Lähetetty: 18.10.2010 20:47
Kiitos kysymästä, oikein mainiosti, ihan Tampereelle asti näin pimeässä ja sumussakin.EveryWoman kirjoitti:Mutta miten tämä näkyy minusta?
T: Tosikko
Kitinää elämästä, ihmisistä ja kaikesta muusta tärkeästä
https://beta.kitina.net/
Kiitos kysymästä, oikein mainiosti, ihan Tampereelle asti näin pimeässä ja sumussakin.EveryWoman kirjoitti:Mutta miten tämä näkyy minusta?
T: Tosikko
Ok. Suurin piirtein näinhän tämä on mennyt:EveryWoman kirjoitti:olisi ihan kiva tietää!
EveryWoman kirjoitti:Tähänastisen keskustelun, kun siitä karsitaan väärinkäsitysten oikominen, retoriikka ja disinformaatio, voi tiivistää seuraavasti:
EW: - Uskon, että X.
U: - Kantasi on absurdi ja se on hylättävä.
EW: - Kuinni?
U: - Se on itsestäänselvää.
EW: - Sun pitäisi jotenkin perustella, jos haluaisit mun muuttavan tai suorastaan hylkäävän kantani. Tai esittää kanta, joka on perustellusti omaani parempi. Miten ois?
U: - Uskon/ajattelen, että Y.
EW: - No en mä näe millä asiaperusteella tuo olisi jotenkin ilmiselvästi omaani parempi.
U: - Ei haittaa, koska mulle asia on itsestäänselvä.
EW: - Ikävä kyllä mä en tuon nojalla voi omaa kantaani muuttaa. Tarvitsen järkiperusteluja.
U: - Keskustelu on omasta puolestani nyt loppuun käyty. Koen, että olen antanut perustellun vastauksen. Olet umpikujassa, josta ainoa tie ulos on esittää rationaalisia perusteluja väitteillesi.
urpiainen kirjoitti:Mutta ei kai se kannata - ilmeisesti tätä ketjua ei ole jaksanut lukea kuin Dave ja Vagabondo.
En viitsinyt lukea kuin lopun. Samoin olen hyppinyt keskustelussa aika pitkiä pätkiä välillä yli.urpiainen kirjoitti:Vagabondo jo antoikin oman tuomionsa: me ollaan EW molemmat yhtä hulluja.
No joo, noin kun sen laittaa, niin kyllähän se vaikuttaa siltä, että jos EW:llä onkin messiaskompleksi, niin minä sitten kärsin jostain sisyfos-kompleksista.Vagabondo kirjoitti:Kyssäri urpiaiselle ihan uteliaisuudesta ja ilman pahaa tarkoitusta. EW on myöntänyt käyttävänsä sanoja sen mukaan miltä ne hänestä tuntuvat, eikä se vastaa niiden tieteellisesti määritettyä tarkoitusta. Lisäksi hän on sanonut, että hänen valintansa perustuu enemmän tunteelle, eikä toimintamallia voi epäjohdonmukaisuuksien takia määritellä loogiseksi toimintaohjeeksi, jota voisi soveltaa sellaisenaan kaikissa tilanteissa, vaan pitää luottaa siihen mikä siinä tilanteessa tuntuu oikeammalta ratkaisulta ja pyrkivänsä tekemään päätöksen niin, että se olisi kokonaisuuden kannalta hyvä niillä resulsseilla, jotka päätöksenteko hetkellä on tarjolla. Sanojen todellisesta merkityksestä olette selvästi keskustelleet aikaisemmin ja EW on myöntänyt sinun olevan oikeassa, mutta myöskin, selvästi, luottaa enemmän omaan tunteeseensa tässäkin asiassa, kuin lähtisi muokkaamaan ilmaisuaan. Mikä tässä kokonaisuudessa sulta jää ymmärtämättä tai mikä siinä mättää niin paljon, että jaksat vääntää sivutolkulla pitkiä viestejä, kun osassa viestejä kuitenkin vaikutat asiasta vääntämiseen kyllästyneeltä?
