We could just run them red lights

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja elco »

^ No, minulla nyt sattuu olemaan asiasta aika voimakas mielipide ja kantasi - siis että kalloosi ei mahdu kankikaikkostyyliin ajatustakaan siitä, että omassa toiminnassa on perustavanlaatuista vikaa - ainoastaan vahvistaa sitä, että mielestäni luottamus poliisiin on Suomessa raakasti ylimitoitettua ja että poliisijohdossa on tyritty anteeksiantamattomasti. Ei huonosta moraalista ja lainkuuliaisuuden puutteesta voi kenttäväkeä syyttää: kyseessä on johtamisongelma.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ei sun mielipide ole päässyt unohtumaan. Toivottavasti löydät rauhan.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja elco »

Maailma on täynnä epäkohtia. Jonkun on taisteltava oikeudenmukaisuuden puolesta.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

elco kirjoitti:Maailma on täynnä epäkohtia. Jonkun on taisteltava oikeudenmukaisuuden puolesta.
Elco ei nuku, elco lepää.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

elco kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti: Mä tulkitsisin mieluummin niin, että nopeusrajoituksia on syytä nostella, jos nykyisten noudattamista poliisitkaan ei koe mielekkääksi.
No tuo on se toinen puoli, mutta se ei tässä ole se pointti.
No sun pointti oli mielestäni vähän huono. Ihme niuhotusta, sanoisin.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja elco »

Vagabondo kirjoitti: No sun pointti oli mielestäni vähän huono. Ihme niuhotusta, sanoisin.
Ihan vapaasti. Mielestäni poliisin lainrikkomiselle pitää olla nollatoleranssi; en oikein osaa nähdä mihin muuhun kohtaan se raja pitäisi vetää.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

elco kirjoitti:en oikein osaa nähdä mihin muuhun kohtaan se raja pitäisi vetää.
Jonnekin sinne rikesakon ja vankeusrangaistuksen väliselle alueelle?
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja So Hard »

On neljä ihmisryhmää joiden lainkuuliaisuuden pitää olla yli-inhimillistä tasoa. Tuomarit, syyttäjät, poliisit ja lainsäätäjät, l. ministerit ja kansanedustajat. Jos näin ei ole, muille sakkojen kirjoittelu on sattumanvaraista kiinnijäämisriskiin liitännäistä hölmöläisen hommaa. Kaikki muut paitsi ylle ymmärtävät miksi näin PITÄÄ olla. Niin ei toki ole, mutta sein ja sollen ovatkin eri jutskia.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja elco »

Vagabondo kirjoitti: Jonnekin sinne rikesakon ja vankeusrangaistuksen väliselle alueelle?
Kaupat tuli! Koska olen niin höveli jäppinen niin ekoista päiväsakoista ei stevarius vielä välttämättä kutsuisi, mutta tokista ei armoa.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Hans Jörgen
Kitinän uhri
Viestit: 824
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Oma punainen lankani aiheessa on luottamuspula. Jos poliisi voi toimia lain yläpuolella liikenteessä, niin miten voidaan olettaa tämän toimivan lakien mukaan muissakaan toimissa? Joo, ei voida väittää, että liikennesääntöjä rikkova poliisi olisi automaattisesti huono muilla moraalia vaativilla työnsä osa-alueilla, mutta ei voida myöskään enää varmuudella sanoa, ettei olisi. Ja kun poliisin pitäisi edustaa lain sanan toteutumisen järkähtämättömintä kivijalkaa sitä valvovana ja väärinkäytöksistä sanktioivana elimenä, niin on hieman kumma, jos poliisilta ei totuttuun tapaan tulekaan voida lähtökohtaisesti vaatia esimerkillistä nuhteettomuutta niin töissä kuin vapaallakin. Sen luottamuksen säilyttämisen takiakan koko koodisto on olemassa, mitä muuta väliä sillä on, miten poliisit erityisesti vapaa-ajoillaan (liikenneturvallisesti) kaahaavat?
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja elco »

