Sivu 4/4
Lähetetty: 30.04.2008 10:50
Kirjoittaja NegaDuck
Oikeastaan vetytaloudessa ei ole niin paljon järkeä. Vedyn tuottamisessa menee paljon energiaa hukkaan koska prosessin hyötysuhde on huono (se vety-ydinvoimala kuulostaa tietty lupaavalta). Vety on tulenarkaa ja sen jakeluun pitäisi rakentaa uusi infrastruktuuri. Lisäksi vetyä on vaikea säilöä ja kuljettaa, ja ilmakehään karkaileva vety tuhoaa otsonikerrosta.
Kunhan akkuteknologia tästä vielä vähän paranee, niin sähköauto olisi paras ratkaisu. Infrastruktuuri on jo melkein olemassa - parkkimittarin kokoiset lataustolpat on helppo rakentaa sähköverkon jatkoksi, ja taloyhtiöiden parkkipaikkojen sähkötolpat voi muuttaa jatkuvasti lataaviksi. Silloin tuulivoimakin toimii paremmin, sillä verkkoon kytketyt sähköautot akkuineen voivat toimia säätövoimana. Tätä konseptia ollaan jo kovasti ajamassa esim. Kaliforniassa, jossa ladattavia hybridiautoja ajetaan markkinoille.
Vetyautojen vaatimaa polttokennoteknologiaa kannattaa kuitenkin kehittää. Vaikka vedystä ei tulisikaan de facto -energiansiirtomenetelmä, niin polttokennoautot ovat kuitenkin hyötysuhteeltaan parempia kuin polttomoottoriautot. Hyvässä hyötysuhteessa on tietty omat ongelmansa, kun moottori ei tuotakaan talvisin tarpeeksi lämpöä, ja sähköenergiaa täytyykin uhrata sisätilojen lämmittämiseen... can't have a cake and eat it?
Oli miten oli, se että autot eivät enää käytä bensaa tai riisseliä, ei vielä läheskään tee meitä riippumattomaksi öljystä. Sitä kun käytetään niin moneen muuhunkin. Se on kemian- ja muoviteollisuuden tärkeä raaka-aine. Öljyä käytetään välillisesti jopa lannoitteena (nitraattilannoitteet ovat yksi öljyteollisuuden ala), joten mehän käytännössä syömme öljyä, ja öljyn hinnan nousu saa ruuankin kalliimmaksi.
Lähetetty: 30.04.2008 12:09
Kirjoittaja Herra Manala
martza kirjoitti:Hinta/laatu on tässä paketissa kohdallaan, paitsi, että tuo bensan kulutus saisi olla hiukan pienempi, mutta ihmeen vähän Caliber kuitenkin kuluttaa kokoonsa nähden ja totta kai kaasujalan raskaus vaikuttaa suoraan kulutuksen määrään.
Kuluttaa vähän kokoonsa nähden? Öööh, sehän on ahdas almera-kokoluokan pikkuauto, joka on saatu visuaalisilla kikoilla näyttämään isolta. Ja hidas. Caliber R/T on pyhäinhäväistys Dodgen maineikkaalle R/T-merkinnälle.
Verrantona jo vaikkapa oma Octavia on Caliber R/T:tä
a) suurempi tiloiltaan
b) vähemmän kuluttava
c) suorituskykyisempi
Mä en oikeen näe Caliberin kohdalla niitä ruusunpunaisia ihmeitä mitä sä näet. Ja Caliberhan nimenomaan on tämän päivän 100A teinien keskuudessa. Joka huoltsikalla seisoo aina yksi sysimusta Caliber bling-bling vanteilla, madallus- ja levikesarjoilla, spoilereilla ja teinipopit raikuen.
Ai se oletkin sinä?
Lähetetty: 30.04.2008 12:13
Kirjoittaja NegaDuck
^ Sä aikoinaan suosittelit mulle Caliberia Civicin sijaan.

Lähetetty: 30.04.2008 12:37
Kirjoittaja martza
Herra Manala kirjoitti:
Kuluttaa vähän kokoonsa nähden? Öööh, sehän on ahdas almera-kokoluokan pikkuauto, joka on saatu visuaalisilla kikoilla näyttämään isolta. Ja hidas. Caliber R/T on pyhäinhäväistys Dodgen maineikkaalle R/T-merkinnälle.
Verrantona jo vaikkapa oma Octavia on Caliber R/T:tä
a) suurempi tiloiltaan
b) vähemmän kuluttava
c) suorituskykyisempi
Mä en oikeen näe Caliberin kohdalla niitä ruusunpunaisia ihmeitä mitä sä näet. Ja Caliberhan nimenomaan on tämän päivän 100A teinien keskuudessa. Joka huoltsikalla seisoo aina yksi sysimusta Caliber bling-bling vanteilla, madallus- ja levikesarjoilla, spoilereilla ja teinipopit raikuen.
Ai se oletkin sinä?
Caliber RT4 ei ole iso auto. Ulkomitoilla kikkailtu ja syö bensiiniä aika lailla, tässä olet oikeassa. Suurempaa en tarvitse, kun 90% ajoista istun siellä yksinään. Mitä taasen tehoihin tulee, on se riittävän tehokas minulle.
Tehoja 260hv
Huippunopeus 243
Kiihtyvyys 0-100km/s 6.0
Lähetetty: 30.04.2008 12:57
Kirjoittaja Herra Manala
martza kirjoitti:En tiedä, mikä minuun meni kuukausi sitten, kun päädyin jenkkiautoon.
Tarkoituksena oli vain käydä ihastelemassa autoja ja prkle, myyjä puhui mut ympäri ja sai myytyä mulle Dodge Caliber 2.4 RT:n.
Lohduttelin itseäni sillä muutamalla tosiasialla, että sain sitikasta todella hyvän hinnan ja se, että tässä iässä saa myös nauttia elämästä.
Hinta/laatu on tässä paketissa kohdallaan, paitsi, että tuo bensan kulutus saisi olla hiukan pienempi, mutta ihmeen vähän Caliber kuitenkin kuluttaa kokoonsa nähden ja totta kai kaasujalan raskaus vaikuttaa suoraan kulutuksen määrään.
martza kirjoitti:Caliber RT4 ei ole iso auto. Ulkomitoilla kikkailtu ja syö bensiiniä aika lailla, tässä olet oikeassa. Suurempaa en tarvitse, kun 90% ajoista istun siellä yksinään. Mitä taasen tehoihin tulee, on se riittävän tehokas minulle.
Tehoja 260hv
Huippunopeus 243
Kiihtyvyys 0-100km/s 6.0
Kato kato, paskanjauhaja vaihtoi autoa lennosta. Äsken olit kummasti R/T:n omistaja, nyt jo SRT4:n (jonka mallimerkintää et muista oikein) omistaja. Hieno juttu. Seuraavan kerran kun ajelet sillä SRT4:lläsi ja katselet polttoainepumpulla sen bensankulutusta, niin muistutathan autoasi siitä, että niitä aletaan tuomaan suomeen vasta ensi kuussa.
Lähetetty: 30.04.2008 14:18
Kirjoittaja martza
Herra Manala kirjoitti:
Kato kato, paskanjauhaja vaihtoi autoa lennosta. Äsken olit kummasti R/T:n omistaja, nyt jo SRT4:n (jonka mallimerkintää et muista oikein) omistaja. Hieno juttu. Seuraavan kerran kun ajelet sillä SRT4:lläsi ja katselet polttoainepumpulla sen bensankulutusta, niin muistutathan autoasi siitä, että niitä aletaan tuomaan suomeen vasta ensi kuussa.
Tulin juuri palaverista
Noh, noh.
Mulla on auto ollut 3 viikkoa ja tilauksen tein tammikuussa ja kutsun sitä edeltäjänsä mukaan vain RT:ksi.
Sorry, että en maininnut kaikkia adjektiivejä Super, De Lux, Sport, Turbo Ghia jne..
Lähetetty: 30.04.2008 14:28
Kirjoittaja Herra Manala
martza kirjoitti:Noh, noh.
Mulla on auto ollut 3 viikkoa ja tilauksen tein tammikuussa ja kutsun sitä edeltäjänsä mukaan vain RT:ksi.
Sorry, että en maininnut kaikkia adjektiivejä Super, De Lux, Sport, Turbo Ghia jne..
Kun jää kiinni paskanjauhannasta, selittely vain pahentaa asiaa.
Mitä kohtaa et ymmärtänyt lauseesta "niitä aletaan tuomaan suomeen vasta ensi kuussa"?
Lähetetty: 30.04.2008 14:40
Kirjoittaja martza
Herra Manala kirjoitti:
Kun jää kiinni paskanjauhannasta, selittely vain pahentaa asiaa.
Mitä kohtaa et ymmärtänyt lauseesta "niitä aletaan tuomaan suomeen vasta ensi kuussa"?
Otappa selvää asiasta.

Autoja on jo myyty Suomessa.
Mulle taisi auto sitten tippu taivaasta.
Hywää Wappua sulle kuitenkin.
Lähetetty: 30.04.2008 14:45
Kirjoittaja elco
Herra Manala kirjoitti:
Kato kato, paskanjauhaja vaihtoi autoa lennosta. Äsken olit kummasti R/T:n omistaja, nyt jo SRT4:n (jonka mallimerkintää et muista oikein) omistaja.
Eikä tässä vielä kaikki: martza on neuvokkaasti hommannut sen 18":n vanteilla vakiona tulevien 19":sien sijaan.
Joka tapauksessa martza on menossa kymppitonnilla naikkariin.
Lähetetty: 30.04.2008 15:27
Kirjoittaja Herra Manala
martza kirjoitti:Herra Manala kirjoitti:Kun jää kiinni paskanjauhannasta, selittely vain pahentaa asiaa.
Mitä kohtaa et ymmärtänyt lauseesta "niitä aletaan tuomaan suomeen vasta ensi kuussa"?
Otappa selvää asiasta.

Autoja on jo myyty Suomessa.
Mulle taisi auto sitten tippu taivaasta.
Myyty on toki, muttei toimitettu. Taisi tosiaan tippua taivaasta. Näin Autokeskus-miehenä pressipaperit lukaisseena uskon olevani aika paljon paremmin kartalla kuin "En muista onko mun auto joku Ghia" -martza. Kolme viikkoa sitten SRT4:iä ei ole maahantuojalla ollut toimitettavana, ja se on vain ikävän kylmä fakta. Koko auto vasta julkaistiin paperilla euroopan markkinoille 3.4.
No joka tapauksessa, kyllä sua kohtaan on pakko tuntea vähän sääliä. Joko sulla ei ole R/T:tä lainkaan mikä on alkanut kuulostamaan siltä todennäköisimmältä vaihtoehdolta tässä, tai sitten olet mennyt tilaamaan luuska-R/T:n tammikuussa ja nyt vituttaa niin helvetisti kun myyntiin on tullut SRT4 joka on käytännössä puolet tehokkaampi peli samaan rahaan.
elco kirjoitti:Herra Manala kirjoitti:Kato kato, paskanjauhaja vaihtoi autoa lennosta. Äsken olit kummasti R/T:n omistaja, nyt jo SRT4:n (jonka mallimerkintää et muista oikein) omistaja.
Eikä tässä vielä kaikki: martza on neuvokkaasti hommannut sen 18":n vanteilla vakiona tulevien 19":sien sijaan.
Lyön muuten satasesta vetoa, ettei "Otappa selvää asiasta" -martzalla ole edes sitä R/T:tä.
NP: Riki Sorsa - Haaveissa vainko oot mun
Lähetetty: 02.05.2008 8:51
Kirjoittaja Yönmustaritari
martza kirjoitti:
En kyllä hanki korvanoppia. Eikö nuo karvanopat ollut 70-luvun Datsun 100A:n tunnusmerkkejä.
Eikun hajukuuset. Karvanopat kuuluu jokaiseen automalliin vuosiluvusta riippumatta.
Lähetetty: 25.09.2009 18:48
Kirjoittaja Bhven
Ihan kuin olisin lukenut tämän ketjun aikaisemminkin. Tuli bonvoyage -fiilis.
Lähetetty: 25.09.2009 19:02
Kirjoittaja Pulkannaru
Vastataan kun kerran nostettiin.
Maantiellä n 4ltr/00km ja pks-ajossa n 5 ltr/100km. Dieseliä. Talvella n 2dl/100km enemmän.
Löpöä en käytä veroseuraumusten 'pelossa'.
Lähetetty: 29.09.2009 4:51
Kirjoittaja Manaaja
Vie kyllä ihan sikana toi luuska. Lähemmäs 9 kaupungissa ja maantiellä joku 6. Mutta se onkin niin mopo että joutuu koko ajan kengittämään otsasuoni paineessa.
Lähetetty: 29.09.2009 9:22
Kirjoittaja Vesper
Nykyinen liki kympin, tuleva alle 4

Lähetetty: 29.09.2009 9:30
Kirjoittaja Pulkannaru
^
Kaasujalkasi asennon tuntien (se mitä olet kirjoittanut tänne) ja työmatkasi huomioiden toteutuva työmatkakulutus tulee olemaan kesällä n 5 ltr/100km ja talvirajoituksilla n 4.4 ltr/100km. Jos siis jotakuinkin noudatat nopeusrajoituksia.
Raportoi muutaman tankillisen jälkeen arvasinko oikein !
Lähetetty: 29.09.2009 9:51
Kirjoittaja Vesper
^ No se tiedetään kyllä. Mut en voinut vielä laittaa faktaa, kun autoa vasta nikkaroidaan tehtaalla. Silti kulutus liki puoliintuu ja aineetkin vaihtuu bensasta naftaan, jei! Pikkulinnut kiittää!
Lähetetty: 30.09.2009 18:47
Kirjoittaja Kai Nalo