Kaikille, jotka tekevät tuottavaa työtä!urpiainen kirjoitti:Humanistia häiritsee koko keskustelu. Mikä kumman autoetu? Tarjotaanko niitä oikeasti joillekin?Vagabondo kirjoitti:Insinöörisetää ylläoleva laskelma hieman häiritsee.
PuslaTiistai
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: PuslaTiistai
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Re: PuslaTiistai
So Hard kirjoitti: Riippuu sun firman politiikasta. Jos siellä on ajatuksena, että palkkataso on neutraali riippumatta eduista, niin silloin se käytännössä joo meinaa 420 egen nettopalkan menetystä. .
Näin se siis on. Hyvä puoli tuossa lienee se, että lomakorvakset ja mahdolliset työttömyyskorvaukset pysyvät saman vuosibruttopalkan tasolla, eikä laske niitä.
Menee hieman syvempään harkintaa tää nyt kyllä. Ajan markkinoiden yhdellä suurimmista farkuista ajoja 95%:sesti yksin kulutuksen ollessa 7.9L/100km. Toki iso auto on motarilla aina iso auto, mutta riittäisihän siihen Golffikin. Eikä enää tarvitsisi kammoilla volkkareita, kun ei huoli olisi omilla hartioilla.. Hmm..
Re: PuslaTiistai
urpiainen kirjoitti: Humanistia häiritsee koko keskustelu. Mikä kumman autoetu? Tarjotaanko niitä oikeasti joillekin?
Target of the policy
The target of the company car policy is on its behalf to support company’s personnel
strategy to reach the targets set. Company does not consider car allowance to be a separate
benefit or privilege; it is an optional part of total compensation when needed.
This company car policy defines the terms that are used to define the need of car allowance
and the use of car at work
Re: PuslaTiistai
Höpsis. Tein ihan eurontarkkaa kirjanpitoa menoista ja kun laski bensat, korjaukset (no, niitä ei juuri ollut), vakuutukset, kilometrikorvaukset ja myydessä arvonalennuksen, niin omat ajot tuli käytännössä ilmaiseksi melkein 5 vuoden ajalta. Saman ajan autoedut olisi tarkoittanut helposti 25000-30000 egen nettomenoa.NuoriDaavid kirjoitti:Todennäköisesti lasket väärin, koska se verotusarvo ei tosiaan ole sama kuin todellinen arvo.So Hard kirjoitti:Kaikissa urpåfirmoissa joissa olen ollut, on saanut valita ottaako autoedun vai enempi rahaa. Toistaiseksi olen laskeskellut, että kannattaa ottaa enempi rahaa.Vesper kirjoitti:Kiitti isi, viisastuin taas. En tiennyt, että tollaisia urpåfirmojakin on olemassa.
Autoetu kannattaa vasta kun on omaa ajoa reilusti yli kymppitonni vuodessa ja kilometrikorvauksellista ajoa vähän - tai sitten jos haluaa koko ajan vaihtaa uuteen ja kalliiseen autoon.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Re: PuslaTiistai
Eli sunkin firmassa autoetu = 1:1 nettomenetystä rahapalkasta koko verotusarvosta.masa kirjoitti:Company does not consider car allowance to be a separate benefit or privilege; it is an optional part of total compensation when needed.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Re: PuslaTiistai
Esittämäsi luvut eivät täsmää.So Hard kirjoitti:Mitä vittua se insinöörisetä oikeen sekoilee?Vagabondo kirjoitti:Kröhöm. Insinöörisetää ylläoleva laskelma hieman häiritsee, koska 4000x0,7-3400x0,7=420.
Jos välttämättä haluat vähentää autoedun nettopalkasta ja lukitset veroprosentin 30, niin silloin rahapalkka tippuu käytännössä 3142,86 euroon. Käsittääkseni kuitenkin autoetu vähennetään bruttopalkasta, johon viittauksesi 3400 euron rahapalkastakin viittaisi. Tällöin kuitenkin menetys nettopalkassa on edellisessä viestissäni laskeman 420 euroa.So Hard kirjoitti: Rahapalkka on 4000 egeä. veroprossa 30%. Vero menee 1200 euroa ja käteen jää 2800.
Kaiffari ottaa autoedun 600 € arvosta. Firmassa on käytössä kokonaispalkkaussydeemi. Rahapalkka tippuu 3400 egeen ja autoetu on 600. Veroprossa on edelleen 30. Käteen jää 2200. Nettomenetys rahapalkassa 600.
Kummin päin vaan, niin laskit luvut väärin.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
But only because we thought
That everything good always would remain
Re: PuslaTiistai
Vagabondo kirjoitti:Kummin päin vaan, niin laskit luvut väärin.