Kalteva pinta ei minua tässä erityisesti kiihota, koska pahempien lipsahduksien sattuessa hommaan varmaankin puututtaisiin jotenkin: vaikka sitten toimilla poliiseja kohtaan joko väkivaltakoneiston tai omankädenoikeuden toimesta. Ongelma on pikemminkin moraalinen: ei vaan passaa, että poliisi kurittaa ei-poliiseja lainrikkomuksista, joita se itse ei välitä noudattaa. Oma luottamukseni poliisiin on kärsinyt kovasti ilmeisten lainkunnioitus- ja moraaliongelmien vuoksi - kuten tälläkin palstalla kivuliaasti on nähty - enkä pidä luottamuksen menettämistä laajemmin järin hyvänä asiana.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

elco kirjoitti: Kaupat tuli!
:sir:
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 15901
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Niba »

Maailmassa pitää myös taata mahdollisuus epäoikeudenmukaisuuteen, edes preferenssiksi..
Kun törmää poliisiin voi törmätä helpommin rikolliseen, koska rikolliset ja poliisit kiehtovat toisiaan..
Oliko mulla joku mielipide? Jos liikkuu liian lähellä poliiseja tulee helpommin pidätetyksi?
Olin poliisista jopa kättelyetäisyydellä mutta mitään ei tapahtunut.
Näin eilen kolme poliisiautoa Vantaalla liikkuessani, mutta todennäköisesti Vantaalla ei ole enemmän rikollisuutta kuin esimerkiksi Tattarinsuolla tai muualla Helsingissä.
Poliisi ei käskystä pidätä vain ainoastaan hyvästä syystä, jos heille sellaisen tarjoat virantoimituksessa.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

So Hard kirjoitti hyvin.

Mä en yksin yössäkään aja punaisia päin, inan vanhoilla kyllä joskus. En mielelläni edes kävele punaisia päin, en silloinkaan kun muut ennakoivat yleisesti, kuten esimerkiksi tässä maassa missä nyt olen. Kai se on joku iskostuma päässä. Samantapainen mutta voimakkaampi on se, etten aja humalassa. En mielelläni edes yhden annoksen jälkeen. Jotain muita pikkurikkeitä on tullut tehtyä, kuten vähäistä ylinopeutta ajettua.

Pienet satunnaiset liikennerikkeet eivät minun silmissäni aiheuta potkujen tarvetta kellekään, vaikka minua henkilökohtaisesti jostain syystä suuresti vituttavatkin perähikiällä punaisia päin ajavat, olivat sitten keitä vaan. En periaatteessa tykkää siitä, että ihmisille asetetaan erilaiset normit ammatin perusteella, joskin ääritapauksissa niin on varmaan pakko toimia.
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Kertokaas nyt ihan keskustelun mielekkyydenkin nimissä, mihin moitittaviin tekoihin te rinnastatte mainitseman kaltaisen satunnaisen punaista päin ajamisen?
Tämä oli iso osa alkuperäistä kysymystäni.

Ennen kuin sain lukea olevani idiootti paranoidi salaliittoteoreetikko.

Mutta hei, olen ennenkin tällä palstalla huomannut, että jotkut nimimerkit käyttäytyvät minua kohtaan kuin kapinoivat teinit. Olen oikeassakin elämässä huomannut, että jotkut teinit koettavat purkaa pahaa mieltään minuun. Muutkin kuin kotona olevat, joten kai ole tärkeässä asemassa tälläkin palstalla kanavoimassa ikiteinien pahaa mieltä. Yleensä ymmärtämisellä saa puheyhteyden auki.

:paijaa:

Mitä tulee väitettyyn paranoidisuuteeni niin kun nämä salaliitot saa lukea hesarista tai iltasanomista ("yksityisautoilua hankaloitetaan, että saataisiin joukkoliikenteen käyttäjämäärät nousuun") niin kyllähän Urpsunkin argumentointi tässä kohtaa on aika yllättävän hanurista.

Ja siis oma henkilökohtainen näkemykseni on yleisesti liikennevalovastainen. Ratkaisuja en ole tässä paranoidin yläasteen tupakkapaikan henkisessä POI ilmapiirissä ehtinyt tarjota. Eli mahdollisimman suuri osa toimimattomista valoista pitäisi korvata pienkiertoliittymillä ja isommat monitasoratkaisuilla. Ja ihan oikeasti kunnioitus valoja kohtaan lisääntyisi jos ne eivät ohjaisi yksittäisiä kadullaliikkujia 24/7. Viimeinen ei vaatisi edes lisäkuluja, mutta silti se tuntuu olevan jostakin syystä täysin mahdoton toteuttaa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 4053
Liittynyt: 23.01.2014 10:59

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mä en pysty samaistumaan tähän moraalikouristukseen, jonka mukaan poliisin tulee vapaallaan olla ehdottoman 130%:n nuhteeton oikeuden palvelija. Mun mielestä siinä on jotain uskonnollista. Että lait ovat Jumalan meille antamia ja Jumala suuttuu, jos pappi (poliisi) niitä pilkkaa.

