Sivu 3/5

Lähetetty: 29.10.2009 14:39
Kirjoittaja Kai Nalo
Nehemiah James kirjoitti:? Ei jumalaton autonropaamisen taito ole mikään autuaaksitekevä juttu.
Sun kannattais opetella lukemaan paremmin. Kyse oli sulakkeista, ei koneremontista.

Lähetetty: 29.10.2009 14:42
Kirjoittaja Vesper
Mä osaan vaihtaa autoon sulakkeet :] Pikkumustaan ei oo kyllä koskaan tarvinnut sitä tehdä, mut edellisiin kyllä. Mut mä oonkin tällanen rautanyrkki silkkihansikkaassa...

Lähetetty: 29.10.2009 14:43
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Kai Nalo kirjoitti:...saisit maksaa siitä ilosta 70 -100 euroa?
Polttimon vaihdon työ oli 8 egee, et ei kai nyt sulakkeen vaihto noin paljoa maksa?

Lähetetty: 29.10.2009 14:43
Kirjoittaja bliss
Siinä sulakeboxin kannessakin on aika varmasti kaavio siitä mikä on mikäkin sulake. Perus aabeeceelta vaan ei välttämättä saa varasulakkeita... :roll:

Lähetetty: 29.10.2009 14:43
Kirjoittaja Kai Nalo
Vesper kirjoitti:Mä osaan vaihtaa autoon sulakkeet :] Pikkumustaan ei oo kyllä koskaan tarvinnut sitä tehdä, mut edellisiin kyllä. Mut mä oonkin tällanen rautanyrkki silkkihansikkaassa...
No se ei ole mitenkään kyllä yllätys, että sulla on enemmän munaa kuin nykypäivän uusavuttomilla miehillä :P

Lähetetty: 29.10.2009 14:44
Kirjoittaja Nehemiah James
Kai Nalo kirjoitti:Sun kannattais opetella lukemaan paremmin. Kyse oli sulakkeista, ei koneremontista.
Ok. Pahoittelen harhaan johtanutta viimeistä lausettani.

Lähetetty: 29.10.2009 14:45
Kirjoittaja Vesper
Seuraavaks taidan opetella vaihtamaan Vespan öljyt.

Lähetetty: 29.10.2009 14:45
Kirjoittaja Kai Nalo
Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:...saisit maksaa siitä ilosta 70 -100 euroa?
Polttimon vaihdon työ oli 8 egee, et ei kai nyt sulakkeen vaihto noin paljoa maksa?
En tiedä, kun e ole ikinä testannut.

Mitä jos lukisit Avensiksen manuaalin läpi iltapuhteeksi. Saatat hämmästyä huomatessasi että kyse ei olekaan avaruusraketista?

Lähetetty: 29.10.2009 14:51
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Seikka on tässä osaltani myös se, että Avensis on eka oma autoni, hankin sen joku 3 v sitten. Nyt oli eka kerta, kun vastaava ongelma autooni ilmaantui. Minun ei siis ole tarvinnut osata tai opetella ko. asiaa. En myöskään liiku autopiireissä, jossa tätä asiaa olisi sivuttu kahvipöytäkeskusteluissa n kertaa.

Eikö ole kovin luonnollista, inhimillistä ja loogista tiedustella täällä, josko jollain sattuisi olemaan kärkitietoa tai mitä vaan hyödyllistä tietoa siitä, että miksi pissapoika ei toimi? En minä osaa arvailla muuta kuin, että pumppu on rikki tms.

Mutta omaa profiilia saa luonnollisesti ja tietysti aina kohottaa. Harvoilla se on edes riittävän korkealla.

Lähetetty: 29.10.2009 14:54
Kirjoittaja Kai Nalo
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Minun ei siis ole tarvinnut osata tai opetella ko. asiaa. .
Kyllä sinun tarvii. Nuo asiat on opetettu jo autokoulussa siksi että ne kuuluvat kuljettajan vastuisiin ja siksi ne ovat myös lisätty auton manuaaliin.

Osaat varmaan vaihtaa kotonasikin sulakkeen sulaketauluun? Kyse ei ole yhtään tuon vaikeammasta asiasta.

Vai että profiilin korottamista. Hohhoi. Oi aikoja, oi tapoja kuten urpo sanoo.

