Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

BettyB. kirjoitti:Unohdin sit tänään kuitenki sen vempaimen kotiin, huomenna uus yritys!
Kumpi versio sulla muuten on, vanhempi ja isompi loota vai nykyinen slim-malli? Vanhaan versioon ei varaosia liene ihan helposti saatavilla muista kuin käytetyistä koneista kun taas uudempaan malliin osia saa erikseen.
Paras päivä ikinä.
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Riemumieli kirjoitti:Kumpi versio sulla muuten on, vanhempi ja isompi loota vai nykyinen slim-malli? Vanhaan versioon ei varaosia liene ihan helposti saatavilla muista kuin käytetyistä koneista kun taas uudempaan malliin osia saa erikseen.
Se vanhempi :( Mut aion silti yrittää ja jos ei homma pelitä, hankin sitten "uuden" kun systerillä lojuu nurkissa ylimääräinen.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

McJanne kirjoitti:Ettei olis biosissa joku "Wake up on x-y-z" päällä?
... ja kiitos. En löytänyt BIOSista mitään tuohon viittaavaa, mutta standy modessa oli vaihtoehtoina Auto, S1 Only ja S3 Only. Kun vaihdoin sen S3:seen, kone uinahtaa taas kuten pitääkin. Ilmeisesti uusi näppis ja hiiri jotenkin sössivät tuon autodetectin.

(selostuksen noista eri virransäästötiloista löysin täältä. Joka päivä oppii jotain uutta...)
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

Onko mahdollista saada toimiva ja edullinen wlan-lähetin modeemin kylkeen vai joutuuko hankkimaan molemmat erikseen? Edullisella voisin tässä tapauksessa tarkoittaa alle 50 euron vekottimia.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

pikkuego kirjoitti:Onko mahdollista saada toimiva ja edullinen wlan-lähetin modeemin kylkeen vai joutuuko hankkimaan molemmat erikseen?
Ehdottomasti kannattaa hankkia molemmat erikseen. Silloin mahdollisen palveluntarjoajanvaihdon/muuton yhteydessä jos et voikaan enää käyttää vanhaa modeemiasi, et silti menetä wlaniasi. Ne yhdistetään vain toisiinsa mahdollisimman lyhyellä CAT5-kaapelilla.
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

Niin siis onko olemassa toimivaa ja halpaa wlania vai joutuuko hankkimaan erikseen toimivan wlanin ja halvan wlanin :wink:
bedlam

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Buffalon Airstation on ainakii toiminu ilman yhtään ongelmaa koskaan. 40 ekee taitaa maksaa halvimmillaan.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

pikkuego kirjoitti:Niin siis onko olemassa toimivaa ja halpaa wlania vai joutuuko hankkimaan erikseen toimivan wlanin ja halvan wlanin :wink:
Selkeyttä perkele! Yleensä kun kysytään että ostaako yhdistetyn modeemin ja wlanin vai ne laitteet erikseen.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1450
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

Selkeys, selvyys tai selvänä oleminen ei oo niitä mun vahvimpia lajeja. Kiitoksia vinkeistä, näillä pääsee jo hyvin alkuun.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Mulla on läppäri, ja ostin siihen sopivan isomman kovaleyn. Vaan mikä on järkevin tapa asentaa se? Ajattelin ensin että kiskaisen vaan vanhan ulos ja asennan uuden tilalle, ja asennan Windowsin uudestaan. Vaan rupeaako Windows Genuine Advantage urputtamaan ettei kone enää ole sama ja invalidisoi OEM-lisenssin jos teen näin?

Harkitsin myös jotain disk image -ohjelmaa kuten Ghost, mutta mihin ja mistä minä sen disk imagen kopioisin? Saako Ghost yhteyden esim. verkkoasemaan tai USB-kovoon? Läppäriin kun sopii vain yksi kovalevy kerrallaan.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NegaDuck kirjoitti:Mulla on läppäri, ja ostin siihen sopivan isomman kovaleyn. Vaan mikä on järkevin tapa asentaa se? Ajattelin ensin että kiskaisen vaan vanhan ulos ja asennan uuden tilalle, ja asennan Windowsin uudestaan. Vaan rupeaako Windows Genuine Advantage urputtamaan ettei kone enää ole sama ja invalidisoi OEM-lisenssin jos teen näin?
Tuskinpa alkaa. Itse käytin Norton Ghostia vaihtaessani vanhan läppärin 80 gigaisen levyn 160 gigaiseksi reilu vuosi sitten. USB-viritykset ei toimi. Ghost asennetaan pöytäkoneeseen ja läppärin levy kytketään sen IDE-väylään adapterilla. Image pöytäkoneen kovalevylle, vanha levy irti, uusi tilalle, ja sama toisinpäin.