Toki poliisilta pitää vaatia suurempaa nuhteettomuutta kuin taviskansalaiselta. Normaali työntekijää ei irtisanota rattijuopumuksen takia, poliisille niin käy ja se ok. Mutta täydellisen nuhteettomuuden vaatimus ei ole realistista.
Minkälaisen maailman aiomme jättää Keith Richardsille?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja exPertti »

James Potkukelkka kirjoitti:Mä en pysty samaistumaan tähän moraalikouristukseen, jonka mukaan poliisin tulee vapaallaan olla ehdottoman 130%:n nuhteeton oikeuden palvelija. Mun mielestä siinä on jotain uskonnollista. Että lait ovat Jumalan meille antamia ja Jumala suuttuu, jos pappi (poliisi) niitä pilkkaa.

Toki poliisilta pitää vaatia suurempaa nuhteettomuutta kuin taviskansalaiselta. Normaali työntekijää ei irtisanota rattijuopumuksen takia, poliisille niin käy ja se ok. Mutta täydellisen nuhteettomuuden vaatimus ei ole realistista.
Itse ajattelisin niin, että Ylle ajamassa tätä suomalaistyylistä "sallittua nopeudenlisää" ja ehkä silloin tällöin vähän muutakin haittaisi ainoastaan siinä kontekstissa jos hän joku kerta olisikin antamassa sakkoa ja moraalisaarnaa jollekin toiselle työnsä puolesta. "Älä tee niin kuin teen, tee kuten opetan".

Jos jälkimmäinen ei toteudu niin...

Kyllä Vaga on jäljillä. Jopa laillisuusvalvojan on mahdotonta noudattaa käsittämättömän kireitä sääntöjä. Oikeastaan aika hieno homma. Lopputulema on tietty eteläeurooppalaisen laintulkintakulttuurin nousu valtavirtaan. :) Ja vastavetona varmasti kiristetään vaan rangaistuksia nostattamatta kiinnijäämisriskiä.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Mitä tulee väitettyyn paranoidisuuteeni niin kun nämä salaliitot saa lukea hesarista tai iltasanomista ("yksityisautoilua hankaloitetaan, että saataisiin joukkoliikenteen käyttäjämäärät nousuun") niin kyllähän Urpsunkin argumentointi tässä kohtaa on aika yllättävän hanurista.
Sä osuit vaan vähän arkaan paikkaan. Eihän se nyt sovi, että maalaiset tulee kaupungin liikennejärjestelyjä arvostelemaan, kun ei ne kuitenkaan mitään mistään ymmärrä.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Eli mahdollisimman suuri osa toimimattomista valoista pitäisi korvata pienkiertoliittymillä ja isommat monitasoratkaisuilla. Ja ihan oikeasti kunnioitus valoja kohtaan lisääntyisi jos ne eivät ohjaisi yksittäisiä kadullaliikkujia 24/7.
Tästä tulee mieleen, että minua kovasti harmittaa tämä Suomalainen erikoisuus, että pystytetään liikennevaloja pelkkää suojatietä varten. Trendi joka tuntuu olevan lisääntymään päin. Erityisen ärsyttäväksi nämä valot tekee se, että siinä vaiheessa kun punainen syttyy autoilijalle, on jalankulkija jo monesti ehtinyt livahtamaan tien yli. Koko tilanne tuntuu jotenkin järjenvastaiselta. Jalankulkija tilaa itselleen vihreän nappia painamalla, mutta livahtaa sitten kuitenkin tien yli päin punaisia ja autoilijat sitten kyttää tyhjää suojatietä punaisissa valoissa ja on suuri rikollinen jos ajaa punaisia päin. Toistaiseksi olen kiltisti noudattanut lakia vaikka ymmärrys ei meinaa riittää. Nämä liikennevalothan on tietenkin niiden idioottimaisten autoilijoiden vika, jotka eivät osaa väistää kevyttä liikennettä. Arvostaisin kovin, jos tälläisille valoille ei olisi mitään tarvetta.