Lähetetty: 29.10.2009 14:58
Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling
Just naureskelin miehille, jotka yritti epätoivosesti vaihtaa Skodaan sulakkeita. Siis ei siitä tullu yhtään mitään. Oktavia ja joku tän vuoskymmenen malli. Lopulta hakivat kirjastosta oppaan. :D

Kyllä oli omakin äijä hermoinensa aika kovilla, kipitin pois kun mulkasut rupes pelottamaan...

Ite vien aina huoltoon, tietysti. Saa juoda kahvit odotellessa ja hyvä fiilis kun työllistää jonkun. Dippadaj. Muistan jakaa öögaakin, siitäkin ne tykkää.

Lähetetty: 29.10.2009 15:03
Kirjoittaja Dumis
Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:Just naureskelin miehille, jotka yritti epätoivosesti vaihtaa Skodaan sulakkeita. Siis ei siitä tullu yhtään mitään. Oktavia ja joku tän vuoskymmenen malli. Lopulta hakivat kirjastosta oppaan. :D
Mulla on just skeida ja mallia 2003 ja kyllä sen ohjekirjan avulla on ainakin veli pärjännyt, tiedä sitten että kuinka se käy ei-automekaanikoilta. Ite oon kerran mulkassut ja ei se nyt ihan helpoin kaavio ollut :D

Hilirimpsis, nyt niitä talvirenkaita vaihdattamaan.

Lähetetty: 29.10.2009 15:04
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Kai Nalo kirjoitti:Kyllä sinun tarvii.
Ei tietenkään tarvitse. Riittää, kun pidän kännykän mukana. Minulla on monta auto-orientoitunutta ystävää ja kylänmiestä listoilla.

Katsos nykyään riittää, kun osaa etsiä tiedon ja on siihen väline.

Lähetetty: 29.10.2009 15:04
Kirjoittaja saira
Koululla. Neljältä tentti vuorovaikutteisesta teknologiasta. Mun aivot ei vaan taivu ajatteleen asioita niin yksinkertaistetusti ku mitä siinä vaaditaan! Apua...

Lähetetty: 29.10.2009 15:05
Kirjoittaja Kai Nalo
Ylermi Ylihankala kirjoitti: Ei tietenkään tarvitse. Riittää, kun pidän kännykän mukana. Minulla on monta auto-orientoitunutta ystävää ja kylänmiestä listoilla.
No, kai pidät myös huolen siitä ettet ikinä lähde autollasi 20 kilometriä kauemmas ystävistäsi. Olisi se kamala jos ystäväsi joutuis lähtemään vaikkapa luostolle vaihtamaan autoosi sulaketta kun pyryn porukat on skimbareissulla.

Lähetetty: 29.10.2009 15:06
Kirjoittaja Frederik Krueger
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Mutta omaa profiilia saa luonnollisesti ja tietysti aina kohottaa. Harvoilla se on edes riittävän korkealla.
Oma kauhia sulakekokemukseni: Edellisen autoni moottorihäiriöksi (moottori sammui parin sekunnin kuluttua käynnistyksestä) paljastui palanut ajonestosysteemin sulake. Enpä olisi osannut het arvata.

No eipä siitä kovin pitkäikäistä apua olisikaan ollut vaikka olisinkin älynnyt vaihtaa kyseisen sulakkeen, koska se kuulemma paloi aina jos auton takaluukun avasi ja sulki, kiitos takapiuhojen oikosulun. Siinä viimeistään nostin käteni pystyyn, korjaamokin joutui odottelemaan jotain exPerttiään paikallistamaan vian tarkan paikan ja tekemään tarvittavat työt.

Kotini sulakkeet osaan vaihtaa! :] Lupaan myös lukea Auriksen manuaalia tarkemmin, tähän mennessä olen hakenut sieltä tietoa vain vakionopeussäätimen toiminnasta ja miten vitussa auton kellon ajan saa muutettua kesä- ja talviaikaan.

Ps. Ilmansuodattimen vaihto Toyota Terceliin oli yhden siipimutterin avaamisen päässä, Volkkarissa tuntui joutuvan irroittamaan ison kopan jonka 15 cm pitkät ruuvit olivat ihan oudoissa paikoissa, ja vaikeaa saada takaisin paikoilleen. Mitenköhän lienee Auriksessa, moottorin joutuu irroittamaan ennen ilmansuodattimen vaihtoa? Ehkä löytyy manuaalista, katsotaan.

