Läskit

Yleinen lätinä jä kitinä
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Herra Manala kirjoitti:Eli melkoisen suuria uutisia.
No mutta jos sä kerran olet näitä jo kokeillut eikä paino putoa, pitäs varmaan hankkia se kuuluisa toinen mielipide?

Tai enhän mä tiedä haluatko sä laihtua.
Viimeksi muokannut BettyB., 19.08.2008 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Quinevere

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

^Suosittelen tuohon sitten jotain refleksologia tai hajuherneterapeuttia, muuten tullee toinen samanlainen mielipide.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Elppis kirjoitti:Omenassa n.37kcal, 2dl omenamehua 22kcal.
Ei pidä paikkaansa. 2dl omenamehua sisältää noin 90kcal.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

BettyB. kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Eli melkoisen suuria uutisia.
No mutta jos sä kerran olet näitä jo kokeillut eikä paino putoa, pitäs varmaan hankkia se kuuluisa toinen mielipide?

Tai enhän mä tiedä haluatko sä laihtua.
Sen mitä oon ymmärtänyt (kts. yllä) niin lääkäreillä ei ole kovin paljon tietotaitoa kyseisestä aihepiiristä.
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Quinevere kirjoitti:^Suosittelen tuohon sitten jotain refleksologia tai hajuherneterapeuttia, muuten tullee toinen samanlainen mielipide.
Siis ihanko tosissaan mitään muuta ti ole tehtävissä? Lääkäri toteaa korkeat sokeriarvot ja kehoittaa liikkumaan enemmän ja syömään vähemmän? En nyt ihan jaksa uskoa, tai sitten olen kohdannut harvinaisen päteviä lääkäreitä, jotka kohtelee ihmitä yksilönä.
Kyllä mun käsittääkseni toi voi olla lähtötilanne, mutta sitten tilannetta seurataan ja arvoja mittaillaan, ja jos tulosta ei tule, tehdään muutoksia.
Quinevere

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

^^Tai sitten joidenkin on mahdotonta hyväksyä faktoja.

Painonvartijat on kuulemma joillain toimineet. Sielläkin tosin epäempaattisesti suositellaan syömään vähemmän kuin kuluttaa.
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Herra Manala kirjoitti:Sen mitä oon ymmärtänyt (kts. yllä) niin lääkäreillä ei ole kovin paljon tietotaitoa kyseisestä aihepiiristä.
No kai tähänkin joku spesialisti on olemassa? En minäkään mene vittuani ortopedille näyttämään.

Mutta kieltämättä ihmetyttää palstan lääkäreiden välinpitämätön asenne. Toivottavasti en joudu kummankaan potilaaksi.
Viimeksi muokannut BettyB., 19.08.2008 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Quinevere kirjoitti:Sielläkin tosin epäempaattisesti suositellaan syömään vähemmän kuin kuluttaa.
Kumpaa Manala mielestäsi tekee, valehtelee syömisensä vai liioittelee kulutuksensa?

Vai onko kyse vaan henkilökohtaisesta kaunasta?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

-Superior- kirjoitti:Sen verran täytyy nyt kysyä, että mikä selittää sen, ettei ennen - heitetään vaikka ennen 60-70-lukua - länsimaissa ollut juurikaan läskejä (vaikka kuulemani mukaan jo öljykriisin aikoihin oli aivan ylenpalttisen riittävästi tarjolla oikein lauantai-makkaraakin messevien läskien aikaansaamiseksi)? Eli: jos lihomisessa on tuo geneettinen näkökulma, niin miksi se lihavuusgeeni on alkanut näkyä vasta parina viime vuosikymmenenä ihmiskunnan historiassa?
Mitä ihmettä sä sekoilet? Ensin puhut ajasta ennen 60-70 lukuja (50-luvusta?), ja heti perään viittaat öljykriisiin joka oli 70-luvulla? Ei kannattaisi nukkua ja kirjoittaa samanaikaisesti.

Olet välillä toistellut ettei lihavia juurikaan ollut 60-70-luvuilla joten täytyy tässä ihan kysyä, kuka sulle niin on valehdellut? Oma äitisikö?

