Sivu 4/4

Re: Tiistai

Lähetetty: 01.05.2013 12:29
Kirjoittaja MrM
exsu kirjoitti:^ Ei huolta, mana, sä oot eri sarjassa.
Näh. Eri pelissä jossa ei oo edes sarjoja.

Re: Tiistai

Lähetetty: 01.05.2013 13:12
Kirjoittaja Nergal
Ruoka valmistumassa ja krapulasta tietoakaan. Ilmeisesti alan tuleen vanhaksi koska kävin plevnassa syömässä, join kaksi olutta ja heittäydyin ihan villiksi ja taapersin koskipuiston kautta juoden yhden tölkin Karjalaa matkalla. Siitä bussilla kotia ennen ysiä.

Re: Tiistai

Lähetetty: 01.05.2013 13:23
Kirjoittaja Kottarainen
Palstan muut sinkut on jo kalunneet toisensa loppuun mutta kun saadaan yksi joukkoon lisää niin heti alkaa hirveä sutina!!1

Re: Tiistai

Lähetetty: 01.05.2013 13:55
Kirjoittaja Diddley Bow
Kottarainen kirjoitti:Palstan muut sinkut on jo kalunneet toisensa loppuun mutta kun saadaan yksi joukkoon lisää niin heti alkaa hirveä sutina!!1
Mun inbox on ihan tyhjä :(

Re: Tiistai

Lähetetty: 01.05.2013 14:33
Kirjoittaja exPertti
^ Jo Numban aikoinaan laittama yv-boksin reunaviestitys naurattaa, vai naurattaako?

"Paikalla
Ei ystäviä paikalla
Poissa
Ei ystäviä poissa"

Kuva

Re: Tiistai

Lähetetty: 01.05.2013 14:50
Kirjoittaja Nergal
Niin ja lisää tuohon viestiini sen että puhelin häiritsi ja multitaskuisku ei onnistu minulta.

Exsulle voi laittaa, koska puheenaiheena on, että: On kohteliasta sanoa "Moi" jos joku sanoo "Moro". Eikä vaan kävellä ohitse.

Re: Tiistai

Lähetetty: 01.05.2013 14:59
Kirjoittaja Kottarainen
Diddley Bow kirjoitti:
Kottarainen kirjoitti:Palstan muut sinkut on jo kalunneet toisensa loppuun mutta kun saadaan yksi joukkoon lisää niin heti alkaa hirveä sutina!!1
Mun inbox on ihan tyhjä :(
Niin munkin :(

Re: Tiistai

Lähetetty: 01.05.2013 15:16
Kirjoittaja Diddley Bow
Niin mut mua ei ole edes kaluttu. Vai miten toi nyt ilmaistaan?

Re: Tiistai

Lähetetty: 01.05.2013 15:19
Kirjoittaja exsu
Nergal kirjoitti:
Exsulle voi laittaa, koska puheenaiheena on, että: On kohteliasta sanoa "Moi" jos joku sanoo "Moro". Eikä vaan kävellä ohitse.
Missä me ollaan törmätty? Jos siellä koskenrannassa, niin siellä moikkaili joka toinen kun kulki ne liivit päällä, en edes olettanut että siellä olisi omia tuttuja liikenteessä. :)

Re: Tiistai

Lähetetty: 01.05.2013 15:34
Kirjoittaja Nergal
^Siellä :) Taapersin ohi mutta sulla oli nuorisoa kaitsettavana. Viittiny häiritä ja oli kiire bussille.

Re: Tiistai

Lähetetty: 01.05.2013 16:17
Kirjoittaja Vesper
Mitä täällä tapahtuu?!

Re: Tiistai

Lähetetty: 01.05.2013 16:27
Kirjoittaja Diddley Bow
No en tiä. Siikaa nousee kuulema hyvin. Taidan mennä siihen suuntaan ens viikolla kun saan näitä muita asioita alta pois. Nyt kun kerran on vammasten vapaata.

Re: Tiistai

Lähetetty: 01.05.2013 16:59
Kirjoittaja Vesper
Hetkeks kun vaihtaa tabletin moottorisahaan niin täällä on jo tapahtunut isojako. Kumma homma.

Re: Tiistai

Lähetetty: 01.05.2013 17:06
Kirjoittaja Diddley Bow
Onko täällä jo jaettu jotain? Tällä kertaa en päässyt edes näytille. Uittu!!

Re: Tiistai

Lähetetty: 05.05.2013 15:56
Kirjoittaja NuoriDaavid
elco kirjoitti:No nyt on autossa uusi softa ja lisää potkua. Kunnon kiihdytyksissä on erilailla toiminnan tuntua. Tehonlisäys saa auton sivistyneen luonteen melkein korjattua: kyllä se vielä siellä taustalla kummittelee, mutta en voi kuin ihmetellä miksei tehtaan hihnalta rullaa tälläisiä ulos - vaikka sitten lisähinnalla. Kylmällä asvaltilla pito loppuu vielä aiemmin kuin ennen.
Toi lastuviritysjuttu on tosiaan mielenkiintoinen. Kuten kirjoititkin, miksei autossa voisi olla jo tehdasasennuksena turbo boost -namiskuukkeli. Ehkä valmistaja arvioi, että ei voi antaa takuuta lisätehon rasituksen kestolle? Vai tuleeko ongelma CO2-perusteisten verojen takia?

Audissa on laatikossa Sport-asento. En sitä koskaan käytä. Ilmeisesti käyttää pienempiä vaihteita koko ajan, pysyy ahtopaineet koholla ja kait sitten myös vaihtaa herkemmin pienemmälle kaasua painettaessa. Mutta eihän se tehoa lisää kuten toi lastuviritys.

Re: Tiistai

Lähetetty: 05.05.2013 17:02
Kirjoittaja MrM
NuoriDaavid kirjoitti:Toi lastuviritysjuttu on tosiaan mielenkiintoinen. Kuten kirjoititkin, miksei autossa voisi olla jo tehdasasennuksena turbo boost -namiskuukkeli. Ehkä valmistaja arvioi, että ei voi antaa takuuta lisätehon rasituksen kestolle? Vai tuleeko ongelma CO2-perusteisten verojen takia?
Harvemmin noissa päästöjen kanssa ongelmia tulee, sillä päästö- ja kulutusasiat mitataan rauhallisessa ajossa, jolloin polttoaineensyöttökartat ymv. voi käytännössä pitää ennallaan, ellei mekaanisia muutoksia jouduta tekemään esimerkiksi asentamalla isommat injektorit jotka pystyvät syöttämään enemmän kakkua koneelle täyskaasulla, jotta se ei kävisi liian laihalla. Isommat injektorit ovat usein sitten myös vähemmän tarkat osakuormalla, ja vaikuttavat kulutus- ja päästöarvoihin. Tämän takia autotehtaat pyrkivät laittamaan aika tavalla optimaaliset ei-ylimitoitetut injektorit jo tehtaalta, jotta kulutus- ja päästöarvot voidaan optimoida mahdollisimman hyvin. Karkealla matematiikalla voi sanoa että tuplasti tehoa vaatii tuplaten bensaa ja tuplaten bensaa vaatii tuplaten isommat injektorit, jotka ovat tuplaten epätarkemmat sitten osakuormilla, joka taasen hukkaa bensaa, heikentää palamista ja vaikeuttaa säätämistä.

Mutta se itse "ongelma" tulee monesti myös väännöstä. Koska moottorin maksimipyörimisnopeus on enemmän tai vähemmän kiinteä, lisäteho joudutaan hakemaan väännön eikä kierrosnopeuden kasvattamisen kautta. Vääntömomentti on sitten tietysti se joka avaa jumiutuneita pyöränpultteja, vääntää rautaa mutkalle, syö hammasrattaita ja tuhoaa kytkimiä manuaaleista ja kytkinpakkoja kaksoiskytkinvaihteistoista. Ahdetut nykymoottorit kestää itsessään aika hyvin lisääntyneen väännön tuomat rasitukset, mutta ongelmat syntyvät monesti sitten vaihteiston, perän, vetonivelien ja vetoakselistojen kohdalla, useasti vasta viisinumeroisten ajokilometrien jälkeen. Kun katselee paljon nykyautojen kaksoiskytkinvaihteistot (jotka eivät yleensä ole tosiaankaan hirveästi ylimitoitettuja jo muutenkin kookkaan, monimutkaisen ja painavan konstruktionsa takia) maksavat, on chippituunaus pidemmässä juoksussa aika riskaabelia. Jälleenmyyntiarvon kannalta samasta syystä vähän itsensä polveen ampumista ainakin kaksoiskytkinlodjullisissa autoissa, ellei saa chippituunauksen jälkiä kadotettua ennen myyntiä tai löydä tarpeeksi dilleä yksityisostajaa.

Omassa volkkarissa meni vaivaisen 330Nm väännön vuoksi DSG:n kytkinpakat telakalle 30 tonnin ajon jälkeen.

Re: Tiistai

Lähetetty: 05.05.2013 17:10
Kirjoittaja NuoriDaavid
^ :sir:

Re: Tiistai

Lähetetty: 05.05.2013 17:33
Kirjoittaja MrM
Nussitaan vielä tarkemmin karkeaa pilkkua jos tosta ei ymmärtänyt injektorien toimintaperiaatetta: Eli jos autossa on vaikka injektorit jotka pystyy syöttää 50 litraa tunnissa bensaa koneeseen ollessaan täysin auki, ja injektoreja ohjaa ECU joka kykenee lykkäämään niille 100 pulssikäskyä sekunnissa, 5 litran kulutuksen aiheuttava osakaasu pitäisi joka kymmenennen pulssin 0,1s välein auki ja muut 9 pulssia siinä välissä kiinni. Jos tilalle vaihdetaan 100 litraa tunnissa bensaa koneeseen syöttävät injektorit, täytyykin nyt 5 litran kulutuksella olla 19 pulssia kiinni ja joka kahdeskymmenes pulssi auki, jolloin sama bensamäärä syötetäänkin nyt tuplasti harvemmin. Tää on se syy miksi isommat injektorit on vaikeampi saada toimimaan yhtä taloudellisesti ja vähäpäästöisesti palotapahtuman kannalta kuin pienet, ja miksi sen saman viiden litran tuuppaaminen sinne koneeseen ei isommilla injektoreilla tuota yhtä hyvää hyötysuhdetta.