Lähetetty: 29.10.2009 15:07
Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling
Dumis kirjoitti:--
Ei näillä tainnu ohjekirjaakaan olla tallessa, 2001 malli muistaakseni. Anyways, kirjasto auttoi ja selviytyivät 6 tunnin pikkutyöllä hommasta. Kyllä oli ylpeetä naamaa.

;)

Lähetetty: 29.10.2009 15:08
Kirjoittaja Kai Nalo

Lähetetty: 29.10.2009 15:10
Kirjoittaja Pulkannaru
Kun sisko aikanaan lähti n 1000km päähän töihin katsoin sen auton läpi, jottei jättäisi pulaan. Samalla vaihdoin 3 nastarengasta kesärenkaiden tilalle, rikoin tuulilasin pyyhkijän sulakkeen, lorautin litran öljyä pois koneesta ja tyhjensin pissapojan. Sisko sai sitten laittaa auton ajokuntoon. Tunkin sijaintia en kertonut, sai etsiä ohjekirjasta. Samoin muiden 'puutteiden' kanssa. Toki kuitenkin kerroin auton 'viat'. Protestoi ja piti mua hulluna. Mutta on nyt myöhemmin kiitellyt, kun on joutunut noita ja muita juttuja tekemään muiden autoihin, joilla ovat olleet liikkeellä. Vaihtanut mm tuplanjohdot, virranjakajan ja pyörijän kun kaverin auton kulku loppui n 100km ennen korjaamoa keskellä ei mitään.
Tosin jos tieten tahtoen haluaa olla avuton, niin oma valinta. Toivottavasti sillä ei tapa tai vahingoita muita..

Lähetetty: 29.10.2009 15:10
Kirjoittaja Nehemiah James
Miksi noissa vempeleissä ei muuten ole automaattisulakkeita? Vähänkä olis helppoo niksauttaa nappula oikeaan asentoon. Täh?

Lähetetty: 29.10.2009 15:16
Kirjoittaja Manaaja
Luojan kiitos mulla on kotona automaattisulakkeet jotka tarvii vain napsauttaa takaisin yläasentoon. Jos siellä olis jotain sellasta jota pitäis ihan oikeasti ruuvailla ja irroitella, niin kyllä menis sormi suuhun. Isin soittaisin paikalle iskuporakoneen kanssa.

Skeidan sulakeboksissa (matkustamonpuoleisessa) tainnu olla muuta ihmeellistä, kuin että se oli vähän piilossa. Se vinkkarien/pissipojan sulake saattaa muuten myös löytyä konehuoneen puolelta, ja usein mun nähdäkseni sekä pissapojan että tuulilasinpyyhkimien moottorit ovat saman sulakkeen takana. Mut kai ne erikseenki voi olla.

Lähetetty: 29.10.2009 15:16
Kirjoittaja Nehemiah James
Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:Ite vien aina huoltoon, tietysti
Niinno, helppokos sun on. Jos auto jättää tien varteen, niin pyllistät vain kevyesti keinutellen siihen konepellin ääreen muka tutkiaksesi mistä se aukeaa.

Lähetetty: 29.10.2009 15:18
Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling
Taidan rikkoa jotain kun kohta haen Astramurun tuolta pesupojilta... Lahdentien varrella tarkkana, pojat!

Lähetetty: 29.10.2009 15:21
Kirjoittaja Nehemiah James
Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:Taidan rikkoa jotain kun kohta haen Astramurun tuolta pesupojilta... Lahdentien varrella tarkkana, pojat!
Antaa poikien ropaa bilikkaa, mä voin sillä välin ropaa sua. Tuskin niitä haittaa se, että me ropaillaan takapenkillä, kun ne kuitenkin räplää kiimoissaan tulpanjohtoja.

Lähetetty: 29.10.2009 15:22
Kirjoittaja Kai Nalo
Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:Taidan rikkoa jotain kun kohta haen Astramurun tuolta pesupojilta... Lahdentien varrella tarkkana, pojat!
Ja just se päivä kun joudun keskustaan jollekkin helvetin korruptiolounaalle illaksi. Tuun vasta siitä ohi 9 maissa! :doh: