Lähetetty: 09.12.2007 22:56
Ei. Minun mielestäni kyllä.prosessi kirjoitti:Sinun mielestäsi ehkä.RolloTomasi kirjoitti:Kaikki on turhaa, elämäkin.prosessi kirjoitti:Ei kammottava, mutta äärimmäisen turha.
Kitinää elämästä, ihmisistä ja kaikesta muusta tärkeästä
https://beta.kitina.net/
Ei. Minun mielestäni kyllä.prosessi kirjoitti:Sinun mielestäsi ehkä.RolloTomasi kirjoitti:Kaikki on turhaa, elämäkin.prosessi kirjoitti:Ei kammottava, mutta äärimmäisen turha.
Olet kyllä ymmärtääkseni radikaali poikkeus tämän asian suhteen. Minusta elämä ei ole turhaa vaan hyvin kaunista.RolloTomasi kirjoitti:Ei. Minun mielestäni kyllä.
Eivät tietääkseni ole toisiaan poissulkevia asioita.Zeb kirjoitti:Minusta elämä ei ole turhaa vaan hyvin kaunista.
Mun mielestä ovat. Mikään erityisen kaunis ei voi olla turhaa.RolloTomasi kirjoitti:Eivät tietääkseni ole toisiaan poissulkevia asioita.
Miksi ei?Zeb kirjoitti: Mikään erityisen kaunis ei voi olla turhaa.
Korjaan mielipidettäni jos sopii: Mikään erityisen kaunis, jonka edes joku näkee tai kokee, ei voi olla turhaa. Siksi, että siitä on ollut jollekulle iloa.RolloTomasi kirjoitti:Miksi ei?Zeb kirjoitti: Mikään erityisen kaunis ei voi olla turhaa.
Ja miksi jonkun ilo ei ole turhaa?Zeb kirjoitti: Siksi, että siitä on ollut jollekulle iloa.
Siksi kun se tuntui siitä jostain hyvältä.RolloTomasi kirjoitti:Ja miksi jonkun ilo ei ole turhaa?
Miksi hyvältä tuntuminen ei ole turhaa?Zeb kirjoitti: Siksi kun se tuntui siitä jostain hyvältä.
Ei se ainakaan mun subjektiivisen kokemuksen mukaan ole. Ja suon mielelläni tuon ilon muillekin. Objektiivisesti tuskin pystyn perustelemaan sulle miksen esimerkiksi minä ole täysin turha. Jotkut kuitenkin ovat tätäkin mieltä.RolloTomasi kirjoitti:Miksi hyvältä tuntuminen ei ole turhaa?
Miksi ei ole?Zeb kirjoitti:Ei se ainakaan mun subjektiivisen kokemuksen mukaan ole.
No kun tuntuu hyvältä höhläRolloTomasi kirjoitti:Miksi ei ole?Zeb kirjoitti:Ei se ainakaan mun subjektiivisen kokemuksen mukaan ole.
Milloin olisin kasvanut kolmevuotiaan tasolta?BettyB. kirjoitti:Millon sä Rollo taannuit kolmevuotiaan tasolle?
Kyselyikä velvoittaa?RolloTomasi kirjoitti:Milloin olisin kasvanut kolmevuotiaan tasolta?
Niin joo, jatkan vielä sen verran, että mielestäni Linkola ei niinkään sorru tuohon aikaan sidoksissa olemiseen. Voisin kyllä kuvitella, että antiikissa hänen ajatuksensa olisivat herättäneet vähemmän keskustelua kuin tänä päivänä, koska ne olisi nielty sellaisenaan, eli kehityksen myötä niiden aiheuttama kitka lisääntyy, vaikkei ehkä tarpeeksi nopeasti.prosessi kirjoitti:Niinpä. Voi vain kuvitella minkä verran Linkolaa itseään ottaa päähän se, että hän kerta toisensa jälkeen on joutunut toitottamaan medialle, ettei hän itse ole linkolalainen, eikä kukaan tunnu tajuavan mitä hän sillä tarkoittaa. Varoittava esimerkki siitä, miten liian taitavalla retoriikalla voi hakata omat jalkansa poikki.Vadim kirjoitti:Ikävää minusta on se, että jotkut ylipäätään symppaavat linkolalaista antihumanismia, ja vielä ikävämpää, että useimmat eivät edes tajua tekevänsä niin.prosessi kirjoitti:Koska se herättää ajattelijan ajatusmaailmassa ikäviä ristiriitoja. Linkola puhuu epäselektiivisen joukkotuhonnan puolesta, mikä väkisinkin herättää ajatuksen selektiivisestä joukkotuhonnasta, joka puolestaan tuntuu ajatuksena vieläkin vastenmielisemmältä. Ja koska Linkola itse ei ole puhunut mitään selektiivisyydestä, tuntee ajattelija itsensä huonoksi ihmiseksi, koska hän kuvittelee että ajatus selektiivisyydestä on tullut ihan oma-aloitteisesti hänen mieleensä. Näppärää piruilua Linkolan taholta, ja täysin tarkoituksellista.
