertin omat "analyyttiset perusteet" kannalleen. Siis (i) miksi kukaan kieltäisi elintensä kuolemanjälkeisen käytön ja (ii) miksi tällainen kielto-oikeus pitäisi ihmisellä edes olla. Tässä kuitenkin puhutaan tilanteesta, jossa asianomaista ei määritelmän mukaan enää edes ole, eikä näillä elimillä ole mitään käyttöä omaisillekaan (muuhun perintöön vertaaminen on siis harhaanjohtavaa), mutta ottamalla elimet käyttöön voidaan pelastaa ihmishenkiä ja poistaa mittaamattomissa määrin inhimillistä kärsimystä. Ai niin, "analyyttiseksi perusteeksi" ei kelpaa irrationaalinen paranoia elinten ryöstelystä potentiaalisesti toipuvilta potilailta.
- Jos oletusarvoisesti sinun pitää nähdä vaivaa, että saat kielteisen kantasi tuotua julki monet jättävät sen tekemättä. Katsokaa vaikka jo Mayahin mainitsemaa äänetysprosenttia. Puhumattakaan kun tässä on kyse asiasta, josta moni ei ehkä julkisesti kehtaisi myöntää kieltäytyvänsä tästä.
- Jos on lainsäädäntö niin Murphyn laki jo ennustaa, että jos sitä voidaan käyttää väärin, sitä käytetään väärin.
Eli olen yleisesti vastaan kaikkea turhaa pakottamista.
Eli jos nyt Pertti kertoo perheelleen ja kavereilleen, että hänen elimiään ei sitten jumalauta kukaan mene viemään, niin ei niitä viedä. Omaisilta ei kysytä lupaa, vaan omaiset saavat sitten muistella, että mitäs se Pertti sanoikaan näistä elinluovutusjutuista. Jos omaiset eivät tiedä, niin sitten ne elimet (kai?) otetaan uusiokäyttöön.Jos sosiaali- ja terveysministeriön aikeet toteutuvat, niin uusi käytäntö sallisi elinten luovutuksen aivokuolleilta ilman eri kyselyjä paitsi jos tiedettäisiin, että luovuttajaksi aiottu on vastustanut asiaa. Alaikäisten osalta tilanne harkittaisiin erikseen.
...
Uudistusten lähtökohtana olisi ajatus, että kuollut on eläessään suhtautunut myönteisesti elinsiirtoihin, eikä sen vuoksi lupaa tarvitsisi erikseen hankkia.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ct4SdSuuDUQ[/youtube]urpiainen kirjoitti:nukutettuaan sinut rutiiniumpilisäkeleikkausta varten NuoriD yhtäkkiä lahtaakin sinut leikkauspöydälle saadakseen elimesi naapurihuoneen maksapotilaalle?
No ei. Nämä asiathan tässä pitäisi olla vastakkain (siis saako elintensä käytön kieltää vai ei), vaan eivätpä ole. Uusi ehdotuskaan ei valitettavasti aja kannatettavaa linjaa siitä, että elinten hyötykäyttö ajaisi hölmöilyn ohi, vaan antaa päinvastoin mahdollisuuden kieltää käyttö kokonaan, ilman muita perusteita kuin misantropinen vakaumus. Valitettavasti tässä on kyse vain oletusarvoisesta käytännöstä, jota noudatetaan, jos ilmausta muusta tahdosta ei ole. Eli kenekään oikeutta kieltää elintensä käyttö ei olla rajoittamassa, vaikka tietysti pitäisi.Mayah kirjoitti:Mutta loppujenlopuksi tässä on vastakkain kaksi asiaa, joista pitää valita se tärkeämpi; onko se tärkeämpää, että saadaan pelastettua ihmishenkiä, vaiko se, että ihminen, joka syystä tai toisesta ei tahdo lahjoittaa kuolemansa jälkeen elimiään niitä tarvitseville, saa tahtonsa läpi?
Pakottaminen on turhaa, ei elintenluovutus.EvaPeron kirjoitti:Minusta on aika julmaa sanoa elinluovuttaminen turhaksi. Kuollut ei tee elimillään mitään ja läheisten kanta on varmaankin melkein aina varmuuden vuoksi kieltävä. Kyllä minä toivoisin, että minusta olisi vielä kuoltuani iloa jollekulle elämän jatkumisen muodossa, kun kuitenkin kuoleminen tuottaa niin paljon surua.