Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Elppis
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Tässä olis,

Synnytyskertomus:
Saliin meniin sovitusti klo 8.15, käyrillä reilut puoli tuntia. Vaikka aamuyön oli supistellut, olin silti vain 2 sormelle auki, kalvot puhkaistiin klo 9. Supistukset vaihtuivat 4-5 min välisistä löysistä juilimisista 2 min välisiin tiukkoihin supistuksiin lähes samantien. Ilokaasunaamasin sain käteen ja pyysin jumppapallon. Melkein kolme tuntia siinä pompin ja ähkin, supistukset 1 min välein klo 11.30 - ilokaasua en paljon ottanut, pyysin vaihtamaan hapelle kun siitä ei tuntunut olevan MITÄÄN apua (aku ankka ääni tuli, ja sehän ketutti siinä vaiheessa :lol:), mutta rytmitti hyvin hengitystä kun naamariin hönkäili.
Epiduraalista keskusteltiin, ja sain puuduteosan klo 12.20 (eli ei fentanyliä- kipulääkettä ollenkaan). Jalat lähti alta, supistukset muuttuivat kovaksi puristukseksi, pahin helpotti. Sain jopa vartin torkuttua Surprised Sitä epiduraalin normaalia autuasta helpotusta en saanut. Tässä vaiheessa olin edelleen kahdelle sormelle auki. Klo 2.15 sain uuden pienemmän annoksen, olin 8cm auki ja klo 16 sanoivat että olen 10 cm auki, mutta vauva on todella ylhäällä ja tulossa otsa edellä. Uhkailivat salilla mutta pysyin itsepintaisena ja sanoin tekeväni mitä vaan että saisin tyypin alakautta. Rupesin miehen avustuksella yksin ponnistelemaan päätä alaspäin, kolmisen tuntia jaksoin ponnistella, kaikkien aineiden vaikutukset jo kauas tiessään. Kätilö kutsui lääkärin tekemään arvion, lääkäri antoi vaihtoehdon; pitkä vaikea ponnistus imukupilla ja mahd. sali jos ei onnistu, tai suoraan saliin; valitsin ponnistuksen. :headwall: Reilun tunnin ponnistelun 1,5min supistukset 30 sek välein saatiin äijä ulos, tosin jäi hartioistaan jumiin 10 minuutiksi. Kätilö oli loistava, leikkasi välilihaa sitä myöten kun tarvitsi, eli n. 2cm. Muutenkin suht vähän repeämää ja verenhukkakin vain 250ml. Vauva hörppäs aimo annoksen vihreää lapsivettä, läpsivät toista ja kylmää vettä niskaan, samantien kaappiin, mies mukaan ja juoksua teholle lastenklinikalle. Siihenpä oli kiva jäädä paikattavaksi, onneksi kävivät näyttämässä space cowboy- pukeista palleroa ennen lähtöä että sain poskeen koskea.
Teholla reilun päivän, ilmarinta ja munuaisaltaan laajentuma, tulehdusarvot koholla. Siirtyi 19.6. ip valvontaosastolla naikkarin alakertaan, jossa sain käydä katsomassa ja viemässä vähät millini maitoa. Valvonnassa 21.6. iltapäivään asti, jonka jälkeen siirtyi vierihoitoon. Tulehdusarvot kokoajan laskussa, ja kävin hakemassa antibiottia kahdesti päivässä vauvan kanssa vielä maanantaiaamuun asti. Maanantaina lääkäri oli sitä mieltä että kun CRP oli aamulla 5, hän haluaisi sen menevän alle 3, eli tiistaille jäätiin. Tiistain kontrollit keuhkojen röntgenistä ja munuaisten uä (jossa yhä laajentumaa, kontrolli 2kk päähän, mutta pienentynyt sen verran ettei huolta) jotka ok. CRP (tulehdusarvo) oli tiistaina 3, eli kotio päästiin iltapäivästä.
The great club outshines the individual, always and forever.
daddykillkill

Viesti Kirjoittaja daddykillkill »

Elppis kirjoitti:Samma här, tosin 12 vrk paino oli 245g :D
Ai tää meni tämmöiseksi? VAIMO! Pistä molemmat tissit yhtäaikaa pojan suuhun!
Elppis
Kitisijä

daddykillkill kirjoitti:
:lol:
exPertti
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja exPertti »

daddykillkill kirjoitti:
Joo, ummetus olisi myös toivottavaa ennen seuraavaa mittausta. Kerrankin. :)
Came here for school, graduated to the high life
Alexandra

Viesti Kirjoittaja Alexandra »

Meidän juniori täyttää lauantaina jo 10 viikkoa. Mutta... miten kymmenviikkoinen osaa jo nauraa ääneen? Ja puhua... no, omaa kieltään, mutta puhua. On tämä vain niin ihmeellistä taas... toisellakin kierroksella.

Meikämamma on ihan sekasin ja pumpulissa. :h:
Pumpulia tosin häiritsee esikoisen maanpinnalle palautus olemalla kovin hankala ja mustasukkainen!!!