Mutten kyllä ymmärrä vittujakaan, miksi sä sitä viidettä vuotta vanhaa paskaa enää yrität tekohengittää. Irti Piheydestä Ry toivottaa kauppareissua läppärimaahan.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Herra Manala kirjoitti:Image pöytäkoneen kovalevylle, vanha levy irti, uusi tilalle, ja sama toisinpäin.
... eli se onnistuu vain noin. OK, ja kiitos. Ehkä sitten kuitenkin asennan Windowsin uudestaan. Pelkään että se on vieläkin vähän hajalla silloisen registry-failuren jälkeen. Samalla pääsen kätevästi eroon Targa-läppärin mukana tulleista turhista softista. Ja Windows oli jo kerran asennettu uudestaan sen hiljattain hajoamisen vuoksi, joten paljoakaan asennusvaivaa ei siinä menetä.
Mutten kyllä ymmärrä vittujakaan, miksi sä sitä viidettä vuotta vanhaa paskaa enää yrität tekohengittää. Irti Piheydestä Ry toivottaa kauppareissua läppärimaahan.
Ostan uuden läppärin sitten kun musaprojektini on valmis. Haluan tästä wanhastakin kuitenkin käyttökelpoisen kalun, sillä en voi antaa hajonnutta konetta tutuille jotka eivät sitä osaa korjata.
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Mikä olis hyvä navigaattori? Ja vielä, jos pysytään alle 400 euroa hinnoissa...
Vihtahousu

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Bliss kirjoitti:Mikä olis hyvä navigaattori? Ja vielä, jos pysytään alle 400 euroa hinnoissa...
400? Osteletko jostain Tarjoustalosta yleensä vai?

Mä en ainakaan maksais yli kahta hunttia navigaattorista.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Bliss kirjoitti:Mikä olis hyvä navigaattori? Ja vielä, jos pysytään alle 400 euroa hinnoissa...
TomTom One on tietääkseni erinomainen, ja maksaa vain €212.90. Jos tyydyt pienempään 3.5" näyttöön, se maksaa vain €163.

Ei noi mitään kauheita nykyään maksa, navigaattorien hinnat ovat tippuneet.

Täältä voit aloittaa merkkien selailun:
http://www.verkkokauppa.com/main.php?pa ... ointi/auto
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Vihtahousu kirjoitti:
Bliss kirjoitti:Mikä olis hyvä navigaattori? Ja vielä, jos pysytään alle 400 euroa hinnoissa...
400? Osteletko jostain Tarjoustalosta yleensä vai?
En. Mutta haluan HYVÄN, joka ei sekoa ja johon saa päivityksiä helposti. Ja 400e näyttäis tossa olevan ns. ylimääräistä rahaa, ei sen oo pakko niin paljon maksaa :D
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Bliss kirjoitti:En. Mutta haluan HYVÄN, joka ei sekoa ja johon saa päivityksiä helposti. Ja 400e näyttäis tossa olevan ns. ylimääräistä rahaa, ei sen oo pakko niin paljon maksaa :D
Luulisin että suunnilleen kaikkiin saa helposti päivityksiä, mutta oma kokemukseni on vain TomTom One:sta, johon ainakin saa helposti. Yksittäisten kaupunkien päivityksiä saa "pikkurahalla" Tomtomiin kiinnitetyn puhelimen kautta (en ole kokeillut), ja isompia maiden tai maanosien karttoja liittämällä Tomppa tietokoneeseen USB-piuhalla ja ostamalla niitä Tompan verkkokaupasta (päivitin Pohjoismaiden kartat vuoden alussa kun myivät niitä puoleen hintaan; hintaan kuuluu ilmaiset päivitykset seuraavan vuoden ajan).

Laittomien torrent-päivitysten saatavuudesta en tiedä, maksan mieluusti muutama kymmenen euroa palveluista joita oikeasti käytän ja joista on minulle hyötyä. Muu olisi pelkkää kusipäisyyttä ja ääliömäisyyttä.