Minä olen välillä luokitellut itseni linkolalaiseksi, ei siksi että olisin samaa mieltä Linkolan kanssa, vaan koska kunnioitan hänen taitoaan tökkiä ihmiskuntaa hyvin osuvasti arkoihin paikkoihin. Itse asiassa en edes näe Linkolaa luonnonsuojelijana, vaan luonnonsuojelun kyseenalaistajana.
Tarkoituksellista epäjohdonmukaisuutta. Jos Linkola olisi vaatinut ihmiskunnan poistamista, jäisi tuo selektiivisyysmalli kokonaan ajattelun ulkopuolelle, puhumattakaan siitä, että kokonaan eroon pääsemisen mielekkyydestä ei edes ole mahdollista keskustella. Juupas-eipäs-jankkaus kun ei ole keskustelua, ja juuri keskusteluahan Linkola haluaa herättää.Linkolakaan ei ole kovin johdonmukainen, sillä "luonnon" säästymisen varmistamiseksi ihmiskunnasta olisi hyvä päästä kokonaan eroon.
Aivan. Joten Linkolan on pakko olla epäjohdonmukainen.En muista kenenkään onnistuneen perustelemaan sitä, miksi ihmisen itselleen antamasta (kielteisestä) merkityssisällöstä pitäisi tehdä loppu lopettamalla itse ihmiskunta. Tämän seurauksena näet kaikki merkitys lakkaa olemasta, syystä että tätä asiaintilaa ei voisi pitää "parempana" kuin nykyistä, koska mitään "parempaa" ei enää voisi olla, kun ainoa taho, ihminen, jonka määrittelemä tämä "parempi" on, ei enää olisi täällä sitä määrittelemässä.
Ylipäätään "luonnossa" kiusaa se, että ihmisen keksimää käsitettä pidetään "luonnollisena". Luonnollinen ei tietenkään ole luonnollista, kyllä sen ymmärtää lapsikin, ja siksi "luonnonsuojelu" onkin niin mielivaltaista puuhaa.Hylätty termiittikeko tai avaruuteen näkyvä kaatopaikka, ei niissä ole kovinkaan paljon muuta eroa kuin kokoluokka. Ei liene sattumaa, että kun pengoin läpi noita Wikipediassa mainittuja filosofeja, yhdisti antiikin luonnonfilosofeja muiltakin osin hyvin tiiviisti ajankohtaiseen politiikkaan ja maailmankuvaan sidottu pysähtynyt ajattelu. Minun mielestäni taas luontoa parhaiten kuvastava termi on muutos, ei pysähtyminen.
Ensiksikin: en ole juoppo. Alkoholinkäyttöni on ihan kohtuullista. Toiseksi: on olemassa Homeboyn mielipiteitä ja vääriä mielipiteitä.Gat kirjoitti:Daavid: SINÄKIN olet yksi vitun hihhuli, koska rajaat ne, joilla on muita TAVOITTEITA kuin sinulla "hihhuleiksi" Luulet siis onneton pelle, että sun arvot ja asenteet on jos ei Raamattuun niin Todellisuuden Kiveen Kirjattuja. Kuin Petri FB. Ja joo EW.
