Sivu 3/3
Talvikumigallup
Lähetetty: 11.11.2008 23:39
Kirjoittaja Pulkannaru
Suvikumeilla ainakin vielä seuraavaan viikonloppuun asti. Sääennusteista riippuen sit vaihtopäätös. Vielähän tätä talvirengaspakottomuutta on jäljellä! Ja hiilijalanjälkikin pysyy pienempänä

Talvikumigallup
Lähetetty: 19.11.2008 23:51
Kirjoittaja Pulkannaru
Pakko oli laittaa talvikumit auton alle. Josko viikonlopuksi hirvijahtiin..
Vaihto sujui mukavasti kun nosti kerralla yhden sivun renkaat ilmaan ja antoi pulttipyssyn laulaa. Lopuksi kaikki mutterit/pultit momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen ja renkaisiin oikeat paineet. Vastoin ohjeita taakse meni huonommat renkaat, mutta ero on vaan alle 1mm.. Kohtahan eturenkaat on taas samassa, kiitos etuvedon.
Lähetetty: 20.11.2008 0:00
Kirjoittaja Dumis
Huomenna broidi laittaa talvikumit alle, kun maanantaihin asti on luvattu nollaa tai kylmempää.
Lähetetty: 20.11.2008 0:47
Kirjoittaja McJanne
Ajattelin aamulla vaihtaa kun on sitten kuitenkin tonttikaupoilla ravattava vielä etelään ja pohjoiseen.
Oma mökkikin pitäs maksaa pois kolmeen mennessä, mietin tässä että onko tää nyt niin hyvä että kannattaa maksaa loppukauppasumma.
On tää.
Lähetetty: 20.11.2008 14:36
Kirjoittaja Rouva Pupu
Tänään kaikki talvirenkaat paikoillaan, eilen ainoastaan kolme. Jonkun korjauksen yhteydessä oli alumiinivanteiden pultit topattu sen verran tiukalle ettei asiallisilla vehkeillä ja aineilla liikahtanut mihinkään suuntaan. Ei edes kolmessa tunnissa... krhöm... pitkä pinna jollain.
Tulihan tuo kalliiksi, tänään poliklinikkareissu taksilla, yhtä rengasta vaihtamaan tois puolel kaupunkia ja homma oli ohi minuutissa...

Talvikumigallup
Lähetetty: 20.11.2008 18:50
Kirjoittaja Pulkannaru
Liian tiukalle laitetut pultit/mutterit on aika inhottavia. Pari vuotta taaksepäin vaihdoin alle talvirenkaita. Jokaisesta vanteesta aukesi hieman ikälopulla pulttipyssyllä vain 1..2 pulttia. Loput väänsin käsin auki ja mielenkiinnosta katsoin momenttiavaimella kuinka tiukassa olivat. Kesällä rengasliike oli laittanut pyörät alle renkaanvaihdon yhteydessä. Tiukin pultti vaati yli 700Nm auetakseen. Ohjearvo kiristykselle on 120Nm ko autossa. Taisi rengaspoikaa v**uttaa kun tasapainotti rengassarjan 5 kertaa 3 vrk aikana ! No, osaamattomuus teetti sille lisätöitä.
Lähetetty: 20.11.2008 18:56
Kirjoittaja Gat
Rengashotelli käytössä. Vaihdatin jo kolme viikkoo sitten.
Ennen vaihdoin itse, nyt ei tarvitse kantaakaan.
Teetätin lisäksi nelipyöräsuuntauksen, joka poistikin lievän oikealle vedon jos käpälät ratista irrotin.
Lähetetty: 23.11.2008 16:43
Kirjoittaja Monsieur Manala
exPertti kirjoitti:Monsieur Manala kirjoitti:Joissakin aluvanteissa aluvanteen valmistaja ei tarjoa kaikille autoille erikokoiseksi sorvattuja keskireikiä pyörännapaa/keskiötä varten jonka ympärille se aluvanteen keskireikä uppoaa rengasta paikalleen nostaessa. Nämä mallikohtaiset erot sitten korjataan soviterenkailla, jotka tulevat pyörännavan ja vanteen keskireiän väliin. Yleensä ne jää irroittaessa kiinni vanteeseen, mutta joskus saattaa käydä myös niin, että soviterengas jääkin kiinni pyörännapaan kasvattaen sen tapin halkaisijaa.
Voisi toisaalta olettaa, että Freddielle ei ehkä olekaan noita soviterenkaita. Kai nuo alut ovat toitsun omat? Miksi toitsu ei tekisi omia aluvanteita sopiviksi?
Niin en minä puhunut tuossa "Freddien aluvanteista" niinkuin tekstistä aivan selvästi käy ilmi, vaan aluvanteista yleensä, ja vastasin kysymykseen että mitä aluvanteiden kanssa yleensä tulee ottaa huomioon. En voi tietää minkälaiset aluvanteet FK:lla on. Kaikissa aluvanteissa ei toki soviterenkaita ole.