Mä oon ehkä välinpitämätön, kuten yleensä asioissa joilla ei ole mulle juurikaan merkitystä. Mulla ei ole tarvetta olla tässä asiassa erimieltä EW:n kanssa, koska hän on pääasiassa pohtinut miten hän asian mieltää. En myöskään tiedä miten EW oman ajattelunsa kokee, mutta niiden tekstien pohjalta joita olen lukenut (muitakin kuin tämä keskustelu), niin kallistaisin häntä tunteen puolelle. Tähän olisi oikeastaan mielenkiintoista saada myös EW:n kommentti?urpiainen kirjoitti: Toiseksi, mä luulen, että sä suhtaudut nyt aavistuksen verran holhoavasti ja vähättelevästi EW:hen. Palstahistorian perusteella luulen, että omasta mielestään EW on timanttinen ajattelija, lahjomaton loogikko ja rationaalisten perustelujen Vantaanjoki. Erityisesti tuo hänen viesteissään näkemäsi loogisuutta ja rationaalisuutta vastustava intuitionaalisuus ja tunteellisuus eivät käsittääkseni istu hänen itseymmärrykseensä (voin toki olla väärässäkin); onhan hän tässäkin ketjussa toistuvasti vedonnut rationaalisiin algoritmeihin ja utilitaristisesti perusteltuun ja eksplikoituun sääntöjärjestelmäänsä. (Kuten huomaat, tuossa omassa keskustelutiivistelmässään yllä EW haluaa siinäkin korostaa, että se on nimenomaan hän, joka haluaa "järkiperusteluja".) Osallistuessani keskusteluun tällä tasolla koen kai jotain hupia siinäkin, että voin osoittaa keisarin kulkevan ilman vaatteita.
Vagabondo kirjoitti: Tähän olisi oikeastaan mielenkiintoista saada myös EW:n kommentti?
Ääliö hei. Tämä on keskustelupalsta. Minä olen sanonut jo vuosia sitten EWlle, että hänen ei pidä kirjoittaa juttujaan keskustelupalstalle. Blogi on oikea osoite. Jos ei tiedä mitä sanat tarkoittavat ts. puhuu autosta kun tarkoittaa pöytää, on turha keskustella. Tosin tuo imbesilli alkaa määritellä sanoja uudestaan sen jälkeen, kun hänen on osoitettu puhuvan täyttä paskaa.Vagabondo kirjoitti:Kyssäri urpiaiselle ihan uteliaisuudesta ja ilman pahaa tarkoitusta. EW on myöntänyt käyttävänsä sanoja sen mukaan miltä ne hänestä tuntuvat, eikä se vastaa niiden tieteellisesti määritettyä tarkoitusta. Lisäksi hän on sanonut, että hänen valintansa perustuu enemmän tunteelle, eikä toimintamallia voi epäjohdonmukaisuuksien takia määritellä loogiseksi toimintaohjeeksi, jota voisi soveltaa sellaisenaan kaikissa tilanteissa, vaan pitää luottaa siihen mikä siinä tilanteessa tuntuu oikeammalta ratkaisulta ja pyrkivänsä tekemään päätöksen niin, että se olisi kokonaisuuden kannalta hyvä niillä resulsseilla, jotka päätöksenteko hetkellä on tarjolla. Sanojen todellisesta merkityksestä olette selvästi keskustelleet aikaisemmin ja EW on myöntänyt sinun olevan oikeassa, mutta myöskin, selvästi, luottaa enemmän omaan tunteeseensa tässäkin asiassa, kuin lähtisi muokkaamaan ilmaisuaan. Mikä tässä kokonaisuudessa sulta jää ymmärtämättä tai mikä siinä mättää niin paljon, että jaksat vääntää sivutolkulla pitkiä viestejä, kun osassa viestejä kuitenkin vaikutat asiasta vääntämiseen kyllästyneeltä?
En jaksanut lukea pidemmälle.urpiainen kirjoitti:EW: Kaikkien toimieni perimmäisenä motivaationa on se, että pyrin toiminnallani maksimoimaan kaikkien ihmisten, eläinten, planeetan jne kokonaishyödyn.
Muut: Haha. Kuulostaapa hassulta. Tarkoitat tietysti, että kun teet mitä jostain syystä haluat tehdä, koetat tehdä tämän eettisesti.
EW: Ei. Kaikki toimeni ovat nimenomaan sellaisia, että katson siinä tilanteessa niiden olevan optimaalisia maailman kokonaishyödyn maksimoimiseksi.
Urpiainen: Täh? Siis tosiaan ajattelet Kitinään kirjoittaessasi, että kirjoittaminen on kaikista sinulle mahdollisista toimista optimaalisin maailman hyvinvoinnin maksimoimiseksi?
