Tix kirjoitti:Vaikutus ilmastoon ei kuitenkaan ole sama. Lentomatkailun päästöt ovat tällä hetkellä nopeiten kasvava ilmastonmuutoksen aiheuttaja. Lentokoneen päästöt menevät suoraan sinne missä ne tekevät eniten tuhoa ja ilman minkäänlaista katalysaattoria tms. päästöjen vähentämisprosessia.
Katalysaattori ei vaikuta hiilidioksidipäästöihin. Itse asiassa kiinnostavin kysymys ei tällä hetkellä ole lentokoneiden päästöt sinänsä vaan suihkumoottorien aiheuttamat "condensation trails", joiden vaikutusta ilmastoon ei vielä tunneta.
Tix kirjoitti:Viimeistään tämä todistaa, että olet umpitorvelo. Luonnonvaroja on monenlaisia - uusiutuvia ja uusiutumattomia. Pyöräily on päästötön liikkumismuoto (pl. kuskin piereksiminen), joka kuluttaa pääosin vain uusiutuvia luonnonvaroja ja oikeastaan hyvin vähän ylimääräistä energiaa verrattuna siihen, että istuisi ja piereksisi kotonaan.
(1) No, sinä oletat, etteivät ihmiset syö sen enempää, liikkuvatpa he sitten tai eivät. Muutakin voisi olettaa, koska siitä huolimatta (tai ehkä siitä johtuen), että ihmiset ovat hurahtaneet viime vuosikymmeninä tähän ruumiin"kulttuuri"aatteeseen, lihavuus on vain lisääntynyt.
(2) Toinen ongelma on, että aktiivinen liikunta pidentää elinikää, jopa muutaman vuoden, minkä vuoksi se lisää välillisesti luonnonvarojen kulutusta. Pyöräilyssä on kyllä se hyvä puoli, että se on vaarallista (useampia kuolee liikenteessä -> luonnonvaroja kuluu vähemmän), ja toisaalta se huono puoli, että se on vaarallista (pyöräilijöiden paikkailuun kuluu rahaa, ja tämä raha voitaisiin käyttää esim. päästöjen vähentämiseen).
Uusiutuvien ja uusiutumattomien luonnonvarojen erittelyllä ei tässä suhteessa ole juuri merkitystä. Vehnäpullaa syövä pyöräilijä kuluttaa molempia, vaikka vehnä sinänsä on uusiutuva luonnonvara - pulla täytyy leipoa ja kuljettaa pyöräilijän ulottuville.
Tix kirjoitti:Niin. Suomi aiheuttaa vielä pienemmän osan hiilidioksipäästöistä. Pitäisikö meidän sen vuoksi lakata yrittämästä pienentää niitä päästöjä?
Ei. Meidän pitäisi lainsäädäntöteitse edistää päästökauppaa ja investointeja ympäristöystävällisiin teknologioihin. Lentomatkailun boikotti tekisi siitä huonommin kannattavaa, mikä merkitsisi, etteivät lentoyhtiöt investoisi uusiin, ympäristöystävällisempiin lentokoneisiin. Vedyllä toimivia päästöttömiä lentokoneita on jo olemassa, kysymys on vain tietysti siitä, kuinka paljon niistä halutaan maksaa.
Tix kirjoitti:Tai sitten sinä et halua myöntää, että kozmopoliittinen ja ympäristölle epäystävällinen elämäntyylisi olisi edes jollain tapaa eettisesti arveluttavaa. Kummalla tavalla luulet ympäristön pärjäävän paremmin - jos täällä olisi 6 miljardia vadimia vai 6 miljardia töihin pyöräilevää nurmijärveläistä, jotka lämmittävät saunan ja pelaavat tennistä?
Minä veikkaan jälkimmäistä.
Myönnän ehdottomasti, että kosmopoliittinen ja ympäristölle epäystävällinen elämäntyylini on tuossa diskurssissa tietenkin eettisesti arveluttavaa, koska lopulta ympäristöfanaatikkojen mielestä kaikki ihmiselämä on sellaista. Minun elämäntapani voi kuitenkin olla tuossa diskurssissa paremmin perusteltavissa kuin esimerkiksi nurmijärveläisen pyöräilijän, jonka elämäntapa aiheuttaa "turhaa" liikkumista, yhdyskuntarakenteen hajautumista, huonoa energiatehokkuutta, sähkön tuhlausta ja häviöitä, puhumattakaan ikävästä nurkkapatriotismista.
Itseni eettisyyden kannalta tällä ei tietysti ole minun näkökulmastani mitään merkitystä. Tämä siksi, että pidän koko ympäristödiskurssia eettisesti ongelmallisena, sillä se ei tarjoa ensimmäistäkään johdonmukaista toimintamallia, paitsi ehkä linkolalaisen joukkotuhonnan, joka on minusta tietysti kammottava ajatus. Yritänkin hahmottaa toimintani hyvyyttä tai pahuutta muiden määreiden kautta, vaikka vaikeaa sekin tietysti on, enkä siksi luonnehtisi itseäni paremmaksi tai huonommaksi ihmiseksi kuin muut kanssavaeltajat.