Lähetetty: 27.12.2008 23:09
Pitkä pätkä tyhjää aidanseiväskeskustelua poistettu.
Se vähä mitä kyseisestä artikkelista tapauksesta selvisi, ei selvinnyt oliko taustalla aiempia vastaavia tapauksia, mutta ainakin päätökseen vaikutti kumuloituneet erheet (auton katsastattomuus).
Kursivoitu lause kuulostaa lakimiehille ominaiselta tyhjyyttä kumisevalta "perustelulta". Kun kerran katsot olevasi kykeneväinen noin hyvin määrittelemään "kohtuullisen suhteen tekoon", mikä sitten mielestäsi olisi ehdoton yläraja mitä sakko saisi kyseisessä tapauksessa olla, riippumatta henkilön tuloista ja varallisuudesta? 10000€? 5000€? 1000€? 500€?Tix kirjoitti:Edelleen, koska porrastus rike- ja päiväsakon välillä puuttuu, on vain joko tai, on käsittämätöntä että 11 km/h ylinopeus on kaikille tasahintainen rikesakko, mutta 15 km/h ylinopeus on sitten toiselle 150 € ja toiselle 15.000 €. Oli tulopohja mikä tahansa, pikkuauton hinta sakkona on liian raju, koska se ei ole kohtuullisessa suhteessa tekoon.
Miljardööriä saattaa vituttaa jo 50€ menetyskin melko lailla, mutta olisi aika kummallista pelkästään tämän takia pitää 50€ sakkoja "kohtuuttomana suhteessa tekoon".Tämä saattaa tulla yllätyksenä, mutta miljonääriäkin vituttaa 15.000 € menetys melko lailla.
Ja kas, juuri tuota kestävää vasta-argumenttia olin käyttänyt perusteluna sille miksi tulojen ja varallisuuden tulee vaikuttaa liikennerikkomuksesta saatavaan sakkotuomioon. Kiva kuitenkin että toistit sen ikäänkuin tuo olisi aivan uusi näkökulma keskusteluun. Ehkä vastasit keskusteluun lukematta ensimmäistäkään viestiäni?Ainoa kestävä vasta-argumentti on "parkkisakkoilmiö", eli jos rangaistus on liian pieni, ryhdyttään suhtautumaan piittaamattomasti liikenteeseen.
Nämäkään pointit eivät ole millään tavoin ristiriidassa sen kanssa mitä olen aiemmin kirjoittanut. Päinvastoin, keskustelun ihka ensimmäisissä kannanotoissani jopa ehdotin rohkeasti että entä jos annettaisiinkin sakkojen puolesta kaikille pelkkiä varoituksia, ja tarpeeksi monesta varoituksesta ajokortti veks. Valitettavasti tämä toimii vain liikennerikkomuksissa.Erityisestävyysajattelun kannalta ajokielto on paljon parempi seuraus uusijoille. Lisäksi rangaistusta olisi mahdollista koventaa uusivien kohdalla, jolloin rikkaimmallakin tulee raja vastaan ilman, että jokaisesta yksittäisestä erheestä rangaistaan kohtuuttomasti.
Se vähä mitä kyseisestä artikkelista tapauksesta selvisi, ei selvinnyt oliko taustalla aiempia vastaavia tapauksia, mutta ainakin päätökseen vaikutti kumuloituneet erheet (auton katsastattomuus).
Siitäkin huolimatta että ylläkin käytit samoja argumentteja, jopa kutsuen käyttämääni perustelua "kestäväksi vasta-argumentiksi"? Sinusta paistaa kerta toisensa jälkeen läpi se ettei argumenteilla ole niinkään merkitystä, vaan sillä kuka ne esittää. Muistuu mieleeni sekin kerta kuinka teit vähintään 540 asteen äkkikäännöksen kun eräs alhaisen BIM:n omaava palstaneiti ei pitänytkään mamu-vitsailustasi.Miksikö puutuin keskusteluun? Koska näyt mielestäsi olevan kovastikin hyvin perustellulla argumentaatiolla liikkeellä. Olen voimakkaasti eri mieltä. Perustelusi ovat varsin hataria ja pääosin (perustelemattomia) mielipiteitä.