EW: Vääristelijä! Mustamaalaaja! Sika! Valehtelija!
Urpiainen: Oho. Tulipa jyrkkä reaktio, lähestytäänpä aihetta toista kautta...
Sanoisinko jopa tyypillistä EW-argumentointia, tai siis asianvälttelyä. Ilman muuta pidän omaa keskustelureferaattiani paljon totuudenmukaisempana, kuin esimerkiksi sinun esittämääsi.EveryWoman kirjoitti:En jaksanut lukea pidemmälle.
Vastaanko, vastaanko... No tämän kerran.Crowbar kirjoitti: Ääliö hei. Tämä on keskustelupalsta. Minä olen sanonut jo vuosia sitten EWlle, että hänen ei pidä kirjoittaa juttujaan keskustelupalstalle. Blogi on oikea osoite. Jos ei tiedä mitä sanat tarkoittavat ts. puhuu autosta kun tarkoittaa pöytää, on turha keskustella. Tosin tuo imbesilli alkaa määritellä sanoja uudestaan sen jälkeen, kun hänen on osoitettu puhuvan täyttä paskaa.
ps. oot ihan vitun tyhmä ja jos EWllä ei olisi pillua et venkoilisi tässä ketjussa lainkaan.
edit: korjasin quoten
No, yksinkertainen jako järki- ja tunneihmisiin ei tässä tapauksessa taida kovin hyvin kuvata tilannetta.NuoriD kirjoitti:Vagabondo kirjoitti: Tähän olisi oikeastaan mielenkiintoista saada myös EW:n kommentti?
Siis oletko vai etkö ole voittopuolisesti tämän keskustelun ajan väittänyt mun sanovan/tarkoittavan: "Rivikin vähemmän itsetunnustelua Kitinässä ja afrikkalaiset olisivat kärsineet enemmän"?urpiainen kirjoitti:Sanoisinko jopa tyypillistä EW-argumentointia, tai siis asianvälttelyä. Ilman muuta pidän omaa keskustelureferaattiani paljon totuudenmukaisempana, kuin esimerkiksi sinun esittämääsi.EveryWoman kirjoitti:En jaksanut lukea pidemmälle.
Selittää hyvin syntynyttä vaikutelmaa.EveryWoman kirjoitti: Mietitään vaikka Myers-Briggs -analyysin kautta, jossa olen päivästä riippuen joko INTP tai INFP. T ja F (Thinking / Feeling) ovat siis niin tasapainossa, että on vaikea sanoa kumpi olisi mun kohdalla hallitsevampi. Tuossa S/N -akselilla (Sensing / iNtuition) puolestaan olen selkeästi N, mikä ehkä osaltaan vaikuttaa siihen, että mua pidetään syvälle menevissä keskusteluissa tunneihmisenä. Pinnallisemmissa, simppeleissä aiheissa (anonyymina netissä) mua sen sijaan luullaan lähes poikkeuksetta mieheksi, jos en yksilöi sukupuoltani, mikä voisi viitata kuitenkin jonkinlaisen järjenkäyttömekanismin olemassaoloon (miehiähän pidetään perinteisesti loogisempina ja enemmän järjellä ajattelevina).
Mä väittäisin kyllä, että halutessani pystyn käsittelemään juttuja loogis-analyyttisesti ja asiapohjalta. Mutta maailmassa on paljon sellaistakin, jossa käsittelyn rajaaminen puhtaasti tunnettuihin tosiasioihin ei vie ajatusta mihinkään, vaan lähtöoletuksiksi on pakko hyväksyä juttuja, joiden vain uskotaan pitävän paikkansa. Se, että mua useimmiten kiinnostaa eniten keskustella juuri tällaisista asioista, voisi antaa aihetta kuitenkin määritellä mut enemmän tunneihmiseksi, jos nyt noiden väliltä on pakko valita jompi kumpi.