Vaikka 60-luvulla olikin superkuuluisa luurankomalli nimeltään Twiggy (katso allaolevaa kuvaa) joka osaltaan lietsoi ainakin nuoriin naisiin äärimmäisen laihuuden ihannetta, eikä ollut videoita eikä videopelejä, oli silloinkin läskejä. Toki läskien määrää vähensi katukuvassa se että esim. Suomessa oli paljon köyhiä vielä 60-luvun lopullakin ja ruokaa ei tuhlattu. Tästä osoituksena esim. useamman kymmenen tuhannen suomalaisen työttömän joukkopako Ruotsiin vuonna 1968.

Lisäksi jos olisit seurannut keskustelua ollenkaan, huomaisit ettei kukaan ole väittänyt etteivätkö syömis- ja liikuntatottumukset vaikuttaisi väestön keskimääräiseen lihavuuteen. Ainoastaan siitä ollaan oltu eri mieltä ovatko ne ainoat merkittävät syyt yleisellä tasolla, vai onko ihmisten lihavuustaipumuksissa geneettisiä eroja.

Kuva
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 19.08.2008 20:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Pyry-Matias

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Elppis kirjoitti:Mikä niissä ompuissa oikein on? Mä oon saanut käsityksen että sisältävät hirveän määrän sokeria (vaikkakin hedelmäsokeria).
Ei millään pahalla, mutta juuri tämäntyyppisten kommenttien vuoksi keskustelu ei etene mihinkään. *ärsyyntyy*

Omena on ravintoarvoltaan oikein hyvää ravintoa myös laihdutaville. Miksi ihmeessä se edes voisi olla huonoa ravintoa?

EDIT: Tuohon mehuhiilareihin vielä sen verran, että tyypillisessä tuoremehussa on 40-50 kaloria desissä. Tämä on hedelmäsokeria, joka ei siis imeydy kertarysäyksellä, kuten useisiin lisäsokerilla makeutetuissa mehuissa ja limppareissa. Tämä tuoremehu/muu mehuasia selviää viime kädessä ravintoaine-erittelystä purkin kyljestä.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

BettyB. kirjoitti:Mutta kieltämättä ihmetyttää palstan lääkäreiden välinpitämätön asenne.
Sanoihan Jokerikin "jos osaat tehdä jotain hyvin, älä tee sitä ilmaiseksi."
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Elppis kirjoitti:Omenassa n.37kcal, 2dl omenamehua 22kcal.
Olet kaloritaulukkojen uhri. Kuten NegaDuck mainitsi, hedelmissä olevilla kuiduilla tuntuu olevan yhtälössä merkitystä, ainakin mitä tulee veren insuliinitasoihin. Lues alta jos jaksat, lainaus keskusteluryhmästä sfnet.keskustelu.terveys:


Harvardin yliopiston epidemiologisen tutkimuksen

Bazzano LA, Li TY, Joshipura KJ, Hu FB.
Intake of fruit, vegetables, and fruit juices and risk of diabetes in
women.
Diabetes Care. 2008 Jul;31(7):1311-7. Epub 2008 Apr 4.
PMID: 18390796
DOI: 10.2337/dc08-0080
http://care.diabetesjournals.org/cgi/co ... /31/7/1311

mukaan yksikin lasi hedelmätuoremehua päivässä on yhteydessä lievästi,
kohonneeseen tyypin 2 diabeteksen riskiin. Toisaalta hedelmien syönti
oli yhteydessä pienempään riskiin, samoin vihreiden lehtikasvisten syönti.

Aamulehti kommentoi tätä tutkimusta suomeksi uutisartikkelissa

Tutkimus: Yksikin mehulasi päivässä altistaa diabetekselle
http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/97298.shtml

Toisaalta on hyvä muistaa, että epidemiologisista tutkimuksista ei
voida vetää kausaalisia johtopäätöksiä.

Gary Taubes analysoi perusteellisesti epidemiologisien tutkimusten
heikkouksia artikkelissa

Do We Really Know What Makes Us Healthy?
http://www.nytimes.com/2007/09/16/magaz ... f=magazine
http://tinyurl.com/56f637
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Pyry-Matias

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

NegaDuck kirjoitti:
BettyB. kirjoitti:Mutta kieltämättä ihmetyttää palstan lääkäreiden välinpitämätön asenne.
Sanoihan Jokerikin "jos osaat tehdä jotain hyvin, älä tee sitä ilmaiseksi."
Ei kai tämä palsta ole mikään opinäyte? Itse en vetäisi minkäänlaisia ammattitaitoarvotteluja palstakirjoittelun perusteella kenestäkään. Ensiksi tullaan jo siihen, riittääkö kiinnostus, viitseliäisyys tai aika vastaamaan.
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Pyry-Matias kirjoitti: Ensiksi tullaan jo siihen, riittääkö kiinnostus, viitseliäisyys tai aika vastaamaan.
No kovasti ovat molemmat vastailleet. Jos kumpaakaan ei olisi ketjussa näkynyt, tuskin huutelisin täällä mielipiteiden perään.
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

BettyB. kirjoitti:
Pyry-Matias kirjoitti: Ensiksi tullaan jo siihen, riittääkö kiinnostus, viitseliäisyys tai aika vastaamaan.
No kovasti ovat molemmat vastailleet. Jos kumpaakaan ei olisi ketjussa näkynyt, tuskin huutelisin täällä mielipiteiden perään.
Joo, aikaa ainakin näkyy olevan yllin kyllin ;)
Pyry-Matias

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

BettyB. kirjoitti:No kovasti ovat molemmat vastailleet. Jos kumpaakaan ei olisi ketjussa näkynyt, tuskin huutelisin täällä mielipiteiden perään.
Harva malttaa olla vastaamatta. Aihe on kuitenkin monisyinen, jolloin usein paras vastaus on pitäytyminen perusasioissa. Vaihtoehdot kun käytännössä (kärjistäen) ovat kolme riviä ja kolme tuhatta riviä tekstiä.
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Joo, mulla on varmaan vaan mun tsygologinen perssilmä ruosteessa.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

BettyB. kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Sen mitä oon ymmärtänyt (kts. yllä) niin lääkäreillä ei ole kovin paljon tietotaitoa kyseisestä aihepiiristä.
No kai tähänkin joku spesialisti on olemassa? En minäkään mene vittuani ortopedille näyttämään.

Mutta kieltämättä ihmetyttää palstan lääkäreiden välinpitämätön asenne. Toivottavasti en joudu kummankaan potilaaksi.
En tiedä, oletko lukenut kaikki tämän topikin postaukseni, mutta kerrataan: jos manalan verensokeri on koholla, niin sitä voidaan (ja kannattaa) hoitaa aikuistyypin diabeteslääkkeellä, ensisijaisesti metformiinilla. Jos verenpaine on koholla, sitä voidaan hoitaa verenpainelääkkeellä. Jos kolesteroli on koholla, sitä voidaan hoitaa esim.statiinilla, mikään edellä olevista ei kuitenkaan hoida ylipainoa eikä helpota sen hoitoa. Ylipainoa toki voidaan hoitaa laihdutuslääkkeillä, mutta niidenkin teho on rajallinen. Kuten edellä postasin esim. Acomplialla laihtuu kahdessa vuodessa keskimäärin noin 4kg enemmän kuin placebolla. Jotkut saavat parempia tuloksia, kts eo. linkki, taulukko 2.

Ainoa keino laihtua on syödä vähemmän kuin kuluttaa. Se ei muuksi muutu, oli lääkäri kuka tahansa. Toki laihdutuslääkkeillä voi tähän lisätukea saada, mutta perustotuus ei muutu. Joillakin laihtuminen voi varmasti aivan oikeasti vaatia tiukempaa dieetiä kuin toisilla. Siihen ei voi tarjota kuin kannustusta ja empatiaa (ja rajallisesti tehoavia lääkkeitä). Ääreistapauksissa sitten on tietysti leikkaushoidot.

Mihin Manala viittaat, kun tuot esiin tässäkin topikissa esiin tulle lääkärien huonot taidot? Sitä en aiemmin tiennyt, että on osoitettu, että geenitasolla on todettu eroja, jotka korreloivat painoeroihin. Muuta uutta ei ole tullut esille. Geenejä ei voi kuitenkaan muuttaa, eli niihin ei voi hoidolla vaikuttaa.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

NuoriDaavid kirjoitti:jos manalan verensokeri on koholla, niin sitä voidaan (ja kannattaa) hoitaa aikuistyypin diabeteslääkkeellä, ensisijaisesti metformiinilla.
Voidaanko selvittää, miksi verensokeri on koholla, ja olisiko se korjattavissa muilla keinoin?
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