Society failed to tolerate me and I have failed to tolerate society
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: PuslaTiistai
Keskustelu kiertää kitinätyyliin kehää, mutta oleellinen pointti mun mielestä on, että verotusarvo on yleensä pienempi kuin käypä arvo. Esim Dave oy maksaa autosta liki 2000 kuussa, mutta työntekijä maksaa siitä verotusarvoa reilusta 1300:sta. Masankin firma erittäin tod. näk. joutuu maksamaan autosta enemmän, kuin sen verotusarvo on. Näin Masa autoetua käyttäessään tulee ainakin kalliimmaksi työantajalle, kuin pelkkää rahapalkkaa nostaessaan.So Hard kirjoitti:Eli sunkin firmassa autoetu = 1:1 nettomenetystä rahapalkasta koko verotusarvosta.masa kirjoitti:Company does not consider car allowance to be a separate benefit or privilege; it is an optional part of total compensation when needed.
Jos verotusarvo on tarkalleen sama, kuin käypä arvo, niin silloinhan on hyvin pitkälle sama, ottaako edun rahana vai autona.
Sitten on tietysti lisärikkana rokassa tuo kilometrikorvaus oman auton käytöstä työajoon (jos tällaista ajoa on), joka muuttaa laskelmia. Nythän sitä kait joka tapauksessa alennettiin?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: PuslaTiistai
Ajoitko yhtä kalliilla autolla, kuin mitä olisit saanut autoetuna? Jos oma autosi oli halvempi, niin silloinhan laskelma ei kerro mitään. Halvemmalla autolla ajo on yleensä halvempaa. Autoetu auto vaihdetaan yleensä n. kolmen vuoden välein uuteen. Saan käsityksen, että ajoit viisi vuotta samalla autolla.So Hard kirjoitti:Höpsis. Tein ihan eurontarkkaa kirjanpitoa menoista ja kun laski bensat, korjaukset (no, niitä ei juuri ollut), vakuutukset, kilometrikorvaukset ja myydessä arvonalennuksen, niin omat ajot tuli käytännössä ilmaiseksi melkein 5 vuoden ajalta. Saman ajan autoedut olisi tarkoittanut helposti 25000-30000 egen nettomenoa.NuoriDaavid kirjoitti:
Todennäköisesti lasket väärin, koska se verotusarvo ei tosiaan ole sama kuin todellinen arvo.
.
Toki säästät, jos ajat vanhalla omalla autolla vs. kollegasi ajaa uudella autoetuautolla.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 08.01.2013 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Re: PuslaTiistai
Vika on kyllä nyt herra insinöörin vastaanottimessa tai matematiikassa. 3400 rahapalkka + 600 verotusarvoinen autoetu = 4000 euron verotettava tulo. Veroprosentilla 30 se tarkoittaa edelleen 1200 euron ennakonpidätystä. 3400 rahapalkka - 1200 ennakonpidätystä = 2200 euroa rahaa käteen.Vagabondo kirjoitti:Esittämäsi luvut eivät täsmää.So Hard kirjoitti:Mitä vittua se insinöörisetä oikeen sekoilee?Vagabondo kirjoitti:Kröhöm. Insinöörisetää ylläoleva laskelma hieman häiritsee, koska 4000x0,7-3400x0,7=420.
Jos välttämättä haluat vähentää autoedun nettopalkasta ja lukitset veroprosentin 30, niin silloin rahapalkka tippuu käytännössä 3142,86 euroon. Käsittääkseni kuitenkin autoetu vähennetään bruttopalkasta, johon viittauksesi 3400 euron rahapalkastakin viittaisi. Tällöin kuitenkin menetys nettopalkassa on edellisessä viestissäni laskeman 420 euroa.So Hard kirjoitti: Rahapalkka on 4000 egeä. veroprossa 30%. Vero menee 1200 euroa ja käteen jää 2800.
Kaiffari ottaa autoedun 600 € arvosta. Firmassa on käytössä kokonaispalkkaussydeemi. Rahapalkka tippuu 3400 egeen ja autoetu on 600. Veroprossa on edelleen 30. Käteen jää 2200. Nettomenetys rahapalkassa 600.
Kummin päin vaan, niin laskit luvut väärin.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Re: PuslaTiistai
Minään vuonna en olisi jäänyt saman auton autoedulla likimainkaan plussalle, olisi käytössä ollut sitten käyttöetu tai vapaa autoetu. En nyt viitsi copypasteta koko exceliä aiheesta, mutta minulle tuli auton pitäminen uudesta 60000 kilometriin joitakin satoja euroja nettomenona per käyttövuosi kun otti kilsakorvaukset huomioon. Minusta se on aika lailla vähemmän kuin mikään autoetu.NuoriDaavid kirjoitti:Ajoitko yhtä kalliilla autolla, kuin mitä olisit saanut autoetuna? Jos oma autosi oli halvempi, niin silloinhan laskelma ei kerro mitään. Halvemmalla autolla ajo on yleensä halvempaa. Autoetu auto vaihdetaan yleensä n. kolmen vuoden välein uuteen. Saan käsityksen, että ajoit viisi vuotta samalla autolla.