Mutta kuten olen aikaisemminkin kitissyt, niin myös jalankulkijoiden asenteessa olisi parantamisen varaa, jotta pidetään siitä oikeudesta kiinni, että auton pitää väistää. Mä saan aina hyvin tilaa, kun marssin suojatielle sen näköisenä olen sinne menossa ja oletan auton väistävän. Autoilijana se ärsyttävin ääripää oli, kun jalankulkija lähti pakittamaan karkuun siinä kohtaa kun pysähdyin suojatien eteen. Sen toki ymmärrän, että pienten lasten kanssa halutaan odottaa sen auton pysähtyvän, ennen kuin lähdetään liikkeelle, mutta aikuisten kanssa menisi näppärämmin kun reippaasti vaan kävelisivät tien yli, niin väistäminen sujuisi kevyellä kaasun nostolla.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Muistan kun kävelin kaupan pihassa suojatietä (poisvietävien tyhjien) ostoskärryjen kanssa ja auto lähtee väistämään vastaantulevien kaistalle ettei tarvitsisi pysähtyä. Jatkan menemistä (onhan minulla metallinen suojakehikko edessä) ja lopulta auto "joutuu" ajamaan jalkakäytävän kautta eikä mitenkään suostu pysähtymään. Kuskina on nuori kölvi, vieressä neuvoja jakaa keski-ikäinen isänsä (arvatenkin) ja autossa on kolmio takana.

Näin ne siirretään eteenpäin.

Sinällään, en tietty joutunut edes pysähtymään. Onneksi ei ketään tosin tullut kävelytiellä. Tokihan niitten olisi pitänyt väistää kun iskä näyttää miten ajetaan.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja aasi »

Teiltä kaikilta otetaan kortti pois ja päästetään vain robottiautoihin.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ toi jalankulkijoiden epämääräinen patsastelu on kyllä syvältä. Itse joko marssin ajoradalle tai pysyn reilusti kauempana. Useinhan sitä jalankulkijana haluaa odottaa, että esim. valojen annostelema letka ajaa ohi.

Eniten syyttäisin kuitenkin autoilijoita. Ei ne vaan anna tietä jalankulkijalle, joka odottaa kiltisti. Itse painan tuosta syystä ajoradan puolelle. Aika hämmästyttävän moni autoilija jättää silti pysähtymättä. Leveämmillä kaduilla jalankulkija voi olla kulkenut kolmanneksen suojatiestä kun viimeiset tärkeät autot vielä suorittavat ohilentonsa.

Edit: aika monet autoilijat sniiduilevat sen 'hidastuksen' kanssa. Tollaset pakotan aina pysähtymään täysin. Miksi luottaisin siihen, että pari sekuntia aiemmin kyvyttömyytensä osoittanut kuski ei vahingossa aja päälle?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:Mä en pysty samaistumaan tähän moraalikouristukseen, jonka mukaan poliisin tulee vapaallaan olla ehdottoman 130%:n nuhteeton oikeuden palvelija. Mun mielestä siinä on jotain uskonnollista. Että lait ovat Jumalan meille antamia ja Jumala suuttuu, jos pappi (poliisi) niitä pilkkaa.

Toki poliisilta pitää vaatia suurempaa nuhteettomuutta kuin taviskansalaiselta. Normaali työntekijää ei irtisanota rattijuopumuksen takia, poliisille niin käy ja se ok. Mutta täydellisen nuhteettomuuden vaatimus ei ole realistista.
Mä olen samoilla linjoilla, paitsi että en näe tuota uskonnollista aspektia. Minusta tämä kuulostaa enemmän sellaiselta maalaiskylän moralistiselta kyttäysmentaliteetilta, jossa kansakoulunopettajan täytyi hakea saunaoluensa keskustaajaman marketista, kun alkoholin ostamista oman kylän puodista olisi katsottu liian pahalla. Jotenkin niin, että virkavalta on niin pyhää, että halutaan todella uskoa poliisien ja tuomarien olevan kertakaikkisen nuhteettomia yli-ihmisiä, joisas ei hgaluta nähdä inhimillisiä puutteita. Tässä on erityisenä ongelmana se, että minusta on aivan keskeistä ymmärtää, että poliisin/tuomarin auktoriteetti tulee yhteiskuntasopimuksesta, siis kansalaisilta, sitä nimenomaan ei johdeta siitä, että nämä yksilöt olisivat jotenkin luonnostaan yksilöinä ja yli-ihmisinä oikeutettuja muita tuomitsemaan ja valvomaan, koska kerran ovat parempia kuin muut.