Mä kun nyt olen tällänen toiskertalaisäiti mutta enskertalaisimettäjä, niin mulle oli ihan uutta että kun toisesta rinnasta imettää, tarvii toista rintaa varten olla harsoliinaa koska sekin valuu, ja ihan kunnolla vuotaakin. :shock: Miksei kukaan koskaan ole tästä maininnut?? Sit yhtäkkiä vaikka naamaa pestessä alkaa kummatkin tissit valumaan... ihan outoja herutuksia, heh...

Ahas, mun vapaa-aikani alkaa uhkailevasti loppumaan äänistä päätellen. Pienempi alkaa heräilemään kovin äänekkäästi ähisten ja venytellen.

Alja; mä kävin jo lukemassa Elpan stoorin eri palstalta, siksi kai ei ollut kiire sillä copypastaamisella.
Elppis
Kitisijä

Meni se 2 viikkoa.. :roll: Nyt alkoi helvetti.
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Elppis kirjoitti:Meni se 2 viikkoa.. :roll: Nyt alkoi helvetti.
¿Que?
Alexandra

Elppis kirjoitti:Meni se 2 viikkoa.. :roll: Nyt alkoi helvetti.
Isyysloma? :shock:

Vai mikä helevetti sulle alkoi??

Onko vauva vielä kova syömään? Meil on tasoittunut syömiset tosi paljon, ei tartte enää ihan koko ajan syöpötellä sentäs... Tänäänkin olin lähes koko päivän vaavin kanssa shoppailemassa ja ujona tyttönä kävin sovituskopeissa imettämässä. Minusta ei mitään julki-imettäjää ihan heti saa! :oops:
Elppis
Kitisijä

2 viikkoa meni ns. pilvissä - nyt alkaa realiteetit iskeä naamaan. Jaksaminen vähentyy, "mä en osaa"- fiilikset kasvaa.

Tosin jostain syystä aina tuntia huonoa fiilistä myöhemmin löydän kaikelle aina selityksen ja hymyilen.
Alexandra

Elppis kirjoitti:2 viikkoa meni ns. pilvissä - nyt alkaa realiteetit iskeä naamaan. Jaksaminen vähentyy, "mä en osaa"- fiilikset kasvaa.
Hormonit, hormonit...
Mulla oli ekan jälkeen niin, että olin ekat 10 päivää synnytyksestä ihan sekasin, ärhäkkä, väsynyt, kipeä... sit jotenki heräsin. Nyt ei ollut mitään sen kummempia tuntemuksia. Tätä samaa vuoristorataa vaan mitä aina.

Tosin jostain syystä aina tuntia huonoa fiilistä myöhemmin löydän kaikelle aina selityksen ja hymyilen.
Good attitude! :D

Mä oon ihan ihmeissäni, meidän perheet miehet nukkuu jo kaikki! Mä oon muka niinku yksin, täh... :roll:
alja
Kitinän uhri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alja »

Elppis kirjoitti:2 viikkoa meni ns. pilvissä - nyt alkaa realiteetit iskeä naamaan. Jaksaminen vähentyy, "mä en osaa"- fiilikset kasvaa.

no aikansa kutakin, kohta toikin menee ohi ja sitten on taas helpompaa :) :hali:

alexandralle kanssa tsemppiä ja iloista mieltä :)
mä en jaksanu alkaa ettimään mammapalstoja elpan takia ( :D ) kiva että tuli copypastea tännekin... mä en kyllä ymmärrä tosta tekstistä puoliakaan, mikä on munuaisaltaan laajentuma? :o tai ilmarinta? ja muutenkin ihan kummallisia juttuja! :o mutta onneksi kaikki on nyt hyvin, äitileille ja isukeille vielä onnittelut! :)
Ulkona paistaa aurinko,
mutta sisällä sataa.
Clay
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Clay »

alja kirjoitti:

no aikansa kutakin, kohta toikin menee ohi ja sitten on taas helpompaa :) :hali:

alexandralle kanssa tsemppiä ja iloista mieltä :)
mä en jaksanu alkaa ettimään mammapalstoja elpan takia ( :D ) kiva että tuli copypastea tännekin... mä en kyllä ymmärrä tosta tekstistä puoliakaan, mikä on munuaisaltaan laajentuma? :o tai ilmarinta? ja muutenkin ihan kummallisia juttuja! :o mutta onneksi kaikki on nyt hyvin, äitileille ja isukeille vielä onnittelut! :)
Niin ja mikä on 'synnytys' tai 'kätilö', ainoa mitä tosta ymmärsin oli fentanyyli..
Nyt penikseni on fantastinen!
Elppis
Kitisijä

Miten niin elämä muuttunut?

Mies pelaa pleikkaa ja mä surffaan :D
Riemumieli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Elppis kirjoitti:Miten niin elämä muuttunut?
Sitä sanotaan kieltämiseksi. Todellisuus iskee vielä takaisin kuin rekkakuormallinen sitä ihteään.
Paras päivä ikinä.
Elppis
Kitisijä

Riemumieli kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Miten niin elämä muuttunut?
Sitä sanotaan kieltämiseksi. Todellisuus iskee vielä takaisin kuin rekkakuormallinen sitä ihteään.
Urpudensekaista sarkasmia tuo oma yo. ;)

Tyyppi nukkuu päiväunia; pitäähän sitä saada vähän omia juttuja tehtyä.
Alexandra

Joo, mut jos joudut olemaan vauvan tuttina LÄHES AINA kun se nukkuu, on se oma aika vähissä ja sitä todella tarvitsee! Mutta... nyt alkaa helpottamaan ja jätkä on alkanut nukkumaan pikkasen ilman muakin, YES! :D
Clay
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Clay »

Alexandra kirjoitti:Joo, mut jos joudut olemaan vauvan tuttina LÄHES AINA kun se nukkuu, on se oma aika vähissä ja sitä todella tarvitsee! Mutta... nyt alkaa helpottamaan ja jätkä on alkanut nukkumaan pikkasen ilman muakin, YES! :D
No mutta, taivaalle kiitos läppäreistä - toukka toisessa tississä ja läppäri toisessa, ja kohta otus ei edes nukahda ilman kotoisaa läppärin lämpöä ja hurinaa.
Nyt penikseni on fantastinen!
Elppis
Kitisijä

Alexandra kirjoitti:Joo, mut jos joudut olemaan vauvan tuttina LÄHES AINA kun se nukkuu, on se oma aika vähissä ja sitä todella tarvitsee! Mutta... nyt alkaa helpottamaan ja jätkä on alkanut nukkumaan pikkasen ilman muakin, YES! :D
Meillä ei onneksi nukuta yhdessä, eikä tuttina. Aamulla tullaan sänkyyn vähäksi aikaa puolitokkurassa tissille, mutta siitä noustaan sitten äidin aamupalaa tekemään ja sitteriin hengaamaan. Meidän tyyppi nukahtaa ihan yksin sänkyynsä kun on puhdas vaippa, puhdas yökkäri, tutti, justiinsa ruokittu ja pussattu otsaan hyvät yöt. Tosin joskus menee tuntikin kun herra pyörittelee silmiään ja tiirailee Liberon värikästä kukkatyyppiä :D Itkee vain jos on vielä nälkä tai jos tutti tipahtaa.
Alexandra

Elppis kirjoitti: Meillä ei onneksi nukuta yhdessä.
Noin mäkin ajattelin esikoisen kanssa, että ONNEKSI nukahtaa ja nukkuu hienosti yksin pinnasängyssä, vaan enpä enää. Nyt mä nautin aivan mielettömästi siitä, että SAAN nukkua vauvan kanssa joka yö, enkä mä saisi enää untakaan ilman sitä, muutaman kerran oon kokeillut. Vauva-aika on oikeesti niin lyhyt et nyt osaan nauttia kaikesta.

Ekan kanssa yövalvomisetkin väsytti mut aivan tööt-kuntoon, ja nyt nukun tosi hyvin kaiket yöt kun vauva on valmiiksi vieressä, ei itke, kun herää vaan tissille, mieskään ei siis herää vauvan ääniin ollenkaan, esikon yöitkuihin vaan, ja oon suht koht pirtee koko päivän kun yöt sujuu paremmin.

Olen siis paremmassa jamassa nyt kahden kanssa kun yhden... hih, hassua, en olis uskonut!!!

Joo, ja ainahan voi tilanteet muuttua, sen tiedän. (Esikolle tuli sairaus jossa vaativaa hoitoa yötä-päivää, joten kokemusta on)
Alexandra

Clay kirjoitti:
No mutta, taivaalle kiitos läppäreistä - toukka toisessa tississä ja läppäri toisessa, ja kohta otus ei edes nukahda ilman kotoisaa läppärin lämpöä ja hurinaa.
Seniori kaato vettä läppäriin et akku hajos, toimii enää verkkovirralla, jippii! :D
Elppis
Kitisijä

Onko mahd saada kierrukka tai minipillerit ennen jälkitarkastusta?
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

^Eipä taida onnistua.
Elppis
Kitisijä

Bliss kirjoitti:^Eipä taida onnistua.
Ok, mullakun tämä tarkastus menee lääkärin lomien takia varmaan 8-9 viikkoa synnytyksestä :( Kumit soikoon.
mustaenkeli
Kitisijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Alexandra kirjoitti:Olen siis paremmassa jamassa nyt kahden kanssa kun yhden... hih, hassua, en olis uskonut!!!
Huh.. tuo ehkä lohduttaa ja valaa niin uskoa kuin toivoakin.
Esikoinen täytti toissapäivänä puolivuotta.
Eilen käytiin morjestaan pikkukakkosta rakenneultrassa. 10 varvarsta ja sormea, sydämessä kaikki jutut kohillaan ja raajat näky liikkuvan niiku pitääkin. Painoarvio, reilun 3oogrammaa. Tästä on hyvä jatkaa kohti marraskuuta. :)
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Elppis
Kitisijä

Meidän poika sai tänään nimen: ALEX :h:

PIkkanen siivo, mutta olkoot. Nyt nostetaan miehen kanssa (ja pieni mies kans) jalat kattoon hetkeks ja ollaan vaan. Phuuh.
Vastaa Viestiin