Sun kielenkäyttö kyllä viestii jostain ihan muusta kuin viihtymisestä, ellet sitten saa nautintoa muiden haukkumisesta. Pohdiskeleva ja etenkin aidosti kiinnostunut henkilö keskustelee kokemukseni mukaan aivan eri tyylillä (vrt. prosessin tyyli). Jos olet ihan oikeasti kiinnostunut siitä, mitä olen sanomassa, miksi takerrut noihin virheellisiin referointeihisi kuin hukkuva oljenkorteen? Sehän on ihan tolkuttoman tehoton tapa saada selville, mitä oikeasti sanon ja ajattelen.urpiainen kirjoitti:Mutta on tässä ainakin seuraavat kaksi asiaa. Ensinnäkin, tämä nyt on keskustelupalsta, ja musta on jotenkin ihan viihdyttävää keskustella jutuista, jotka vaikuttavat ilmeisen kummallisilta. Minua kiinnostaa, olisiko niissä jokin järkevä peruste takana.
Kaks juttuu:Palstahistorian perusteella luulen, että omasta mielestään EW on timanttinen ajattelija, lahjomaton loogikko ja rationaalisten perustelujen Vantaanjoki. Erityisesti tuo hänen viesteissään näkemäsi loogisuutta ja rationaalisuutta vastustava intuitionaalisuus ja tunteellisuus eivät käsittääkseni istu hänen itseymmärrykseensä (voin toki olla väärässäkin); onhan hän tässäkin ketjussa toistuvasti vedonnut rationaalisiin algoritmeihin ja utilitaristisesti perusteltuun ja eksplikoituun sääntöjärjestelmäänsä.
Totta kai mä silloin käsittelen myös sun kommentteja loogisesti, ts. kritisoin niiden toivottoman epätarkkaa muotoilua ("Rivikin vähemmän...") ja sitä, miten näistä lähtökohdista on kyllä kaikkea muuta kuin nöyrää ilmoittaa käsittelytapansa olevan loogista. Ts. väität sanomisistani loogisesti seuraavan X, vaikka referaattisi on jo muodollisesti niin susi ettei sillä logiikan työkaluna tee mitään.Aiemmin urpiainen kirjoitti:Pointti on vain se, että totta kiisselissä sun täytyy argumentoida, että olen väärässä osoittaessani, että ajattelet tavalla X koska X seuraa loogisesti sanomisistasi.
Enhän mä ole sanonut, ettetkö sinäkin ole toivonut järkiperusteluja. Sinähän suorastaan joka käänteessä vaadit niitä.Kuten huomaat, tuossa omassa keskustelutiivistelmässään yllä EW haluaa siinäkin korostaa, että se on nimenomaan hän, joka haluaa "järkiperusteluja".
Niin urpiainen on itsekäs, EW ei. Ja ihan ketjun aloittaneen kysymyksen mukaisesti.EveryWoman kirjoitti: Mutta: jos sinä haluat muuttaa minun ajatteluani (kuten olet kertonut haluavasi), perusteluja ajatteluni väitetystä absurdiudesta tarvitaan nimenomaan sinulta. Minä en halua enkä ole koko ketjun aikana yrittänyt muuttaa sinun ajatteluasi minkään muun asian suhteen kuin sen, miten minä ajattelen.
No, sen kuuluisan Popperin mukaan tämä tarkoittaa sitä, että teoriallasi ei ole kerta kaikkiaan mitään sisältöä. Vaikka en popperilaista falsifikationistista merkitysteoriaa kannatakaan, on tässä kuitenkin vissi järki: jos mikään argumentti, empiirinen havinto tai looginen argumentti ei teoriaasi voi vaikuttaa, ei teorialla myöskään ole mitään väliä minkään kannalta. Sen muotoilu on pelkkää kärpästen surinaa vailla sisältöä. Olisit tosin voinut ilmoittaa tämän heti alussa, niin ei olisi tarvinnut nähdä tätä 20+ sivun vaivaa sen vääntämiseksi rautalangasta, että juttusi ovat totaalisen perusteetonta puuta heinää. No, paska reissu, mutta tulipahan tehtyä.EveryWoman kirjoitti:Toisin päin sanottuna: teoriani ei ole falsifioitavissa
Mä lupaan yrittää lukea tuon korjatun referaattisi, kun palaan keskustelemaan. Toivon kuitenkin, että tekisit sen yhtä reilusti kuin itse tein omani, eli et sisällyttäisi siihen mitään "vänkä vänkä" -juttuja tai muuta sellaista, jossa ei ole lainkaan informaatiosisältöä. Kyllä minäkin voisin kopioida tähän kaikki ketjun vittuilusi ja venkoilusi, jos tavoitteenani olisi jokin muu kuin yhteisymmärryksen saavuttaminen.urpiainen kirjoitti:Sä olet kyllä pointittomien vänkääjien maailmanmestari. Mut ok, alla sama referaatti niin, että ko. kohdissa on sanatarkka lainaus siitä alkuperäisestä muotoilusta sivulla 6 (menee vähän referaatin idea, mut hei, mitä mä en tekisi noudattaakseni EW:n vänkäilyjä).