Tältä kannalta tuo ehdottoman nuhteettomuuden vaatimus on jotenkin vähän pelottava ja moraalisesti epäilyttävä: on keskeistä ymmärtää, että käyttäytymissäännöt ja niiden valvonta sanktioineen perustuu ihan tavallisten ihmisten sopimukseen, ei erityisyksilöiden voimaan tai muuhun erityislaatuun. Minusta on selvää, että ihmiset toimivat eri rooleissa ja silloin heiltä edellytetään roolin mukaista käyttäytymistä. Virkatehtävissä viran mukanaantuomien vaatimusten mukaan, vapaalla kuta kuinkin samojen vaatimusten mukaan kuin mitä muihinkin kohdistetaan (hyväksyn kyllä esim. nuo rankemmat seuraukset rattijuopumuksesta, eli kyllä tuossa Elco-So Hard-linjassa jotain minuunkin vetoavaa on).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja exPertti »

aasi kirjoitti:Teiltä kaikilta otetaan kortti pois ja päästetään vain robottiautoihin.
Pääosin pitäisin tätä helpotuksen huokauksen arvoisena.

Toisaalta voihan robottiautoa suunnitella sama inssi, joka kehitti DSG:n.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:Mitä tulee väitettyyn paranoidisuuteeni niin kun nämä salaliitot saa lukea hesarista tai iltasanomista ("yksityisautoilua hankaloitetaan, että saataisiin joukkoliikenteen käyttäjämäärät nousuun") niin kyllähän Urpsunkin argumentointi tässä kohtaa on aika yllättävän hanurista.

Ja siis oma henkilökohtainen näkemykseni on yleisesti liikennevalovastainen. Ratkaisuja en ole tässä paranoidin yläasteen tupakkapaikan henkisessä POI ilmapiirissä ehtinyt tarjota. Eli mahdollisimman suuri osa toimimattomista valoista pitäisi korvata pienkiertoliittymillä ja isommat monitasoratkaisuilla. Ja ihan oikeasti kunnioitus valoja kohtaan lisääntyisi jos ne eivät ohjaisi yksittäisiä kadullaliikkujia 24/7. Viimeinen ei vaatisi edes lisäkuluja, mutta silti se tuntuu olevan jostakin syystä täysin mahdoton toteuttaa.
No näytähän nyt joku *uskottava* esimerkki siitä, että liikennesuunnittelua todellakin tehdään salaliittoteoriasi mukaan, niin muokkaan kyllä omia käsityksiäni. Esimerkiksi ei kuitenkaan kelpaa liikennejärjestelmien kokonaisuuden suunnittelu, jossa myös esimerkiksi jalankulkijoiden, joukkoliikenteen ja pyöräilijöäiden sujuva liikkuminen otetaan myös huomioon, eikä kaikkea optimoida autoilijoiden mukaan. Esimerkiksi ei myöskään kelpaa joku satunnainen iltapäivälehden blogisti/kolumnisti, joka ei yritäkään ymmärtää asiaa paremmin, vaan papukaijailee perusteetta perttikantaa.

Mitä ratkaisuehdotuksiisi tulee, niin ainakin pääkaupunkiseudulla suunnittelu menee tyypillisesti niin, että suunnittelijat haluaisivat kiertoliittymän tai vielä mieluummin monitasoratkaisun, mutta hinta-arvio pakottaa tyytymään liikennevaloristeykseen. Persejönsesterissä voi olla toisin; johonkinhan ne pääkaupunkiseutulaisten verorahat pitää upottaa.

Lisäksi ainakin Helsinki pyrkii sammuttamaan liikennevalot yöajaksi (24-6), mutta tästä ei saa aiheutua vaaraa. Valitettavasti kun sammutusta kokeillaan, aika usein onnettomuusluvut nousevat, eli vaaraa aiheutuu, ja valot joudutaan palauttamaan toimintaan myös yöaikaan. Toinen vaihtoehto on se, että liikennevalojen sammuttua nopeudet nousevat niin koviksi, että asukkaiden vaatimuksesta valot palautetaan päälle yöksi jo ennen kuin onnettomuustilastot sitä edellyttävät. Kyse on vähän samasta asiasta kuin tuossa Vagabondon pelkkiä suojateitä varten laitetuissa liikennevaloissa: jos niin iso osa autoilijoista ei olisi niin dorkia, voitaisiin toimia järkevämmin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin