Postulaatti kirjoitti:Eihän tuo ole mikään ongelma. Oletetaan, että nopeusrajoitusten laskemisesta johtuneesta lisääntyneestä matka-ajasta tietty prosentti on pois työnteosta. Sitten tarkistetaan kyseisen tien liikennemäärät, ja kerrotaan sillä tuo menetetty työaika. Näin saadaan aikaan perustuva arvo nopeusrajoitusten muutoksille. Sitten lasketaan kyseisellä tiellä liikenteessä kuolleiden henkilöiden menetetty työaika ennenaikaisesta kuolemasta johtuen, ja verrataan sitä alhaisemman rajoituksen aikana kuolleiden määrän menetettyyn työaikaan. Jossain kohden nämä määrät kohtaavat. Optimi on siinä!
Hienoa! Noihan se menee:
- Arvioidaan suomalaisten työssäolovuosiksi yläkanttiin 30 vuotta
- Oletetaan työelämään siirryttävän ~25 vuotiaana
- Oletetaan kuoleman korjaavan liikenteessä tasaisesti kaikkiä ikäryhmiä
--> Yhdessä liikennekuolemassa menetetään karkeasti 15 työvuotta
- loukkaantuneita liikenteessä kertyy 9000, oletetaan seuraukseksi vaikka keskimäärin 4 vko saikku --> 350 työvuotta
- Oletetaan n. 60 puhtaasti ylinopeudesta johtuvaa kuolemaa vuodessa
- Automaattinen liikenteenvalvonta tiputtaa kuolemat puoleen
--> säästetään 450 työvuotta vuodessa kuolemista + 350 onnettomuuksista = 750 työvuotta / v
- Suomalainen ajaa 20-30k km vuodessa
- Työssäkäyviä on 2,6 miljoonaa --> 65 miljardia kilometria vuodessa
- Sallittu liikenteen hidastuminen = 750 työvuotta / 65 miljardia kilometria = 6,6 miljoonaa tuntia / 65 miljardia kilometria =
0,01% hidastuminen sallitaan.
Onnettomuuksista johtuvan keskimääräisen saikun määrä voidaan nostaa vaikka 4 vuodeksi, ennen kuin päästään 1% nopeudenpudotukseen. Saatoin laskea väärin, mutta ainakaan työvuosien perusteella nopeuksien alentamista ei voi perustella.
Euroina onnettomuuksiin uppoaa vakuutusyhtiöiden mukaan 600 miljoonaa, eli 0,9 senttiä per ajettu kilometri. Suomalaisten keskipalkka on 17 e tunti, joten eurojen perusteellakaan ei sallittaisi kuin 0,05% nopeuden pudottaminnen.
Sinänsä mielenkiinoista, että kahta eri kautta tehdyn Stetson-Sleeves-analyysin perusteella päädyttiin saman suuruusluokan tuloksiin.