Toki säästät, jos ajat vanhalla omalla autolla vs. kollegasi uudella autoetuautolla.
Kai sinä Dave ymmärrät, että autoedun verotusarvo perustuu johonkin keskimäärälaskelmaan? Sen todellinen käyttöarvo ei kuitenkaan perustu mihinkään keskiarvolaskelmaan vaan ihan siihen, että mitä kuluu. Jos ajaa paljon kilometrikorvauksellista työajoa ja vähän omaa, niin oma auto on ilman muuta parempi. Siksi aika monet firmat itse asiassa pakottaa paljon ajavia kuten myyntireiskoja ottamaan autoedun. Se on edullista firmalle, ei työntekijälle.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: PuslaTiistai
Toki toki. Keskimäärin autoedun verotusarvo on 80% käyvästä arvosta. Jollekin se on sitten enemmän ja jollekin vähemmän käyvästä arvosta. Esim Vesper tod. näk. maksaa alle 80% käyvästä arvosta, koska asuu kaukana työpaikalta. Joku, joka asuu työpaikan vieressä, ja ajaa vapaa-ajan ajoa vähän, voi maksaa yli 100 prosenttiakin, jos ei ymmärrä hakea autoedun verotusarvon alentamista.So Hard kirjoitti:Minään vuonna en olisi jäänyt saman auton autoedulla likimainkaan plussalle, olisi käytössä ollut sitten käyttöetu tai vapaa autoetu. En nyt viitsi copypasteta koko exceliä aiheesta, mutta minulle tuli auton pitäminen uudesta 60000 kilometriin joitakin satoja euroja nettomenona per käyttövuosi kun otti kilsakorvaukset huomioon. Minusta se on aika lailla vähemmän kuin mikään autoetu.NuoriDaavid kirjoitti:Ajoitko yhtä kalliilla autolla, kuin mitä olisit saanut autoetuna? Jos oma autosi oli halvempi, niin silloinhan laskelma ei kerro mitään. Halvemmalla autolla ajo on yleensä halvempaa. Autoetu auto vaihdetaan yleensä n. kolmen vuoden välein uuteen. Saan käsityksen, että ajoit viisi vuotta samalla autolla.
Toki säästät, jos ajat vanhalla omalla autolla vs. kollegasi uudella autoetuautolla.
Kai sinä Dave ymmärrät, että autoedun verotusarvo perustuu johonkin keskimäärälaskelmaan? Sen todellinen käyttöarvo ei kuitenkaan perustu mihinkään keskiarvolaskelmaan vaan ihan siihen, että mitä kuluu. Jos ajaa paljon kilometrikorvauksellista työajoa ja vähän omaa, niin oma auto on ilman muuta parempi. Siksi aika monet firmat itse asiassa pakottaa paljon ajavia kuten myyntireiskoja ottamaan autoedun. Se on edullista firmalle, ei työntekijälle.
On selvä, että jos työntekijä ajaa vanhalla omalla pikkuautolla paljon kilometrikorvaukseen oikeuttavaa työajoa, niin sehän on selvää lisätienistiä. Nyt tätä kait aiotaan kyllä leikata.
Noi kilometrikorvaukset sun tapauksessasi ovat kenties oleellinen tekijä oman auton kannattavuudessa? Uskon, että olet laskenut oikein.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Re: PuslaTiistai
Toki. Mutta kun laskeskelee työsuhdeauton kannattavuutta, niin se on aika omiin olosuhteisiin perustuva laskelma. Mun ajoista oli tuona aikana varmaan keskimäärin 70% kilometrikorvauksella. Jos en olisi ajanut omaa ajoa lainkaan, auton pito olisi ollut raakasti voitollista puuhaa. Siihen nähden ostan verottajan ajatuksen siitä, että km-korvaus on usein verottoman piilopalkan maksuväline. Jos olisin ajanut käytetyllä enkä ostanut uutta, se olisi ollut ihan oikeasti tienauskeino.NuoriDaavid kirjoitti:On selvä, että jos työntekijä ajaa vanhalla omalla pikkuautolla paljon kilometrikorvaukseen oikeuttavaa työajoa, niin sehän on selvää lisätienistiä. Nyt tätä kait aiotaan kyllä leikata.
Noi kilometrikorvaukset sun tapauksessasi ovat kenties oleellinen tekijä oman auton kannattavuudessa? Uskon, että olet laskenut oikein.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: PuslaTiistai
Olemme päässeet yhteisymmärrykseen.So Hard kirjoitti:Toki. Mutta kun laskeskelee työsuhdeauton kannattavuutta, niin se on aika omiin olosuhteisiin perustuva laskelma. Mun ajoista oli tuona aikana varmaan keskimäärin 70% kilometrikorvauksella. Jos en olisi ajanut omaa ajoa lainkaan, auton pito olisi ollut raakasti voitollista puuhaa. Siihen nähden ostan verottajan ajatuksen siitä, että km-korvaus on usein verottoman piilopalkan maksuväline. Jos olisin ajanut käytetyllä enkä ostanut uutta, se olisi ollut ihan oikeasti tienauskeino.NuoriDaavid kirjoitti:On selvä, että jos työntekijä ajaa vanhalla omalla pikkuautolla paljon kilometrikorvaukseen oikeuttavaa työajoa, niin sehän on selvää lisätienistiä. Nyt tätä kait aiotaan kyllä leikata.
Noi kilometrikorvaukset sun tapauksessasi ovat kenties oleellinen tekijä oman auton kannattavuudessa? Uskon, että olet laskenut oikein.
Ps. tuosta piilopalkasta, että jotkuthan sitten ajavat työnantajan hiljaisella siunauksella haamukilometrejä, joista maksetaan kilometrikorvausta. Mutta voihan sitä tietty ryöstää pankkejakin.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Re: PuslaTiistai
^ saiko se asumaluolien välitysketju siitä sokerileipurin leipomaa vai ei?
Came here for school, graduated to the high life
Re: PuslaTiistai
Vaikka asia ei minua koskekaan millään tavoin, jurristi on samaa mieltä kanssani, my bad..
Pyyhin Netikettiin..
- musta muumio
- Elämätön Kitisijä
- Viestit: 259
- Liittynyt: 20.01.2011 15:06
Re: PuslaTiistai
Tää on joku scifinörttikeskustelu. Huomasin tossa kun ihan vaan esimerkkinä mainittiin neljän tonnin kuukausipalkka.urpiainen kirjoitti: Mikä kumman autoetu? Tarjotaanko niitä oikeasti joillekin?
Re: PuslaTiistai
Mustakin se on kyllä naurettavan pieni, mutta ei jaksanut kirjoittaa isompaa.musta muumio kirjoitti:Tää on joku scifinörttikeskustelu. Huomasin tossa kun ihan vaan esimerkkinä mainittiin neljän tonnin kuukausipalkka.urpiainen kirjoitti: Mikä kumman autoetu? Tarjotaanko niitä oikeasti joillekin?
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
-
- Kitisijä
- Viestit: 9426
- Liittynyt: 22.09.2008 13:03
- NuoriDaavid
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: PuslaTiistai
Kerro mielummin niistä muskarin MILF:eistä!!Ylermi Ylihankala kirjoitti:Kysykää joku paljonko tienaan!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Re: PuslaTiistai
Hittojako Suomi24:ää piti mennä uudestaan koodaamaan. Jos joku toimii, älä korjaa. Perseestä. Nyt.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Re: PuslaTiistai
Uutta puslaa joka kulmassa. Oli tiistai nimensä veroinen. Jämäköityi hieman menokin.
Came here for school, graduated to the high life
Re: PuslaTiistai
Kerro herra pikalukijalle mitä ne muskelimilffit oikein ovat.NuoriDaavid kirjoitti:Kerro mielummin niistä muskarin MILF:eistä!!Ylermi Ylihankala kirjoitti:Kysykää joku paljonko tienaan!
Came here for school, graduated to the high life
Re: PuslaTiistai
Palattiin Suomeen. Eilen käytiin laskettelemassa 55 km vuorenrinnettä pyörällä alas. Tai tuli siellä matkalla jokunen (max. 10km) nousupätkäkin, mutta pääasiassa siis alamäkeä. Välillä superjyrkkää (pidettiin taukoja jarrujen ylikuumentumisen vuoksi) ja suurimmaksi osaksi hieman loivempaa, mutta erikoismaastossa. Oli aivan mahtavaa! Varmasti tullaan jatkossakin harrastamaan jotain vastaavaa.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
So you could run around without them pants.
Re: PuslaTiistai
Ei tässä varsinaisesti pääse kotonaoloon kyllästymään. Maanantaiaamuna tulin Suomeen, nyt Tukholmassa, to kotiin, su Madridiin, ensi viikon ke Tukholmaan, pe kotiin, seuraavan viikon ma Tukholmaan jne.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
-Atticus Fetch, Californication