Läskit

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

Edit: Olin myöhässä, vastaus tuli jo
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Aijoo! Jatketaan läskipäiväkirjaa. Tänään yhteensä 200g vihannesriisiä (270kcal), 75g kermaviiliä (100kcal), 200g lohta (380kcal), 250g porsaanfilettä (425kcal), vajaa desilitra bearnaisekastiketta (150kcal, pussikastike rasvattomaan maitoon, vain vähän rasvaa), jonkun verran salmiakkia (100kcal). Yhteensä 1425kcal.

Painonmuutos lauantai-illasta josta lähtien tänne näitä syömisiä olen kirjoittanut, +300g.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Herra Manala kirjoitti:lääkärien ammattitaidosta.
Kyllä se vaan valitettavasti niin on, että diabeteksen, verenpaineen ja kolesterolin lääkehoito ei laihduta. Jos ne laihduttaisivat, niin mitään ongelmaa ei olisi, koska hyvin suuri osa ylipainoisista syö em. lääkkeitä. He vain eivät laihdu.

Koska laihdutuslääkkeille on valtavat markkinat, niin lääkefirmat kyllä panostavat todella paljon laihdutuslääkkeiden löytämiseen ja jos jollain lääkkeellä on laihduttavia ominaisuuksia, niin se kyllä suurin kirjaimin kerrotaan.

Jos lääkärillä olisi laihdutukseen jotain uusia hyviä keinoja olemassa, niin lääkärin oven takana kyllä riittäisi jonoa. Kyseinen lääkäri voisi määrätä palkkionsa tasoksi mitä tahansa, porukkaa lentäisi yksityiskonein ympäri maapalloa vastaanotolle. Tallaisia guruja ei kuitenkaan ole.
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Ootko Manis muuten kokeillu karppaamista? Toimii ainakin mulla ja en tosiaankaan oo mikään fanaatikko, ainoastaan vähän välttelen tyhmiä hiilareita. Jos jaksan :)
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NuoriDaavid kirjoitti:1)Ehkä hänellä on geenit, jotka saavat elimistön herkästi varastoimaan rasvaa. Tähän ei nykylääketiede pysty vaikuttamaan.
Noh, mutsin puolelta kaikki kolme veljistään ovat about mun kokoisia, mutsi myös on ylipainoinen. Ainoastaan toinen siskoistaan on hoikka. Äidinisä ja äidinäiti oli/on molemmat reilusti ylipainoisia. Faijan puolelta kaikki on aika kukkakeppejä.
2)Sikiöaikaiset asiat saattavat vaikuttaa vielä aikuisällä. Oletko Manala syntynyt keskosena?
Vähän reilut 7 viikkoa ennen laskettua aikaa, 1950g.
4)Tutkitusti monet laihduttajat huijaat itseään jopa ruokapäiväkirjaa pitäessään. En suinkaan väitä, että Manala tekee näin. Sitä kuitenkin esiintyy.
Taidan huijata itseäni nyt maissilastuilla ja salsalla, alkoi nimittäin vähän jopa vituttamaan!
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

NuoriDaavid kirjoitti:Metabolisesta oireyhtymästä, eli insuliiniresistenssistä johtuen, kuten olen jo 3 kertaa kirjoittanut.

Voidaanko hoitaa muuten? Joo, lisäämällä liikuntaa ja vähentämällä kalorien saantia ja sitä kautta laihduttamalla, kuten sekin on tullut jo aiemmin todettua. Kyseessä on metabolisen oireyhtymän perushoito
Eikö sitten todellakaan ole niin että esimerkiksi syömisen ajoituksella tai kuidun määrällä ruuassa ole merkitystä? "Syödä vähemmän" on kovin yksioikoinen neuvo, ja Manala on jo todennut ettei se toimi paitsi aivan näännytykseen asti vietynä, ja sellainen ei ole terveellistä. Kroppa rupeaa varastoimaan silloin rasvaa suorastaan väkisin, ja imee ruuansulatuksessa kaiken mikä ruuasta vaan irti lähtee.

Voisit, Manala, ainakin kokeilla satsata aamiaiseen, ja varmistaa että siinä on sopivasti kuitua. Syö aamiaiseksi esmes mysliä tai ruispuuroa. Ja syö aamiaista joka päivä. Perustuen siihen ajatukseen että kroppa lähtee käyntiin. Säästöliekki muuttuu silloin heti aamusta polttoliekiksi (treeni ei tätä kai välttämättä käynnistä, jos kroppa katsoo olevansa ruuan puutteessa), ja verensokeri pysyy päivän aktiviteettien aikana tasaisempana kun suolessa on sokeria tasaisesti vapauttavaa kuitupitoista viljamössöä. Aamiaiseen kannattaa laittaa myös proteiinia, joka pitää nälän poissa heiluttelematta verensokeria.

Sitten päivän aikana joku jälleen riittävän kuitupitoinen välipala, jotta sokeria vapautuu jälleen tasaisesti verenkiertoon iltapäivän mittaan eikä vintti sammu. Syö kunnon lounas, mutta ei niin isoa että tulee ähky ja väsy.

Ja illalla vain kevyt iltapala viimeistään kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa, ei myöhemmin. Jos menee nukkumaan masu täynnä, sokerit varastoituvat suurella todenäköisyydellä rasvakudokseen. Mutta jos olet treenannut, niin illalla iltapalan yhteydessä kannattaa kuitenkin ottaa proteiinia.

Mutuilua, mutta koklaa jos tuntuu järkeenkäyvältä.

(joo, onhan näitä neuvoja ja vastauksia jo tullut... kannan vain korteni vuoreen :) )
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

annepa kirjoitti:Ei mua haittaa jos muut on lihavia, kuhan en ite ole. Ja hellu ei ole, nimittäin olen niin pinnallinen että ulkonäkö vaikuttaa mun parinvalintaan.
Niin, täähän se on jo sinäällään ihan mukava syy olla hoikka tai normaalipainoinen. Lihavuus on nykyajan kauneuskäsitysten mukaan suurin yksittäinen turnoff mikä pariutumistakin ohjaa.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

BettyB. kirjoitti:Ootko Manis muuten kokeillu karppaamista? Toimii ainakin mulla ja en tosiaankaan oo mikään fanaatikko, ainoastaan vähän välttelen tyhmiä hiilareita. Jos jaksan :)
Tokihan. Ei vaan toimi. Päätä särkee lähes jatkuvasti karpatessa, ja esiintyy myös huippausta ja pahaa oloa (oksetusta). Kuten voit huomata, kyllä mun ravinto on nytkin melko protskupainotteista, ja hiilarit (varsinkin nopeat) esittää aika pientä osaa valiosta.

Edit: Niin ja mä en siis normaalisti kärsi päänsärystä käytännössä ikinä.
Pyry-Matias

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Tulee mieleen ripotellen, kun en viitsi kunnolla rauhottua, mutta yksi kompastuskivi laihduttamisessa piilee rasvojen käytössä. Nimittäin niin hullulta kuin se voi kuulostaakaan, niin rasva palaa vain rasvaa syömällä. Kannattaa edelleen laihduttaessa syödä se min 15 rossaa kokonaisenergiasta (on muuten vain 7 rossaa grammoina) tyydyttymätöntä, jotta keho ei taaskaan pistä defenssejä päälle.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manala, tässä:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00685

hyvä artikkeli laihdutuslääkkeistä.

Mustajoki on suomen johtavia asiantuntijoita asiassa.

Sulla ehkä on keskosuudesta johtuen aineenvaihdunta sellainen, että lihoat herkemmin ja geenitkin saattaa edesauttaa.