Vailla tieteellistä sisältöä.urpiainen kirjoitti:No, sen kuuluisan Popperin mukaan tämä tarkoittaa sitä, että teoriallasi ei ole kerta kaikkiaan mitään sisältöä.
Mä olen tässä päälle parinkymmenen sivun ajan yrittänyt kertoa sitä sulle, mutta sä olet keskittynyt enemmän oman erinomaisuutesi esille tuomiseen kuin yritykseen kuunnella ja ymmärtää mitä mä yritän kertoa.Olisit tosin voinut ilmoittaa tämän heti alussa...
No, paska reissu, mutta tulipahan tehtyä.
Kyllä siihen (sen osiin) voi vaikuttaa, on vaikutettu, ja varmasti myös tullaan vaikuttamaan, mutta kokonaisuutena sitä ei voi falsifioida.urpiainen kirjoitti:...jos mikään argumentti, empiirinen havinto tai looginen argumentti ei teoriaasi voi vaikuttaa...
(1) Riippuu kontekstista, ts. onko mainittu sisällöllinen ero käsittelyssä olevan argumentin kannalta relevantti. Tässä ketjussa olemme nähneet, että ero ei ole ollut relevantti tässä ketjussa käsiteltyjen argumenttien kannalta. Olen aina pystynyt ottamaan suoraan korjauksesi sisään argumenttiini ilman, että tämä korjaus on vaikuttanut argumenttiin millään tavalla.EveryWoman kirjoitti:(1)Sun mielestä on siis aivan vailla pointtia huomauttaa, että seuraavat virkkeet eivät ole sisällöllisesti yhteneviä:
"Pyrin toiminnallani (ml. kitinöinti) optimoimaan yhteistä hyvää."
"Rivikin vähemmän itsetunnustelua Kitinässä, ja arfikkalaiset olisivat kärsineet enemmän."
(2)Oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että on aivan sama kumpaa noista virkkeistä käytetään? (3)Ja että on saivartelua hyväksyä ainoastaan toinen? (4)Ja näillä eväillä sä sitten kerrot minulle, mitä mistäkin jutusta "loogisesti" seuraa?
Huoh. Wienin piirin teoreetikot kannattivat verifikationistista merkitysteoriaa, Popper halusi korvata tämän falsifikationistisella. Toki tämän merkitysteorian tunnetuin sovellus oli tieteenfilosofinen demarkaatiokriteeri: miten erotella tieteellisesti mielekkäät lauseet sisällöttömästä hömpästä. Tarkennuksesi on virheellinen ja irrelevantti.EW kirjoitti:Vailla tieteellistä sisältöä.urpiainen kirjoitti:No, sen kuuluisan Popperin mukaan tämä tarkoittaa sitä, että teoriallasi ei ole kerta kaikkiaan mitään sisältöä.
Lisää tuohon vielä Asperger (diagnosoimaton mutta hyvin todennäköinen), niin päässet lähelle maalia. Hmm, ja kai mulla joitain narsistisia taipumuksiakin on, viitaten tuohon Crowbarin leikkimieliseen psykopatia-hahmotelmaan (pitäisikö aloittaa ketju, missä pohdittaisiin onko joku meistä psykopaatti?). Ainakin se tuntuu aina jotenkin hurjan kivalta, kun jotakuta kiinnostaa ymmärtää, millainen olen. Toki pyrin selittämään tämän parhain päin deprivaation nojalla - olenhan kuitenkin tässä asiassa jäänyt aikamoista annosta vaille elämäni aikana.Vagabondo kirjoitti:Selittää hyvin syntynyttä vaikutelmaa.
Sanoit: "...ei ole kerta kaikkiaan mitään sisältöä". Sisältöjä on muunkinlaisia kuin tieteellisesti relevantteja. Tarkennukseni oli mitä tarpeellisin.urpiainen kirjoitti:Tarkennuksesi on virheellinen ja irrelevantti.