Nykyisin tuossa Tompassa on käyttäjälläkin mahdollisuus merkata karttaan huomaamiaan virheitä, jotka sitten välittyvät valmistajalle seuraavan kerran kun liittää Tompan tietokoneeseen/nettiin. Pari puuttuvaa tai poistunutta tietä Espoosta olen itsekin sen kautta jo ilmoittanut, kovin helppoa niiden merkkaaminen kosketusnäytöllä ei ollut. Nopeuttanee päivitysten ilmestymistä karttoihin. Tomppa myös tarkkailee millä keskinopeuksilla ajelet eri teillä, ja suostumuksellasi lähettää tietoja valmistajalle jotta voivat tarvittaessa tarkentaa eri teiden nopeusrajoitusluokituksia.

En tiedä onko muiden valmistajien navigaattoreissa samoja, saattaa jo olla. Ainoa syvempi käyttökokemus toisesta navigaattorista on puolentoista vuoden takaa kanadalaisen vuokra-auton mukana ollut Garmin mikä-lie, joka tuntui minusta sekavalta enkä muutenkaan tykännyt. Syynä tosin saattoi olla osaltaan tottumiseni TomTomiin.

Jos Pohjoismaiden kartat riittävät niin ainakaan yli 200€ ei tarvitse maksaa. Jos haluat option ostaa myöhemmin muidenkin maiden ja maanosien karttoja, varmista ennen ostoa saako niitä ostettua. Omassa Tompassa tykkään siitä että kartat tallennetaan SD-korteille, jotta voi asentaa eri karttoja eri korteille ja vaihtaa tarvittaessa lennosta ja karttoja voi ostaa "rajattomasti".
Onko joku pissinyt mun muroihin?
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Mullakin on kokemusta vaan TomTomista, toimii mainiosti ja yhdyn yllä olevaan.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Mulla on kokemusta vain kommarin navigaattorista. Toimii sekin ja ohjelmistopäivytyksen myötä AGPS:n ansiosta jopa kylmästarttaakin nopeasti. Lisäksi hakee kartat aina netistä, eli lienevät suht tuoreita.

Ainoa ongelma, että ilman autosarjaa pyörii kojelaudalla kuin puolukka.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Mulle tulee TomTomista mieleen aina lehtien poikaetsiipoikaarakkaudella-palstat, joten en voisi käyttää.
Paras päivä ikinä.
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Riemumieli kirjoitti:Mulle tulee TomTomista mieleen aina lehtien poikaetsiipoikaarakkaudella-palstat, joten en voisi käyttää.
IhQDaa, tulit kaapista ulos! Onko sun vaimo ihan ok tän asian kanssa?
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

BettyB. kirjoitti:IhQDaa, tulit kaapista ulos! Onko sun vaimo ihan ok tän asian kanssa?
Ai sen, että en voi sietää gps-laitetta, jonka nimi viittaa poikarakkausilmoituspalstoihin? Kyllä varmaan, mene ja tiedä.
Paras päivä ikinä.
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Riemumieli kirjoitti:
BettyB. kirjoitti:IhQDaa, tulit kaapista ulos! Onko sun vaimo ihan ok tän asian kanssa?
Ai sen, että en voi sietää gps-laitetta, jonka nimi viittaa poikarakkausilmoituspalstoihin? Kyllä varmaan, mene ja tiedä.
No ei kun sun sisäisen pikkuhomon kanssa.

Miten tää on nyt taas näin vaikeeta vai juokseeko mun ajatus jotenkin ihan eri tavalla kun muilla...
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

BettyB. kirjoitti:No ei kun sun sisäisen pikkuhomon kanssa.
Miten tää on nyt taas näin vaikeeta vai juokseeko mun ajatus jotenkin ihan eri tavalla kun muilla...
Kaikkihan me olemme homoja, Homo Sapiens ja sillai.
Paras päivä ikinä.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Merkillinen ilmiö. Miksen pääse intttternettiin pöytäkoneeltani? Lähiverkko toimii, ja esmes google.com ja elisa.net kyllä vastaavat pingeihin, mutta Firefoxilla tulee noista sivuista vain timeout, eikä Thunderbird pääse käsiksi maileihin. Läppäriltä - kiinni samassa lähiverkossa - pääsen nettiin kyllä (sillä tätä viestiä kirjoitan), ja siskoni läppäriltä myös.

Niin, ainoa muutos mikä tällä välin on tapahtunut että siskoni läppäri liitettiin lähiverkkoon, eli nyt 4 konetta jakaa yhteyden (pöytäkone, läppäri, siskon läppäri, ReadyNAS, ja toisinaan vielä viides eli Xbox360). Olen kuitenkin palomuurireitittimen (LinkSys BEFSX41) takana, jonka pitäisi jakaa internet-yhteys ihan niin monelle koneelle kuin vain ip-osoitteita riittää - right?
Vastaa Viestiin