Mä suositan, että kokeilisit Acompliaa, sillä kuitenkin 27% laihtuu vähintään 10% vuoden kuluessa (Plasebolla 7.2% pääsee samaan). Et voi hävitä enempää kuin n 3 e/päivä.
Quinevere

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

Pyry-Matias kirjoitti:
BettyB. kirjoitti:No kovasti ovat molemmat vastailleet. Jos kumpaakaan ei olisi ketjussa näkynyt, tuskin huutelisin täällä mielipiteiden perään.
Harva malttaa olla vastaamatta. Aihe on kuitenkin monisyinen, jolloin usein paras vastaus on pitäytyminen perusasioissa. Vaihtoehdot kun käytännössä (kärjistäen) ovat kolme riviä ja kolme tuhatta riviä tekstiä.
Joo, en mä ainakaan ole töissä täällä. Edes näköjään siinä määrin kuin ND on ollut, kaikki kunnia hänelle siitä, että on jaksanut toistaa samat asiat monirivisesti kymmenen kertaa tietyille kuuroille korville. (Mä kulutin kovasti vastailuun viisi minuuttia. Hyi minua!) Jeesustelkaa vielä hetki arvauskeskuksesta ja sitten yksityislääkärien kovista liksoista, niin sitten on molemmat vaihtoehdot haukuttu, ja jäljelle jää enää UFO-Luukkanen. Lohdutuksen sanoina, mun vastaanotolle päätymistä tuskin tarvitsee pelätä läskiasioissa enää nykyään.
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Ei kai tällä kukaan mitään jeesustele, särähtää vaan korvaan että alan ammattilaisilla ei ole oikeen muuta sanottavaa kun liiku enemmän, syö vähemmän.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

BettyB. kirjoitti:Ei kai tällä kukaan mitään jeesustele, särähtää vaan korvaan että alan ammattilaisilla ei ole oikeen muuta sanottavaa kun liiku enemmän, syö vähemmän.
Mitä niiden sinusta pitäisi sanoa?

Minusta Dave on sanonut kattavasti asiansa ja antanut suosituksia ynnä vaihtoehtoja. Siitä vaan Mustajoen tmv. vastaanotolle kyselemään lisää. Sinne ei tosin kannata mennä turhan suurin odotuksin.

Manalan kanssa mistään keskustelu on vaan niin kovin vaikeaa, kun aina on kauhun tasapaino päällä, vrt. Daven pointti neljä yllä ja manalan vastaus siihen. Ihmettelen Daven kärsivällisyyttä ja arvostan sitä, että hän pystyy käymään tälläisen keskustelun ihmisten kanssa, jotka pitävät keskustelua lihavuudesta ylipäänsä subjektiivisena loukkauksena.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

annepa kirjoitti: Laskelmieni mukaan hän on syönyt päivittäin 10 000-12 000 kcal päivässä parhaimmillaan.
Todennäköisimmin olet laskenut väärin. Harvat naparetkeilijätkään pääsevät moisiin lukemiin ahkiota vetäessään.

"The highest recorded daily energy expenditure values were obtained during a trans-Antarctica crossing where for a period of nine days two trekkers averaged 10,564 and 11,634 kcal/d (44.2 and 48.7 MJ/d, respectively) [17], while the theoretical ceiling has been calculated to be 13,675 kcal/d (57.2 MJ/d) "
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... id=2164944

Epäilen siis vahvasti edelleen myös Phelpsin kaloreita.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NuoriDaavid kirjoitti:Manala, tässä:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00685

hyvä artikkeli laihdutuslääkkeistä.
Danke. Onhan noi tulokset onneksi sentän jonkun verran parempia kuin mitä aiemmin kerroit. Tosin 3 euron hinta päiväpillerille kuulostaa aika suolaiselta. Mutta hinta tulee varmaan yhtä "suurena" yllätyksenä kuin erektiolääkkeidenkin suhteen.
elco kirjoitti:Manalan kanssa mistään keskustelu on vaan niin kovin vaikeaa, kun aina on kauhun tasapaino päällä, vrt. Daven pointti neljä yllä ja manalan vastaus siihen. Ihmettelen Daven kärsivällisyyttä ja arvostan sitä, että hän pystyy käymään tälläisen keskustelun ihmisten kanssa, jotka pitävät keskustelua lihavuudesta ylipäänsä subjektiivisena loukkauksena.
No voihan lollero. Ei minua daven heitto numero 4 alkanut vituttamaan, vaan se sitä edeltänyt vaa'allakäynti mikä ei daveen liittynyt oikein millään tavalla. Olisi kai pitänyt vääntää rautalangasta. Jos mä olen tän keskustelun ottanut mielestäsi subjektiivisena loukkauksena jossain (muussa) kohtaa yhtään sen enempää kuin muutkaan asiasta osittain eri mieltä ND:n kanssa olleet, niin kerro toki lisää.
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Hormoneista vielä sen verran, että ylipainoisuuden lisäksi moni endokrinologinen sairaus on lisääntynyt paljon nykyaikana, kuten ykköstyypin diabetes, PCOS ja kaltaisensa. Jokin sekoittaa meitin hormoneja, ja pahasti. (Tulimme juuri kotiin sairaalan päivystyksestä, hieman huolissani mukelon viimeaikaisesta väsymyksestä mittasin sen verensokerit, olivat aterian jälkeen koholla. Sairaalassa todettiin, että verensokerit olivat normalisoituneet, mutta ketoaineet olivat koholla. Nekin sentään lähes normalisoituivat ennen lähtöämme, joten mitään akuuttia tämä ei ole. Vähän kuitenkin hirvittää.)
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

Herra Manala kirjoitti:
annepa kirjoitti:kuhan en ite ole. Ja hellu ei ole,
Lihavuus on nykyajan kauneuskäsitysten mukaan suurin yksittäinen turnoff mikä pariutumistakin ohjaa.
Kyllä, mutta mulla on paksuja kavereita jotka seurustelee joten kaikki ei ilmeisestikään ole näin pinnallisia vaan katsovat pintaa syvemmälle.
Itse en halua olla lihava oman oloni takia.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

BettyB. kirjoitti:Ei kai tällä kukaan mitään jeesustele, särähtää vaan korvaan että alan ammattilaisilla ei ole oikeen muuta sanottavaa kun liiku enemmän, syö vähemmän.
Se varmasti selittyy yleisellä nettikeskusteluun liittyvällä ominaisuudella, jonka mukaan keskustelu pyrkii luonnostaan hakeutumaan energeettiseen minimitasapainotilaan, jossa kummankin osapuolen kommentit herkimmin herättävät vastapuolessa negatiivisia tunteita.

Tuohon omaan ohjeeseesihan se lopulta pitkälti redusoituu. Asiaa voidaan pyöritellä monella tavalla (kuten edellä olen käynyt läpi, esim. kohdat 1-4 Manalan tapauksessa), hoitojakin olen käsitellyt.

Kun geeneihin ja syntymäkeskosuuteen tai suoliston bakteeriflooraan ei nykykeinoin voida vaikuttaa, jää käytännössä jäljelle kertomasi ohje ja laihdutuslääkkeet.

Toki em. ohjeen voi sanoa monimutkaisestikin. Irl asia tietysti esitetään empaattisesti.

Lisäksi otetaan erilaisia labroja, jotka eivät lihavuuden hoitoa muuta, mutta antavat tietoa mahdollisista liitännäisongelmista (metaboliseen oireyhtymään liittyen) ja niiden tarvitsemasta hoidosta.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

prosessi kirjoitti:Hormoneista vielä sen verran, että ylipainoisuuden lisäksi moni endokrinologinen sairaus on lisääntynyt paljon nykyaikana, kuten ykköstyypin diabetes
Ykkösdiabeteksen aiheuttajaksi epäillään mm. virusta.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/2006256.stm
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

sivustahuutaja kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Hormoneista vielä sen verran, että ylipainoisuuden lisäksi moni endokrinologinen sairaus on lisääntynyt paljon nykyaikana, kuten ykköstyypin diabetes
Ykkösdiabeteksen aiheuttajaksi epäillään mm. virusta.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/2006256.stm
Tähän liittyen eräässä suomalaisessa tutkimuksessa on ihmetelty sitä miksi esim. Itä-Suomessa on huomattavasti enemmän ykköstyypin diabetesta kuin muutama sata kilometriä itään päin Venäjän puolella, jossa ihmiset eivät ole geneettisesti niin kovin erilaisia. Onko Venäjän puolella asuvilla ihmisillä/lapsilla parempi vastustuskyky kyseistä virusta vastaan huonomman hygienian vuoksi, tms.?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Aihetta lievästi sivuten...
Mun personal trainer kertoi, että normaalipainoinen, perusterve ihminen kuluttaa energiaa reipastahtisella kävelylenkillä (~7-7,5 km/h) noin yhden kalorin/10 askelta. Tää on karkea keskiarvo, johon tietty vaikuttaa henkilön lihasmassa, yleiskunto ja ruokailutottumukset. Että siitä sitten laskemaan askeleita kävellessä :wink:
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

prosessi kirjoitti:Hormoneista vielä sen verran, että ylipainoisuuden lisäksi moni endokrinologinen sairaus on lisääntynyt paljon nykyaikana, kuten ykköstyypin diabetes, PCOS ja kaltaisensa.
Onko sinulle jotain linkkiä PCOS (Polykystisen ovariosyndrooman) esiintyvyyden lisääntyvyyteen? Ylipainohan on siinä selvästi mukana ja laihdutus ja liikunta auttaa, eli saattaahaan se oikeasti lisääntyä pelkästään sen takia, että kansan keskipaino lisääntyy ja liikkuminen vähenee.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Frederik Krueger kirjoitti:Onko Venäjän puolella asuvilla ihmisillä/lapsilla parempi vastustuskyky kyseistä virusta vastaan huonomman hygienian vuoksi, tms.?
Tuo nimenomaan tukee virusteoriaa.
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

elco kirjoitti:Mitä niiden sinusta pitäisi sanoa?
No en minä tiedä, en ole lääkäri. Mutta ilmeisesti olen siis kuvitellut liikoja, että lääkäriltä voisi saada jotain muutakin apua, jos kyseessä ei ole normaali ylipainotapaus, niin kun nyt tässä esimerkkitapauksessa ei tunnu olevan. Mutta hei, olen ilmeisesti väärässä. Voitte jatkaa.

Ja vaikka varmasti sinun mittapuulla läski olenkin, en pidä keskustelua lihavuudesta loukkaavana.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

BettyB. kirjoitti:
elco kirjoitti:Mitä niiden sinusta pitäisi sanoa?
No en minä tiedä, en ole lääkäri. Mutta ilmeisesti olen siis kuvitellut liikoja, että lääkäriltä voisi saada jotain muutakin apua, jos kyseessä ei ole normaali ylipainotapaus, niin kun nyt tässä esimerkkitapauksessa ei tunnu olevan. Mutta hei, olen ilmeisesti väärässä. Voitte jatkaa.
No tämä on tietysti hyvin yleinen ongelma, jota lääketiede ja lääkärit tietysti vielä monesti pyrkivät ylläpitämään.

Tarkoitan laajemminkin kuin pelkästään ylipainon suhteen. Minkä tahansa sairauden tai tilan suhteen lääketieteen ja lääkärien keinot ja vaikuttamismahdollisuudet monesti yliarvioidaan.

Onhan se monesti vaikea esim. hyväksyä, että kipeää selkää ei saada kuntoon, kun kuussakin on käyty jo 40 vuotta sitten ja irronneita raajojakin kiinnitetään.
Vastaa Viestiin