Suvinen kirjoitti:prosessi kirjoitti:1108:n haukkuminen pässiksi, koska hän on valinnut eri kohdan vetää se raja kuin mikä sinulla on, on aika lyhytnäköistä.
Hopsan. Vihjaatko siis, että 1108 tappaa susia koska ne ovat
ärsyttäviä? Rajan vetämisen vaatiminen on mielestäni aika halpamaista. Tarvitseeko miettiä moraalisesti kovinkaan kauaa, kumpi on jotenkin hyväksyttävämpää, kärpäsen vai vaikkapa lampaan tappaminen?
Tarvitsee miettiä, jos ei osaa perustella. Minun mielestäni kärpäsen ja lampaan tappamiset ovat aivan yhtä hyväksyttäviä, jos niille on hyvä syy, eli minä en arvota eläimiä esimerkiksi niiden aivojen rakenteen perusteella, koska en ole löytänyt sellaiselle arvottamiselle mitään perusteita. Ainoa eläinlaji, jonka takia olen ottanut yhteyttä eläinsuojeluviranomaisiin, on eräs äyriäislaji, jonka kohtelu koriste-esineenä oli mielestäni erittäin kyseenalaista.
Mainittakoon, että olen tappanut sekä kärpäsiä että yhden lampaan, enkä siinäkään kokenut mitään loogista eroa, vaikka lampaan tappaminen tietenkin oli vaikeampaa, koska se sattui olemaan ystäväni.
Aika suuri osa ihmisistä varmaan ennemmin tappaisi sen kärpäsen, eikä edelleen kovinkaan moni haukkuisi valintaa moraalittomaksi tai epäeettiseksi.
Totta, mutta syyt pitäisi pystyä perustelemaan. Varsinkin jos pitää mielipiteitään niin oikeina, että on varaa arvostella muiden syitä.
Oiot kyllä muutenkin tekstiäni aika rankasti. Missään vaiheessa en ilmoittanut haluavani poistaa esim. kärpästä luonnosta. Vituttaahan ne hirvikärpäset, mutta en silti vaadi lakiesitystä eduskuntaan, että ne pitäisi kaikki heti hävittää, enkä myöskään vaadi yhteiskunnalta rahaa itseni ja lapsiraukkojen suojelemiseen niiltä.
Minä taas voisin hyvinkin vaatia ainakin niiden vähentämistä, sillä käytännössähän ne leviävät vanana liikkuvan hirven tms. liikkumisreitin varrella, ja esimerkiksi edellisen kotimme ohi kulki jokin sorkkaeläinten vaellusreitti, joten pihassa oli välillä satoja hirvikärpäsiä, eikä ulkona voinut käydä saamatta niitä kymmenittäin päällensä. Sinun on kaupunkilaisena helppo sanoa, etteivät ne haittaa, kun et joudu kohtaamaan niitä kymmeniä kertoja päivässä joka syksy.
Pysyn kannassani. Jos joku raja on pakko vetää, sanotaan sitten että ötököiden tappamisesta ei tarvitse menettää yöuniaan ( paitsi jos tykkää kiduttaa niitä saa puolestani paistua roviolla ), mutta kaikkien siitä isompien listimiseen pitäisi olla joku painava peruste. Niitä mainitsin aiemmin jo muutaman.
Kysy ihmeessä lisää!
Mites nilviäiset? Miten painavat perusteet pitää olla etanan tappamiselle?