Vai mites silloin kun huutelit solvauksia autosi ikkunasta mieltään osoittaville "viherpiipertäjille". Tunsitko silloin että O.K, he haluaa eri asiaa kuin sinä, ja sinä vastustat heitä ja solvaat (hyväksyn asenteen vaan en tavoitettasi) .. vai ajattelitko, että SINÄ olet oikeassa ja he väärässä? Veikkaan sulle hihhulille (kiellilläpuhumista se on sunkin reaktio) jälkimmäistä.
Samat kivat tasapainon vuoksi myös muuten suvaitsemalleni Homeboylle. Ajan osin ja vain osin samaa asiaa kuin se mulle kännissä puheluita ördaava juoppo, mutta hänkin luulee onneton juttujaan jotenkin absoluuttisiksi.
Lyhyellä tähtäimellä kyllä (koska en halua eliminoida pitkää tähtäintä), pitkällä tähtäimellä en. Mutta jotta tästä ei syntyisi välitöntä väärinkäsitystä: en myöskään määrittele hyvinvoinniksi omien lyhytkestoisten mielitekojeni mukaan elämistä, paitsi poikkeustapauksissa, joita tietysti aina on. Toisaalta pitkän tähtäimen "epäitsekkyyskin" johtuu vain itsekkyydestäni. Uskon, ja kokemuksesta myös tiedän, että elämäni olisi kurjempaa, jos toimisin ympäristöäni (= maailma, muut ihmiset, eläimet, kasvit jne.) vastaan.NuoriDaavid kirjoitti:Annatko omalle hyvinvoinnillesi korkeampaa arvoa kuin jonkun muun hyvinvoinnille?EveryWoman kirjoitti:
Olen tyytyväinen silloin, kun toimin tekojen pitkäkestoisia seurauksia arvioimalla siten, että seuraukset ovat kaikkien osapuolien - siis myös itseni! - kannalta siinä määrin optimaalisia kuin minun sillä hetkellä on mahdollista nähdä.
Riippuu vaikutusten aikajänteestä ja teon pitkäaikaisten myönteisten vaikutusten tärkeydestä itselleni. Mitä pidemmälle ajassa kielteinen vaikutus ulottuu, sitä haluttomampi olen tekemään tuollaista tekoa. Kysehän ei näet todellisuudessa ole mistään yhdestä teosta, vaan lukemattomasta sarjasta erilaisia tekoja, jotka kaikki voi yrittää oikeuttaa itselleen ylläolevalla tavalla. Jos ihmisten hyvinvoinnin huononeminen on pitkäaikaista ja oman hyvinvoinnin lisääntyminen välitöntä, mikä usein merkitsee että se on myös lyhytaikaista, vaikutuksia ei voi ynnätä esittämälläsi kaavalla (siis siten, että jokainen teko nostaisi tekijän hyvinvointia pysyvästi aina yhden yksikön). Todennäköisempää on, että teon myönteisten vaikutusten haihduttua kauan sitten, kielteiset vaikutukset jäävät jäljelle. Mitä useamman tällaisen teon joku tekee, sitä selvemmin kielteisten vaikutusten kohteena olevat ihmiset (useimmiten tekijä mukaan lukien) myös kärsivät niistä vaikutuksista. Kun lasketaan mukaan lisäksi välilliset vaikutukset (esimerkiksi se, että tekijän ystävät tuntevat mahdollisesti suurempaa houkutusta samoihin tekoihin), saldo alkaa painua väkisinkin miinukselle.Jos voit tehdä teon A, joka lisää sinun hyvinvointiasi yhden yksikön, mutta vähentää samalla maapallon jokaisen muun ihmisten hyvinvointia 1/6 000 000 000 yksikköä, jolloin globaalisti saldo jää negatiiviseksi (maailman väkiluku 6,6 miljardia), niin teetkö ko. teon? Maapallon muiden ihmisten hyvinvoinnin vähenemä jää niin pieneksi, että heidän on mahdotonta havaita sitä.
Entä miten vastaat aikaväliä ja hyvinvoinnin määrittelyä ja havainnointia koskeviin kysymyksiini?Katso esimerkkini yllä. Maailman muiden ihmisten hyvinvoinnin vähenemä on niin vähäinen, että he eivät sitä havaitse. Vaikka vähennän tuon saman 1/6 000 000 000 aleneman omalta kohdaltani, niin käytännössä oma hyvinvointini nousee 1:llä.Millä aikavälillä hyvinvoinnin tulee ilmetä, että lasket sen vaikutukseksi? Entä miten arvioit, mikä ylipäätään on hyvinvointia? Mittaatko sitä rahassa, maasturien määrässä ja lomamatkojen pituudessa vai jotenkin muuten, miten?Haluatte siis ajaa maastureilla, vaikka se saattaa olla teille haitallista, olettehan osa joukosta kaikki maailman ihmiset. Miten tämä sopii yhteen mainitsemasi ykkösprioriteetin kanssa?Minä ja perheeni haluamme ajaa maastureilla, vaikka se kaikkien maailman ihmisten hyvinvoinnin kannalta saattaa olla haitallista.
Häh?Pidin sinua aiemmin hihhulina, sitten voitit palkinnon ja olit julkisuudessa ja otin hihhulistatuksen pois.
Miksi sitten ärsytän sinua silloin kun et pidä minua hihhulina?Jos sinä päädyt hihhulit-lokeroon, niin olet alaosastossa "ei ärsyttävät hihhulit".
Hyvinvoinnin määritelmä, aikaväli ja havainnointi ovat liian laajoja kysymyksiä minulle vastattavaksi käytettävissä olevalla efortilla.EveryWoman kirjoitti: Entä miten vastaat aikaväliä ja hyvinvoinnin määrittelyä ja havainnointia koskeviin kysymyksiini?
Pieni tarkennus: hän ei ollut silloin vielä vaimoni.EveryWoman kirjoitti:
Toinen kysymys: Muistelen sinun joskus pettäneen vaimoasi. Muistelen myös sinun sanoneen, että et tekisi niin enää. Miksi? Eikö teosta seuraava mielihyvä (kuinka kauan se sitten kestääkään) ylitä siitä seuraavaa haittaa, ainakin jos et kerro teosta vaimollesi?
No en täysinEveryWoman kirjoitti:
Häh?Pidin sinua aiemmin hihhulina, sitten voitit palkinnon ja olit julkisuudessa ja otin hihhulistatuksen pois.Et voi olla tosissasi?
Hihhuli on leima, jolla voi yrittää siirtää ärsyttäviä asioita lokeroon, jossa ollessaan ne eivät enää (toivottavasti) ärsytä.EveryWoman kirjoitti:Miksi sitten ärsytän sinua silloin kun et pidä minua hihhulina?Jos sinä päädyt hihhulit-lokeroon, niin olet alaosastossa "ei ärsyttävät hihhulit".
Kyllä sen palkinnon kuule pystyy kuka tahansa hihhulikin voittamaan.NuoriDaavid kirjoitti:No en täysinEveryWoman kirjoitti:Häh?Pidin sinua aiemmin hihhulina, sitten voitit palkinnon ja olit julkisuudessa ja otin hihhulistatuksen pois.Et voi olla tosissasi?
Kyllä kuitenkin myönnän, että ko. palkinto nosti arvostustasi silmissäni.
Niin minäkin uskon, ja toivon kaikkien muidenkin uskovan niin (nuo varajeesus-nimittelythän johtuvat yleensä juuri siitä, että tätä asiaa ei syystä tai toisesta ole ymmärretty). En ole mikään jumala.Siitä huolimatta edelleen uskon, että et täysin pysty elämään puheittesi mukaisesti, mutta pyrkimys on tietysti tärkeintä.
Hyvä, itsetuntemus rulaa!EveryWoman kirjoitti:En ole mikään jumala.
Et vain tunne itseäsi.EveryWoman kirjoitti:En ole mikään jumala.
Onnellisin on myös hyödyllisin pitkällä tähtäimellä.prosessi kirjoitti:Minä en pystyisi sanomaan lapselleni, että olisi tärkeämpää, että hän on hyödyllinen kuin että hän on onnellinen. Niinpä en sano sitä muillekaan.
En tunnekaan, täydellisesti. Vielä on toivoa!elco kirjoitti:Et vain tunne itseäsi.EveryWoman kirjoitti:En ole mikään jumala.