NuoriDaavid kirjoitti:Ainoa keino laihtua on syödä vähemmän kuin kuluttaa.
Olen lukenut ja olen tästäkin ihan samaa mieltä. Mutta väitätkö tosiaan, että jos henkilö kuluttaa 5000 kaloria päivässä ja syö alle 2000, vaje ei ole riittävä laihtumiseen vaan vajetta pitäisi edelleen kasvattaa? Koska siitähän tässä on ollut kyse. Miksi sitten kuitenkin minä laihdun vain 500 kalorin vajeella? Onhan tähän nyt joku syy oltava ja asialle voi varmaan tehdä jotain? Näitä keinoja minä tässä penään, vai toteasitko tosiaankin potilaalle että syö vähemmän? Eikö ennemminkin pitäisi kysyä miksi?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Pyry-Matias kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Mikä niissä ompuissa oikein on? Mä oon saanut käsityksen että sisältävät hirveän määrän sokeria (vaikkakin hedelmäsokeria).


Omena on ravintoarvoltaan oikein hyvää ravintoa myös laihdutaville. Miksi ihmeessä se edes voisi olla huonoa ravintoa?.
Missä vaiheessa sanoin että omena ei ole hyvää ravintoa? Ihmettelin vain (kiitos Manala korjauksesta, katsoin väärin :oops: ) kun aina kehoitetaan syömään omenaa.. olin vain utelias että mistä syystä. Nyt tuli vastaus, tai kaksikin. Danke.
The great club outshines the individual, always and forever.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

NegaDuck kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:jos manalan verensokeri on koholla, niin sitä voidaan (ja kannattaa) hoitaa aikuistyypin diabeteslääkkeellä, ensisijaisesti metformiinilla.
Voidaanko selvittää, miksi verensokeri on koholla, ja olisiko se korjattavissa muilla keinoin?
Metabolisesta oireyhtymästä, eli insuliiniresistenssistä johtuen, kuten olen jo 3 kertaa kirjoittanut.

Voidaanko hoitaa muuten? Joo, lisäämällä liikuntaa ja vähentämällä kalorien saantia ja sitä kautta laihduttamalla, kuten sekin on tullut jo aiemmin todettua. Kyseessä on metabolisen oireyhtymän perushoito
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NuoriDaavid kirjoitti:Mihin Manala viittaat, kun tuot esiin tässäkin topikissa esiin tulle lääkärien huonot taidot? Sitä en aiemmin tiennyt, että on osoitettu, että geenitasolla on todettu eroja, jotka korreloivat painoeroihin. Muuta uutta ei ole tullut esille. Geenejä ei voi kuitenkaan muuttaa, eli niihin ei voi hoidolla vaikuttaa.
No geenejä ei toki voi muuttaa, mutta mun ymmärrykseni mukaan metaboliikkaan voidaan vaikuttaa aika tavalla, ja ihan jo noillakin lääkkeillä, joista sanot ettei niistä ole mitään apua tai vaikutusta laihduttamiseen. En ole metaboliikan asiantuntija, mutta ymmärtääkseni kuitenkin melko pienetkin jutut ja erot voivat vaikuttaa melko tavalla ravinnon talteenottokykyyn. Ihan jo startista pelkästään nämä insuliiniasiat.

Sun tietämyksesi perusteella taas mitään muuta ei käytännössä ole tehtävissä kuin kuluttaa enemmän ja syödä vähemmän, koska 1) laihdutuslääkkeet eivät juuri auta ja 2)
NuoriDaavid kirjoitti:Ei siis ole ihmisiä, joiden perusaineenvaihdunta on luonnostaan hidas tai nopea.
Niin ja itse silloin viitisen vuotta sitten olin ihan yksityisellä, en missään arvauskeskuksessa. Tästä huolimatta mamman asenne tuntui olevan lähinnä syyllistävä "sun pitäis pitää huolta itsestäsi paremmin", eikä rakentavaan keskusteluun tuntunut oikein olevan varaa, vaan haistettavissa oli aikamoista kaavoihin jämähtämistä ja asiakkaan puheiden automaattista paskapuheenapitämistä (ts. se vaan sanoo että se liikkuu ja se vaan sanoo syövänsä terveellisesti, mut totuus on kuitenki jotain muuta). Kyseinen mamma oli muuten itsekin melkoisen tukeva. Ties vaikka oli itse ammattikusettaja keksipöydässä.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

Herra Manala kirjoitti: On myös mahdollista, että aineenvaihduntani on jumittanut pysyvästi säästöliekille, ja pysyy siellä vaikka tekisin mitä.
On. Mun on vaikea uskoa tätä mutta en olekaan lääketieteen lisensiaatti erikoistumisalana ylipainotiede (tai mikä se onkaan se erikoistumisala). Haluaisin uskoa että JOTAIN on tehtävissä, vielä ei vaan ole selvinnyt mitä.
Herra Manala kirjoitti:Muistaakos muuten kukaan sitä tutkimusta muutaman vuoden takaa, missä todettiin että keskosilla on 3-kertainen riski aikuisiän lihavuuteen sen vuoksi että sokeriaineenvaihdunta menee "get all you can" -tyyppiselle fail-safe -moodille, eikä palaudu?
Mulla on hämärä muistikuva. Mut eihän riski tarkota sitä että asia toteutuu ja riskejäki voi pienentää.

No, joka tapauksessa olen sitä mieltä että paksukaisia on enemmän kuin ennen, se johtuu osittain elintapojen muutoksesta ja asiaan vaikuttaa myös geenit. Mielestäni useimmat ihmiset pääsee ylipainosta eroon jos haluaa ihan peruskonsteilla (vaikka vähän rankemmastikin, käsittääkseni paksuusgeeni vaikuttaa taipumukseen lihoa ja voi vaikeuttaa laihtumista mutta ei itsessään aiheuta lihomista tai estä laihtumista). Moni pettää ittiään kertomalla kuinka vähän syö vaikka suu käy koko ajan ja sitten kerrotaan että "mutta emmie laihu vaikka mitä teen". Kaikille oikea elintapojenkaan hallinta ei kuitenkaan auta. Joillaki on vaan systeemi niin sekasin verrattuna ns normaalidudetteeb. Tai ei välttämättä sekasin, vaan erilainen (?).

Se on sitten eri asia että kuuluko se nyt ensinkään mulle jos joku on paksu. Mun mielestä ihan hirveesti ei suoranaisesti, mutta lihavuuden aiheuttamien verokulujen muodossa kyllä. Toisaalta poltan ite tupakkia (josta kyllä maksan kans veroa) että olenhan mieki terveyteni kanssa riski.

Jos nyt unohetaan nuo verot ym ja puhutaan suoranaisesta vaikutusta, niin sitä ei oo. Ei mua haittaa jos muut on lihavia, kuhan en ite ole. Ja hellu ei ole, nimittäin olen niin pinnallinen että ulkonäkö vaikuttaa mun parinvalintaan.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

BettyB. kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Ainoa keino laihtua on syödä vähemmän kuin kuluttaa.
Olen lukenut ja olen tästäkin ihan samaa mieltä. Mutta väitätkö tosiaan, että jos henkilö kuluttaa 5000 kaloria päivässä ja syö alle 2000, vaje ei ole riittävä laihtumiseen vaan vajetta pitäisi edelleen kasvattaa? Koska siitähän tässä on ollut kyse. Miksi sitten kuitenkin minä laihdun vain 500 kalorin vajeella? Onhan tähän nyt joku syy oltava ja asialle voi varmaan tehdä jotain? Näitä keinoja minä tässä penään, vai toteasitko tosiaankin potilaalle että syö vähemmän? Eikö ennemminkin pitäisi kysyä miksi?
Manalan tapaus on kinkkinen. Mieleen tulee seuraavia ajatuksia:

1)Ehkä hänellä on geenit, jotka saavat elimistön herkästi varastoimaan rasvaa. Tähän ei nykylääketiede pysty vaikuttamaan.

2)Sikiöaikaiset asiat saattavat vaikuttaa vielä aikuisällä. Oletko Manala syntynyt keskosena?

3)Jokin aika sitten uutisoitiin, että suoliston bakteerikasvusto poikkeaa ylipanoisilla siten, että ravinto hyödynnetään paremmin. Ei ole tietoa, onko tämä syy vai seuraus. Toistaiseksi hoitoa ei tunneta.

4)Tutkitusti monet laihduttajat huijaat itseään jopa ruokapäiväkirjaa pitäessään. En suinkaan väitä, että Manala tekee näin. Sitä kuitenkin esiintyy.
Vastaa Viestiin